Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Hej! Funderar på att fixa uv filtrering till akvariet. För jag upplever vattnet lite "grumligt" Tänkte mig en sådan här: http://www.pwss.se/product.php?productid=2279&cat=515&page=1 Då är frågan va man ska ha för cirkulationspump till den? Vill helst inte ha massa ytterfilter osv. så en en invändig pump hade varit det bästa. Men finns det nått bättre alternativ så är ju det välkommet. Mvh: Putte
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej, Jag upptäckte igår att slangar och insidan på min påfyllningstunna med osmosvatten var lite hala/slemmiga. Funderar på om det är bakterietillväxt i tunnan och om det är idé att koppla ett UV till tunnan? Jag ska tillägga att jag inte har lock på. Tunnan står under en bänk så det blir ca 20 cm skarv upp till bänkskivan. Hjälper det med lock? Finns det andra alternativ en UV? /Hälsningar Pär
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Ja, då var det dags igen att fundera över ett samband som min kontinuerliga KH mätning lär/t mig (kanske): Sedan jag introducerade UV(mot dino, funkade för övrigt klockrent!), så har mitt KH blivit nästan overkligt stabilt, o dessutom med en svagt nedåtgående trend, dvs tecken på generellt ökad tillväxt. Sören, min gode vän o mkt duktiga akvarist, har gjort exakt samma iakttagelse sedan han också startade UV. Så detta ser jag sen UV 1) Ännu mer stabilt KH 2) knappt nån dygnsfluktuation längre, med ökad tillväxt på natten, dvs kurvan går i alla fall ej upp på natten som den annars tenderar att göra 3) generellt ökad tillväxt …
-
-
- 1 svar
- 460 visningar
-
-
-
Hej står ni i valet och kvalet till och köpa en deltec uvc 39 wattare, tvekar väll mest över priset. men använder ni uvc? vet att det kan vara bra vit sjukdom vit prick mm har inte vita prick men dock en Doris och gul tang frökenfiskar clowner mandarin och lägre djur, jag får för mig att vattnet blir renare och att jag *skjuter* sjukdommar på framtiden kan ha fel tänk men tar gärna ideer och tycken från er. karet är 350 liter utan sump. vet åxå att goda bakterier åxå försvinner...
-
Hej. Jag har tänk installera ett uvc filter i min sump men blir inte riktigt klok på vad jag ska välja. Min totala vattenvolym är ca 300 liter. Hur många watt behöver lampan vara på för att det ska bli effektivt? Jag har fått lite olika bud på detta. Någon tom kanske har någon rekommendation på en viss tillverkare modell. Även lite konfunderad om jag kan montera der på returen upp till akvariet eller om man bör ha separat pump. Tacksam för svar Mvh Anders
-
Startade mitt nano för ca 3 månader sen. Har 8kg kanonfin ls. från JR, Coralife salt, osmosvatten, tempen ligger på 26C dygnet runt, salthalten är 1.024. Nitrit 0 Nitrat 5-10 Men det vill sig bara inte, ger snart upp den här hobbyn för gott. Mina två små ocellaris clowner dog efter två dagar i burken efter lång inkoppning, har haft 7 sniglar, både astraea och trochus. Koppade in dom i flera timmar, men efter att jag släppt i dom rörde dom sig inte en millimeter på en vecka, tog upp dom och sniffade, flera luktade värre än död, och eftersom ingen visat några tecken på liv hivade jag alla åt vetet. Kan tillägga att d var riktigt bra fart i dom i handlarens kar och även i på…
-
Vad har hänt i mitt kar? Varit i gång i ett par år och nu kom någon alg som är brun och gör vattnet mjölkigt, någon som vet vad som kan göras? Jag har bytt 70 L vatten med några dagars mellan rum och det har varit släckt i två dagar ... snälla hjälp..
-
- 4 svar
- 701 visningar
-
-
Vilka märken/preparat använder ni för att höja Ca Mg och KH?
-
- 8 svar
- 1k visningar
-
-
Tja. Vi är ganska nya på detta område och förstår inte riktigt vad denna metod går ut på. Har läst lite här på forumet men skulle vilja veta mera? (Svara lättförståeligt)
-
- 20 svar
- 5,5k visningar
-
-
Jag har aldrig lyckats få några utslag på mitt nitratvärde med Tropic Marins Nitrit/Nitrat test. Finns det något annat som mäter i lägre nivåer? (Eller kan mitt test vara gammalt?) Korallerna mår bra men jag har börjat brottas med röda algbeläggningar på stenarna och vill hitta möjliga orsaker.
-
jag undrar vilken är bättre att avända för en akvarium på 600 liter ?, *biopellets eller *aktiv kol
-
Har fått för mig att värdet på kh inte har så stor roll , om man bara håller det jämt.. Alltå värdet ska va mellan 7 - 12 och jag har legat på 10 nu i ett halvår och allt i burken trivs. Vad säjer ni.. Vad har ni där hemma ? Samma med magnesium så håller jag det jämt på 1350. Håller ni med mig ? Mvh Thomas
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har ni någon aning om vad dessa bruna ca 2 mm långa skräpet på botten i akvariet är för något? Detritus eller ??
-
- 1 svar
- 2,3k visningar
-
-
Såklart är detta multifaktoriellt, men när jag försöker summera mina år som akvarist och hitta några få enstaka faktorer som verkar skilja ut friska vs icke friska system, så tänker jag så här: Friska alger=friskt akvarium...brukar jag säga. För mig har stor förekomst av kalkalger samt friska makroalger (om man har sådana) alltid varit ett tecken på biologisk stabilitet. Alger kan dessutom reagera snabbare än koraller o tala om för dig att ngt inte stämmer. Och vad är då nyckeln till biologisk stabilitet? Flera stycken men tvingas jag försöka kondensera ner detta till det allra viktigaste tror jag personligen det är en korrekt mängd och porös levande sten…
-
-
- 26 svar
- 8,4k visningar
-
-
Skickade in mitt resultat från triton och fick följande. Samtidigt så får någon annan: Density ρ = 1021.73 kg/m3 at T = 26 °C [1] Och Salinity Sp = 33.2643 (Practical Salinity Unit) Alltså lägre densitet än mig, men högre Practical?
-
-
- 5 svar
- 699 visningar
-
-
Jag fick meddelande i måndags att de har min test skulle ta 2-3 dagar att få svar på vatten prov har inte kommit något det har gått en vecka nu på måndag det första gången händer de svarar inte telefon har ringt 8-10 gånger på email samma ///fy vad dåligt ?
-
- 3 svar
- 664 visningar
-
-
Stefan
-
- 14 svar
- 2,3k visningar
-
-
Jag har börjat köra scrubber på luftintaget på skummaren. Mitt ph ligger på 8,3 som högst under dagen (mätt med elektrod). Min fråga är vad som är ett för högt ph-värde? Att det är önskvärt att ligga över 8 vet jag men hur högt över 8?
-
-
- 16 svar
- 2,6k visningar
-
-
Hej jag vet inte riktigt vad nitratfilter är för något, är det små påsar som man lägger tex i ytterfilter eller?
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Någon som kan förklara skillnaden på: Magnesiumklorid och Magnesiumsulfat samma gäller kalciumklorid och kalciumsulfat? Med vänlig hälsning David
-
- 2 svar
- 720 visningar
-
-
Hallå! Vet nån vad som är vad i TM Bio Calcium refill? A=Ca? B=KH? C=Mg? Jag tänkte öka på dosen lite i KH dunken för att få rätt på mina vattenvärden. Som det är nu kör ja lika av allt och får gå och pytsa i KH buffer ett par gånger i veckan för att hålla upp KH. Mvh Johan
-
- 8 svar
- 1,4k visningar
-
-
I karet har temperaturen legat stadigt mellan 26-27 grader. Igår sattes en ny pump in och även uv lyse och har ikväll gått upp till 28 lite mer, grader. Kan det bero på pumpen, uv lyset eller ev trasig doppvärmare?
-
- 10 svar
- 962 visningar
-
-
Att de får hamna i en nystartad karantän med helt nyblandat saltvatten, 2 små skummare plus cirkulation ELLER att de får gå i en invänjningshink/box innan de släpps rakt ner i DT. Fiskarna skall ha gått i karantän förre leverans så inte parasiter jag är bekymrad för. Tänker mer på skillnader i vattenkvalitet och aggressioner från nuvarande fiskar som är i DT. Vad hade ni gjort?
-
- 8 svar
- 640 visningar
-
-
Vad doserar ni för att höja kalium? Just nu använder jag kaliumklorid men det är snart slut och vet inte vart jag skall få tag på mer.
-
- 3 svar
- 656 visningar
-