Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Draedon,

Testade lite igen nu på kvällen.. verkar som om mitt PH har sjunkit från 8,4 till 8 sen jag testade sist. Nitrat har också sjunkit men nitriten ligger kvar ?? Den ökade när en fisk och ett par sniglar dog, men efter det har jag bytt sammanlagt 40% vatten.. så jag tycker den borde gå ner. Vet inte vad det kan bero på.. matar mindre, inget dött i karet, skummare gör sitt jobb osv. Annars då, ser det bra ut? Vatten 12/3 Temp: 25 Salt: 1,021 PH: 8,4 KH: 8 Nitrit: 0,02 mg/l (ppm) Nitrat: 10 mg/l Fosfat: <0,01 mg/l (ppm) Ammoniak: <0,01 mg/l (ppm) Vatten 22/3 Temp: 27 Salt: 1,022 PH: 8 KH: 8 Nitrit: <0,02 mg/l Nitrat: <1 mg/l Fosfat: <0,01 mg/l Ammoinak: <0,0…

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  2. Started by Gurra G,

kan man ha en syrepump i saltvatten eller blir vattenkemin fel då??? mvh en frågvis nybörjare:)

• 8 svar
    • 1,6k visningar
  3. Started by freddi36,

Tänkte bara fråga er andra, - hur mycket aktivt kol har ni i era kar per 100L? Jag har kol i karet hela tiden och byter i gång i månaden. Just nu kör jag med 1dl/100L.

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  4. Started by Blåbert,

Jag har som jag skrev i förra veckan haft ett par fiskar som dött och försvunnit. Efter det har en del snäckor, en sandsjöstjärna och väldigt mycket smålryp dött. Ja har mätt noreit och doserat lite bakterier. Nu kom jag jem efter en elfteipp och mätte 0,1 i nitrit! I med bakterier, kan jag göra mer? Hjälper kolkälla nu? Verkar aom att mycket bakterier har dött, men varför? Ett par döda foskar borde väl inte fe nitritpeak? Särskild då den sista dog för fem dagar sen...

5. Started by Henric,

Efter att ha lyssnat på Triton Labs föredrag på Sjöfartsmuseet blev jag sugen på att fördjupa mig i deras "tänk" och metod. Jag har surfat runt på lite olika forum och på Ultimate Reef finns det många trådar om Triton Lab. Triton lab kan delas in i två delar. Den ena är deras lab som mäter alla macro och spårelement och den andra delen är att köra enligt deras metod. Triton lab metod bygger på ordentlig (mycket) belysning och ett väl fungerande refugium och inga vattenbyten. Man justerar kH till ett värde av 8 (Base2) och därefter doseras alla deras Base Elementz och man håller fortsatt koll på kH. Justering av B-E sker efter hur kH påverkas. Deras B-E ska vara komplett o…

6. Har försökt förstå mig på och läsa mig in på hur det skall göras. Har gjort enligt följande: 40g kaliumnitrat blandas med 460g osmosvatten vilket ger 500g (nästan 500 ml) stamlösning. 1 ml av stamlösningen förväntas höja kalium med ca 0,3 ppm och nitrat med 0,5 ppm på vart 100 liter. Jag tänker mig att eftersom akvarierna är cirka 160 liter men innehåller en del sten och koraller så räknar jag hellre ner vattenvolym än att riskera överdosering. Därför tänker jag att 2 ml/dag i 3-4 dagar bör höja nitraten med 1 ppm dagligen så att jag slutligen hamnar på mellan 2-4 ppm efter ökningen. Kan någon bekräfta att detta verkar vara korrekt? Har fått formlerna från andra trådar p…

7. Started by Ewwe,

Hej. Undrar om det är någon som har hunnit köra med miracle mud som kan dela med sig av sina erfarenheter och åsikter kring den "sanden"? Är den verkligen så bra som det påstås? Skickat från min D5803 via Tapatalk

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  8. Started by irwin_fletch,

Egentligen borde det väl vara rätt så självklart att lita på ett tritontest mer än salifert men just nu känner jag mig osäker. Detta gäller kalium. Läser man runt så ses saliferts kaliumtest som ett relativt säkert test (även om det är känsligt). Två saliferttest (ett gammalt ett nytt) visar samma värde på kalium men tritontest visar 50 enheter lägre. Nu har jag doserat upp kalium enligt tritons rekommendation (har 200ml kvar att dosera) och salifert visar idag 440. Jag vågar inte dosera mer i nuläget. Trition visade 340 i senaste testet. 360 i november. Finns det något som kan "störa" tritons test eller saliferts test? Vad har ni för er…

• Gilla
    • 16 svar
    • 1,3k visningar
  9. Started by Danijel,

Jag undrar hur det är med KH, CA och MG är dessa värden stabila i havet. Vi håller ständigt på och mäter och vill ha dem värden stabila. Brukar inte dem gå upp och ner precis som i ett akvarium. Tacksam för ett svar från någon av er erfarna /Danijel

• 1 svar
    • 494 visningar
  10. Started by Mr_Blue,

Någon som kan komma på några för respektive nackdelar med att placera oxydatorn precis framför skummaren? Både skummare och oxydator står i sump. Anledningen är att jag inte vill ha oxydatorn synlig i visningsdelen och att det blir problematiskt med att fylla på oxydatorn om jag placerar den efter skummaren i sumpen.

11. Started by Jocke,

Tjenare! Vilka metoder använder ni för att höja och eller sänka Ph halten i akvariumet?. Finns det någon guide som förklarar hur man ska göra för att hålla,minska eller sänka dom väsentligaste värdena. MVH Jocke

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  12. Started by jonasroman,

Som ni vet postade jag en liten artikel med lite experiment. Artikeln kommenterades direkt i artikelregistret, men när jag postar min slutuppföljning där blir den inte synlig, så denna tråd för att kunna diskutera utanför artikelregistret. Mitt sista exp. avslutades idag: Då mina testresultat möjligen omkullkastar en gammal tes, har jag nu gjort om testerna, samt kompletterat med ett nytt test. Jag tog ånyo vatten från systemet o väntade ut eventuella spontana sänkningar av NP utan tillsatser (dvs för o se vad som begränsar eller inte begränsar). Efter ngr dar (väntade längre denna gång) mätte jag: som tidigare var PO4 inte det…

13. Started by Wiking,

Det skulle vara kul att veta hur ofta ni utför vattenbyten och hur mycket ni byter. Jag byter 30 liter vatten varje vecka, vilket blir ca 13%. Fördelat på 1 år så innebär det att jag byter ut min totala vattenmängd mer än 6 gånger. Detta tycker jag är mycket men eftersom jag belastar karet mycket hårt, har höga värden av fosfat och nitrat, samt använder väldigt lite teknik, så ser jag mig tvungen till detta. Kan man byta f ö r mycket vatten och vilken negativ inverkan kan detta i så fall få?

14. Hur länge håller sig balling-vattnet (osmos) i 1,5 l petflaskor med vs utan kapsyl?

• 4 svar
    • 958 visningar
  15. Started by freeman,

hi everyone can anyone help,how much salt( tropic marin)of gram for 10liter water to be 34ppt.thank you

• 4 svar
    • 673 visningar
  16. Started by freguz,

Jag undrar lite om PH Det bör ju ligga mellan 8.0-8.4 sägs det. Men även om det gör det kanske det inte betyder att allt är fine för det? Vad är optimalt? Mätte mitt PH igår kväll till cirka 8.1, och nu på morgonen så mätte jag 8.0. Vad är NSW PH över dygnet? Kanske borde man tex använda lite kalkvatten (blanda i osmostanken) för att hjälpa upp PH (eller nån annan metod), det kanske vore bättre att ligga på 8.2-8.4? Eller så är det inget problem alls

• 38 svar
    • 3,2k visningar
  17. Started by koki,

Hej frågan är jag kör som tillsatser KH - mg - ca + all in one men mina koraller ändrade färg till brun bta hade rosa botten nu är det helt brun men växer bra alla mår bra äter bra och växer vad behöver jag tillsätta mer har 2 st t5 ( blå och vit) kör 8 timmar

• 6 svar
    • 3,5k visningar
  18. Som rubriken lyder undrar jag om det är någon som har gjort eller vet om någon studie, undersökning eller bara har ett matematiskt exempel på vilken procentuell inverkan vattenbyten gör på vattenkvaliteten när man ämnar förbättra vattenkvaliteten i sitt akvarium med hjälp av vattenbyte. Exempel. Säg att jag har 50 ppm i nitrat och 0,25 ppm i fosfat. Jag önskar få ner detta effektivt och snabbt (inte nödvändigtvis kostnadseffektivt men snabbt) och tänker då logisk på vattenbyte eftersom bra nyblandat vatten har omätbara värden av de samma ämnena. Jag blandar ihop 20% nytt vatten. Kan jag då räkna med att jag sänker nitrat och fosfat med samma pr…

• 3 svar
    • 841 visningar
  19. Får inte kontroll på mina fosfat och nitratvärden. Körde tidigare enbart med biopellets all in one och fick då väldigt låga fosfatvärden samtidigt som nitraten steg hela tiden. Tog ut biopelletsarna och försökte med Aqua forest men samma resultat. Nu har jag stoppat tillbaka biopellets och jag doserar Aqua forest samtidigt men likväl har både fosfat och nitrat stigit. Jag har fram till nu undvikit att stoppa i fosfatmedia för vill inte rubba balansen mellan fosfat och nitrat mer än vad som redan är gjort men tycker att värdet börjar bli oroväckande högt och undrar därför om det är något speciellt att tänka på om man önskar att seriekoppla aktivt …

• 0 svar
    • 421 visningar
  20. Started by jonasroman,

Hej Troligen är det inget mystiskt alls med chemiclean(sällan något är mystiskt för övrigt) Det innehåller enligt uppgifter jag fått från fler håll (100% ej validerat mel bl.a. från en Dr) antibiotika och närmare bestämt erytromycin. Om det stämmer sysslar dom med ful marknadsföring för de skriver att det inte innehåller ”Erytromycinsuccinat”. Erytromycin är det likväl. Succinat och andra ändelser är bara salter man ”kopplar på” för att styra upptaget i människan magtarmkanalen, var man vill ha upptaget etc. Spelar alltså ingen roll, erytromycin”xx” är lika mkt erytromycin och antibiotika som erytromycinsuccinat. Ful…

• Gilla
    • 1 svar
    • 914 visningar
  21. Started by r_kane20,

Hejsan! Skickade in ett test till marinlab för att se varför jag har för värden på karet. Förstår att att mitt fosfat är ganska högt men även P vet dock inte vad de är.. eller vad man ska göra åt de? Frågar därför om lite hjälp om vad gör bör och ska göra för att få till fina värden:) har märkt lite minskad tillväxt på några lps koraller oxå. kör med skummare endast som filtrering och pytsar i KH och Ca manuellt behöver nästan aldrig tillsätta Mg, de håller sig fint med vattenburens Results_2019_01_29_9612.pdf

• 2 svar
    • 539 visningar
  22. Started by MattiasN,

Har lite lågt kalium, låg på 345 vid senaste icp så det är inte jättelågt och kalium är väl lite segt att dosera upp oxå? Skaffade kalium från Triton, tänkte mig inte riktigt för, de anger ju inget om dosering mer än "dosera efter anvisning i Triton-analys" mina senaste icp har dock varit från Marinlab..... Någon som kan ge tips, systemet är på runt 1100l, tänkte dosera med dospump... Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

• 14 svar
    • 1,4k visningar
  23. Hej! Fick hem 1kg natriumsulfat (glaubersalt) häromdagen, tilltänkt för romans 2partsballing. Samtidigt visade senaste icp att jag låg cirka 100 mg lågt på svavel (S). Har inte denna tillsats på flaska hemma. Sökte lite på reef2reef och förstod att jag kan använda natriumsulfat för att boosta S. Se bifogad skärmdump. Kan någon bekräfta eller dementera uträkningen? Förstår att det påverkar saltnivån. Men hur många mg bör jag dosera som max per dag? Kan säkert räkna ut från tidigare doseringsanvisningar från triton... Men om någon vet så Något annat att ha i åtanke? Hur mycket vatten behöver man spä ut det? Bara att prö…

24. Started by Aqua,

Finns det teststickor för att mäta Nitrit, Nitrat, Ammoniak i saltvatten? Finns för sötvatten och fungerar utmärkt. Önskar motsvarade för saltvatten. Att hålla på med kemikalie droppar i teströr är ej min grej.

25. Started by jonasroman,

Jag tänkte blåsa liv i en viktig fråga, vi har skrivit mkt om detta genom åren. Nya akvarister kanske inte vet. Förhållandet mellan pH, CO2 och alkalinitet. Om ett vatten får stå tillräckligt länge utan tillskott av ngt, så kommer dess CO2 halt till slut ställa sig i jämnvikt med luftens. CO2 är det som avgör vilket pH vi har i vattnet. Alkaliniteten också, men alk påverkar pH mkt mkt mindre och inte så linjärt, som CO2 gör. Om vi dubblar CO2 halten , så minskas pH med 0.2 enheter (pH 0.2 är samma som dubbling , då pH är en log skala). Men om du dubblar alk, så händer knappt ngt med pH. Alk är mer för att stabilisera pH, motstå svängningar, för HCO3 jonen (som utgör…

• 0 svar
    • 90 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.