Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Niclas,

Hej på Er alla, nu ska jag berätta om mitt lilla äventyr igår kväll... Jag hade laddat min AC kalkmixer och drog igång den manuellt med min slangpump, med osmosvatten från en dunk. Avsikten var som vanligt att skicka upp PH eftersom jag på sista tiden har haft svårt att hålla det på en bra och jämn nivå. SÅ igång med eländet och iväg till ett annat rum för lite surfning o annat... efter nån timme så ropar Sannah att det ser lite konstigt ut i akvariet... JO det kunde även jag hålla med om! Snövit o mjölkigt som bara f-n. Kolla PH´t jodå nu var det högt, lite väl högt... Panikåtgärder startades omgående med vattenbyten ca: 140L i min 450burk, fick ner PH´t till någurlunda …

• 14 svar
    • 2k visningar
  2. Started by libbe555,

jag har ett PH värde runt 7.5 i princip dygnet runt. Det är ett kar på ca 50l med en lika stor sump(med DIY luftdriven skummare). Det har stått i ca 2 veckor och salthalten är konstant. Fyller på ca 1L varannan dag Tempen i vattnet är 27-28 grader beroende på tid på dygnet. Jag har kalkrik kalksten/kalkstenskross som bottenmaterial ca 7kg levande sten. och den ÄR levande. den kommer från ett akvarium som stått länge med rikligt med sten i. Stenarna är fulla med kalkalger och det kryper och lever i hela akvariet. Hur ska jag göra för att få upp PH värdet? Jag har kollat runt i forumet, men har inte hittat något konkret tips. Har PH värdet någon verkan på blomning av tex br…

3. Started by glamsjo,

Hej jag har problem med att vattenbubblorna "stannar" på stenarna. Alla värden är helt okej men jag har tidigare haft problem med alger, men det har börjat att avta nu. Däremot tror jag att resterna har gjort att vattnet har blivit lite grumligt, inte märkvärt men man ser det om man kollar riktigt nära.

• 11 svar
    • 1,9k visningar
  4. Started by Draedon,

Ska göra ett vattenbyte och upptäckte att nån av ungarna har lagt i en usb-kabel och en filmrulle i dunken med osmosvatten.. är det bara att slänga vattnet eller är jag onödigt orolig? det är ju koppar i kabeln och silveroxid(?) i filmrullen..

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  5. Started by aerie,

Hej Har ett litet bekymmer som jag tycker att jag inte borde ha... har ett 578L utan skummare,nitratfilter eller annat som jag matar med ungefär 0,5cm3 frusen artemia samt lika mkt av frusen blandmix samt ett par kryddmått av fauna marins filtermat(clam,min f,min s, cyklopeeze, skalad artemia) per dag. Mitt största problem är att jag har fullt med cyano och mitt andra problem är att jag inte kan få upp nitraten i synligt värde på saliferts nitrattest. Har sedan jag börjat dosera 2 krm vad-det-nu-heter-"krydda"-för-att-höja-nitrat äntligen börjat skönja en väldigt svag tillväxt på caulerpan men skulle vilja ha tillräckligt med näring för att kunna hålla andra macroalger. K…

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  6. Started by Goranius,

Jag har problem att få upp mitt kalciumvärde som i nuläget är 280mg/l. Kh är uppe i 14 dkh så det är för högt. Mg ligger på 1300mg/l. Jag använder mig av Aquacalculator. Om jag ställer in parametrarna så att det blir en engångdosering så säger den åt mig att pytsa i ca 477gr CaCl2 alltså kalcium. Men om jag ställer in på balanserad justering så blir det helt andra värden. då bli det. Cacl2 478gr 546 gr NaHCO3 163 gr NaCl - fritt salt. Jag vill ju självklart få ner Kh till runt 8 och det gör jag ju om jag tillsätter kalcium. Jag är nybörjare inom balling men förstår inte riktigt detta. Vad göra tacksam för råd.

7. Started by tobias.nero,

Hej! Jag har köpt hem bikarbonat för att jag vill höja mitt ph. Om jag bara vill höja ph ska jag då köra det i ugnen på 200grader i en kvart så det blir naturimkarbonat? Och hur doserar jag? mitt kH är på 8 så det kan säkert också höjas en aning men det är mest ph som är intressant just nu. Hur bör jag göra? Tacksam för svar!

• 17 svar
    • 2,5k visningar
  8. Started by rambomyran,

Vad händer om du kör vanligt kranvatten genom aktivit kol? Blir de ngn som helst skillnad eller är vattnet de samma? Eller rättare sagt blir värdena dom samma? Om ingen har svaret så ska jag pröva!

• 2 svar
    • 952 visningar
  9. Started by Mr_Blue,

Hej, Jag mäter fortfarande <0.25 mg/l Ammoniak NH4 (enligt Salifert) efter att akvariet har varit igång ca 1 månad. Ingen belastning mer än 10 turbosniglar i 540l vatten. Blev fundersam och mätte på nyblandat saltvatten efter några dagars genomluftning i en regntunna. Då ger Salifert samma utslag alltså lite svagt grumligt <0.25 mg/l. Mätning på rent osmosvatten ger ett helt klart utslag. Är detta rimligt? Brukar det finnas ammoniak i nyblandat saltvatten eller är det Salifert som spelar mig ett spratt?

• 14 svar
    • 1,7k visningar
  10. Started by yRaz,

hejsan tänkte börja dosera lite smått nu när jag fått lite mera koraller så att nån som kan förklara vilka som är dom första man skall börja med och hur det går till?

• 0 svar
    • 496 visningar
  11. Har några lps som sliter lite och några som inte sliter alls. Har testat att ha dem i sockerbad både med druvsocker och med fruktsocker men det ger absolut ingen effekt. Vad gör jag då för fel? Har använt 2 matskedar socker på en liter. Några erfarenheter? Använder druvsocker framställt från majs, potatis och vete.

• 3 svar
    • 519 visningar
  12. Started by Saxmark,

Tja, tänkte smälla upp en site som skall hålla vattenvärden, tanken är att man skall kunna logga in, posta sina värden och sedan få upp en kurvor och eventuella tips och trix.. Vidare hade jag tänkt att lägga den som nån form av dagbok för olika akvarier.. Tanken är att det skall vara en blog för ditt akvarie/um Nån som har några färdiga phpsnuttar liggandes så slipper jag skriva allt från scratch.. Har hotell i drift och tänkte börja pula nu i helgen.. Nån som e sugen på att haka på projektet.. Det är 100% ickekommersiellt och det skall inte finnas några diskussionsgrupper eftersom jag inte har tänkt att konkurera vare sig med saltvattensguiden eller zoopet utan mer fung…

• 7 svar
    • 1,5k visningar
  13. Started by rasu,

Jag tänkte bygga en sump till mitt akvarium. mitt akvarium är just nu på ca 250 l och jag tror att sumpen kommer vara på ca 50 - 80 l. borde jag låta det nya vattnet stå i sumpen några dagar/veckor eller är det bara att köra igång??

• 3 svar
    • 856 visningar
  14. Started by Thomas141,

Hej Nu drar jag i gång igen, jag har varit utan kar i två år sålde av tidsskäl nu börjar abstinensen komma... När jag körde sist så gjorde jag nog rätt många fel, men vis av erfarenhet så tänkte jag planera min uppstart denna gång och försöka välja strategi. Målet är att få ett lättskött kar som kan klara sig utan tillsyn i en vecka. Jag har ett gammalt hus och jag har tidigare haft problem med kallras så hur gärna jag än vill så tänkte jag nöja mig med lysrör och mjukisar. Detta för att slippa avdunstning. Tanken är ett specialbyggd borrat hörnkar på runt 400L scummare blir en aquaCare 700 A, Hade en sådan sist och var kanon nöjd. That is about it allt annat är för förha…

15. Started by Wotan,

Är det någon som provat eller vet något om Grotech salt, dvs. är det ett bra salt eller saknar den några viktiga beståndsdelar som man gärna vill ha vid korallhållning? Är annars billigt vad jag kan se. Men vill inte byta ner mig i kvalité´från tidigare använda Reef crystal Är annars sugen på att prova det...

• 5 svar
    • 1k visningar
  16. Started by DaTrucka,

Ni som kör en balansrad tillsättning av balling (den som man tillsätter lika mycket av alla tre) hur stor dos ligger ni på? Berätta gärna om ni anser att ni har mycket SPS eller lite, och storleken på karet. Lägg gärna med en överiktsbild så man kan jämföra lite. ca 400 liter i mitt system. Ganska mycket SPS. Nuvarande dos 160ml av vardera. Senaste två-tre månaderna har jag fått öka på med 20ml, men det växer så det knakar. Troligtvis får jag öka ytterligare ganska snart. Hittade inga bra översiktsbilder, så ni får nöja er med ett par halvdana i blålyse.

17. Started by battle_royal,

tjena! skulle vilja veta om ni kan ge mig lite tips på Lite olika basic vatten tester man behöver. ska till linköping nästa helg så tänkte handla på mig lite det.är fort väldigt ny så behöver alla tips jag kan få! Mvh Micke

• 3 svar
    • 808 visningar
  18. Tjenare! Surfade runt lite i en hel del trådar men hittade inget direkt svar på det jag söker så startar en egen tråd om detta! Det är nämligen så att jag har ett rsm 130. Innan körde jag utan osmos och istället vanligt Göteborskt kranvatten och Instant Ocean Salt! Då blev salthalt och Ph perfekta med en gång! Nu har jag köpt mig en Aquatic Nature Osmos med silikatfilter och använder mig nu utav Tropic Marin salt. Jag får inte upp Ph, enligt mitt Red sea test! Även om möjligheten finns att det vart missvisande innan så har jag lägre ph nu ! innan har den stablit legat på 8,4 nu är den nere på 7,6! som tur är. Håller på att starta upp ett 450 liters kar som jag fyllt med …

19. Started by Admiral,

Ska börja med ballning light snart, har en ghl doserpump med 4 pumpar, kommer få en övers med ballning light vad jag har förstått. undrar om jag kan blanda i den fjärde behållaren spårämnen själv? Ex blanda jod och kalium och osmos vatten för dosering? Vilka kemikalier går bra att blanda, vilka inte? Kan man späda ut med osmos eller inte? Mvh

20. Started by Anders_R,

Ok, ibland gör man ett stort misstag...idag gjorde jag ett. Jag har just hällt i 70 ggr den dagliga dosen av FM UltraMin S. Jag har gjort ett 25% vattenbyte och lagt till en överdriven mängd kol...vad skall jag göra mer, än att strypa skummaren tills den lugnar sig?

• 12 svar
    • 1,6k visningar
  21. Started by lexwin,

Tjena! Jag tillsätter för stunden denna produkt: Grotech Carbonat Pro Instant där jag tillsätter ca 3 gram dagligen genom att pudra i sumpen. Detta är det som står på burken: Min fråga, kan jag lösa detta i osmosvatten för att bilda en vätska som kan doseras med doserpump, i så fall hur starkt?

• 1 svar
    • 863 visningar
  22. Started by jonasroman,

Jag vill lyfta denna mkt intressanta fråga, då jag tror inte alla helt har klart för sig hur vattnets förmåga att motstå ph-förändringar inte bara beror på det faktiska KH värdet utan också vilket pH man utgår ifrån. Först o främst, dom flesta vet ju detta, men ändå: en buffert, som i saltvatten består till 96%av karbonater, och 3% av borater, ha till uppgift att förminska en pH förändring. Så, hur mkt klarar denna buffert förminska en eventuell ph-sänkning? Om vi har två olika vatten, så frågar vi oss, i vilket av dessa situationer kommer saltvattnet bäst stå emot en ph-sänkning? 1) pH 7.9, KH12 2) pH 8.5, KH9 Rent spont…

• Gilla
    • 29 svar
    • 12,2k visningar
  23. jag har lagt ls i en månad, min fråga är hjälper det att göra vattenbyte på 10% varje vecka för att få ner nitratet?

24. Hej hej, jag tänkte höra om det finns ett intresse av hinkar/tunnor att blanda sitt vatten i när det är dags för vattenbyte. Jag praktiserar just nu på företaget Nordic Pack, och fick en tunna och två hinkar av dem när jag och Zippert skulle hämta ett akvarium. Vi kom snabbt på att tunnan är riktigt bra att ha osmosvattnet i och hinkarna att både blanda vatten i om man ska byta en mindre mängd vatten och att transportera det gamla vattnet i. För hur ofta har man akvariet i badrummet eller i köket? I och för sig står Zipperts burk i köket sedan i söndags, men ändå Det finns hinkar med volym från 1 liter upp till 26 och tunnor med volym från 30-100 liter. Att fylla en tunn…

• 10 svar
    • 4,8k visningar
  25. Started by linkano,

Hej! Jag har ett 120 liters akvarium startat 0608. Innehåller ca:20 kg LS som bara har flyttats/köpts från ett annat akvarium till mitt. Alltså ej ny/färsk LS. Har ingenting på botten än. Allt vatten från osmos, använder TM Pro Reefsalt. Akvariet står och går utan belysning med mycket bra cirkulation. Har hela tiden haft fosfat i vattnet, från början värde: 3mg/l och nu efter 1,5 vecka med Coralife fosfatremover (2dl) är jag nere i 0,5-1 mg/l. Hittar inget fosfat i osmosvattnet men i 30 liter osmosvatten/saltblandning mäter jag ett fosfatvärde på ca: 0,03-0,1 mg/l. Upptäckte detta idag. Har hunnit använda 10-15 liter av detta för att öka salthalten i akvariet tidigare, me…

• 46 svar
    • 6,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.