Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

  1. Started by nike83,

    Har en tid observerat att en Acropora inte trivs (dåliga färger). Nu när jag har fått i ordning på mina vattenvärden (tidigare lite högt med nitrat och fosfat) så har den börjat slänga ut lååååånga polyper (ca 4 cm) när det är kväll. Det ser mer ut som en spindelväv/trådar som kommer ur polyperna. Fick tipset att det kan vara lågt Kalium. Jag har aldrig testat kalium och förutsatte att det tillfördes i tillräckliga doser genom mitt salt. Fick låna ett Salifert kalium-test och gjorde testet. Det visade att jag har 310ppm Kalium, vilket är för lågt. Köpte en flaska FM Ultra easy K. Följande står på flaskan: DOSAGE: 1 ml /100 Liter = 3,5 mg pottasium maximum Dosage 40 mg P…

    • 15 svar
    • 2k visningar
  2. Started by urcellen,

    Hej på er behöver få lite tips på vad som kan vara mitt problem. Jag har ett 5oo liters akvarium med mjukkoraller ca 60 kg levande sten och ca 15 fisk.Har under de senaste 2 dagarna fått ett mjölkaktigt vatten i burken. Mina vattenvärden är som följer salthalt 1024,Ca 470,Mg 1380 Kh 10,Ph 8,0.Tillsätter mg och ca när det behövs dock ej så ofta med ca då jag har bara mjukisar.Däremot Kh får jag höja regelbundet då det förbrukas snabbt använder metoden med bikarbonat och rostad bikarbonat blandningen för detta ändamål.Jag har under lång tid kämpat med höga nitratvärden mellan 50-80 ppm och har då under en längre tid använt Ultrabak utan synbart resultat dock... Fick rådet a…

    • 1 svar
    • 2k visningar
  3. Dags för fight! Startar med dessa två länkar https://www.reef2reef.com/threads/tank-parameters-of-some-masters.295215/ http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2366953&highlight=thales MVH Lasse

  4. Started by sm6xvz,

    Hejsan alla detta e min första post. Är nybörjare inom salt. Har hållt på massa med Malawi innan...... Men läste en del om salt ett bra tag innan jag skaffa ett (Daniel Knops bok massa i forum osv) Nu till sak. Har ett RSM130 som jag haft igång nu i ca 3veckor. kör med ca 20kg levande sten. och Osmos, samt Tropic Marine salt. Funderar på att i helgen skaffa bottensubstrat, Å lite sniglar för det drar väl igång systemet lite om jag inte fattat fel... Jag vet att det tar tid att köra in karet osv men oroar mig lite för pH värdet som legat så gott som konstant sen jag starta burken Jag är ju inte super haj på alla värden så rådfrågar lite här. Hur sak jag bättra på pH tä…

  5. Started by Oscarhaglund,

    Det är inget kul att skriva men jag känner att det nog behöver ges en varning för Fauna Marin och deras väldigt tveksamma försäljningsmetoder. De senaste månaderna har FM turnerat runt hos olika podcasts (beyond the reef, reefbum mm) för att propagera för dwras nya ”bolus dosing” system. Detta går ut på att man ska dosera hela sin alk dos, med enbart deras bikarbonat system, strax innan lamporna sätts på. Man ska även sätta på lamporna på max direkt för att sedan rampa ner under dagen. Detta hävdar de ska ”reparera ditt trasiga alk buffersystem”, det ska trots att allt doseras på en gång ge en stabil alk över hela dagen. Det ska även höja ditt ph (…

  6. Started by Mattias,

    Well, vad händer om man kör ett sådant med för hgt flöde på vattnet ? Tänkte snickra ihop nåt eget, ngn som har en skiss/ritning ?

  7. Started by barneth,

    Hej! Har efter ett par prover och lite tillsatser nu kommit fram till att jag kanske borde göra något, vad? Mina värden: Salt 1.022 Ammonium 000 Posphate 000 Nitrate 000 Calcium 390 ppm Magnesium 1200 ppm Eftersom min Elektroniska PH-mätare inte funkar längre så kan jag bara gissa mig till PH med hjälp av stickor och det är kanske inget av intresse, just nu. Jag kommer nu att försöka tillsatta lite salt för att komma upp till 1.023. Sedan kommer jag att försöka höja Kalcium och sist Magnesium, om det nu behövs när saltet kommer i ordning, vad tror just du?

    • 14 svar
    • 2k visningar
  8. Hej på er! Tänkte berätta att jag köpte en Optisk Refraktometer av märke V2 av tropicalmarinecentre.co.uk. Kostade 600 kronor på Akvarieleasing. Efter att legat i rumstemperatur i ett par dagar gjorde jag kalibreringen med några droppar osmosvatten. Jag måste säga att resultatet är rejält avvikande från min vipparmsmätare. Min vipparm har hela tiden visar runt 1,024 i salthalt medan refraktometern visade 1,028. Nu börjar en långsam process att ta ner salthalten så att den inte ligger i överkant. Med vänlig hälsning /Fredrik

    • 4 svar
    • 2k visningar
  9. Started by morphriz,

    Nånn som gjort den här?: http://www.reefkeeping.com/issues/2006-01/rhf/index.php Jag fick "Apprentice Reef Chemist". Ganska svårt, luriga amerikanska flervalsfrågor

    • 12 svar
    • 2k visningar
  10. Started by Tevowo,

    Hej, har ett problem som jag behöver hjälp med.... Har precis testat vattenvärdena på mitt nyblandade saltvatten som jag skall använda till ett större vattenbyte i mitt 240 L. Kollade värdena och såg följande: I akvariet: Ca:420ppm KH: 7,7 dKH mg ej mätt (1380 ppm för 14 dgr sedan) Nyblandat(1H gammalt) Ca:400ppm KH: ca 16 dKH!!! (omtaget 3ggr) mg ej mätt Mätt med reef foundation pro test kit, dvs titrering Salinitet 35 ppm i båda enligt refraktometer. Saltet heter red sea salt, jag använder kranvatten. Jag har totalt blandat 120 liter nytt vatten så det känns surt om jag skulle behöva hälla ut det. Det är första gången jag mäter kh och ca på mitt nyblandade, så jag vet…

    • 10 svar
    • 2k visningar
  11. Started by Borg,

    Vad är egentligen omvänt osmosvatten ? som man ser att man använder till tex kallvatten, eller kallas det så när det kommer ut som en slutprodukt från osmosen. Kanske en dum fråga men vill gärna veta

    • 6 svar
    • 2k visningar
  12. Started by PeterGG,

    Hej Jag undrar om någon har någon förankrad känsla för hur länge man kan låta osmosvatten stå, stillastående i typ en plastdunk, innan det här vattnet blir obrukbart? det jag först funderar på är typ algtillväxt eller bakterietillväxt, om detta kan förekomma, eller vattnet är så rent att sånt händer inte?? dvs jag kan köra upp en sats osmos och sen använda den för de nästkommande 5-6 veckorna eller nåt.. samma fråga går till, hur länge kan jag ha saltblandat osmosvatten stillastående? (dvs osmosvatten+salt) innan det förgås? Jag är nybörjare och försöker suga åt mig andras erfarenhet på fältet, Peter

    • 4 svar
    • 2k visningar
  13. Guest Dr Pork
    Started by Guest Dr Pork,

    Har eget vatten från djupborrad brunn. Vågar man använda detta när man startar upp? Vattenanalys först? Eller ska man köra med osmos vatten? /Fredrik

    • 3 svar
    • 2k visningar
  14. någon som har provat att höja PH med målarsoda? hur mycket ska man använda för att höja PH med t ex. 1Dkh på 100 liter vatten?

    • 9 svar
    • 2k visningar
  15. Started by rickard81,

    Finns det nån som kan tala om hur man ska göra,har nämligen ingen bruksanvisning.

  16. Jag håller på att dosera Magnesium i mitt kar med hjälp av FM's Magnesiumchlorid-Hexahydrat. Enligt en kompis recept har jag nu blandat 200g av pulvret i 1L osmos-vatten. För att få så exakta beräkningar som möjligt skulle jag vilja veta (om någon kan) hur mycket rent Magnesium (Mg2+) jag har i flaskan. Om någon vet så får ni gärna lämna uppgifter för Kalsiumet åxå... Detta handlar egentligen i första hand om första perioden när man ska justera upp samtliga nivåer inom det rekommenderade intevallet, men även så att jag ska kunna göra egna lösningar och beräkningar senare. Om jag/vi räknat rätt (vilket vi verkar ha gjort) så höjer jag Mg med 30mg/L om jag tillsätter 27ml …

    • 14 svar
    • 2k visningar
  17. Started by oualid,

    Hej! Jag har haft akvariumet, som rymmer drygt 500 L, i över tio år. Efter år av ansträngningar hittade jag äntligen rätt balans och både mina SPS och LPS blommade upp. Men de senaste 12 månaderna har jag märkt att korallerna har upphört att växa, och Acropora-kolonierna börjar avta. De tidigare expanderande anemonerna har nu minskat drastiskt till nästan omärkbara nivåer. Det finns något i vattnet som inte är som det ska. Jag är lite vilsen och skulle verkligen uppskatta er expertis. Nedan hittar ni några detaljer om akvariet och dess förhållanden: - Kh: 8,63 - PO4: 0,28 - NO3: 25 - Salinitet: 1,025 - Temperatur: 25…

  18. Started by msen,

    Jag hade för ett tag sedan ganska så högt nitrat, ca 50-75. Jag har nu fått ner det till 2,5-5 och är nöjd med det. Dock har jag tyvärr råkat 0:a fosfaten och inte fått upp den något på två veckor. Hur gör man för att få upp fosfat till 0.04 på 450 liter vatten? Jag har sökt i forumet på både fosfat och lågt fosfat utan resultat. Sent from my iPad using Tapatalk HD

    • 6 svar
    • 2k visningar
  19. Started by Sanntommy,

    Testade för kalium för ett par dagar sedan med salifert test och fick fram 360!så jag ligger lågt! Köpte aqua forest kalium som jag börja droppa i enligt anvisning men det går ju inte upp!ska jag droppa mer? Har sett att några av mina spser börjar bli vita i foten! Ska jag börja få panik eller ska jag vänta?

      • Gilla
    • 16 svar
    • 2k visningar
  20. Started by aerie,

    Hej! Insåg igår att min sån flytande salthaltsmätare som jag använt det senaste tills den pajade inte var så där jättebra. Alls. Trodde jag låg lågt i salthalt men visade sig att jag låg på 1.028 och tänkte sänka det till kring 1.025. Kanske jättenkel fråga men hur räknar jag ut hur mkt saltvatten jag behöver tömma ur mina uppskattningsvis 500L saltvatten och fylla på med sötvatten?

  21. Artikel från undertecknad. Kommer lägga upp i artikelreg också Jonas Roman Varför går vissa uppstarter inte bra.pdf

      • Gilla
      • Tack
    • 10 svar
    • 2k visningar
  22. Started by pegekin,

    Hur länge "kan man ha" 0,00 i po4? Vad resulterar det i och bör man åtgärda det mera mat eller vad rekommenders?

    • 12 svar
    • 2k visningar
  23. Started by Rasmus,

    Är det verkligen nödvändigt med Osmosvatten? Jag bor i Jönköping där jag tror att det är relativt bra vatten. Har 10 kg LS och 10 kg kalksten och ska köpa 20 kg LS imorgon. Tog prov på vatten idag. Nitrit: 0,25 Nitrat: 50 Känns inte som mina värden är skyhöga och därför bättre att jag köper osmos vid ett senare tillfälle. När kan jag plutta ner sniglar eller eremitkräftor som städpatrull? Är det i samband med fiskar eller klarar dom vattnet hyffsat bra? Mvh Rasmus

    • 5 svar
    • 2k visningar
  24. Started by saltatrox,

    Har köpt kaliumsulfat hem för att höja mitt kalium värde. Är inte säker längre om jag skulle ha sulfat eller kaliumclorid. Eller går det lika bra med vardera. Han jag köpte det av kunde inte svara om det funka i saltvatten. Han håller bara på med växtakvarium i sötvatten. Men nu sitter jag här med ett kg kaliumsulfat och undrar om jag kan börja dosera ? Nån med erfarenhet ? MVH Thomas

  25. Started by zacha,

    Finns det ngn som har hört talas om S-15 rapporten,där dom testar olika saltblandningar???? kolla in: WWW.aquacraft.net eller är det bara en påhittad försäljningsbluff M.V.H. Zacha

    • 10 svar
    • 2k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.