Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

  1. Started by defdac,

    Jag fick en idé precis just nyss. Detta är för växtakvarier men jag vill ha hjälp från er saltnissar som brukar vara betydligt vassare på kemi. När man kör öppet växtakvarium med ganska mycket ljus så får man en ganska rejäl vattenavdunstning. På en vecka har vattennivån sänkts runt 3-4 cm i min 60-litrare. Det motsvarar ungefär 6-10 liter vatten. Borde man inte kunna förbereda en dunk vatten+gödning och sedan sätta dunken i nivå med vattenytan på akvariet och sätta en hävert mellan dunken och akvariet? Allteftersom vattnet dunstar så får man en långsam vandring av vätska+gödning från dunken till akvariet. Eller kommer diffusionen se till att näringsnivåerna jämnas ut dir…

    • 12 svar
    • 1,8k visningar
  2. Started by Maro,

    Hej, Har just köpt en Aquatic Nature osmos ,ska ge 240 l/dygn vid 4 bar. Körde den första gången o fick ut 25 liter på en timme, det ger ju cirka 600l/dygn. kan man få ut så mycket? Har haft en gammal av okänt märke o den gav ju inte mer än 30-40/dygn men så var den helt slut. testat kallt vatten o knappast jummet,samma resultat. Kan se att det kommer nästan lika mycket slask vatten som rent, tror vi har mjukt vatten,kan det spela roll?Hur har ni det andra med nya osmos? Kanske är det lite olika hur stor mängd en osmos kan ge ? mvh Magnus

    • 8 svar
    • 1,8k visningar
  3. Blir inte klok på mitt fosfatvärde. Mätte fosfatvärdet den 26/7 - 40 ppb, Då hade jag doserat nopox cirka 90 ml/dygn i 3 dygn i förkant. Stoppade med dosering av nopox men behöll/kopplade på 1 liter GFO Mätte igjen i dag och får då, efter flera mätningar, 82-92 ppb, Är det möjligt att fosfaten studsar upp och ner på det sättet inom loppet av dagar eller är det något som stör mina mätningar som jag inte tänker på? Mäter med hanna checker ULR och gör alltid på samma sätt med reagens osv..

    • 21 svar
    • 1,8k visningar
  4. Started by Olle,

    Det beror naturligtvis hur varmt man har i rummet där burken står. Skriver upp när jag byter ut min 25 Liters dunk med osmos och såg att det går åt Ca 25 Liter på 6 Dagar. Salthalten ligger konstant på 1,025 Jag har runt 26 Grader i burken Och Ca 440 Liter. Inga täckglas. I rummet ligger tempen på 20-23 grader. Är det normal avdunstning?

    • 12 svar
    • 1,8k visningar
  5. Started by Christian_N,

    Hej på er. jag har under två år tid kört med Red Seas salt (den blå hinken). Nu har den senaste tagit slut och jag ska köpa nytt. Funderar på Tropic Marin Pro Reef Salt, eller kanske AquaForest (probiotic eller reef salt). Men har svårt att bestämma mig. Ska man köra vidare på Red Sea eller ge sig på något nytt. Har ni några rekommendationer?

      • Haha
      • Gilla
    • 5 svar
    • 1,8k visningar
  6. Started by Arcticreef,

    Sitter här och tittar på RO åbäkets ynkliga droppande. Känner att livet är alltför kort att tillbringa med att vänta på att det skall klämma ur sig sin 90 liter per dygn. Då slog det mig, vad är det egentligen man villplocka bort med det. Nitrat, kisel, fosfat, järn, klor? Tja, nitrat finns det inte mycket av i svensk stadsvatten. Kloret vädras ju ut rätt snabbt. Varför inte fylla på top-off behållaren med vanligt kranvatten och knö ned strumpor med forsfat/kisel absorberande material och aktivt kol? Borde inte vara någon större skillnad.

  7. Started by Mazi,

    Hur känsligt är saltvattensakvarier för metaller egentligen ? Kan det ta någon skada om man tex. skrapar rutan i 20 minuter ? Och om någon del i pumpen är gjord av någon metall. MVH Max

    • 5 svar
    • 1,8k visningar
  8. Started by nelson,

    Hejsan! Jag tänkte tillföra bikarbonat med hjälp av vattenpåfyllningen genom att lösa bikarbonaten i varmt osmosvatten först och sedan hålla vattnet i cirkulation i osmoskaret. Ser ni några problem med detta tex. utfällning eller liknande? Hls Nelson

  9. Har lite märkliga tendenser i karet nu.... Bytte fosfat media för några veckor sedan till Tritons AL99 och fosfaten har sedan dess skjutit i höjden.... Jag har matat lite mer än tidigare så en viss ökning kanske är rimlig men inte på det sättet som jag nu mäter.... Har icp-test från 2/1(Marinlabs test) med fosfat på 0.03, samma dag som jag skickar det provet byter jag till AL99 men med ganska låg dos, c:a 250g på min c:a 1100l eftersom den dosen räckt gott o väl med Oceanakvariums alu-remover tidigare. I fredags mäter jag (Hanna ulr) c:a 0.35 i fosfat! Ökar dosen med ytterligare 300g. Idag får jag fortfarande 0.35 i fosfat.... Men i mitt ICP test upptäckte jag väldigt …

    • 16 svar
    • 1,8k visningar
  10. Started by hagbard,

    Började mäta med hydrometer,,,allt var ok...en del koraller har dött när jag bytte till refraktometer..har slagit det ifrån mig(sps)...har tagit upp det förr..refratometer visar 1025..hydrometer visar 1021...har naturligtvis kalibrerat refraktometer..men inbillar mig att jag får väga in mindre salt en aquakalkylator säger...eller jag får väga in mindre helt enkelt...verkar som hydrometern har en poäng?

    • 11 svar
    • 1,8k visningar
  11. Started by Sador20,

    Tänkte prova om de finns något intresse att följa med när jag provar fauna marins rebiotic. Provar produkten på mitt reefer 350, första dosen idag blev väldigt grumligt. Står att man ska blanda en tesked på 400 liter två ggr första 4 till 6 veckorna där efter en gång i månaden. Har stängt av skummare och uv. uppfattar produkten som fet och svår löst, hoppas man inte gjort bort sig nu😁

      • Gilla
    • 4 svar
    • 1,8k visningar
  12. Started by hagbard,

    Stött på detta på nätet den sista tiden...är det nått nytt? gfo ihop med kol..osv...någon som har koll? Själv så ramlar man mellan stolar ibland eller jämnt o ständigt

      • Gilla
    • 8 svar
    • 1,8k visningar
  13. Hej, Undrar om man kan använda Kranvatten när jag ska göra vatten byten i mitt akvarium? Har ett Red Sea 250 Liter, Har ett RO filter men det kommer så lite osmosis vatten ur den att det bara räcker till att fylla på för avdunstat vatten. Har inte tillräckligt med vatten för att göra vatten byten. Har fått 250 liter destillerat vatten från ett sjukhus men det kommer inte på en månad. Bor i Ystad och vårt vatten är det så kallade Nedraby vattnet. Hög kalkhalt 15-18 Dh) men annars perfekt sägs det. Kan jag använda detta vatten? Hjälper det att fylla upp dunkar och låta stå? för eventuell bottensats och annat ska lösa sig. Kom gärna med kommentarer. /Stefan

    • 7 svar
    • 1,8k visningar
  14. Started by MattiasN,

    Upptäckte just att slangen i en av mina dunkar med Tropic Marines liquid calcium har blivit helt vit och slemaktig. Slangen till dunk c, som väl i huvudsak ska innehålla natriumfritt salt (men jag har ingen förpackning som jag kan kolla på, så jag vet inte excakt vad den innehåller, men det är lösning 3 el c), har användt "vanlig" genomskinlig 4mm slang till den dunken, sillikonslangen räckte inte riktigt så jag tog vanlig akvarieluftslang. Vad kan det bero på och kan plasten i slangen börjat lösas upp eller ge ifrån sig några konstigheter? Slangen har som sagt blivit vit och slemaktig, vet inte hur innehållet i dunken ska smaka, men nu smakar det inte bara saltvatten ia…

  15. Jag ligger lite ojämnt i doseringen av de fyra dunkarna av Triton Balling (dospumpen som inte varit 100% kalibrerad). Främst är det dunk 3a som det har blivit doserat för lite ur. Så min fråga; hur snabbt kan jag tillsätta den saknade lösningen? KH, Ca och Mg har ju sina rekommenderade dagliga maxdoser, men hur är det med spårämnen? Ps. Jag ligger lite lågt på de flesta spårämnen enligt Tritontest, så det saknade behöver tillsättas. Ds. //Martin Sent using Jedi mind-trick.

      • Gilla
    • 19 svar
    • 1,8k visningar
  16. Started by Patrik Steen,

    Vet inte om det står under rätt Ämne men jag testar ändå.. Nu har jag fått Nitrit i mitt 37L Saltkar inte helt oväntat mätte det idag och den stod på 1,0 mg/l karet har varit igång 2 veckor det befolkas av några Sniglar en Eramit och en Mjuk-Korall ska jag få Panik eller ta det med ro???jag blandade 8 L nu på morgonen men det vattnet var tänkt för mitt Första vattenbyte som var tänkt nu i slutet av nästa vecka. Klarar sig sniglarna och de andra invånarna eller bör jag köra ett vattenbyte på studs, måste även sägas att jag kör i Bakterie-Kultur dagligen i karet för att kanske slippa en Nitrit-Topp eftersom det är väldigt Nystartat men det funkade inte tydligen Och hur myck…

    • 14 svar
    • 1,8k visningar
  17. Finns det något man bör tänka om man köper begagnad sand fån olika akvarium för att få i hopa till en djup sandbotten? Tack!

    • 1 svar
    • 1,8k visningar
  18. Started by Fisherman`s Friend,

    Hej fortsätter min tråd här med lite bilder. Som ni ser så slår inte korallerna ut på ett bra sätt kan det vara så illa att de aldrig återhämtar sig då jag miskött mitt avkarium under nästan 4 månaders tid. Mina aktuella värden är ialla fall Nitrat 25 Fosfat 0,25 Kh 10 Calcium 405 salthalt i nivån på min saltmätare

    • 15 svar
    • 1,8k visningar
  19. Started by Linnex,

    Bytte vatten i lördags och slog då av kylslingan. I går kväll drog koraller och rörmaskar ihop sig och jag tyckte att vattnet såg lite disigt ut och jag trodde att någon av korallerna hade släppt ut något olämpligt och jag började då filtrera med aktivt kol. Nu på morgonen kollade jag karet och det såg bättre ut. Maskarn var framme igen. Nu när jag kom hem på lunchen så upptäkte jag till min fasa att det var 29.9 grader i karet och hade varit som max 31,4 grader (förmodligen igår). Hade glömt att starta kylningen efter vattenbytet. Nu har jag full kylning på för att få ner temperaturen... men hur skadligt kan detta ha varit och hur lång tid tar det innan jag vet skadorna…

    • 9 svar
    • 1,8k visningar
  20. Started by Mejsel,

    Har under 8 dagar bytt 25 liter salt om dagen för jag tror jag har kaliumbrist alt spårämnesbrist med reed sea pro. Har inte hänt så jätte mycket. Sista 2 dagarna har jag använt Tropic Marine center reef pro och redan efter första 25 literna (5% av volymen) började det hända grejer! Knapparna sträcker på sig och öppnar upp sig, polyperna slår ut mer på stenkorallerna och min bubbletip är nästan självlysande! Trodde inte i min vildaste fantasi att det kunde vara sådan skillnad! Nån mer med liknande erfarenheter?

    • 10 svar
    • 1,8k visningar
  21. Started by Trilobite,

    Nu har jag åkt på århundradets invasion av plattmaskar - vissa säger att mandariner kan äta upp dem, men ingen verkar ha egna efarenheter. Jag hade inte tänkt ha mig en wrasse, men en mandarin står på önskelistan, så det vore bättre. Någon som vet?

    • 3 svar
    • 1,8k visningar
  22. Jag om min sambo flyttar ut på landet i höst och det innebär att vi har enskilt vatten. Det är borrad brunn i berg. Har fått vattenvärdena från analysen. Vad kan vi dra för slutsatser från dessa? Tyvärr saknar jag värde på silikat. Men går det att hitta ett förhållande mellan silikat och något annat värde som är analyserat och ur det utläsa om halten silikat är hög eller låg? Jag vill helst slippa köra med osmos om det inte är absolut nödvändigt. Vad säger ni om vattenvärdena? Järn och fluor är högt. Färgtal 30 Kemisk syreförbrukning COD-Mn 4,6 mg/l pH 8,2 Konduktivitet 46 mS/m Alkalinitet 240 mg HCO3/l Fluorid 1,7 mg/l Klorid 16 mg/l Sulfat 10 mg/l Nitrat <0,2 mg/l N…

    • 7 svar
    • 1,8k visningar
  23. Started by SmallTown,

    de olika spår elementen/trace elements, kör i vanliga fall med balling metoden. Men fick inte tag i alla kemikalier senast,så jag köpte Tropic Marines Bio-Calcium för att hålla CA uppe tills jag fick tag på allt och tycker nu att korallerna fått bättre färger + att de växt bättre trots att jag fortfarande ligger på sammma CA och kh värde som när jag körde med nacl m.m. Kan detta ha med spår elementen att göra eller e det nånting annat i bio-calciumet som gör det,eller tyckte korallerna helt enkelt att det var dags att växa. MVH Fredrik

    • 10 svar
    • 1,8k visningar
  24. Started by kebox,

    Har startat med Biopellets sedan ett par dagar i morse var vattnet enormt dimmigt verkar inte som de levande är påverkat ännu. Sjunkande PH 7,6 brukar ligga mellan 7,9 - 8,3 natt/dag är det calcium som lösts ut eller en bakteriebomb har jag överdocerat pelletsen har inte hunnit ta några övriga värden ännu. Skummar ganska kraftigt vad bör bli min första akuta åtgärd. Kjell

    • 10 svar
    • 1,8k visningar
  25. Hej, För en vecka sedan var mina värden inte så bra när det gäller KH och Kalcium. Ett KH på 6.9 och kalcium på 450+ så i lördags började jag dosera bikarbonat i en mängd som skulle lyfta KH i karet med knappt 2 på en vecka (förbrukning inräknad). Idag 6 dagar senare har KH stigit till 7.5 däremot har kalcium ramlat ner till 400. Min tolkning är att den ökade tillgången på bikarbonat hjälper korallerna att binda kalcium till sitt skelett och därför har kalcium sjunkit istället för att KH stiger i den grad jag önskade. Jag drar slutsatsen att om jag nu börjar tillföra kalcium i lämplig dos så bör jag kunna balansera KH & kalcium samtidigt som detta inte blir den begrän…

    • 13 svar
    • 1,8k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.