Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

  1. Hej, Då det ibland kan vara svårt att veta hur och med vad man ska doppa sina koraller med så gjorde jag en sammanställning för något år sedan. Eftersom det kommer ut nya medel och metoder så tänker jag att det kunde vara höra med er hur ni gör/gjort för att hålla otäckingarna borta ur våra kar. Det står er fritt att komplettera och justera om ni har andra erfarenheter. Det som jag hittills inte hittat något dip för är smooth skin Acroporor där dödligheten inte varit hög. Det närmaste är Coral Rx i väldigt låg dos. Typ av koraller Användning Dip Koncentration Exponeringstid Zoanthid, LPS …

  2. är det typ samma grejen med en färdig blandning av ca och mg i dom fast från olika företag?

  3. Started by POPOV,

    Har några frågor angående Ocean akvariums ALU fosfat reducering. Ska pulvret sköljas av innan det brukas i karet, såg att det släppte en vit dimma från sig i vattnet när jag tryckte på strumpan? Kanske undvika röra strumpan när den väl är under vatten? När pulvret doseras står det att man ska bruka x gram per 100 liter vatten, talar man då om den totala vatten volymen av systemet inklusive sump eller bara volymen av huvud karet? Vad är fördelen med att köra ALU fosfat reducering samtidigt som järn fosfat reducering? Har för mig att ALU reducering är det som är mest aggressivt och bör därmed fungera bäst om man byter det ofta? Kanske mest en fråga till Stig men lika bra a…

    • 7 svar
    • 1,6k visningar
  4. Started by niki68,

    Har en Salifert Mg och tänkte köpa en till för att gardera. Vilken är bäst som kan LITA PÅ ?

    • 11 svar
    • 1,6k visningar
  5. Started by Dimorb,

    Skall starta igång filter igen och tänkte fortsätta med NP biopellets då jag har haft bra erfarenheter av dem men så fick jag förslaget om att använda seachem Matrix istället.. det låter lite som ett bra mirakelmedel.. extra yta både för interna och yttre bakterier... behöver aldrig bytas ut.. bryter ner och tar bort det mesta.. Så sanningen måste fram.. något som har testa? Erfarenheter? Tänker på: http://reefshop.mystore3.no/products/seachem-matrix-250ml

    • 4 svar
    • 1,6k visningar
  6. Fullt med vatten överallt imorse eftersom hela osmosbehålllaren (70liter) har tömts i karet med översvämning som följd. Tur man har sumpen i källaren och golvbrunn. Flottören hade hängt upp sig och jag har ingen failsafe så jag får skylla mig själv. Salthalten är nu nere i 1.020 från tidigare 1.025. Planen är att låta resterande vatten avdunsta till rätt nivåer,lär ju ta några dagar, och sedan fylla på med salt efterhand. Hur snabbt kan jag höjja salthalten manuellt? Finns det några riktlinjer? Bör jag vara mer panikslagen? Snabbare åtgärder? Det finns allt möjligt i korallväg i karet och en mussla.

    • 12 svar
    • 1,6k visningar
  7. Det är omöjligt att tillverka en lösningen som innehåller både Ca och karbonater i samma. Det blir en fällning med CaCO3. Det är därför alla doseringsrecept innehåller MINST 2 flaskor, en med Kalciumklorid, och en med karbonater. SÅ, hur fungerar då tex Saliferts All in ONE, och andra sådana prep med Ca o ”KH” i samma flaska. JO, dom använder sig av Calciumacetat. Acetat är en organisk kolkälla och så länge den är bunden till Calcium i form av saltet Calciumacetat, så finns där ingen ”KH” del eller ”karbonat” del, så därför löser sig saltet i vattnet utan att det blir en fällning. Men det finns en baksida, det bildas på köpet en kolkälla, nämligen…

      • Gilla
      • Tack
    • 7 svar
    • 1,6k visningar
  8. Started by Jurgonh,

    Jag har en fundering om salthalt.. Jag har alltid legat runt 1.025 med min vipparmsmätare. Hade lite problem med prick för ett tag sen och läste att ett råd är att sänka salthalten något.. så förra vatenbytet så tog jag lite mindre salt än vanligt.. och nu har jag enligt min vipparm mellan 1.022 och 23 Pricken försvan nästan direkt och nu mår alla fiskar prima.. Men det jag undrar är om man kan ha så låg salthalt hela tiden eller om något av mina djur skulle vantrivas i detta? Jag ser då ingen skillnad på något.. möjligtvis lite långsammare tillväxt på korallerna och att alla värden som kh, ca & mg tvärsjönk en del om det kan ha med det att göra.. Om det har med varan…

    • 4 svar
    • 1,6k visningar
  9. Tänkte börja tillföra kalicium genom att tillsätta kalciumklorid och alkanitet via natriumkarbonat. Randy Holmes har en artikel där han använder kalciumklorid och bikarbonat (som bakas i ugn) I artikeln står det att för varje mol kalcium som förbrukas så måste man ersätta med två mol alkanitet (baking soda) Mitt problem är att han använder(räknar i) bikarbonat och jag tänkte använda natriumkarbonat. (när han räknat ut hur mycket han har så bakar han det i ugn) Hur mycket natriumkarbonat skulle jag behöva? 63% ? då man bakar bikarbonat i ugn: 2NaHCO(3) = Na(2)CO(3)+H(2)O+CO(2) Na(2)CO(3) / 2NaHCO(3) = 106u/168u = 63 % http://reefkeeping.com/issues/2006-02/rhf/index.php Då …

    • 4 svar
    • 1,6k visningar
  10. Ja jag kan inte bestämma mig om jag har 2,5 eller 5 i nitrat. jag lägger till lite bilder så kanske man kan få mer erfarna ögon att titta på testet och avgöra. Vad jag vet är om man tittar uppifrån och får mindre än 10 i nitrat så kan man läsa av från sidan och dela med 10.

      • Gilla
    • 8 svar
    • 1,6k visningar
  11. Started by Jensan72,

    Jag har lagt kolet i skummaren under "koppen" är det ok? Har en MC500

  12. Started by Ricke,

    kan man se på invånarna i akvariet om det ska bytas vatten? tex om alla koraller inte är utslagna? Har kört mitt kar en vecka nu och har bytt 10% vatten nu hur ofta ska jag byta i början? har några mjuk korallfraggar och kolionanemoner som ser bra ut. men ibland är det bara någon fragg som är utslagen och osv. Hur känsliga är fraggarna för dåligt vatten? Salthalten ligger på 1024 nu. Har än så länge 10kg sten i 180 liters ska lägga i lika mycket till senare när jag får råd. Har hört att stenen inte börjar jobba förren det kommer i fisk eller andra djur som skitar ner?

    • 6 svar
    • 1,6k visningar
  13. Started by danne031,

    CA och Mg är i underkant, lär öka tillsammans med andra makroelement i samband med att jag pytsar upp saliniteten från 33 till 35ppt. Kalium ska buffras 120ml och sedan fortsättningsvis 30ml/vecka. Funderar på att börja dosera lite fosfat, känns lite olustigt att dosera på måfå när jag inte har checker. Alu har jag inte den blekaste om vart det kommer ifrån, mätfel? Ofarligt värde? Vad hade ni fokuserat på härnäst? https://www.triton-lab.de/en/showroom/aquarium/auswertung-b/icp-oes/55148/

      • Gilla
    • 16 svar
    • 1,6k visningar
  14. Started by vahagn,

    Hur har ni det med era kar? Har alla kylning eller har ni c:a 15 grader i rummet?! Jag har c:a 22 grader i vardagsrummet där karet står och det värme som en 250W MH, två T5 och pumpar alstrar får upp värmen till dryga 28. Jag har en datafläkt som blåser på vattenytan och två andra 12cm som fläktar under huvet, plus en som fläktar underskåpet där sumpen finns. Man ser inte riktigt fram emot sommren precis.... Har ni alla som hade temp under 27 nån sorts av kylaggregat?!?

    • 4 svar
    • 1,6k visningar
  15. Started by Saxmark,

    Tja, tänkte smälla upp en site som skall hålla vattenvärden, tanken är att man skall kunna logga in, posta sina värden och sedan få upp en kurvor och eventuella tips och trix.. Vidare hade jag tänkt att lägga den som nån form av dagbok för olika akvarier.. Tanken är att det skall vara en blog för ditt akvarie/um Nån som har några färdiga phpsnuttar liggandes så slipper jag skriva allt från scratch.. Har hotell i drift och tänkte börja pula nu i helgen.. Nån som e sugen på att haka på projektet.. Det är 100% ickekommersiellt och det skall inte finnas några diskussionsgrupper eftersom jag inte har tänkt att konkurera vare sig med saltvattensguiden eller zoopet utan mer fung…

    • 7 svar
    • 1,6k visningar
  16. Started by Speedster,

    Som jag gör nu så buffar jag CA/KH/MG två gånger om dagen (dvs, jag buffar CA på morgonen och KH eller MG på kvällen). Skulle man kunna buffa CA både på morgonen och kvällen ihop med KH eller MG? Hur lång tid behöver det gå emellan jag häller i de båda kemikalerna? (KH/MG/CA?)

    • 8 svar
    • 1,6k visningar
  17. Started by Nizztos,

    Finns denna, eller är det än så länge bara en prototyp? Någon som vet något om den?

    • 6 svar
    • 1,6k visningar
  18. Started by hbmannen,

    du har en gumma hemma i huset som ni vet har ja ju gjort ett 3 dagars räjs med min tank nu, sjukt kul. inte.. å när allt va klart för att startas upp, så fyllde ja upp mitt fluidezed sand filter, å tänkte inte mer på det. fint, ja provar sump systemet först tänkte jag, å faaan vilken tur ja hade att ja gjorde det, för det började lukta SPABAD i hela huset! VA FAN e det nu tänker ja rätt högt. då visade det sig att gumman har använt den sanden till prydnad under DOFTLJUS. bra idé va ? så det blev till att riva ur hela sumperiet igen å tvätta allt en gång till.. japp ännu en dag med akvariearbete / Patrik ps ja vet iof inte om det kunde vart skadligt, men det känns inte …

    • 4 svar
    • 1,6k visningar
  19. Started by Fredrik1,

    Hej! Jag har ett Percula 120 som jag haft i ett år snart. Alla värden bra etc etc. Jag funderar nu på att byta upp mig till ett nytt kar mellan 1000-1500 liter. Min fråga är följande: Måste man gå igenom hela uppstartsfasen med allt vad det innebär med ev algblommning, långsamt igångsättande etc eller kan jag använda mig av vattnet från min gamla burk (ca 400 liter ev lite mer) och sedan köra nytt vatten på resten och sedan stoppa ner de fiskar, musslor och koraller jag har? Jag lär ha en ca 100 kg sten... Någon som har ngt bra tips? MVH Fredrik

    • 8 svar
    • 1,6k visningar
  20. Started by Ferngren,

    Hej! Jag har idag införskaffat en Tunze TDS-monitor till min Picobello med Silikatfilter och Tunzen visar ca 79 ppm in och 0 ppm ut, vilket jag antar är bra. När anses det vara aktuellt att byta filtren i osmosen?

    • 7 svar
    • 1,6k visningar
  21. Started by nelson,

    Hejsan! Jag får lite kiselalger titt som tätt utan att jag tillför något kisel. Min ls har förmodligen kisel lagrat sedan uppstarten. Jag undrar därför hur man lakar ur kisel ur stenen, tex zeolit rowaphos eller något annat som skulle vara bra för detta ändamål, förslag mottages mer än gjärna. Hls Ola

    • 5 svar
    • 1,6k visningar
  22. Hejsan! När jag har påtat och grejat i akvariumet så brukar jag få små små "taggar/nålar" i händerna. Ni vet typ de små hullingarna när man har ofriviligt rört en kaktus. Frågan är: Var kommer de ifrån för organism? Eller vet någon vad det är för något? Bara nyfiken... MvH /Lucas

    • 1 svar
    • 1,6k visningar
  23. Hej jag har problem att hålla ph på natten så när ljuset går på får jag ibland en vit fällning. Jag tror det är ett co2 problem. Jag kör balling light och kh hålls uppe av bikarbonat. Brukar hålla kh 8-10. Jag kör annars med skummare, lite kol, lite ozon och akvariet är fullt igenväxt med koraller så det blir hög co2 produktion på natten. Ni som kör balling? Klarar ni er på det eller kompletterar ni med kalkvatten dubbelbuffert eller något annaat?

    • 7 svar
    • 1,6k visningar
  24. Started by rolnor,

    Hur länge räcker en sån picobello osmosvattenrenare från triton? Jag har haft min i ett och ett halvt år och jag tycker det blir kiselalger på bottensanden, ser brunt och tråkigt ut. Mitt akvarium är på 120l. Jag har väldigt lågt fosfat och nitrat.

      • Gilla
    • 12 svar
    • 1,6k visningar
  25. Started by bjomat,

    Hej Jag har värde 125 på ingående från kranen och 2 efter osmos+silikatfilter. Dags att byta? Byta enbart silikatfilter till en början? Vad tycker ni? Kan tillägga att osmosen är ca 10 månader gammal och silikatfilter har suttit på plats i ca 9 månader. Med vänlig hälsning, Björn

    • 8 svar
    • 1,6k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.