Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

  1. Skulle kalibrera om proberna till min profilux i dag men kalibreringsvätskan som jag har är i små små burkar och de håller inte temperaturen genom kalibreringsprocessen. Exempel: Min pH-probe visar 9,12 när den står i kalibreringsvätskan som skall ge 9,0 vid 25 grader. Jag mätte temperaturen på kalibreringsvätskan och den var 23 grader. Är det de graderna i skillnad som gör att proben visar annorlunda eller bör man räkna med att det är 0,12 i feldifferans på proben? Alltså är det så att när en vätska/kalibreringsvätska bli kallare så höjs pH'et i den vätskan? Har försökt höja temperaturen i kalibreringsvätskan till samma vär…

      • Gilla
    • 11 svar
    • 1,5k visningar
  2. Started by Adamantis,

    Har lite gamla PMDD påsar liggandes från växtakvaristikens dagar. Frågan blir huruvida kaliumsulfaten kan komma till användning som kaliumtillskott. Någon som har erfarenhet eller en teori? Micro+ skulle kanske också fungera..? Göder kanske huvudsakligen alger..

    • 5 svar
    • 1,5k visningar
  3. Started by morphriz,

    Hej, hittade en tråd med lite matnyttigt om självunderhållande kar(dvs ingen mating osv): http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=941729 Kanske är framtiden för småkar, helt slutet system? mvh Mattias

    • 0 svar
    • 1,5k visningar
  4. Started by Aquaman,

    Hej Jag har precis startat mitt första saltvattensakvarium. Jag la i LS för ca 2 dygn sedan och samma dag som jag lagt i LS mätte jag höga amoniakvärden i karet. Dag två uppmätte jag samma höga amoniakvärden. Nitrit och nitratnivån är fortfarande på låga nivåer. Min fråga är om det är normalt att man har höga amonikavärden vid uppstart? Jag är nämligen rädd för att det var väldigt mycket dött i min LS och därav de höga amoniakvärdena, kan det vara så eller oroar jag mig i onödan?

    • 2 svar
    • 1,5k visningar
  5. När jag kom hem från jobbet idag var vattnet vitaktigt och nästan all caulerpa hade dött. Vet inte varför den dog men antar att det är dess död som har färgat vattnet vitt. Behöver jag vidta några akuta åtgärder? Har: - Tagit bort alla caluerparester - Lagt i en stor damstrumpa med aktivt kol - Bränner på med ozon i skummaren för att hjälpa till och reducera nitrit om det skulle bildas större mängder än bakterierna kan ta hand om. Släpper caluerpan ifrån sig gifter när den dör annat än näringsämnen som den har samlat på sig? Misstänker att den största risken är att få förhöjda halter av ammoniak och nitrit? Är stora vattenbyten att rekommendera? /Robban

  6. Started by kallepe,

    Som rubriken lyder. Skulle det funka att starta karet med det eller skulle det innebära att alla organismer i stenen blir av med sina joner och dör? Vore ju en grymt ren start annars.

    • 12 svar
    • 1,5k visningar
  7. Started by pimo,

    Vilka tester behöver man till ett 300 revakvarie, med mjuk och stenkoraller osv? Vilka tillsatser behöver jag för korallerna? Tips på vart man köper tester och tilsatser billigt uppskattas!

    • 9 svar
    • 1,5k visningar
  8. Started by ramq,

    Något för refugium-fantaster? AM Blue Reef Refugium

    • 0 svar
    • 1,5k visningar
  9. Started by Kimozabe,

    Gjorde min första mix av balling igår, körde Stigs recept. Några tankar kom upp när jag stod och höll på, ”korskontaminering”. Är det separata slevar, burkar man väger i, tratt för att få ner det i dunkarna etc som gäller? Om jag köper ballingbehållare längre fram där en streamer går ner, separata streamers då oxå? Fråga nr 2. Stigs recept är 3 dunkar där magnesium och calcium ligger i samma dunk. Är där alltid samma förhållande i förbrukning mellan calcium och magnesium när man väl hittat nivåerna baserat på det salt man använder? Mvh Kim

      • Gilla
    • 7 svar
    • 1,5k visningar
  10. Started by runstenen,

    Har mätt upp små mängder amm och nitrit idag i karantänkaret. Lite information : Har vart igång i 5-7 dagar cirka. Startade med filtermatta som legat i sumpfacket i 3 veckor som jag satt på ett powerhead i karantänen. Kör även en intern skummare. Hade även i special blend i starten. Inget substrat och bara pvc rör som inredning. Fiskarna som flyttade in i förrgår mår bra. Litet utslag på amm alert samt Saliferts tester amm nitrit. Bytte 25% vatten och hade i seachem prime. Det cyklar väl helt enkelt. Vad skulle ni gjort i detta läge ? Är det vattenbyten dagligen som gäller eller förskjuter man bara cyklingen då ? Ska mäta igen nu om en timme. Tack för hjälpen !

    • 8 svar
    • 1,5k visningar
  11. Started by qvintus53,

    Jag har köpt en Aquatic-nature Osmos men får det inte att fungera. Den fungerar bara under en kort stund innan det blir stopp i den och när den fungerar låter den väldigt mycket. Där vattnet går in i mittenfiltret så sitter det en backventil som stoppar flödet så fort det blir tryck, men det verkar vara bakvänd. Dvs den stoppar flödet in i filtret. Innan den stoppar så låter den väldigt mycket när ventilen slår till och från. Är det något jag gör fel eller nån annan som haft samma fel? Jag har ju inte satt dit ventilen själv utan den var monterad så.

    • 7 svar
    • 1,5k visningar
  12. Started by akejan,

    Är detta bra? Hur gör jag för att höja det? Jag matar ganska så sparsamt.

    • 9 svar
    • 1,5k visningar
  13. Started by Waterboy,

    Tjenare, med min Grotech 3:a fick jag 3 påsar med BIO-Calcium. Är dessa Tropic-Marins eller? Eller är det samma recept oavsett tillverkare? /Johan

    • 7 svar
    • 1,5k visningar
  14. Started by saltatrox,

    Tänkte köpa en sån här. För att förbättra mitt vatten. Nån här på guiden som använder den ? Har en DD nu, men efter vi flytta så reagerar korallerna negativt på minna vatten byten. har försökt hitta info på nätet utan framgång. Sitter det dubbla membran, ser ut så på bilderna. Har man olika partikel filter på den, eller kör man bara dubbla ? Beskriv vad ni tycker är bra eller dåligt med eran. Med vänlig hälsning Thomas

    • 3 svar
    • 1,5k visningar
  15. Started by Dimorb,

    Som rubriken säger är jag ute efter erfarenheter från er som har kört hyposalinitet för att karantäna/behandla fiskar. Har just nu en del fisk i karantän och har sänkt salthalten ner över många dagar. Har nu nått "hypo" och undrar vad jag skall passa mig för. Har förstått det som att pH lätt kan flacka så doserar lite natriumkarbonat för att få ett högre kH, mäter salthalt varje dag och kH varje dag samt checkar fiskarna för symptom. Vad mer gör ni? Rekommenderat 16 ppt? Tänkte köra på 15 ppt för att ha lite utrymme för avdunstning. Har läst det mesta här http://www.advancedaquarist.com/2004/1/mini#section-2 och där står det bland an…

    • 15 svar
    • 1,5k visningar
  16. Mycket intressant artikel angående kalium i det senaste numret av "Der Meerwasser Aquarianer". Belyser kalium och vad som händer med kaliumhalten när man använder tex Zeolith, revkeramik och tonmineraler.

    • 9 svar
    • 1,5k visningar
  17. Started by pegekin,

    Är det möjligt att ha 0.00 i po4 men samtidigt ha en massa cyano och alger?

    • 8 svar
    • 1,5k visningar
  18. Started by h0llowman,

    hallå där!!! måste fråga det är så här att förra veckan på fredagen den 26 så testade jag vattnet på kh och ph + calsiumet och fick följande värden : calcium 350-360 . ph 8.0-8.2 ungerfär (salifert har ju inge mellan läge på sin ph test bara 8.0 sen blir steget 8.3 ) och kh var nere på 6.4 =( och det var ju inge bra med tanke på att jag skulle till stockholm och köps fisk m.m till min burk .. så jag doserade med trippel-buffert från tropicmarin sen på lördagsmorgon var kh uppe på 9.2 ... sen mätte jag värderna igen på söndag 28 då var kh 8.6 ph var som förutt 8.0-8.2 casiumet lika på 350-360 så jag började dosera med tropic marins bio-cacium för jag vill få pp det över 40…

    • 7 svar
    • 1,5k visningar
  19. Started by Lunka,

    har en fundering på om man är tvungen att kasta i spårämnen och så fall vilka, finns ju en hel del olika ämnen , finns det ingen helhetslösning eller behövs det inte? har inte så många koraller ännu, några montipora, euphyllia paradivisa samt några andra

    • 3 svar
    • 1,5k visningar
  20. Started by DanneH,

    Jag behandlade mitt 80 liters molly mot cyano med Aqua Medics Antired. Det var väldigt effektivt och cyanon försvan över en natt. Men tyvärr så gjorde allt annat liv också det. Helt mitt eget fel eftersom att jag inte läste tillräckligt noga om produkten och behandlade ett skummarlöst akvarium vilket man INTE ska göra. Vattnet blev giftigt och alla koraller dog, sniglarna dog, macroalgerna, rättare sagt allt utom mina två clownfiskar som nu är påväg till ett annat akvarium dog. Frågan är: Kommer man våga använda stenarna och sanden efter detta? för jag vet inget annat råd än att jag kommer bli tvungen att starta om på noll igen

    • 10 svar
    • 1,5k visningar
  21. Started by Klas,

    Innan kolkälla-tillsatser började bli vanligt körde de flesta med KH på 10-13 med motiveringen att det ger lite säkerhetsmarginal (t.ex ett stabilare pH). Plötsligt kom Zeovit-metoden och där rekommenderades "naturliga" värden (d.v.s. kring 7). Nu verkar det som att alla kolkälla-tillförselmetoderna rekommenderas att köras med lägre KH (vilket gör metoderna känsliga för haveri i buffert-tillförselsystemet. Mina frågor är varför vill man ha lägre KH? Vad sker om man kör KH på 10-13? Enda förklaring jag hittills sett är att högre KH skulle binda fosfater vilken då skapar obalans... Det låter som en krystad förklaring. Att det skulle vara för lite fosfat tillgängligt tror j…

    • 5 svar
    • 1,5k visningar
  22. Started by Norberg,

    Jag håller på att justera in min kalkreaktor och skulle behöva justera Kh lite! Jag har dock lyckats förlägga allt info från min liquid refill kartong (klantigt)! Nån som har koll på vilken av A,B eller C som man höjer Kh med?

    • 10 svar
    • 1,5k visningar
  23. Started by JensJ,

    Jag har ett RSM130 med en rejäl korallgrusbotten. Har testat Ca med ett Red Sea-test och kommer fram till ungefär 650 mg/liter. Jag har inte sett sådana nivåer omskrivas någonstans. Kan det ha ett sammanhang med att jag haft problem med för lågt pH 7.8-7.9? Har nu buffrat upp pH till 8.1 och är på väg mot 8.4. Är ens en Ca-nivå på 650mg/l ett problem?

    • 7 svar
    • 1,5k visningar
  24. Started by Irene M,

    Någon som vet var man kan köpa färdigt osmosvatten (labbkvalite´). Trodde det skulle finnas på apoteket men dom har bara destillerat vattten.

    • 4 svar
    • 1,5k visningar
  25. Started by boman,

    Hej skulle vilja ha lite synpunkter på bästa sättet för att få ordning på vattenvärderna. Från i dag 16/6 Fosfat : 0.00 till 0.05 KH : 6,78 MG ; 1420 CA ; 495 Ideer om förändringar för att få ordning på värderna. Målet är. Fosfat; 0-0,04 KH ; 8,5 MG ;1300 CA ; 440 Mvh Jan Boman

    • 12 svar
    • 1,5k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.