Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

  1. Started by Dimorb,

    Någon som har testat bägge och kan ge ett uttalande om hur man upplever tjänsterna? Mäter de samma ämnen eller är det en av dem som mäter fler? Har normalt använt ATI men ser att Fauna marine är billigare överallt och undrar då så klart om det har någon inverkan på vad de faktiskt mäter eller kundservice osv..

  2. Started by wrang,

    Fick hem mitt ROWAphos idag och skall nu kolla hur det funkar. Mätte vattnet precis och hadde 0.1 med Saliferts PO4 test Lägger i 100gram för mitt 200 liters akvarium i en damstrumpa och hänger den i ytavrinningsfacket. 100gram var ett rågat 1dl mått Får se hur det ter sig

    • 2 svar
    • 1,3k visningar
  3. Started by Nito,

    jag har en vattenanalys av mitt brunnsvatten och undrar om någon kemikunnig kan svara på hur det ser ut, jag kommer att köra med ett RO-filter och undrar om det något som inte kommer att lösas med det? Färg mgPt/l: 20 Kem syreförbrukning COD:MN mg/l: 2 Konduktivitet mS/m: 24 PH: 7,8 Alkalinitet mg/l: 114 Hårdhet CA+MG mg/l: 9,0 Hårdhet Tyska grader DH: 1,3 Järn mg/l. 0,28 Mangan mg/l : 0,04 Amoniumkväve mg/l: 0,13 Nitratkväve mg/l: <0,2 Nitritkväve mg/l: <0,003 Fosfatfosfor mg/l: 0,08 Fluorid mg/l: 2,2 Klorid mg/l: 10 Sulfat mg/l: 8

    • 0 svar
    • 1,3k visningar
  4. Started by per.w,

    Jag undrar vad ni har för saltnivåer i era burkar? Litteraturen säger att det ska vara mellan 1.024 och 1.026ppm. Jag vet att några jag varit i kontakt med har så låga halter som ända ner till 1.020ppm. Själv har jag ända fram till det att jag startat upp min burk på nytt, haft en saltnivå på 1.026ppm. Nu har jag sänkt den till 1.022 då fiskarna jag köpt gått i en burk där salthalten var just 1.022ppm. Det visar sig nu att korallerna som jag hade i min gamla burk och som jag har flyttat till den nya burken,tillsammans med de nya korallerna jag köpt till den nya burken inte trivs eller iallfall inte öppnar sig ofta eller alls, sedan jag sänkt saltnivån från 1.026 till 1.02…

    • 1 svar
    • 1,3k visningar
  5. Started by DSB,

    Är det någon som kör med balling "som grund" och använder sig av triton metoden för att justera värderna.

    • 4 svar
    • 1,3k visningar
  6. Started by Jojo,

    Tänkte skaffa en Hanna checker alkalinitet. Vilken ska man ha, 772 eller HI755?

  7. Started by crille,

    har testat ca i en månads tid med seras test,då liggerdet mellan 300 350,när jag nu testar med salifert,ligger det på 460-480. är det sera som suger eller..............

    • 2 svar
    • 1,3k visningar
  8. Started by Dimorb,

    Finns det ingen metod som kan mäta fosfat kontinuerligt?

      • Gilla
    • 7 svar
    • 1,3k visningar
  9. Started by Pelle79,

    Hej Finns det någon som har god idé hur man blir av med cyano? Sitter här och letar på företagsakvariums hemsida vad som kan vara bra. på vissa ställen har jag hört att ett kraftigt uvcfilter ska hjälpa. Vissa pratar om nitrat värdet. Sen finns det red slaim remover och andra medel. en del säger att bättre belysning ska hjälpa.... om man ska ha upp enbart nitrat värdet finns det något medel för det? Har ni några goda råd mvh Pelle

  10. Started by crille,

    när jag mäter nitrat med tropic marin ligger jag på 5!när jag mäter med ett helt nytt salifert ligger det på 20!!!!!!, när jag mäter med teds hanna, ligger det på 5!!

  11. Started by akejan,

    Fick min Hanna checken idag och den visade 0,00. Kan det vara korrekt eller gjorde jag något galet?

    • 5 svar
    • 1,3k visningar
  12. Started by Luddox,

    Hej. Undrar hur väl Göteborgs kranvatten står sig för användning i saltvattensakvarium? (Enligt uppgift ligger pH på cirka 8 och KH på cirka 2)? Tänker mig ett akvarium för i första hand fiskar och i mindra grad mer krävande koraller. Rekommenderar ni "osmosvatten" även för detta eller bör väl genomluftat kranvatten vara användbart? Mvh Luddox

    • 3 svar
    • 1,3k visningar
  13. Started by KMG,

    Gillar BRS test av Chaeto och näringsexport. Önskar själv slippa GFO och tittade lite närmare på deras test. I klippen på Youtube får vi se att dom läser av med mätare och har kalibrerat mot referensvätskor. Test kit är RedSea. Mailade till dom och fick även veta att salthalt på referensvätskor var 1.026 för den som även vill räkna kring No3. I varje fall, testet: Volym vatten = ca 90 l Ingen levande sten 1 kub mysis om dagen, 5 dagar per vecka i 4 veckor = 20 kuber 70 kuber 198.4 gram = 2.83 gram/kub 0.1% min P = 0,00283 = 2.83 mg P/kub enligt en tillverkare. 20 kuber = 56.7 mg P/28 dagar = 2 mg P/dag. P till Po4 = x 3, 56.7 mg P x 3 = 170 mg Po4/…

    • 2 svar
    • 1,3k visningar
  14. Det diskuteras ofta i olika forumtrådar vilka vattentester som är mer (o)pålitliga än andra. Skulle vi inte kunna ha en samlad (klistrad?) tråd i Kemiforumet där rekommenderade produkter listas (förutsatt att det finns någon konsensus förstås)?

      • Gilla
    • 8 svar
    • 1,3k visningar
  15. Started by Dimorb,

    Letar på forumet efter en tråd som kan förklara VÄS (vodka, ättika, socker) metoden. Vad är fördelen med den metoden kontra t.ex. ren vodka eller nopox? Handlar det enbart om kostnaden eller har metoden andra fördelar? Hur ser ett recept med VÄS ut? Varför använder man socker i VÄS samtidigt som man har gått bort från sockermetoden, enbart sockervattendosering?, p.g.a. risk för jäst? Finns säkert svar på guiden men finner ingenting när jag försöker mig på att använda sökfunktionen. Någon som har länkar? Eller rena svar? Har t.ex. hört att det skall/kan vara stor skillnad på vilken typ av bakterier som tillgodog…

      • Gilla
    • 5 svar
    • 1,3k visningar
  16. Started by Arcticreef,

    Jag har noterat att olika kloner av samma art av korall/ryggradslösa i allmänhet kan vara mere eller mindre tåliga. Jag har tex några kloner som jag vet har växt i akvarier i kanske mer än 30 år. Sådana brukar vara oerhört tåliga jämfört med sådana som kommer direkt från tropikerna. Vad har ni andra för erfarenhet av dylika kloner?

    • 0 svar
    • 1,3k visningar
  17. Started by Strikt,

    Hej, jag är nybörjare och har ett 80 liters akvarium som varit igång sen i somras. Har de senaste månaderna haft stabila värden och långsamt ökat belastningen. Börjar bli rätt fullt nu, har ett antal LPSer, några SPSer och några mjukkoraller. I fiskväg har jag ett par halvstora ocellaris, en liten centropyge acanthops, en liten mandarin och ett par dvärggobies. Men de senaste veckorna har det hänt saker: Positiva förändringar är att jag långsamt ökat ljuset och sett ordentlig tillväxt för första gången. Doserarar lågt med FM Ultramin S och FM Ultra Organic varannan dag. Annat som hänt är att att fosfat och Nitrat tidigare långsamt ökat (till som mest Fosfat 0,15 mg/l res…

    • 7 svar
    • 1,3k visningar
  18. Started by jojjen,

    Hur mycket är normalt att pH ändrar sig under dagen? Mitt morgon pH ligger på 8,18 och på kvälllen 8,48-8,49. Är detta en normal variation eller är den lite stor? Hänger det ihop något med mitt dKH? Jag har ett dKH på 10,9-11,2.

    • 4 svar
    • 1,3k visningar
  19. Started by judas,

    Hej! Jag undrar om det är någon idé att skaffa ett silikatfilter till osmosen om silikathalt är 0,03ppm i osmosvattnet. 0 ppm är väl att föredra, men ett silikatfilter kostar ju lite pengar. MVH johan

  20. Started by jens karlskrona,

    Vet någon hur rent Santa Marias bikarbonat är??? Jag fick 2kg av en.. Någon som använt till buffring??? Mvh Jens

  21. Started by -Johan-,

    Undrar vilka negativa effekter aktivtkol har i ett saltvattensakvarium ? Inget som jag planerar på att ha eller skaffa bara lite nyfiken

    • 1 svar
    • 1,3k visningar
  22. Started by mr cheezy,

    Hej. Kopplade in min doserpumpar men råkade koppla fel. Så jag pumpade in akvarie vatten i mina flaskor grotech kh+ca 1 och 2, altså deras flaskor och även i magnesium flaskan. Förstör detta tillsattserna eller är det lungt? //Robin

    • 8 svar
    • 1,3k visningar
  23. Started by Draedon,

    kollade av vattnet nu på kvällen.. resultat: Temp: 27 Salt: 1.0245 PH: 7,7 KH: 7 NO3: <1 ppm Ca: 408 Mg: 1300 Po4: ej mätbart (rowaphos'en verkar göra sitt jobb) Hade som sagt 50 i nitrat förra veckan.. sen dess har jag bytt 15% vatten, tillsatt reef evolution bio-degrader samt stoppat i lite fisk och andra djur.. och nu är nitrat nere på ~1. Finns det risk att något påverkas av den snabba minskningen? kanske borde kolla av ammoniak och nitrit också.. Ph var ju lite lågt, så jag har börjat tillsätta tropic marines triple buffer. Annars då, ser det bra ut? Tyckte att ca och mg låg rätt högt mot vad jag förväntat mig, kalkalgerna växer som …

  24. Started by Misfit,

    Ligger på tok för lågt i ca, ligger på 240. Så nu har jag köpt Gro Tech Calcium Pro. Hällde i pulvret i en hink för att se hur vattnet reagerade. Det började koka och fräsa i vattnet och när det hade lagt sig hällde jag i vattnet bak i sumpen. Och nu ser det mjölkigt ut i akvariet. Någon som har erfarenhet av Gro Techs calcium pro?? Och hur mycket man kan tillsätta per dag i ml till 440l vatten. Det känns lite oroväckande att vattnet började koka och att det är så mjölkigt i burken nu. Fiskar ser ut att må bra än sänge iaf. Är detta något jag ska fortsätta med eller ska jag helt enkelt köpa calcium från annan tillverkare??? Tacksam för svar

    • 6 svar
    • 1,3k visningar
  25. Tjenare! Jag undrar om det finns något negativt av användning av vodka i akvariumet. Funderar på att börja dossera vodka för att få ner nitraten. MVH Jocke

    • 2 svar
    • 1,3k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.