Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 252 ämnen i detta forum
-
God Skärtorsdag. Jag har ett 4-stegs filter som jag har använt i drygt två år utan att byta någonting. Tänkte häromveckan att det kunde vara dags att byta, men för kunskapens skull så köpte jag en TDS-mätare innan. Testade nyss mitt vatten innan och efter filtret. Ingående sitter det på drygt 110 TDS, efter 4 TDS. Byter ni religiöst filter med jämna perioder utan att kontrollera TDS, eller utgår ni ifrån TDS och byter när det stiger för högt? Vart drar ni i sådant fall gränsen? Kan det finnas en poäng i att byta något filter trots att TDS är lågt? Hur tänker ni? Jag önskar er en god påsk!
-
-
- 10 svar
- 1,1k visningar
- 1 följare
-
-
Ja, kanske inte alla som tror, men åtminstone jag var förr i tiden rätt lat o mätte inte fosfat o nitrat så ofta. N o P varierar ganska mkt, o eftersom just fosfat har ett såpass smalt ”fönster” inom vilka värden vi oftast vill ligga, åker man lätt utanför. Hur många har koll på N o P kvoten den senaste månaden dag för dag, som föregått det där plötsliga cyanoutbrottet? Ju mer jag mäter N o P regelbundet nu, desto mer tror jag att kvoten N o P är viktig, faktiskt mer än själva halterna i sig (här har min uppfattning svängt lite, precis som näringsvärden i ett akvarium ;-)...). Jag har nämligen sett ganska många situationer nu med in…
-
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
När man sitter hemma och håller på med vattentester så är det ofta svårt att veta om värden egentligen är bra. Det är ju inte alltid det står i instruktionerna vilka värden som är bra och vilka som inte är det. Jag kör med Saliferts tester och tycker det hade varit bra om någon kunde ge mig normalvärdena på t.ex. Ph Nitrat Nitrit Ammonium Calcium Fosfat Silikat KH/Alk Tack på förhand! Linn
-
Har haft grumligt vatten några dagar och misstänker nu att det är småbubblor, kommer väl troligen från skummaren? Vad göra, har startat om mitt akvarium, har inte haft problemet tidigare. Ska testa slå av skummaren im det inte hjälper justera flöde/höjd etc. Några tips?
-
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
I karet har temperaturen legat stadigt mellan 26-27 grader. Igår sattes en ny pump in och även uv lyse och har ikväll gått upp till 28 lite mer, grader. Kan det bero på pumpen, uv lyset eller ev trasig doppvärmare?
-
- 10 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, ville fråga lite om testen. Det finns två färgskalan på den iodide och iodate, men den första har typ gul och sen gyl och grön färg samtidigt, varför? ska det bli gult då eller grön... fattar ingeting. I mitt fall blev det jätte ljus gul. Med iodate test och iodine gav mig samma resultat- jätte ljust gul, på kartan var det ju blå färger. Betyder det då att alla ämnen är slut eller har jag misfattat någonting.
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Mitt KH-test tog slut igår men hittade ett annat i källaren som jag fick med andra saker som jag köpte. Det finns dock ingen instruktion med om hur man doserar med den. Med mitt gammla KH-test behövde man bara en regens och droppa tills det blev ett färgomslag. Hur funkar Salifets? För den goda sakens skull skickar jag även med en bild på det jag har... Om vi kallar de två stora för regens 1 och de lilla för regens 2 då...
-
Hej. Jag har 340 - 370 i Kalcium värde i mitt kar och ser en tendens till att mina koraller inte mår bra. Hur kan jag på snabbast sätt höja? Tacksam för svar Mvh Johnny
-
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
- 1 följare
-
-
Hur länge håller sig balling-vattnet (osmos) i 1,5 l petflaskor med vs utan kapsyl?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag håller nu på att nystarta mitt mindre 425-liters kar till ett Fish Only. EFtersom jag kommer att drifta två kar parallellt vill jag helst slippa att följa och justera för alla vattenvärden i båda karen. Jag undrar då om jag kan "strunta i" vissa vattenvärden i mitt Fish Only, t.ex. Kalcium, Magnesium och Fosfat? Jag kommer inte att ha några som helst ambitioner att ha koraller i detta kar. Ställer fiskar krav på vissa Kalcium-, Magnesium- eller Fosfatvärden?
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har haft igång mitt kar i ca 1 år och bara bytt 10% i veckan är det bra att byta 20-30% då och då undrar jag ? Tänkte att alla spårämnen osv som finns i saltet som man inte mäter kan behövas och få ut lite mera smuts vatten :-)?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Erfarenheter av: 1)tropic marines salt "PRO..."? 2) Tropic marines biocalcium?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
sitter och ska beställa tester.. men vad behöver man? har lagt till följande i "kundvagnen": Nitrit Nitrat KH PH Fosfat Ammonia Sillikat Behövs det något mer för ett nybörjar akvarium? Kanske jag tom. kan skippa någon test?
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har skaffat en uppsättning pulver till Balling Light. Hur är det med light vs classic, höjs salthalten på samma sätt? Dvs; behöver man ta ut saltvatten efter hand för att parera höjningen?
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag blir frustrerad, jag har letat som en galning men vet fortfarande inte vilka tester ska jag välja? Jag vill verkligen undvika sorter som ska jämföras mot en färgskala, jag gillar de som ger ett färgomslag, typ titrering. Gör alla Salifers tester det? Förstår jag rätt så behöver jag Nitrat Fosfat Kh Ca Mg Så snälla hjälp mig
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Tycker nämligen att jag får dosera väldigt mycket kolkälla för att hålla nere värdena numera.. Har en dvärgkejsare, två clownfiskar, en blennid och en anthias i 140L. Nitraten ligger på 2.5ppm och fosfat är låg. Har ingen Hanna checker men ser inget som tyder på att det finns fosfat i vattnet.. Doserar 4ml nopox per dag. Anledningen till mina funderingar är att idag var jag nere och rörde lite på botten och den var riktigt kompakt och full med detrit och annan grå geggig skit. Kan detta även va anledningen till att jag fått cyano på sanden på vissa ställen? Tror jag får ta en dag och göra ett stort vattenbyte och samtidigt ta ut alla koraller från botten och sen suga rent…
-
Tjenare! Jag har nu försökt läsa in mig via internet detta med calcium och undrar då så klart hur det verkligen fungerar. Jag blir förvirrad över detta med calcium då det verkar finnas 2 olika sorter om jag har fattat det rätt? Jag är inte utbildad kemimist! Alltså Calcium är väl kalk? Men jag har sett att det är skillnad på kalk och kalk. Där är Calcium som höjer, ja, calcium i vattnet och där är calcium som höjer ph värdet? Stämmer detta eller har jag läst läxan fel? För att hjälpa ph värdet att hållas basiskt så kan man använda sig av ett substrat som har hög kalkhalt, dvs. levande sand (korallsand). Min fråga är då om det bildas calcium genom kalksubstratet som är för…
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
använder alla som har stenkoraller Strontium i sitt akvarium?'?? vilka är effekterna av det? ökar tillväxten? färgorna?? använder just nu calcium, magnesium, det är väl det som jag tillsätter, byter vatten var annan veckan 10% då... taksam för svar Andreas
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Min TDS mätare visar 000 efter osmosen, innan silikatfiltret, men 005-010 efter silikatfiltret. Det har inte alltid varit så. Kan mediat börja släppa skit efter det blivit mättat? Tycker det var inte längesen jag bytte media. Använder mig av denna: http://www.drakfisken.se/filtermaterial/1199-aqualight-aqua-all-ex.html
-
Har retet mig på att betala staten en massa pengar för vodka som jag inte ens dricker. Har ev hittat en alternativ kolkälla till etanolen; Mostanol 120 (Mosstanol stavar vissa det). Någon här ute i vårt avlånga land som vet var man kan köpa mostanol 120? De jag har sett verkar sälja det pallvis.
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Finns det någon möjlighet att sanera en plastdunk som det varit bensin i så att den duger till akvarievatten?
-
Helvete! Får väl börja med att säga att man inte är som man borde vara riktigt Tog ett test för en gång skull för att det var kul för jag började märka att mina stenkoraller har börjat växa mycket sämre. Upptäckte då att mitt KH låg på 6... hittade en burk oöppnad som jag fick med när jag köpte akvariet. (aquacare kh buffer) blandade upp lite vatten med pulvret, hällde i det akvariet tog om testet! HELVETE! uppe på 20 +! Fort som fan så bytte jag 25 liter vatten på rekordtid. Och har nu fått ner det till "låga" 13 (där jag ungefär legat innan 12-13). Tog alla andra tester också för säkerthet skull och då visade det sig att CA låg på 280... (låg på 400 igår!?) Ska i forts…
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
hej. fick reda på att vårat kommunala vatten här innehåller mkt järn. Jag har ju alltid haft en del algproblem och börjar ana varför nu. efter ha läst lite trådar så har jag lite frågor. kan man mäta järnhalten i vattnet på ett enkelt sätt? vad finns det för hjälp medel för att rensa vattnet från järn? aktiv kol? kör med osomos och silikatfilter tar en osomos bort järn? mvh peter
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-