Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 252 ämnen i detta forum
-
Ganska så nyligen startat ett litet clownhotel (58l) och bytt ut dom medföljande teststickorna mot salifert. Tyvärr har jag gjort en rejäl tankevurpa under KH-mätningarna. Mätte upp kh till 4.5 och strävade efter 8-10. Nu misstolkade jag instruktionerna och har dubblerat mitt KH så jag ligger närmre 20. Gjorde delvattenbyte, men kom inte ner ngt nämvärt. Kan tillägga att jag bytt salt till instant ocean. Knasar saltbytet till KH på ngt sätt? Visst, alla kan göra nybörjarmisstag, men detta är så dumt att jag knappt vågar ta upp det, men frågar man inget, så får man inget veta. Vill helst inte byta allt för mkt vatten då jag är rädd att rubba balansen i akvariet då det är s…
-
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har har haft rätt höga värden tidigare men har samlat på mig endel koraller nu och igår testa jag vattnet och fick en chock. Mitt magnesium hade gått ner från 1450 till 1140 :-( och mitt ca låg på 400 och kh 7,7 har tittat på red sea på flaska och pulverform. Har dock ingen sump :-( måste åtgärda detta snarast. Såg att det fanns ett red sea med ABC tillsats men då ökar man allt. Är det bra eller ska man köpa varje produkt enskilt?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
hej jag mätte idag temperaturen mot kvällen och det var 28,2 och då hade lamporna satts på kl11 och släckts kl16 jag undrar finns det någon metod att ta ner temperaturen. jag har 4 t5 och ett lång lysrör eller hur mycket ska temperaturen vara max?
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hejsan! Har efter 26 år med sötvatten äntligen vågat mig på saltvatten, har läst och lyssnat runt en del men det blir många olika svar. Min första "dumma" fråga är hur länge man bör vänta innan man börjar att fylla "burken" med djur ? ( vad som helst ). Har fått som svar allt mellan 3-6 månader. Jag exprimenterar för närvarande med en 112 L "burk" men har för avsikt att gå över till 1000 L när jag börjar få koll. M.V.H Per/Haninge
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Trevligt, är så trött på att jämföra färger. http://glassbox-design.com/2010/hanna-checker-calcium-alkalinity-magnesium-and-nitrate-colorimeter/ Skulle vara trevligt om priserna här kan bli liknande som i USA bara, speciellt när dom verkar vara tillverkade i Europa.
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Hej Saltisar! Jag undrar om man kan fylla på avdunstat vatten med batterivatten (Destileratvatten)? Mvh En nöjbörjare!
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej alla. Kör core 7 other methods - har legat stadigt på 8dkh. Men nu faller dkh med 0.7 per dag. Har ökat dosen av core 7. Har inte bytt coreflaskor så det handlar inte om det. Och det är inget fel på doserpumpen. Vad kan vara fel? Ted Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, Jag fyllde provröret till min hanna fosfat med en spruta och upptäckte då att om jag tar 10 ml med sprutan så är det ca 3 mm över strecket för 10 ml på behållaren! Någon som vet om man ska hålla sig till strecket eller om man ska fylla 10 ml?? //Peter
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har egen borrad brunn och har i mina sötvattenburkar haft problem med att jag vid vatten byten fått en vit fällning i vattnet och nu när jag startade upp ett saltvatten så ser det ut som om jag slagit ett par liter mjölk i burken.... jag har redan bestämmt mig för att skaffa mig ett RO-filter eftersom det rekommenderas överallt för att slippa alger och skit... en analys på mitt vatten är att det innehåller mycket Flourid samt mycket järn och jag hörde att det kan skapa en fällning, stämmer det?
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag mätte lite vattenvärden igår och kom då på att mina vattentester är flera år gamla. Det står inget "bäst före datum" på mina HAGEN tester men vad jag har för mig är att man bör förbruka dem inom ett år, då de annars kan vara missvisande. Stämmer det? Misstänker att jag kan kasta HAGEN testerna då de har flera år på nacken... Attans vad tiden går fort... (Kan för övrigt inte rekomendera HAGEN och då i synnerlighet Nitrat testet, då den aldrig visat något utslag... vilket är högst otrovärt!) Vad är annars "hållbarheten" för oöppnade vattentester? (Ska i och för sig beställa nya Salifert tester i dagarna men endå). Hållbarheten borde även skilja mellan de olika testkitte…
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
I mitt kar med ca 350 liter vatten har jag sedan uppstarten i början av April haft fosfatnivå på ca 0,2 ppm (mätt med Hanna Checker och Salifert). Då jag vill komma ner på ca 0,05 så har jag sedan två veckor tillbaka haft en strumpa med ca 180ml Rowaphos i sumpen men konstigt nog har inte fosfathalten gåt ner något. Jag vet att reaktor skulle vara bättre än filterstrumpa men enligt tillverkaren så ska strumpa fungera så någon skillnad bord det det ju bli. Kan tillägga att jag matar sparamt, dock använder jag kranvatten men jag har mätt och det har 0ppm fosfat enligt Hanna checker. Är det någon av er som kört Rowphos (eller annan fosfatremover) i strumpa med bra resultat o…
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Känns inte hållbart att köra på frihand i längden så jag tittar på test och då till exempel JBL:s testlab eller i alla fall vissa tester från det. http://www.aquaristikshop.com/e_Produktinformationen/JBL-Testlab-Marin.htm Saken är då att det där kan jag köpa via bättre kanaler än i butiker, så frågan är alltså inte om det finns bättre grejor utan om det här är tillräckligt funktionellt för att det skall vara nåt att satsa på om man får det till rimligare pris. - Förhoppningsvis rätt länk nu, skall vara saltversionen
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej killar... Undrar lite om jag har lite problem på gång eller????? Det är nämligen så att jag behöver lite kemi hjälp.... Värderna ser ut som följer: Ca 500 kh 8,6 mg 1350 nitrat 2 po4 0,25 Lite konstigt när jag kör zeo ......plus att jag inte matar några mägnder...matar mest med alger (susi plattor) Så grabbar vad skola en fröken göra?????
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har ett tag nu kör med både riktigt sump och refugium. Har sett att det har börjat samlas "detritus" (svenskt ord) i både sumpen och refugimet. Då jag har skummaren i sumpen brukar jag ta en större turkeybaster och blåsa runt lite bland detritusen så den virvlar upp och så att skummaren ska få större möjlighet att ta den. Red seas mesh strumpor som jag har nu verkar släppa igenom en del skit, man borde kanske uppgradera till de där som inte är mesh. Jag är nyfiken på hur ni gör?
-
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Vad händer om du kör vanligt kranvatten genom aktivit kol? Blir de ngn som helst skillnad eller är vattnet de samma? Eller rättare sagt blir värdena dom samma? Om ingen har svaret så ska jag pröva!
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hallå! Jag har köpt begagnad LS, den har legat i tunna över 1 år med cirkulation. I övrigt vet jag inte hur den är skött. Hur vet jag att den verkligen "lever" fortfarande? Den har gått i karet ca 3 veckor nu med ca 4 timmars ljus dagligen. Har ca 10 kg levande sand från read sea oxå i. Det har inte hänt ett skit med stenen. Uffe
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej alla. Jag har en liten fundering, jag har kört triton metoden i över ett år och köpt den som man blandar själv, men den senaste jag köpte så löser inte 3b upp ordentligt. Varför inte? Har blandat som jag brukar men har aldrig varit med om att det varit så tjurigt att lösa upp ordentligt.. Vad kan ha gått snett, och finns det nått jag kan göra?
-
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Den här frågan handlar specifikt om de flaskor jag råkar ha hemma just nu så den får gärna flyttas av moderator om den passar bättre i nåt annat forum eller tas bort om frågan anses för ointressant Har för närvarande följande tre flaskor från Red Sea hemma vilka jag använt med gott resultat i flera år. För ett tag sen så köpte jag lite blandade akvariesaker på blocket och fick med följande burkar och flaskor Antar att "Trace Hard" är för stenkoraller vilket jag inte har. Däremot så tycker jag, efter att ha läst etiketterna på alla burkarna ett par gånger, att det verkar som om de två "Ultra-burkarna" och "All-in-one" från Salfiert mer eller mindre påstår sig tillföra sa…
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag börjar närma mig en uppstart och har lite funderingar om vattnet. Jag har sökt i forumet men känner inte att jag fick någon klart besked på om avjoniserat vatten kunde vara olämpligt i ett SVA eller inte. Till saken hör att jag jobbar på ett ställe som har stora laboratorier och en stor avjoniseringsanlägning för att ha tillgång till rent vatten för att blanda syror mm. Jag tänkte helt enkelt att jag kunde spara den kostnade i starten OM ingen avråder från avjoniserat vatten. Vad tror ni, bör jag testa vattnet på något sätt?
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
kan man när man fyller på vatten hälla i vatten med för högt ph? tänkte att saltetjusterade det.har ett guppyhotel så jag heller ner der i filtret så fiskarna int får en shock,om det nu går?
-
Det här inlägget är en fråga som inbegriper Alkatronic men även i förlängningen motverkar köpet av Alkatronic för vissa, men jag hoppas @jonasroman ändå ger sin syn på saken... Min undran är...pH är ju ganska lätt att mäta...pH är även beroende av korallernas fotosyntes. Finns det en grov uppskattning av förbrukningen av KH jämte värdet av pH? Dvs om mitt pH är 8,05 nattetid och 8,21 vid full ljustid/fotosyntes, kan man säga nåt om hur mycket av den totala dygnsförbrukningen av KH som sker vid ph<8,10 och hur mycket som sker vid pH>8,10..?
-
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
hur många ml ska man ta med sprutan för att testa no2 och no3 med tropic marin ? har tappat bort instruktionerna.
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Letar efter ny filter till min osmos av märke Prodac.Har kollat på lite bilder, tex aquva medic aquva nature, är det någon som vet om det passar till Prodac MVH Anders
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Har ett nystartat 720l kar med marco rocks samt lite levande sten, varit igång ca 1månad mörklagt, och sen ca 2-3v med belysning på 2-3tim/dag. Nu till min fråga, mitt Kh, Ca och mg sjunker stadigt, vad är det som förbrukar dessa, har ju inga koraller eller kalkalger i karet? Har förstått att Kh förbrukas i nitrifikationsprocessen på nåt sätt men är det samma med mg och ca? Mg 1350 nu 1200 Ca 420 nu 320 Kh 8.9 nu 6.8
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-