Gå till innehåll

Acuario's 600L akvarium


acuario

Rekommenderade inlägg

Jag har varit dålig på att ta hand om karet, det har i stort sett fått sköta sig självt längre perioder, låter konstigt men så är det. Detta är det mest lättskötta akvarium som jag har haft, det har varit ett par koraller som har mått dåligt och dött men jag tog fraggar som klarade sig, inget kul när det händer men samtidigt så gav det mer plats för de andra och det är trångt. Vet att många diskuterar nässelgifter och dess påverkan och att ozon/aktivt kol är i stort sett ett måste men det har jag inte använt trots att jag har båda delarna att ta till om det behövs. har också några mjukisar som stortrivs mitt ibland alla stenkoraller, ser inga negativa saker. Har sagt det förrut men säger det igen, inget vattenbyte sen i juli förra året. Det rullar på, ser till kalkreaktorn 2-3ggr i veckan, tömmer skummarkoppen, fyller på osmosvattenkaret vart 10:e dag, matar 2 ggr om dagen that's it :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grymt snyggt.

Kör du fortfarande med Bubble Magus kalkreaktorn? I så fall verkar den ju klockren.

Mvh Mattias

Den funkar jäkligt bra, jag gjorde sönder keramikaxel på pumpen så jag fick byta pump, jag hade en maxijet i bra att ha lådan men den har en syrafast axel, får se om det funkar, än så länge går det fint i alla fall.

riktigt fint! orkar inte läsa igenom tråden, men jag antar att du kör balling! hur mycket doserar du om dagen? (om du nu kör balling).

Se svaret ovan :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fullkomligt magiskt kar -respekt

Vad är nu K.I.S.S ? Låter spännande.

Imponerande Jörgen.

Du kör med K.I.S.S metoden du med, det är helt i linje med min filosofi.

Uppenbarligen så innehåller kalket i reaktorn det mesta som behövs, får bli en sån till mitt kommande kar med, istället för ballingen.

Vilket fabrikat på krosset?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Imponerande Jörgen.

Du kör med K.I.S.S metoden du med, det är helt i linje med min filosofi.

Uppenbarligen så innehåller kalket i reaktorn det mesta som behövs, får bli en sån till mitt kommande kar med, istället för ballingen.

Vilket fabrikat på krosset?

Köpte korallgruset på aquaristic, det var 10kg säckar. inget namn på dem tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stort tack för era förklaringar. Med dessa svar så är min egen princip densamma........................för "stupid" är inget problem här...... :skrattar:

Kalium Istället för Strontium Salt

(nerå.. Keep It Simple Stupid står det för)

Lol nice påhitt=P (står det inte för Keep It Stupid Simple? =P)

Väldigt fint akvarie du har Jörgen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hade besök av anders från Kvänum idag och han pratade om ditt akvarie och sa att det var något in i hästväg.

Efter att ha kollat igenom din tråd så håller jag med honom till 100%..... Ruskigt fint kar du har där Jörgen!

Man kanske skulle sattsa på en kalk reaktor ändå då man ser hur bra dina koraller växer.

Tummen upp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...