Gå till innehåll

Debattklimatet på SG - vi eftersträvar mångfald


admin

Rekommenderade inlägg

Det är mycket enkelt - motar vi bort de som har mest kunskap så blir det inte mycket kvar... och där är vi nu!

Vad kan DU göra, Jonas!

JAG kan fortsätta hjälpa dom som jag tror jag kan hjälpa, bidra med de jag kan, men också med de jag tror, berömma om jag tycker de är befogat, uppmuntra om så behövs, peppa dom svårmodiga, glädjas med dom frimodiga samt i övrigt taga del av kunskapens rot som här bjuds.....allt i ödmjukhetens ljuva tecken!-gruppkram-

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 289
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har träffat folk som inte skriver för att de finns för få intressanta trådar och för mkt nybörjarfrågor, dvs inte pgr av att klimatet skulle vara dåligt, utan de saknas intresse helt enkelt. de knyter an till de jag skrev i början...skyll inte bara på oss, utan rannsaka själva guiden också!

Så frågan vad kan DU göra är förvisso god, men låt mej läga till frågan: vad kan GUIDEN o VI göra?...kanske sidan kan förbättras på nåt sätt?...de har kommit konkreta förslag såsom en avancerad del mm...till de förslaget har jag varit kluven...både bra o inte bra..

/J

Att "folk" inte skulle skriva på guiden beroende på att det finns "för mkt nybörjarfrågor" tror jag, rakt på sak, är en ren fantasi.

Att det finns de som väljer att inte skriva p.g.a. risken

att hamna i ändlösa diskusioner som inte leder någon vart.

att bli ifrågasatt med förutsatsen att det finns en enda "sanning".

att bli bombad med den "sanningen" tills man inte längre orkar eller har tid att argumentera längre.

att sedan bli påhoppad för att ignorera någon.

att få ta emot förolämpningar, spott och spä.

det tror jag på. Att inte skriva p.g.a. "för mkt nybörjarfrågor" det tror jag är fantasier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu råkar jag och Christer T ha träffat delvis samma personer på träffarna i Sthlmstrakten, så jag vet det ligger en del i vad Christer T skriver. Vår land är dock stort, och det finns många akvarister där ute i landet som inte skriver av den ena eller andra andelningen. Vilka anledningarna är kan vi i och för sig spekulera i. Men kontentan är nog den att vi måste ha ett så öppet och inbjudande klimat på SG som möjligt. Alla ska vara välkomna, och vi ska vara mycket försiktiga att ifrågasätta varandra. Vi har olika mål med vår hobby (några tycker om estetik, några biologi osv.), och det finns också många olika vägar att nå framgång.

Se värdet i mångfalden inom hobbyn!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag fattar Jimmy så är det varje person rättighet här på guiden att ta upp vilket ämne och på vilken nivå som helst utan att det behövs någon "Think Tank" eller hur. Ärligt talat - jag fattar inte problemet. För ett tag sedan var det tjöt om att saker och ting var för teoretiska och att det praktiska var viktigast samt att det teoretiska fick andra personer att inte skriva - konstigt nog så finns det en del signaturer som är samma i bägge ståndpunkterna.

Min åsikt är att modereringen nu har visat lite vart skåpet skall stå vad gäller personangepp och off topic - jag tycker dock att moderatorerna skall vara lika uppmärksam på svepande formuleringar såsom "det gäller en liten del" och att vissa är så eller så. Dessa svepande formuleringar skapar en lika stor olustkänsla som när folk pekas ut offentligt, kanske till och med större eftersom om angreppet persioniferas kan personen alltid försvara sig vilket är svårt att göra när det är svepande formuleringar.

Calle och Sillen - ja förstår vad ni menar och vill framföra med hänvisningen till personer som väljer att inte skriva men jag tror att den typen av argument är en "dead end street". Det är svårt att få en förtroendefull argumentering genom att hänvisa till okontrollerbara källor även om syftet är gott. Calle ställde nog huvudfrågan - vad kan du göra? Jag försökte ta upp stafettpinnen men jag tappade den nog på vägen....

Jag håller med Petnym om att det inte är speciellt många nybörjardisk. här jämfört med Zoopet och de som är här får oftast svar som ligger långt från den verklighet de befinner sig i. Jag kan inte tänka mig att om någon på en bilsida som frågade varför förgasaren till hans Renault 4L krånglar skulle få svaret - släng skiten du skall ha en dubbel Weberförgasare istället (Ja - jag vet att min bilkunskap är minst 30 år gammal men jag tror ni förstår vad jag menar)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu skriver jag mitt första inlägg i den här tråden och det är antagligen inlägg 180 i tråden. Jag förutsätter att ingen ser mig som särskilt passiv eller trött på att svara på nybörjarfrågor efter det att jag skrivit mer än 6000 inlägg på guiden. Och många av dem i nybörjartrådar.

Jag tycker att Christer T uttrycker ganska bra orsakerna till att jag inte skrivit ännu men ytterligare några finns. I moderatorskretsen har vi sagt att vi lämnar diskussionen friare i denna tråd. Det har gjort att jag inte känt mig tvingad att gå in även om debattnivån betytt moderering i andra mer "normala" trådar.

Allmänt sett så är det ett problem här på guiden att man riskerar att bemötas av ett otal mer eller mindre irrelevanta referenser till avhandlingar man inte har möjlighet att kolla eftersom bara abstrakt eller delar av den använts som referens. Och jag kommer inte åt mer...

Detta har bromsat mig från att delta i ett antal diskussioner.

Det är den största anledningen till att jag inte deltagit i ett stort antal trådar där jag kunnat lära mig mer och valt att inte gå ut med frågor där jag mött problem.

I stället har jag använt sökfunktionen och sökt information på andra ställen på nätet.

Och köpt mer böcker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har träffat folk som inte skriver för att de finns för få intressanta trådar och för mkt nybörjarfrågor,..

/J

Sen kan man ju fråga sig hur många det är som får ut något av dom "intressanta" trådarna som gång på gång först bombarderas av massa google-länkar som "någon" har skrivit och sen spårar ur fullständigt när det ska till att överbevisas i det oändliga.

Jag har tröttnat på alla konstiga trådar för länge sen.

Brukar heller inte gå in och tjafsa eller påpeka att jag tycker att det är ointressant och förstör för flera än det hjälper pga att det bildar en usel stämning och dom som läser trådarna varken vet ut eller in hur dom i själva verket ska praktisera detta hemma och från vems råd.?

Nu gör jag det i denna tråden som handlar just om debattklimatet på sg iaf.

Jag har varit aktiv på SG sen slutet på 2004 ungefär och reggade mig 2005 nån gång.

Kan bara tala för mig själv men jag tycker inte att det är samma stämning längre!

Mina gamla salt-hjältar har tröttnat och smyger omkring med ett inlägg då & då.

Och tiden mellan guldbilder från "superkaren"(ingen nämnd, ingen glömmd) blir allt längre och mer tjafs mellan ungefär samma personer tar mer & mer plats och ork från det för mig väsentliga: Att ett trevligt gäng med likasinnat intresse pratar om hur vi kan göra saker och ting enklare för varandra i strävan att försöka få våra invånare att trivas.

Att man inte tycker lika vet alla vid det här laget, men att visa varandra respekt och kunna släppa att man ibland väljer olika vägar är ju egentligen inget konstigt.

Som någon var lite inne på :det är en hobby,jag sitter och skriver på en sabla dator i stället för att njuta utav det jag har i burken !!

Givetvis med ett stort ansvar för det man skaffar sig men inte mer allvarligt än så.

Vad mig beträffar så får tjafs-trådarna gärna finnas kvar, dom intresserar mig inte och jag läser dom inte.

Detta gör väl ingen klokare heller, tycker bara att det är tråkigt här emellanåt.

Jag håller med Magnus lite att det finns folk med otroliga kar som inte skulle få för sig att älta dessa diskutioner, och tyvärr inte bidrar med så mycket annat heller längre.

Men alla har vi våra val och det kan ju ibland bero på annat oxå, som andra prion för tillfället eller att man hittat andra forum eller utbyten.

Jag kör på forsättningsvis med det jag gillar inom hobbyn, och med dom som jag tycker kan bidra till det på ett behagligt sätt, gamla som nya.

Nu skulle det där citatet bort med ditt inlägg Jonas, ett snabbt svar om trådarna blev ett långt om lite allmänt som inte är någon direkt kritik mot dig eller någon annan utan bara vad jag reflekterat över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen kan man ju fråga sig hur många det är som får ut något av dom "intressanta" trådarna som gång på gång först bombarderas av massa google-länkar som "någon" har skrivit och sen spårar ur fullständigt när det ska till att överbevisas i det oändliga.

Jag har tröttnat på alla konstiga trådar för länge sen.

Brukar heller inte gå in och tjafsa eller påpeka att jag tycker att det är ointressant och förstör för flera än det hjälper pga att det bildar en usel stämning och dom som läser trådarna varken vet ut eller in hur dom i själva verket ska praktisera detta hemma och från vems råd.?

Nu gör jag det i denna tråden som handlar just om debattklimatet på sg iaf.

Jag har varit aktiv på SG sen slutet på 2004 ungefär och reggade mig 2005 nån gång.

Kan bara tala för mig själv men jag tycker inte att det är samma stämning längre!

Mina gamla salt-hjältar har tröttnat och smyger omkring med ett inlägg då & då.

Och tiden mellan guldbilder från "superkaren"(ingen nämnd, ingen glömmd) blir allt längre och mer tjafs mellan ungefär samma personer tar mer & mer plats och ork från det för mig väsentliga: Att ett trevligt gäng med likasinnat intresse pratar om hur vi kan göra saker och ting enklare för varandra i strävan att försöka få våra invånare att trivas.

Att man inte tycker lika vet alla vid det här laget, men att visa varandra respekt och kunna släppa att man ibland väljer olika vägar är ju egentligen inget konstigt.

Som någon var lite inne på :det är en hobby,jag sitter och skriver på en sabla dator i stället för att njuta utav det jag har i burken !!

Givetvis med ett stort ansvar för det man skaffar sig men inte mer allvarligt än så.

Vad mig beträffar så får tjafs-trådarna gärna finnas kvar, dom intresserar mig inte och jag läser dom inte.

Detta gör väl ingen klokare heller, tycker bara att det är tråkigt här emellanåt.

Jag håller med Magnus lite att det finns folk med otroliga kar som inte skulle få för sig att älta dessa diskutioner, och tyvärr inte bidrar med så mycket annat heller längre.

Men alla har vi våra val och det kan ju ibland bero på annat oxå, som andra prion för tillfället eller att man hittat andra forum eller utbyten.

Jag kör på forsättningsvis med det jag gillar inom hobbyn, och med dom som jag tycker kan bidra till det på ett behagligt sätt, gamla som nya.

Nu skulle det där citatet bort med ditt inlägg Jonas, ett snabbt svar om trådarna blev ett långt om lite allmänt som inte är någon direkt kritik mot dig eller någon annan utan bara vad jag reflekterat över.

Ett av dom bästa inläggen på mycket länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla ämnen är redan diskuterade, alltså det finns inte mycket kvar att diskutera(därför uppkommer troligen oändliga avancerade trådar) om man inte ska börja om från början.

Troligen försvinner 1 akvarist varje dygn från sidan på grund av det hårda klimatet

Knepig syn på saker och ting tycker jag. Så det är bara för alla som är nya att ta det som är gammalt och använda? Det kommer inga nya rön och teorier? Inga nya tekniker? Inget nytt foder? Inget nytt alls?

Jag måste säga att jag själv finner nya ämnen nästan dagligen, vilket gör mig glad iaf.

Spekulera kan man ju alltid göra, men jag tror inte det faller ifrån fler än det kommer till, snarare tvärtom om man ser till försäljningen utav saltvatten ute i butikerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spekulera kan man ju alltid göra, men jag tror inte det faller ifrån fler än det kommer till, snarare tvärtom om man ser till försäljningen utav saltvatten ute i butikerna.

Låt höra. Vad ser man på försäljningen av saltvatten ute i butikerna ? Kul och höra vad du vet om det Laggeman .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt höra. Vad ser man på försäljningen av saltvatten ute i butikerna ? Kul och höra vad du vet om det Laggeman .

Hmm, Ted... Du är en hyvens kille och jag skulle faktiskt önska att du skrev några seriösa rader här i tråden... även om jag förstår att du själv stundom är rätt trött på guiden...

Jag vet att du har ett antal kunder som i princip aldrig skriver en rad här på forumet. Det vet jag eftersom jag pratar med dem själv, då och då. Deras akvarium är inte fy skam. Mest då SPS-snubbar eftersom jag har samma intresse men i alla fall...

Samma bild har jag efter att ha pratat med de två personer som drivit butik här i Örebro - merparten av kunderna skriver inte en rad här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har dessvärre träffat ett par stycken i Sthlm som väljer att inte skriva så ofta, utan mest kolla läget då och då, för att de inte tycker om klimatet. Det kan t.ex. handla om att de tycker det är tjatigt emellanåt eller helt enkelt bristande "personkemi" (om man nu kan använda sig av det begreppet när man inte träffats på riktigt). Dessa personer ligger i den övre änden av erfarenhetsskalan och även "snygghet" på deras kar. Så jag tror att det finns fog för en bekymran över klimatet.

Så tillbaks till kärnfrågan riktad till oss alla: Vad kan DU göra? :)

Kan bara bekräfta - alla jag pratar akvarium med i Stockholm här grymma burkar! Ingen av dem skriver på forumet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom som inte skriver här gör det för de inte har intresse av att skriva nåt här. Frågar man dem varför de inte lägger ut en tråd med sitt akvarium så får man antingen svaret att de inte gillar att hålla på med datorer eller ett litet leende och ett svar att det bara kastas sand på varandra på guiden. Några säger att dom läser en hel del men inte vill skriva för då sätter säkerligen någon mekanism igång på guiden och plötsligt befinner dom sig mitt i ett tjaffs.

Jag själv tycker att de modereras mer än vad guiden underhålls av moderatorerna och att vissa moderatorer modererar utan förklaring. Bara rätt av så att ingen kan utläsa vad som igentligen har hänt. Eller utan att skicka en förklaring till den som skrivit. Guidens sökfunktioner blir allt långsammare när ingen indexerar guiden samt att uppgraderingar inte sker. Det är kass tycker jag. Viktigare har blivit att jaga fel mening i fel tråd.

Här är en länk till nyare versioner av vBulletin http://www.vbulletin.com/forum/showthread.php?postid=1549690

Det känns lite som motorn har trillat ur nu när Wrang är borta

Jag tycker dessutom att andelen utav personer som vet allt har ökat på forumet under åren och det är väl bra, eller ? Att förstå att akvarium går att sköta på mer än ett sätt vet man ju om man vet allt mina vänner. Jag tror att en del här på forumet ägnar långt mer tid åt just forumet än åt akvaristik och det har väl sin charm det med. Men forum narkomaner har en förmåga att pinka in revir som inte är sund för forumet. Man skall tycka o tänka om allt. Om saker man läst om eller iallafall skapat sig en bild av men saker som man inte har speciellt stor erfarenhet i vissa fall. I andra fall skall man bevisa nåt för någon annan än sig själv.

Att jag sedan tycker det är kul att veta vad Laggeman vet om butiksförsäljnng är ju off topic men intressant för mej som butiksägare. Så jag förstår ínte varför du uppfattar det som oseriöst.

Det finns mer att skriva om. Men de bästa är igentligen att ta det över en kopp kaffe öga mot öga. Vad jag skrivit nu blir säkert lika missuppfattat av någon där ute som allt annat man plitat ner på SG.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom som inte skriver här gör det för de inte har intressa av att skriva nåt här. Fågar man dem varför de inte lägger ut en tråd med sitt akvarium så får man antingen svaret att de inte gillar att hålla på med datorer eller ett litet leende och ett svar att det bara kastas sand på varandra på guiden. Några säger att dom läser en hel del men inte vill skriva för då sätter säkerligen någon mekanism igång på guiden och plötsligt befinner dom sig mitt i ett tjaffs.

Jag själv tycker att de modereras mer än vad guiden underhålls av moderatorerna och att vissa moderatorer modererar utan förklaring. Bara rätt av så att ingen kan utläsa vad som igentligen har hänt. Eller utan att skicka en förklaring till den som skrivit. Guidens sökfunktioner blir allt långsammare när ingen indexerar guiden samt att uppgraderingar inte sker. Det är kass tycker jag. Viktigare har blivit att jaga fel mening i fel tråd.

Jag tycker dessutom att andelen utav personer som vet allt har ökat på forumet under åren och det är väl bra, eller ? Att förstå att akvarium går att sköta på mer än ett sätt vet man ju om man vet allt mina vänner. Jag tror att en del här på forumet ägnar långt mer tid åt just forumet än åt akvaristik och det har väl sin charm det med. Men forum narkomaner har en förmåga att pinka in revir som inte är sund för forumet. Man skall tycka o tänka om allt. Om saker man läst om eller iallafall skapat sig en bild av men saker som man inte har speciellt stor erfarenhet i vissa fall. I andra fall skall man bevisa nåt för någon annan än sig själv.

Att jag sedan tycker det är kul att veta vad Laggeman vet om butiksförsäljnng är ju off topic men intressant för mej som butiksägare. Så jag förstår ínte varför du uppfattar det som oseriöst.

Det finns mer att skriva om. Men de bästa är igentligen att ta det över en kopp kaffe öga mot öga. Vad jag skrivit nu blir säkert lika missuppfattat av någon där ute som allt annat man plitat ner på SG.

Bra inlägg Ted.

Angående att Laggeman refererade till butiksförsäljning tror jag betyder att han menar att saltvattenakvaristiken är på frammarsch. Det behöver man ju inte vara butiksinnehavare för att inse.

Poppar ju upp nya butiker titt som tätt och butikerna ser tydligen att det funkar att ta in mer o mer varor/koraller osv, så nån form av ökande efterfrågan måste det ju vara. Det kan ju vilken "lekman" som helst se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom som inte skriver här gör det för de inte har intresse av att skriva nåt här. Frågar man dem varför de inte lägger ut en tråd med sitt akvarium så får man antingen svaret att de inte gillar att hålla på med datorer eller ett litet leende och ett svar att det bara kastas sand på varandra på guiden. Några säger att dom läser en hel del men inte vill skriva för då sätter säkerligen någon mekanism igång på guiden och plötsligt befinner dom sig mitt i ett tjaffs.

Jag själv tycker att de modereras mer än vad guiden underhålls av moderatorerna och att vissa moderatorer modererar utan förklaring. Bara rätt av så att ingen kan utläsa vad som igentligen har hänt. Eller utan att skicka en förklaring till den som skrivit. Guidens sökfunktioner blir allt långsammare när ingen indexerar guiden samt att uppgraderingar inte sker. Det är kass tycker jag. Viktigare har blivit att jaga fel mening i fel tråd.

Här är en länk till nyare versioner av vBulletin http://www.vbulletin.com/forum/showthread.php?postid=1549690

Det känns lite som motorn har trillat ur nu när Wrang är borta

Jag tycker dessutom att andelen utav personer som vet allt har ökat på forumet under åren och det är väl bra, eller ? Att förstå att akvarium går att sköta på mer än ett sätt vet man ju om man vet allt mina vänner. Jag tror att en del här på forumet ägnar långt mer tid åt just forumet än åt akvaristik och det har väl sin charm det med. Men forum narkomaner har en förmåga att pinka in revir som inte är sund för forumet. Man skall tycka o tänka om allt. Om saker man läst om eller iallafall skapat sig en bild av men saker som man inte har speciellt stor erfarenhet i vissa fall. I andra fall skall man bevisa nåt för någon annan än sig själv.

Att jag sedan tycker det är kul att veta vad Laggeman vet om butiksförsäljnng är ju off topic men intressant för mej som butiksägare. Så jag förstår ínte varför du uppfattar det som oseriöst.

Det finns mer att skriva om. Men de bästa är igentligen att ta det över en kopp kaffe öga mot öga. Vad jag skrivit nu blir säkert lika missuppfattat av någon där ute som allt annat man plitat ner på SG.

Ha, ha... Det var nog mer "Webergrillen" det handlade om... som i och för sig var trevligt...

Ville bara få med dig i diskussionen eftersom jag misstänkte att du skulle skriva ungefär som du skrev i första delen eftersom det även är min erfarenhet. Tack Ted!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha Weber grillen. Som "gammal" Harley åkare som jag är så har man lärt sig att Weber är bra att grilla på och Delorto är en jäkligt fet förgasare som kickar skiten ur allt annat plus att utseendet får webern att se ut som resterna av en kexchoklad.

:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas, har inte denna frågan redan tagits upp i en tråd? Varför älta den om igen då? Lite nyfiken då det här med "rätt" uppfattas olika av oss människor beroende på hur vi läser saker och ting.

Mvh/ Jimmy.

Jimmy!: Ställ frågan till lasse, inte till mej, då de va han som tog upp de på nytt Jimmy. De va en färgad version som presenterades som jag ville korrigera, rätt ska vara rätt som sagt. men nu är de sagt, så vi behöver inte älta de mer...de e helt riktigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt höra. Vad ser man på försäljningen av saltvatten ute i butikerna ? Kul och höra vad du vet om det Laggeman .

Vad jag "vet" är att det oftare och oftare kommer fler och större sändningar till butikerna, och även att fler och fler tar steget in i hobbyn, det är ju bara att se här på guiden hur många som startar upp ett kar för första gången. Den gången jag hälsade på dig innan du öppnat butiken Ted så hade vi rätt så lika tankar om hobbyn på frammarsch, vilket vi båda var överens om var bra. Både för dig som innehavare utav en ny butik och för mig som potentiell kund.

Har du åsikter om modereringen så är du välkommen att ta det via PM, antingen till mig eller någon annan av moderatorerna.

Bra inlägg Ted.

Angående att Laggeman refererade till butiksförsäljning tror jag betyder att han menar att saltvattenakvaristiken är på frammarsch. Det behöver man ju inte vara butiksinnehavare för att inse.

Poppar ju upp nya butiker titt som tätt och butikerna ser tydligen att det funkar att ta in mer o mer varor/koraller osv, så nån form av ökande efterfrågan måste det ju vara. Det kan ju vilken "lekman" som helst se.

Det var precis det jag menade, trodde att fler kunde utläsa det på sättet jag skrev, men jag får tydligen skriva tydligare i fortsättningen. :)

Jimmy!: Ställ frågan till lasse, inte till mej, då de va han som tog upp de på nytt Jimmy. De va en färgad version som presenterades som jag ville korrigera, rätt ska vara rätt som sagt. men nu är de sagt, så vi behöver inte älta de mer...de e helt riktigt.

Du får en kram Jonas, så släpper vi den diskutionen. :)-gruppkram-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Laggeman. Det var ungefär de jag trodde du menade.Tack för att du svarade, men även Adddo som visste vad du tycker ska ha tack.

Du behöver inte vara tydligare, jag har inget emot att fråga

Angåede mina synpunkter på moderering så vet jag att jag kan skicka via PM men tack ändå för välkomnandet. Jag har inget emot att skriva det öppet.

Ha en underbar valborg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dubbelpost.

Men jag kan ju skriva här. Att om du tog åt dej av vad jag skrev om moderering så va det nog bra att jag skrev det. Om du själv känner att du inte brukar skriva någon förklaring i varken tråden du modererat eller till personen vilkens inlägg har blivit bortaget så är det ju lätt att ändra på.

Skriver man öppet vad man tycker så får alla reda på det. Kanske tar någon åt sig som inte borde göra det men då har man inte granskat sig själv tillräckligt och efter en självgranskning så borde man förstå att de här är nog inte mej dom menar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...