Botan Postat 8 maj 2008 Dela Postat 8 maj 2008 ...min anemon har dött. Den sögs upp i min koralia 4. Är detta vanligt bland anemoner eller hade jag bara otur? Varför traskar dom okring så mycket? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NephruruS Postat 8 maj 2008 Dela Postat 8 maj 2008 Jag har aldrig haft någon anemon själv men man ska skydda insugen till pumparna eftersom det är vanligt att detta händer som jag förstått det när jag läst lite om anemoner.beklagar Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 8 maj 2008 Dela Postat 8 maj 2008 Om miljön inte passar försöker de hitta en plats som passar bättre.Och jag tror speciellt om vattnet är överbelastat söker de sig mot friskt vatten och går naturligtvis då mot pumparna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 8 maj 2008 Dela Postat 8 maj 2008 Det du har råkat ut för är inget ovanligt öde för en anemon. Anemoner är riktigt svåra djur att hålla samtidigt som de är mycket populära, eftertraktade och skapligt billiga.De kan vara svåra att få att äta, de ställer stora krav på vattenkvalitén, de vandrar omkring länge och väl tills de hittar ett ställe där de trivs, de kan sluka levanda räkor och småfisk, ja listan över problem kan göras lång.Lär dig av misstaget och försök sudda ut anemon på din lista av önskedjur. De ställer till mer problem än glädje. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
iggiz Postat 8 maj 2008 Dela Postat 8 maj 2008 Tyvärr vanligt ja, beklagar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 9 maj 2008 Dela Postat 9 maj 2008 Tråkigt att det inte gick längre. Anemoner är ett intressant djur och det finns mycket skrivet om dem här på SG. Sök gärna på anemon eller anemoner här samt läs lite i länkarna här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?f=166 så kommer du lära dig mer. Hoppas det går bättre med nästa anemon! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jonasroman Postat 9 maj 2008 Dela Postat 9 maj 2008 ...min anemon har dött. Den sögs upp i min koralia 4. Är detta vanligt bland anemoner eller hade jag bara otur? Varför traskar dom okring så mycket? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Norgren Postat 9 maj 2008 Dela Postat 9 maj 2008 Låter som mina självmordsbenägna nakensniglar (de rosa coola)... De busarna har fått för sig att utsuget i RSM:en är ett kanonställe att sitta på och där blir inte långvariga :/ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Botan Postat 9 maj 2008 Författare Dela Postat 9 maj 2008 Hej allihopa....hur vet man förresten att anemonen är död? Jag har fått ut den ur pumpen....men jag är inte helt säker på att den är död.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Losenborg Postat 9 maj 2008 Dela Postat 9 maj 2008 Hej Sofia.Sätt resterna på en skyddad plats du ser snart om det är liv i den. Jag har även mistat en jättestor Anemon på detta sätt.Men man lär så länge man lever, så även med detta.Stenlo Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Holma Postat 9 maj 2008 Dela Postat 9 maj 2008 Mitt råd är att kasta bort den så fort som möjligt och gör vatten byte + aktivt kol..Jag tappade hela mitt fisk bestånd när min hittade en nanostream..Mvh/Niklas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
saltbjörkan Postat 9 maj 2008 Dela Postat 9 maj 2008 Mitt råd är att kasta bort den så fort som möjligt och gör vatten byte + aktivt kol..Jag tappade hela mitt fisk bestånd när min hittade en nanostream..Mvh/NiklasHoller med man har ju läsat att anemoner ska vara så giftiga i fall de bler skadadde!!men slänga den nja kan du inte ta vatten från karet och hälla de i ett typ 50l kar och ha aneomen där ett tag för att se om den klarar av skaderna????jag kanske har fel jag är bara en nybörjare ps har du några bilder på den? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Botan Postat 9 maj 2008 Författare Dela Postat 9 maj 2008 Jag satte den redan igår i ett karantänsakvarium. Så vi får väl se om den återhämtar sig. Hur vet man när en anemon är helt död? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
addo Postat 9 maj 2008 Dela Postat 9 maj 2008 Den smälter. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
addo Postat 9 maj 2008 Dela Postat 9 maj 2008 Eller inte smälter som en isbit då utan slemmar, typ. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LarsS Postat 9 maj 2008 Dela Postat 9 maj 2008 Död anemon luktar ganska illa dessutom. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kocksmock Postat 10 maj 2008 Dela Postat 10 maj 2008 Tråkigt att höra om din anemon Sofia. Du får berätta vidare hur det går.Vad är det för anemon det handlar om?Skönt i alla fall att du kan ha den i karantän så att den inte förpestar allt annat som man har hört otrevliga skräckhistorier om.Men kämpa på, man vet ju aldrig:smiley5: Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 10 maj 2008 Dela Postat 10 maj 2008 Om den lever så måste du låta ev sår läka då de är känsliga för infektioner. Jag håller tummarna att det löser sig! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jontebgood22 Postat 10 maj 2008 Dela Postat 10 maj 2008 Hur gick det med dina firrar? mina dog... allihopa utom clownfisken.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Botan Postat 11 maj 2008 Författare Dela Postat 11 maj 2008 Tjena allihopa...min anemon levde ett tag tills jag satte en ny pump i karaktänsakvariet...då fastnade den på nytt och slamade ner hela akvariet. Hade ingen annan fisk där så det var ingen fara. Mina andra fiskar i det stora akvariet lever och mår. I det lilla akvariet har ag en skiv anemon som lever som aldrig förr...den sitter då som sten där den sitter. Synd att den inte var lika vacker som gigantean. Kocksmock: Det var en fin C. gigantea med rosa polyper och rosa fot..,...otroligt vacker. Har redan beställt en ny från Rolle så får vi väl se hur det går. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 11 maj 2008 Dela Postat 11 maj 2008 Tråkigt att detta händer!Önskar dig lycka till med nästa anemon! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
lindholm Postat 11 maj 2008 Dela Postat 11 maj 2008 Mitt tips att klara anemoner med pumpar är två pumpar i vardera akvariesida på intervall, då vet anemonen inte vart den ska gå och stannar i mitten. Anemoner klättrar ofta mot ljuset så om man sätter anemonen på ett litet berg i mitten av akvariet så klättrar den inte upp på akvarierutorna (vilket ofta är där pumparna sitter) förutsatt att "berget" inte lutar mot någon ruta i bakkant. Detta ställer förstås lite krav på akvariet storlek. peter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 11 maj 2008 Dela Postat 11 maj 2008 Den anemonen jag tidigare hade höll sig nere på botten på en relativt skuggig plats hos den tidigare ägaren, hos mig och även hos han som tog över den efter mig. Dock rekomenderar jag att du ska läsa vad som står här på guiden om anemoner och det är en bra början att börja under rubriken Lägre djur och gå in under anemoner.Hoppas att det går bättre nästa gång! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
aerie Postat 11 maj 2008 Dela Postat 11 maj 2008 Tjena allihopa...min anemon levde ett tag tills jag satte en ny pump i karaktänsakvariet...då fastnade den på nytt och slamade ner hela akvariet. Hade ingen annan fisk där så det var ingen fara. Mina andra fiskar i det stora akvariet lever och mår. I det lilla akvariet har ag en skiv anemon som lever som aldrig förr...den sitter då som sten där den sitter. Synd att den inte var lika vacker som gigantean. Kocksmock: Det var en fin C. gigantea med rosa polyper och rosa fot..,...otroligt vacker. Har redan beställt en ny från Rolle så får vi väl se hur det går.Vad har du för pumpar och vad gjorde du med dem för att förhindra att samma sak händer med nästa? (funderar lite på hur jag ska säkra mina egna). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Botan Postat 11 maj 2008 Författare Dela Postat 11 maj 2008 Jag kör med korallia 4...4 st Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.