Gå till innehåll

Sorg...


Botan

Rekommenderade inlägg

Det du har råkat ut för är inget ovanligt öde för en anemon. Anemoner är riktigt svåra djur att hålla samtidigt som de är mycket populära, eftertraktade och skapligt billiga.

De kan vara svåra att få att äta, de ställer stora krav på vattenkvalitén, de vandrar omkring länge och väl tills de hittar ett ställe där de trivs, de kan sluka levanda räkor och småfisk, ja listan över problem kan göras lång.

Lär dig av misstaget och försök sudda ut anemon på din lista av önskedjur. De ställer till mer problem än glädje.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt råd är att kasta bort den så fort som möjligt och gör vatten byte + aktivt kol..

Jag tappade hela mitt fisk bestånd när min hittade en nanostream..

Mvh/Niklas

Holler med man har ju läsat att anemoner ska vara så giftiga i fall de bler skadadde!!

men slänga den nja kan du inte ta vatten från karet och hälla de i ett typ 50l kar och ha aneomen där ett tag för att se om den klarar av skaderna????

jag kanske har fel jag är bara en nybörjare :)

ps har du några bilder på den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt att höra om din anemon Sofia. Du får berätta vidare hur det går.

Vad är det för anemon det handlar om?

Skönt i alla fall att du kan ha den i karantän så att den inte förpestar allt annat som man har hört otrevliga skräckhistorier om.

Men kämpa på, man vet ju aldrig:smiley5:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena allihopa...min anemon levde ett tag tills jag satte en ny pump i karaktänsakvariet...då fastnade den på nytt och slamade ner hela akvariet. Hade ingen annan fisk där så det var ingen fara. Mina andra fiskar i det stora akvariet lever och mår. I det lilla akvariet har ag en skiv anemon som lever som aldrig förr...den sitter då som sten där den sitter. Synd att den inte var lika vacker som gigantean.

Kocksmock: Det var en fin C. gigantea med rosa polyper och rosa fot..,...otroligt vacker. Har redan beställt en ny från Rolle så får vi väl se hur det går.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt tips att klara anemoner med pumpar är två pumpar i vardera akvariesida på intervall, då vet anemonen inte vart den ska gå och stannar i mitten. Anemoner klättrar ofta mot ljuset så om man sätter anemonen på ett litet berg i mitten av akvariet så klättrar den inte upp på akvarierutorna (vilket ofta är där pumparna sitter) förutsatt att "berget" inte lutar mot någon ruta i bakkant. Detta ställer förstås lite krav på akvariet storlek.

peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den anemonen jag tidigare hade höll sig nere på botten på en relativt skuggig plats hos den tidigare ägaren, hos mig och även hos han som tog över den efter mig.

Dock rekomenderar jag att du ska läsa vad som står här på guiden om anemoner och det är en bra början att börja under rubriken Lägre djur och gå in under anemoner.

Hoppas att det går bättre nästa gång!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena allihopa...min anemon levde ett tag tills jag satte en ny pump i karaktänsakvariet...då fastnade den på nytt och slamade ner hela akvariet. Hade ingen annan fisk där så det var ingen fara. Mina andra fiskar i det stora akvariet lever och mår. I det lilla akvariet har ag en skiv anemon som lever som aldrig förr...den sitter då som sten där den sitter. Synd att den inte var lika vacker som gigantean.

Kocksmock: Det var en fin C. gigantea med rosa polyper och rosa fot..,...otroligt vacker. Har redan beställt en ny från Rolle så får vi väl se hur det går.

Vad har du för pumpar och vad gjorde du med dem för att förhindra att samma sak händer med nästa? (funderar lite på hur jag ska säkra mina egna).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...