Lasse Postat 28 juni 2008 Dela Postat 28 juni 2008 Gör inte femton saker samtidigt. Ditt huvudproblem är att få ner nitriten. När du fått ner den så skulle jag om jag var i dina kläder lägga mina surt förvärvade slantar på en städningspatrull bestående av olika typer av små eremiter och snäckor och vänta med bleniden. Jag antar att det är en Salaris du menar och det blir ett bra komplement längre fram. Ta det lugnt och sansat. Varje gång du får lust att göra något radikalt med karet så tar du först en iskall dusch, springer 5 varv runt huset och efter det så tar du en till iskall dusch. Om du efter det fortfarande är övertygad om att du fick en bra idée så tänk på den under natten Går det normalt (och om du inte matar) så är ditt nitritproblem över frampå veckan som kommer och då kan du börja planera algbekämpningen.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 28 juni 2008 Författare Dela Postat 28 juni 2008 Lasse:Jag hoppas det blir så Men jag har lite problem med att springa fem varja runt huset, för jag bor i radhus Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 28 juni 2008 Dela Postat 28 juni 2008 Radhus, då räcker det med 2 varv! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
iggiz Postat 29 juni 2008 Dela Postat 29 juni 2008 Nej, 5 varv och tvätta trappuppgångarna! Ta Lasses recept 3 ggr / dag i två veckor. Doktor Lasses ordinationer funkar alltid. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 6 juli 2008 Författare Dela Postat 6 juli 2008 Hej!Nu är jag hemma vid datorn igen! Så fort jag kom hem så mäte jag nitriten och den hade sjunkit! Den låg på 2 nu efter en vecka, men det är ju fortfarande för högt.Jag tänkte fråga om såna här eremitkräftor, är dem farliga, kan de skada mina små fiskar? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vargklo Postat 6 juli 2008 Dela Postat 6 juli 2008 Eremitkräftor är ofarliga. Det finns obekräftade historier om att stora eremiter kan sätta klorna i sovande fiskar, men jag har inte själv sett det eller hört det direkt från någon som har varit med om det. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 6 juli 2008 Författare Dela Postat 6 juli 2008 hur stora kan eremitkräftor bli? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 7 juli 2008 Författare Dela Postat 7 juli 2008 Hej!Min skummare skummar väldigt mycket tycker, och problemet är ju att det kommer ju att försvinna mycket vatten med tiden, då kommer frågan: Ska jag fylla på med saltvatten eller söt? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
-FH- Postat 7 juli 2008 Dela Postat 7 juli 2008 fyll på med sött, så kollar du saltet värdet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
-=Mr_B=- Postat 7 juli 2008 Dela Postat 7 juli 2008 Eftersom du skummar ut salt vatten, och det samtidiget avdunstar sötvatten, kommer du behöva fylla på med "lite av båda" så då fyller man på med söt, och rättar till salthalten efterhand.B! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 7 juli 2008 Författare Dela Postat 7 juli 2008 Hej!Hur känsliga är fiskar för salthalten om den är för hög eller för låg? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alofstrand Postat 7 juli 2008 Dela Postat 7 juli 2008 vad menar du??? hur mycket och hur lite? om du höjer den i ett snäpp så blir det nog problem för dig... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 7 juli 2008 Författare Dela Postat 7 juli 2008 vad kan hända om den är för mycket, typ över 1.024? Vad händer om salthalten är under 1.021? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vargklo Postat 7 juli 2008 Dela Postat 7 juli 2008 Hej!Hur känsliga är fiskar för salthalten om den är för hög eller för låg?Fiskar klarar låg salthalt alldeles utmärkt. Fiskarnas "inre" salthalt är bara ca 1,010, så det är faktiskt mindre ansträngande för fiskarna att simma i låghaltigt vatten. Problemet är att mycket av det lägre livet inte klarar denna låga salthalt, vilket gör att vi har våra kar i naturlig salthalt. Dock finns det flera fiskhandlare som har fiskarna i kar (ibland bara karantänskaren) i låg salthalt för att motverka parasiter mm. Fiskar klarar en snabbt sjunkande salthalt ganska bra. Däremot kan en snabbt stigande salthalt vara förödande. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 7 juli 2008 Dela Postat 7 juli 2008 något enstaka steg förhögt eller förlågt går också sålänge det någerlunda händer stegvis.. det finns säkert dom som haft fisk i 031 resp 015 tex..mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 7 juli 2008 Författare Dela Postat 7 juli 2008 aha, så det är inte så himla farligt om salthalten har sjunkit för mycket i "fish only" akvarium? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 7 juli 2008 Författare Dela Postat 7 juli 2008 Är eremitkräftor känsliga mot låg salthalt? vilka fler lägre djur är känsliga mot låg salthalt? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 7 juli 2008 Dela Postat 7 juli 2008 Nästan alla andra djur än fiskar har större krav på salthalten. Går du under 1.020 har du problem att vänta. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 8 juli 2008 Författare Dela Postat 8 juli 2008 Hej!Jag köpte en liten clownfisk, men det var ju inte samma art som jag redan har, utan den jag redan har är en Premnas biaculeatus, Arten jag köpte är en Amphiprion percula.Clownfiskarna bråkade i början, men nu så är det precis som om de "pratar" med varandra!?Det ser ut som om det är en sorts lekbeteende.Frågan kommer då:Kan två olika arter bli ett par? Det är väl inte möjligt?! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 8 juli 2008 Dela Postat 8 juli 2008 hade du inte dåliga vattenvärden för typ en vecka sen o nu lägger du i mer fisk ?..känns lite som att du inte lyssnar på den hjälpen du får av medlemmarna här, fast du frågar.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 8 juli 2008 Författare Dela Postat 8 juli 2008 Det var att jag hade hög halt av nitrit, men den är borta nu och jag köpte aktivt kol igår också som jag la ner i karet. Nitriten försvann för typ 4 dagar sen nu. Men har det hänt som jag skrev där uppe dig med clownfiskar Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 8 juli 2008 Författare Dela Postat 8 juli 2008 Vad är det för Gobie? Kommer min lilla nemo kunna simma ut i karet igen eller kommer min stora clownfisk hålla på hela tiden? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
-=Mr_B=- Postat 8 juli 2008 Dela Postat 8 juli 2008 Um, i går(?) eller förrgår var din nitrit 2 enligt ditt test, en siffra du själv var på det klara med var för hög. Bättre, inte bra.B! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 8 juli 2008 Författare Dela Postat 8 juli 2008 oj, men det är på 0 nu och fiskarna mår bra och karet ser hur bra ut som helst. Men hjälp mig med fiskar så är jag tacksam. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 8 juli 2008 Dela Postat 8 juli 2008 börja med att köp på dig något kilo med levande sten är mitt tips för lite framgång.. inte bara motgång. MVH Manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.