garfish Postat 19 augusti 2008 Dela Postat 19 augusti 2008 Kul att följa detta projekt, ser bra ut i din blogg /Gustaf Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
oveb Postat 19 augusti 2008 Dela Postat 19 augusti 2008 Den alldeles utmärkta bilden på din blogg är jag rätt så säker på att det är en "Chrysiptera parasema"Såna har jag och dom är faktiskt jättetrevliga, dräller ut och in varje skrymsle dom kan hitta !Tåliga åxå gissar jag för dom lever ju hos mig . Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 19 augusti 2008 Författare Dela Postat 19 augusti 2008 Den alldeles utmärkta bilden på din blogg är jag rätt så säker på att det är en "Chrysiptera parasema"Hm... Du har säkert rätt men på kvittot står det Chrysiptera hemicyanea. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Trollsvans Postat 19 augusti 2008 Dela Postat 19 augusti 2008 Jag gillar din layout med stenen, sjukt snyggt! Tänk om man hade det utrymmet att leka med...Det är garanterat en C. parasema du har, trevlig liten rackare. Min är alltid framme, kommer och hälsar varje gång man går in i köket (eller så tigger den mat, antar jag).Hemicyanea betyder väl ungefär "övre halvan blå".C. hemicyanea ser ut så här: Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Borg Postat 22 augusti 2008 Dela Postat 22 augusti 2008 Gillar verkligen dina pelare i karet Peter, ska bli kul att följa, ser fram emot mer bilder hur det fortgår, hoppas du vart nöjd och det var bra med korallerna du hämtade. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 22 augusti 2008 Författare Dela Postat 22 augusti 2008 Fick 7st fraggar igår av Borg (Stort tack!), och medans jag koppade in dom mätte jag mitt Mg igen som av någon konstig anledning sjunkit under 1200 ppm igen. Vart tar allt Mg vägen? Den enda lilla korall som fanns i akvariet kan ju omöjligt ätit nästan 100 ppm Mg i 1050 liter vatten på några dagar! ??? Kan det vara min levandesten (som legat mörkt i två månader) som har något uppdämt behov av Mg? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
havre Postat 22 augusti 2008 Dela Postat 22 augusti 2008 Om kalkalgerna börjar röra på sig drar de väl i sig mg. TROR även det finns vissa andra macroalger som suger i sig mg. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 22 augusti 2008 Författare Dela Postat 22 augusti 2008 Jag har inte så mycket nytt att komma med... men bilder brukar ju vara populära... -kungJag kan inte bli beskylld för att ha hård belastning iallafall! (Den högra är digitalt manipulerad) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
garfish Postat 22 augusti 2008 Dela Postat 22 augusti 2008 Ser mycket bra ut. Gott om växt och sim utrymmen. /Gustaf Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 22 augusti 2008 Dela Postat 22 augusti 2008 Gillar helt klart din öppna stil mer och mer! Mycket plats för växande koraller, samtidigt som du ger fiskarna en ärlig chans att ta sig dit dom vill, utan farthinder. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 25 augusti 2008 Författare Dela Postat 25 augusti 2008 Idag hade några av mina nya fraggar (sedan i torsdags) blåst upp sig och blivit nästan dubbelt så stora som tidigare(!) Antar att det är bra och ett tecken på att de trivs... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 11 september 2008 Författare Dela Postat 11 september 2008 Ett par bilder på mina koraller... (Fler finns på min blogg). De flesta av mina fraggar/koraller verkar trivas som framgår av bilderna(!)... men en Euphyllia paradivisa och en annan Euphyllia sp. släpper inte ut polyperna riktigt... Några tips om hur man får dessa att trivas? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ricke Postat 11 september 2008 Dela Postat 11 september 2008 Ser bra ut En bra början. Hoppas man kan få komma o se karet live sen när man oxå blir Linköpingsbo Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 11 september 2008 Författare Dela Postat 11 september 2008 Ser bra ut En bra början. Hoppas man kan få komma o se karet live sen när man oxå blir Linköpingsbo Så du skall gå och bli Linköpingsbo... Jag är riktigt nöjd med min början även om korallerna "valts" enligt kriterierna: "det som funnits att tillgå i annonsbörsen"... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 14 september 2008 Författare Dela Postat 14 september 2008 Mätte lite vattenvärden ikväll... Något lågt Ca (~400 ppm) och lågt Mg (<1200 pm) samt mycket högt KH (~12 dKH). Antar att det är Kalciumreaktorn som höjer KH för mig. Hur skall jag kunna hålla uppe Mg och Ca med hjälp av Kalciumreaktorn utan att KH-värdet blir för högt??? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 14 september 2008 Dela Postat 14 september 2008 Vad har du för reaktor och vad har du för reaktormedia? Jag har för mig att du sa att du läst i saltvattenskemi for dummies. Där finns det annars en del förklaringar kring relationen mellan dessa. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 15 september 2008 Dela Postat 15 september 2008 Nämnvärt om Euphyllia; det ryktas (vad jag läst nånstans) att dom släpper rätt fina nässelgifter som kan störa andra invånare i burken, så aktivt kol är att föredra. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 20 september 2008 Författare Dela Postat 20 september 2008 Vad har du för reaktor och vad har du för reaktormedia?Det är Schuran jetstream med korall- och magnesium granulat.Tack för tipset om nässelgifterna, ramq.Det börjar klarna var all magnesium går åt; för jämför man mängden lila kalkalger i akvariet nu med de bilder jag tog precis i början så har tillväxten på dessa kalkalger varit helt enorm... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 19 oktober 2008 Författare Dela Postat 19 oktober 2008 Köpt fyra nya fiskar till akvariet. En Korallväktare / Långnäsad hökfisk, en Palettkirurg och två sötläppar (Plectorhinchus chaetodonoides)... De två sistnämnda var väl inte så väl genomtänkt inser jag när jag läser på om dom...Har också haft lite problem med vita döda toppar på någon korall... Tror det är nitratbrist eller något sånt. Mätte noll i nitrathalt någon vecka innan det började. Det känns iallafall nu som att jag lyckats stoppa det när jag doserat KNO3 och även aminosysror i akvariet. Kan också vara strontiumbrist för det har jag ingen koll på... (?)I övrigt ser det fortsatt bra (och lite tomt) ut... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Nizztos Postat 19 oktober 2008 Dela Postat 19 oktober 2008 Köpt fyra nya fiskar till akvariet. En Korallväktare / Långnäsad hökfisk, en Palettkirurg och två sötläppar (Plectorhinchus chaetodonoides)... De två sistnämnda var väl inte så väl genomtänkt inser jag när jag läser på om dom...Har också haft lite problem med vita döda toppar på någon korall... Tror det är nitratbrist eller något sånt. Mätte noll i nitrathalt någon vecka innan det började. Det känns iallafall nu som att jag lyckats stoppa det när jag doserat KNO3 och även aminosysror i akvariet. Kan också vara strontiumbrist för det har jag ingen koll på... (?)I övrigt ser det fortsatt bra (och lite tomt) ut... Från en nybörjare till en annan Är de döda vita topparna verkligen döda och inte tillväxtzoner? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 19 oktober 2008 Författare Dela Postat 19 oktober 2008 Jo, det är en annan typ av vita toppar nu... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
oveb Postat 19 oktober 2008 Dela Postat 19 oktober 2008 :nya bilder::nya bilder::nya bilder::nya bilder::nya bilder::nya bilder:Var nu inte så snål med bilder Peter !Med dina fotokunskaper så vill jag gärna bli nerkörd i skorna... Djupt ner !!. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 19 oktober 2008 Dela Postat 19 oktober 2008 Jag antar du kollat Calcium och kH. Jag fick liknande symptom i fjol när jag hade för låga värden. Euphyllia gillar inte särskilt för magert vatten. Prova att tillsätta litet aminosyra. En tjugondels styrketräningstablett kan hjälpa. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 22 oktober 2008 Författare Dela Postat 22 oktober 2008 Köpt fyra nya fiskar till akvariet. En Korallväktare / Långnäsad hökfisk, en Palettkirurg och två sötläppar (Plectorhinchus chaetodonoides)... De två sistnämnda var väl inte så väl genomtänkt inser jag när jag läser på om dom...Idag hittade jag tyvärr en av mina Plectorhinchus chaetodonoides död på botten. Den visade inga som helst tecken på sjukdom så sent som igår... Kan den ha dött av svält på bara några dagar? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 22 oktober 2008 Dela Postat 22 oktober 2008 Idag hittade jag tyvärr en av mina Plectorhinchus chaetodonoides död på botten. Den visade inga som helst tecken på sjukdom så sent som igår... Kan den ha dött av svält på bara några dagar?Om den var nyinköpt så skulle jag tippa på cyanidfångat. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.