Gå till innehåll

Arcticreefs icke-fotosyntetiska nano


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Dags för ett nytt projekt -eller kanske "halv-nytt"- eftersom jag skall recycla mitt 30x40x60 nano som har (hade) en egen tråd.

Planera är följande: akvariet skall borras och jag skall sätta dit en ytavrinning från Tunze. Vattnet skall rinna till en sump under akvariet. Eftersom jag bara tänker ha icke fotosyntetiska varelser i burken kommer jag att behöva mata hårt. I sumpen skall jag ha en rejält djup DSB med ett lager svavelkuler på botten för att ta hand om nitraten. I sumpen skall jag även ha min ATI skummare som ju kommer att vara rejält överdimensionerad men pga av matningen blir det nog nödvändigt. Kommer även att ha en strumpa med fosfat abs. Kommer även att ha en foderautomat som skall mata burken 4x/dag med frystorkade plankton och samtidigt slås skummaren av med en timer. som belysning tänker jag ha min T5 armatur med 4 st 24w 20 000K rör. I burken skall jag ha LS samt SVART sand. Och sedan, som sagt, inga fotosyntetiska djur.

Vad tror ni om detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 188
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Vad har du tänkt dig för koraller mer specifikt? Har inte läst något om svavelkulor i botten på DSB, har du några kul länkar att dela med dig av där? Kan rekommendera att slänga i en blandning av FM micromat i fodermaskinen, själv dumpar jag just nu i Ultramin F och torkade cyclops tillsammans med fiskmaten, har lett till en stor ökning i mängden rörmaskar(och tyvärr även glasrosor). Känns som lite mkt belysning för ett kar som inte kräver någon direkt belysning, tänk även på att vissa färger hos de icke-fotosyntetiska korallerna kan se skittråkiga ut under 20.000K, jag skulle nog rekommendera att du isf kört 2x13.000K och 2x20.000K så du kan växla mellan belysningarna. Hur stor blir DSBn förresten?

Kul ide för övrigt, har själv velat göra något sådant men ett akvarium räcker här enligt sambon ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du tänkt dig för koraller mer specifikt? Har inte läst något om svavelkulor i botten på DSB, har du några kul länkar att dela med dig av där? Kan rekommendera att slänga i en blandning av FM micromat i fodermaskinen, själv dumpar jag just nu i Ultramin F och torkade cyclops tillsammans med fiskmaten, har lett till en stor ökning i mängden rörmaskar(och tyvärr även glasrosor). Känns som lite mkt belysning för ett kar som inte kräver någon direkt belysning, tänk även på att vissa färger hos de icke-fotosyntetiska korallerna kan se skittråkiga ut under 20.000K, jag skulle nog rekommendera att du isf kört 2x13.000K och 2x20.000K så du kan växla mellan belysningarna. Hur stor blir DSBn förresten?

Kul ide för övrigt, har själv velat göra något sådant men ett akvarium räcker här enligt sambon ;)

Svavelkulor i botten av en DSB beskrivs ganska utförligt i Sprung o Delbeek (3). Principen är att att anaeroba bakterier använder svavel för att reducera nitrat till kvävgas och svavelsyra. Svavelsyran neutraliseras sedan av karbonaten i korallsanden och då bildas sulfat.

Jag är mycket intresserad av olika förslag på mat och gärna sådan som kan ges automatiskt. För flytande mat skulle man kunna använda Eheims automat för växtnäring. Den släpper ut en milliliter för varje varv som den gör.

Vet inte riktigt hur stor DSBn blir då jag fortfarande håller på att räkna på sumpen. Men ca 5 cm svavelkulor och 10 cm finkoring sand hade jag tänkt. Ovanpå den tänker jag ställa ATI skummaren som behöver ca 20 cm vattendjup för optimal funktion.

Du har rätt i att ljuset inte behöver vara så starkt. Tänkte försöka efterlikna det på 20-30 m djup. Någon som har något förslag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äntligen ett inlägg som gör det värt att logga in igen. Icke fotosyntetiska koraller tror jag blir framtidens SPSér. När SPS blir för mainstream så går hardcore akvaristerna till nästa steg vilket borde vara just icke fotosyntetiska koraller.

Postar några rader jag tidigare skrev i Ländströms tråd.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9186&page=13&highlight=l%E4ndstr%F6m

"Personligen gav Pieter van Suilekoms akvarium inriktad på icke fotosyntetiska koraller mersmak för en tid sedan. Här är en länk jag sparat på datorn med fodertips som verkar funka. Det verkar som att kunskapen kring att hålla dessa typer av koraller växer, färgglada sps-kar är ingenting jämfört med dessa i svårighet. Det är han som även har det sex meter breda konkava sps-karet.

pieter-nps1.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar det bli spännande! Tubastrea, Dendronephtya, Gorgonier, Lima musslor, rörmaskar, iscke-fotosyntetiska tvättsampar. Det här skall bli skoj!

Beställde bänken till burken idag. Burken är ju ganska liten (60bx30hx40d). Bänkn blir 100x70x50 så att jag skall få plats med en stor sump med svavelkule-DSB och skummaren. Dessutom skallen del avdelas för osmosvatten och kalkvattenbehållaren. Foderautomaten skall också sitta på sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska bli riktigt kul att följa detta. Har suktat lite efter ett sådant kar själv, men känner att det är för avancerat för mig. Framförallt pga jobbet, är helt enkelt hemma för lite.

Har du funderat något mer på utfodringen av korallerna, odla eget eller köra typ FM korallfodersystem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt roligt att du drar igång ett så spännande projekt och jag väntar med stor spänning att du kommer igång och vi får se lite bilder och rapporter om hur det går. Går det bra så blir det nog något sådant här för mig också i framtiden. Vart får man tag på Dendronephyta och icke-fotosyntetiserande gorgonier? Borde ju inte vara helt vanliga pga deras svårighet i vanliga revkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska bli riktigt kul att följa detta. Har suktat lite efter ett sådant kar själv, men känner att det är för avancerat för mig. Framförallt pga jobbet, är helt enkelt hemma för lite.

Har du funderat något mer på utfodringen av korallerna, odla eget eller köra typ FM korallfodersystem?

Är rädd för att du har rätt, kan bli ganska avancerat och jag betraktar mig fortfarande som nybörjare. Däför tänker jag hålla det ganska litet och satsa på köpemat åt kreaturen. Här nere är urvalet av icke-fotosyntetiska djur ganska stort men jag är rädd för att inte så många blir speciellt gamla hos sina ägare. Men som sagt, rejält med käk och dito rengöring av vattnet borde vara lösningen. Kommer nog att köra lite vodka också för att hålla igång egenproduktion av bakterier och liknande i burken.

Men vad tror ni om belysningen? Eftersom att vattnet kommer att bli ganska näringsrikt är det nog viktigt att hålla ned den så att inte alger tar över. det här är ju dessutom färgrika varelser och jag vill gärna att färgerna kommer fram väl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har överrinningen anlänt och den gode Frtiz skall få borra akvariet så att den kan installeras. Bänken skall väl också vara klar vilken dag som helst. Tyvärr måste jag åka bort på tjänsteförrättning ett tag så projektet kommer nu att stå stilla under ca en vecka

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Igår mailade Fritz, der geile fiskhandlare (http://www.meerwasser-fritz.de/) att prylarna har kommit! Bänk, sump (med slipade kanter!) samt avrinningen till visningsburken. Ikväll skall jag börja montera grejorna och bilder utlovas.

Kommer nog inte att sätta igång burken på riktigt förrän efter sommaren då jag inte vill åka ifrån djuren innan allt funkar. Lite synd för just nu är det många handlare som har riktigt skoj saker inne, såsom dendronephtyas, tubastrea, mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bilder som utlovat

Sumpen: i vänstra facket skall jag ha LS som 24/7 belysta macros. I mittenfacket skall skummaren stå på en DSB där jag kommer att ha svavelkulor i det djupaste lagret. Skummaren kan tyckas överdimensionerad men eftersom karet kommer att matas HÅRT tror jag att det är viktig att ha kraftig näringsexport samt en nitratätande DSB. Slutligen i högra facket kommer returpump samt påsar med aktivt kol och fosfatabsorber att finnas. Här kommer också sensorn till påfyllningsautomatiken samt kalkvattenbehållaren att finnas. Sumpens volym är 93 liter och visningsakvariet bara 64.

IMG_0096.jpg

Skåpet.

IMG_0094.jpg

Visningsakvariet. Skitigt efter att ha stått i källaren utan rengöring. Men på baksidan syns överriningen från Tunze som sitter i en genomborrning av bakrutan. Fritt flöde, således!

IMG_0093.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har börjat sätta ihop grejorna. Hade lite korallsand liggande men mer skall det bli!

I den här burken vill jag ha ett ljus som motsvarar det lite djupare ned. Mycket blått, således. Finns det några 24 wattare som ni kan rekommendera för detta ändamål?

IMG_0097.jpg

IMG_0098.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur har du tänkt dig flödet i tanken? Kommer det vara sand i tanken förresten, tänkte det blir nog svårt att få till ett kraftigt flöde isf.

Tänkte ha en returpump som ger ca 300 l/h, dvs 5x tankvolymen. I visningsburken tänkte jag ha en Tunze nano för lite extra fart på vattnet. I visningsburken tänkte jag faktiskt ha ett tunt lager svart sand som kontrast till korallerna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det kommer vara svårt att lösa flödet på ett bra sätt i en så liten tank, en Tunze nano tror jag kommer flytta sanden så du bara har den på en sida såvida du inte limmar fast den i botten :) Tänk på att många asymbiotiska koraller vill ha ett laminärt flöde. Hade det varit min burk så hade jag satt en 2000L/h pump i sumpen, borrat två hål i ena kortsidan antingen vertikalt närmast bakrutan eller horisontellt vid ytan och dragit igenom rör(om det finns så små genomföringar) för att på det viset skapa ett akvarium fritt från utrustning och skapa en stadig rotation i akvariet. Givetvis med en bakventil på röret samt även en kran för att kunna strypa flödet, vet inte riktigt hur mkt som blir över på 2000L/h när man dragit upp den en meter genom ett par 90grader och delat på 2 flöden. En 300L/h i timmen pump tror jag knappt orkar upp med vattnet men du kanske räknade med en pump som lämnar 300L/h vid 1m höjd?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...