Gå till innehåll

Konstiga levande stenar


ginaviola

Rekommenderade inlägg

  • Svar 165
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Den till höger ser ut som det är en nyligen avliden gonipora eller liknande. Bild sten1 är jag rätt övertygad om att den lilla till vänster är en Gonipora/Alvepora (nyligen avliden) samt nånting som liknar en rätt nyligen avliden Cynarina på den grönaktiga taggiga saken. Att man ser att de är nyligen avlidna är det faktum att de är så vita och har tydliga polyper samt koralliter utan någon större synbar tillväxt av kalkalger m.m.

Det viktiga med LS är det att det innehåller en ofantlig mängd bakterier inne i de inre syrefattiga delar av stenen och som tar lång tid att växa till. Att säga att skelettet ifrån en korall som dog för 1 månad sen och stått i ett kar med LS är samma sak som LS är enligt mig fel, ja det lever, men det är inte LS. De större massiva fragmenten har nog fått med sig en bit LS i basen, men lite konstigt känns det att det skulle kallas för LS för det är nyligen avlidna koraller.

Bra inlägg Benighted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men det är ju korallskelett på bilderna,alltså döda koraller.

Döda koraller blir ls,men det tar ju sin tid innan den får sin bakterikultur så jag skulle absolut inte kalla det för ls än.

Vad är det egentligen du vill ha svar på?

Vill du veta om korallerna lever eller om du köpt ls?

Jag skulle svara nej på båda men det är min mening.

Och om affären sålt den som ls tycker jag det är fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det känns lite som du inte hänger med på vad skillnaden är mellan Levande sten, levande koraller och nyligen död korall.

Levande sten är egentligen död korall som dött för ganska länge sedan, men den kallas levande för den innehåller mycket mikrofauna såsom bakterier och en hel del småkryp.

Denna fauna tar tid att bygga upp, som snabbast tar det någon månad för att få den ytliga faunan med småkryp och viss bakteriekultur, men för att det ska bli riktig LS så dröjer det år.

Nyligen döda koraller är det på dom bilderna du visat upp, dom är oftast vita, eller grönaktiga av alger, på dom ser man oftast vilken typ av korall det varit med.

Levande koraller ser väldigt levande ut, titta i butiken så ser du hur en levande korall ska se ut.

Som jag sa tidigare köp på er en bra bok att lägga på nattduksbordet, som ni lusläser från pärm till pärm. När ni tycker att ni kan den utantill, så läs den en gång till.

Detta med saltvatten är inte helt lätt i början, det tar tid innan man har någorlunda koll på läget. Man kan nog aldrig bli full lärd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gina, var bor du? Det är inte svårare än att jag traskar över, kollar på grejerna och förklarar eventuella oklara begrepp. Ni är också välkomna hem till mig om ni vill se hur koraller och levande sten ser ut.

Det är min erfarenhet att det är bra att träffa en saltvattensakvarist och hans akvarium någon/några gånger i början. Detta för att få en liten inblick i världen, förstå grunderna och vilka inköp som krävs för att ens kunna komma igång.

Jag tror och hoppas att det inte är levande koraller. Om kunskapen huruvida det är en levande sten eller ett koralldjur inte finns, misstänker jag också att förhållandena i ert akvarium är otillräckliga för att hålla en korall vid liv. Jag kanske är helt fel ute, men om så är fallet är det ju tur att ni inte stoppat ner någon levande korall :)

Som sagt, det krävs ganska mycket kunskaper och investeringar för att hålla koralldjur, och jag hjälper er gärna med kunskapsdelen och tips om inköp nu i början.

Må väl!

W.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gina, var bor du? Det är inte svårare än att jag traskar över, kollar på grejerna och förklarar eventuella oklara begrepp. Ni är också välkomna hem till mig om ni vill se hur koraller och levande sten ser ut.

Det är min erfarenhet att det är bra att träffa en saltvattensakvarist och hans akvarium någon/några gånger i början. Detta för att få en liten inblick i världen, förstå grunderna och vilka inköp som krävs för att ens kunna komma igång.

Jag tror och hoppas att det inte är levande koraller. Om kunskapen huruvida det är en levande sten eller ett koralldjur inte finns, misstänker jag också att förhållandena i ert akvarium är otillräckliga för att hålla en korall vid liv. Jag kanske är helt fel ute, men om så är fallet är det ju tur att ni inte stoppat ner någon levande korall :)

Som sagt, det krävs ganska mycket kunskaper och investeringar för att hålla koralldjur, och jag hjälper er gärna med kunskapsdelen och tips om inköp nu i början.

Må väl!

W.

Mycket bra idé Adamantis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är korallerna levande så ska de kännas slemmiga när du tar på dem.

Nu kan ju döda koraller iofs också kännas slemmiga om det växer alger på dem, men det är det ju inte som du skriver.

Observera att alla koraller som dör inte blir vita utan även kan ha olikfärgade skelett, ta bara en runda på Google och leta efter korallskelett så ser du det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...