Gå till innehåll

Lite frågor!


koaala

Rekommenderade inlägg

Eftrer att ha köpt lite koraller bestämde jag mig att lägga en lps nära min anemon. Egentligen var det inte så himla nära, ca 15- 20 cm från anemonen. Det har gått bra med små fragg av sps, men nu verkade anemonen reagera. På morgonen när jag kollade över hur alla mår såg jag att anemonen hade gjort sig så lång han bara kunde och lutade sig mot mitt nya lps. Vad jag blev skräckslagen och tänkte nu var det säkert kört för lps, men när jag tittade närmare såg jag att anemonen ej använde sina tentakler, men kände på lps med sidan av sin foot...så kanske han inte tänkte än att bränna den, men kände bara efter vem det var. I allafall flyttade jag lps omgående om anemonen skulle ändra sig och den verkade må bra än så länge. Nu har anemonen iallafall dragit sig tillbaks i sin rätta läge, men han såg ganska så roligt ut med sin spaghetti formen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 239
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Ja nu var det roliga slut och problem börjar komma. Jag hade en utväxt på sten som jag tror var något typ av montipora, än så länge växte det inte men iallafall hade polyperna halvöppna-öppna. Men sen dagen efter incidenten med anemon hade halva vittrat bort. Den andra halva hade dock polyperna öppet på dagen. Skivisarna ser också lite ledsna ut. Kan det vara endå att det släpptes massa gifter i vattnet, eller tar mitt höga ca (500) sina första offer. Har lagt kol i vattnet för säkerhets skull. Har också mätbart fosfat 0,5, som jag får medel för imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte pga ditt ca värde kan jag säga iallafall, har legat i över 1000ca en längre tid utan att någon korall strukit med, det som händer är att dom växer lite konstigt å dom färgar förmodligen inte ut helt heller, så jag skulle tippa på anemonen eller något annat :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu fått fosfat remover, som också skulle ta bort nitrit och nitrat, så med den skulle den problemet vara borta. Tycker inte riktigt om att den tar nitraten med för jag har den kanska så lågt endå och var nöjd med den, men får bara se hur det blir. Har också skaffat bättre aktivt kol som släpper inte fosfat och man kan ha i en månad istället för några dagar, den andra började släppa fosfat om det stannade längre än några dagar och var menat egentligen till sötvatten, ph som högst 7,5. Har också skaffat aquatetra kh plus, för en av anledningar kan ju också vara att kh verkligen är som reeflab test visar 8,5 och kanske ph sticker neråt på natten, för att det är just på natten som montiporan vittrar och öppnar sina polyper igen på dagen. Jag vet att det är vild gissning och det vare bättre att testa ph på natten, men med en ett årig unge hela dagarna har man slut med ork att vakna klockan fyra på natten.

Efter allt det här finns det egentligen ingeting annat att göra, för att trots att strontium visar långt under 0, tar jag den med nypa salt och sr saknad vad jag har hört har inte direkt påverkan på koraller. Ska i allafall testa nyblandat vatten för sr, före jag någonsin ska leka med den och när den visar 0 där också, då får man ju direkt bevis att testen inte funkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska prova i allafall, det står i allafall i kartongen att den är till saltvatten också, om några djur börjar visa dåliga tecken då får jag avbryta sen. Ska uppdatera om produkten och testa hur det funkar. Än så länge mår ju allt annat bra, så det skulle vara enkelt att se om något ändras.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åtminston jag känner inte till någon absorber som tar nitrat i saltvatten. De "kådor" (engelska resins) som i sötvatten plockar nitrat klarar inte detta i saltvatten för den höga kloridhaltens skull.

Jag skulle inte testa detta - och då är inte jag rädd av mig:)

MVH Lasse

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som Lasse säger så är de flesta resins/jonbytarmassa, typ MB80 som är avsett att ta bort nitrat, silicat och fosfat ur sötvatten inte lämpliga att använda i saltvatten.

Det enda som jag räknar som säkert i sammanhanget är bentonitlera eller motsvarande zeolitvarianter - typ Ultra-life eller färdigblandade varianter som jag glömt vad de heter.

Dock ska man nog inte förvänta några underverk.

Alla fungerande näringsreducerande system typ zeolit, Np-pellets, nitratfilter etc har ju en aktiveringstid på +2 veckor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr har jag inte tagit rådet och fosfatremover gick in endå. Än så länge kan man säga att det blev stopp med vävnadsdöd och till min stora glädje har det kommit lite tillbaks på ett ställe. Men än så länge är det kanske endå tidigt att säga. I övrigt har jag också långtids aktivt kol inlagt och höjde lite kh som sänkte lite ca.

Jag surfade mycket på nätet i försök att hitta erfarenheter om clearmax, men det var faktist inte så mycket, många sa att det inte var bra men hade dock inte provat detta själva, de som hade provat rekomenderade köra samtidigt aktivt kol och ha öga på kh, som de trodde påverkade den så att den sjönk en aning direkt efter de hade lagt removern i. I mitt fall har jag följt båda rekomendationer, ovetande om dem när jag gjorde det. Ena dåliga erfarenheten kunde jag dock läsa och då hade han lagt i en påse som är menat till 100 l i ett 50 liters. Men, men får se vad det blir. Ingeting har dött i allafall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En till sak märkte jag igår. Tyckte att polyperna började ljusa neon grönt istället för att vara bara bruna. De har varit bruna från dagen jag köpte de, som jag minns sa killen att det var gröna och röda montipora på stenen, men trodde att gröna ska se ut så där. Röd montipora är dock röd och mår bra. Byte också 15 l vatten, som jag har kört en gång per vecka, vill minska den till varannan vecka sen, men inte förän allting stabiliserat sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter lite tänkande och sökande bestämmde jag mig att göra mitt eget surface cleaner. Trots att jag hade i extra pumpen för att slå sönder vattenyta var det endå film på ytan som jag ville pli av med. Man kan ju köpa också en färdig model, men där behövs en pump till oftast external pump, som jag hade men den slog jag sönder på golvet. Kändes också så onödigt att slänga igen massa pengar på en pump om man har redan så många olika liggandes hemma. Då letade jag fram min gamla fluval någonting innepumpen, tog bort filtret och satte fast slangen från external filtret på på pumpens insuget och utblåset. Utblåsets slang mot skummare och insugets slang genom ett hål i bakgrunden, som skiljer visningsdelen från sumpdelen, riktat mot ytan och toppad med "skyddkorg" också från external filter så att fiskarna inte skulle hamna i pumpen. Voila var ytan ren på 20 minuter. Extra luft som hamnar med i pumpen slängs in i skummare och ut genom locket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

b66201061302Pa8d8.jpg

Den svarta är pumpen typen av fluval, något mindre typ, de röda linjer markerar bitar jag tog bort från pumpen(filter och litet skydds filter). Den blåa slangen går från pumpens insug genom hålet i akvariumets bakgrund( som skiljer visnings sida från sumpens sida)mot utan. Den gröna slangen från pumpens utblås går till skummare( gul-orange på bilden), jag använder enkelt luftdriven skummare nano typen med syresten. På toppen av slangen mot ytan som då drar in vattnet har jag lagt "skyddskorg" från mitt drasiga external pump, som ser till att djur inte åker med i pumpen.

Inte vet jag om det nu blev enklare att förstå, men jag försökte i allafall

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gröna algerna på glaset blev nästan en mardröm...

Efter att ha fått gröna alger på glaset, provade jag alla möjliga svampar att skrapa bort de, men nej det enda de duger till är att repa rutan. Då tänkte jag att innan jag går och handlar hundra sniglar leta lite vad andra gör att kämpa detta och hittade en som gör det med vanligt bil isskrapare. Då jag just köpt en till bilen, provade jag med den på en gång och vad bra det funkade. Glaset var som ny och det blev inga repor. Tillverkarna av skrapverktyg till akvarium skulle kunna lära sig något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...