Gå till innehåll

Intressekoll för minimalistiskt varningssystem för karet.


Benighted

Är ni intresserade?  

68 användare har röstat

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Rekommenderade inlägg

1) valbart larm, akustiskt eller via SMS
Jag skulle vilja se en väldig flexibel lösning för larm. Enklast är nog någon modulär lösning där grundenheten är densamma för alla varianter, och där man kopplar en eller flera moduler för önskade larm. Jag skulle föreslå email, sms, audio & visuellt larm som varianter. Risken är bara att det hamnar under den där långa listan av features som Jani helst slipper se.

B!

Ändrat av -=Mr_B=-
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 70
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag skulle vilja se en väldig flexibel lösning för larm. Enklast är nog någon modulär lösning där grundenheten är densamma för alla varianter, och där man kopplar en eller flera moduler för önskade larm. Jag skulle föreslå email, sms, audio & visuellt larm som varianter.

B!

Tja, jag tänkte som så att om någon är hemma så är ju ett audio larm effektivt, ett visuellt larm kräver ju att man ser akvariet hela tiden, eller har saftblandare i varje rum :-)

SMS / email - är man inte hemma men vill ha snabbt larm så känns SMS mer effektivt än ett email som iaf hos mig inte genererar en omedelbar reaktion lika troligt som ett SMS.

Kan inte så mycket om sån här design och utveckling, men det låter svårt att bara koppla in en "email modul", så om det ska vara enkelt så tror jag att man ska prioritera ett fåtal väl valda funktioner.

Men vad vet jag - jag har haft fel en gång förut :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oavsett vilken funktion man vill implementera för att skicka ett fjärrmeddelande, så är det inte helt enkelt. email, kräver ju en datoranslutning för att signalera att larmet gått, och via en mjukvara skicka emailet. SMS kräver att man kan prata med någon / några telefonmodeller via special moduler och tillhörande interface kablage, för att kunna skicka ett meddelande med någon form för info om vad som gått fel, när, osv. Ljud, och ljus lokalt är en skitsak, 5v signalspänning för att trigga en modul som sen gör vad man nu har valt för något. Ljus är av samma anledning som ljud lokalt, fast för den eller de som av olika anledningar inte kan/vill använda ljudsignaler. Typ bristande hörfunktion, barn, osv.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köper gärna ett system av dig.

Hur kommer ex SMS att se ut? Kommer de kunna visa ex temperatur eller blir det bara ett felmeddelande?

Jag vill veta att elen fungerar och temperaturen.

Gillar tanken på enkelhet med endast "key functions".

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte uppdatera lite kring mina tankar nu när när man hunnit tänka lite mer, det har blivit lite mer avancerat, förhoppningsvis inte allt för mycket dyrare, själva huvudprogrammet blir inte mer komplicerat, bara att det kommer in lite yttre programvara vid uppstart om man har en dator med USB inkopplad till den.

De primära förändringarna är ett kraftfullare mikrokontroller, som ger möjlighet att kunna ändra inställningar genom USB, tanken är även att lägga in en bootloader (som möjliggör att man uppdaterar programvaran i kontrollern genom USB). Detta för att det inte ska vara nödvändigt att skicka chipet till mig eller nån annan med programmerare för att uppdatera det.

Försöker hålla mig till enkla komponenter så att det ska vara enkelt att få tag i komponenterna även lokalt för de flesta, och att det inte ska krävas ytmonterade komponenter med mera.

Håller på med grundarbetet med en prototyp på labbkort för tillfället (de stunder jag har tid med det, jobb och annat tar ju sin beskärda del av dygnet).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är intresserad av hur du har tänkt lösa kommunikationen med en mobiltelefon. Min uppfattning är att olika tillverkare har olika språk - äldre Ericsson mobiler använde väl AT-kommandon vill jag minnas.

Vad jag försöker komma till är att detta troligen är den största utmaningen (om du nu tänker ge dig in på detta). Har du i så fall för avsikt att kunna kommunicera med en specifik mobiltelefon och rekommendera alla att få tag i den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är intresserad av hur du har tänkt lösa kommunikationen med en mobiltelefon. Min uppfattning är att olika tillverkare har olika språk - äldre Ericsson mobiler använde väl AT-kommandon vill jag minnas.

Vad jag försöker komma till är att detta troligen är den största utmaningen (om du nu tänker ge dig in på detta). Har du i så fall för avsikt att kunna kommunicera med en specifik mobiltelefon och rekommendera alla att få tag i den?

Vilka telefoner stödjer inte AT kommandon då? Jag jobbar med 4G/LTE utveckling och Samsungs 4G donglar använder fortfarande AT kommandon så det känns väl som ett rätt säkert kort som jag ser det... De flesta "vettiga" (måste väl antagligen ha stöd för att fungera som modem) telefoner stödjer en mängd grundkommandon, vissa kommandon är mer osäkra, men jag har tänkt att använda grundläggande AT kommandon... Det är vad jag vet om det hela, är inte nån expert på user equipment delarna direkt då jag jobbar i andra änden (basstationerna)... Finns säkert en del tillverkare som vill vara speciella och inte följa standarder, men dom stödjer inte jag :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hepp, då är vi tre riddare från trekorvar på forat alltså. Kanske dags att starta en egen LME hobby sektion! :-)

Haha, jau, man får väl erkänna sig till /// skaran... :P

Remne, är du säker på att så gamla produkter som du jobbar med räknas som /// längre? ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jani: GSM är fortfarande Ericssons största kassako. Tror dom drog in runt 80% av stålarna på det iår ;) Alla stora budget-länder skaffar ju GSM.. och uttökar.

Jag sitter ju förvisso på uppdrag på /// hittills.. kommer ju inte gå över "to the dark side" förräns i april.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka telefoner stödjer inte AT kommandon då? Jag jobbar med 4G/LTE utveckling och Samsungs 4G donglar använder fortfarande AT kommandon så det känns väl som ett rätt säkert kort som jag ser det... De flesta "vettiga" (måste väl antagligen ha stöd för att fungera som modem) telefoner stödjer en mängd grundkommandon, vissa kommandon är mer osäkra, men jag har tänkt att använda grundläggande AT kommandon... Det är vad jag vet om det hela, är inte nån expert på user equipment delarna direkt då jag jobbar i andra änden (basstationerna)... Finns säkert en del tillverkare som vill vara speciella och inte följa standarder, men dom stödjer inte jag :P

Ah, du har givetvis rätt. Jag fick uppfattningen av att det var ett vimmel av olika protokoll. Ska bli riktigt kul att se vart detta tar vägen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är intresserad av den om den kan larma via sms om nåt är fel på temp, vattennivå eller strömförsörjning. Helst vill man ju då att det i sms står nån form av kod (räcker ju med att den anger vilken ingång som larmar) så man kan lista ut vad som är problemet. Det ju vara mer eller mindre bråttom beroende på vad som hänt.

Tänkte även tipsa om att tekniska verken i linköping kan skicka sms om det är strömavbrott i området där man bor, de brukar då även skicka hur länge det beräknas ta innan de får igång det igen. (http://www.tekniskaverken.se/utsikt/elnat/vid_stromavbrott/storningsinformation/prenumerera/). Men det är väl inte den vanligaste orsaken till att det stannar eftersom våra elnät i det här landet är väldigt stabila i de flesta fall... Bra för oss som bor där i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket interesserad :) Men då mina kunskaper inom det området är som värdet som ska utläsas på ett fosfattest så köper jag gärna en färdigbyggd.

Värmelarm, strömlarm och ev läckage är vad jag tycker är det mest nödvändiga.

Kan lätt betala lite mer för att få dessa funktioner än 200:-

-Tummen upp

Låter helt klart intressant som Ted skriver. Dock sitter jag nu och funderar på hur jag ska lösa värmeregleringen i karet, värmare och fläktar. Är det så att detta ingår i den lösningen så är det mindre intressant men det kanske går att kombinera för detta var verkligen inte normala priser inom salt!

Bra initiativ!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...