Gå till innehåll

Vilka delar behövs för ett Saltvattensakvarium


MathiasH

Rekommenderade inlägg

Hej,

Första jag gjorde var att kolla in tråden om inköpsguide men den visade ju inte alls vilka komponenter som behövs för att få igång ett fullt fungerande Saltvattensakvarium.

Så jag ställer några frågor här istället. Jag är helt ny på det här men är inte bakom flötet på något sätt så jag lär mig fort.

Vilka hårdvaror behövs förutom själva akvariet för att få ett komplett fungerande system?

Vad behövs mer förutom salt till vattnet för att få perfekt saltvatten?

Hur länge ska man låta akvariet stå tomt och låta vattnet anpassa sig så man får vattnet perfekt, både när det gäller temperatur och alla kemikalier som ska verka osv...

Vad rekommenderas att plantera i det tomma akvariet när vattnet är perfekt liksom tempen?

Mitt mål med min nya hobby är att bygga ett fint korallrev som får allt att blomstra och se vackert ut. Sen ska jag även ha lite fiskar med som gillar revet mm...

Jag har så mycket frågor men jag börjar med det här så länge och läser runt lite på forumet. Tack på förhand!

Hälsningar

Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Mathias,

Det finns (nästan) lika många lösningar som akvarister, men mainstream lösningen i teknikväg är väl i korta drag;

- Kraftfull belysning

- Mycket vatten-cirkulation med streamers

- Skummare

Vatten: många använder osmos och silikatfilter för vattnet.

Tid: Bara saltet har blandats så kan du lägga i levandesten. Tid till att införskaffa djur beror på uppstartsmetod och kvaliteten på din levandesten bl.a.

Att börja med : Levandesten i akvariet för naturlig filtrering och som grundstomme i ditt revbygge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen beror det också på vilka sorters koraller du vill ha, för att göra det enkelt:

Om du bara vill ha "enkla" mjukkoraller räcker det med "enklare" utrustning.

Om du vill ha det lite svårare "blandningen" (alltså en blandning bland olika koraller, ett mixat rev) så kravs det lite mer avancerad, komplicerad utrustning, det ökar även i pris.

Om du skulle vilja köra "hardcore" så (beroende på akvarist, pengar och erfarenhet) krävs det ännu mer avancerad utrustning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du skulle vilja köra "hardcore" så (beroende på akvarist, pengar och erfarenhet) krävs det ännu mer avancerad utrustning.

Inte alltid, finns de som får fram riktigt fina koraller i lowtech kar MEN man får räkna med att det tar mycket mer tid och kräver mycket mer kunskap då :)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reuben; Läs det inom parentes... Beroende på akvaristen, hur mycket pengar man har, visst men viktigast tycker jag, Erfarenhet! Det är inte så troligt (enligt MIG) att en person helt utan erfarenhet inom hobbyn skulle klara att sätta ihop ett low tech kar, och sedan få det bli ett "fantastiskt" rev, helt utan erfarenhet alltså. Sen om någon som har varit inom hobbyn ett litet tag kan göra det, visst, men det kräver som du säger kunskap, och förståelse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen till SVG!

Till vårt kar finns bara det mest nödvändiga för att hålla ett bra korallrev och lite fisk, utan ständig passning.

1. Bra belysning

2. Cirkulation

3. Doserpump

4. Automatisk vattenpåfyllning

5. Skummare

6. Doppvärmare

7. Osmosfilter

Uppstartsmetoder finns det ett otal olika av. Läs runt på forumet och bilda dig en egen uppfattning. Välj sedan den metod som passar dig och din erfarenhet inom akvaristiken.

Min metod var att börja med inkörd levande sten direkt från start. Första tåliga fisken och lite koraller efter några dagar. Andra tycker att man ska vänta två månader innan man sätter i första fisk och korall. Vad som är rätt eller fel får du avgöra själv. Det handlar mycket om att ta det lugnt och inte göra något överilat om det ser lite konstigt ut. Kolla gärna min tråd så ser du hur jag gick tillväga. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=37662

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan lista hårdvaran i mitt eget system:

Akvarium

Rörsystem för nedledning av vattnet till sump

Sump

Pump för att ta vattnet tillbaka till akvariet

Belysning (LED i mitt fall)

Cirkulation i karet (3 x Tunze streamers i mitt fall)

Skummare

Ozonisator

Biopelletsfilter

Doppvärmare

Osmolator inklusive pump

Jag har valt bort följande populära delar:

Balling med doseringspumpar och dunkar

Osmosfilter (har tillförlitligt kranvatten)

Rektor för fosfatremover (körde i strumpa de första veckorna)

Kylare (kan behöva ändras framåt sommaren)

Ändrat av Claes_A
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fortsätter lite på Mats lista över prylar o tillbehör....

7. Levande Sten, kan vara en bra investering ;)

8. Refraktometer, behövs för att mäta salthalten, tippset är att köpa en sån direkt och inte äventyra karet me en vipparmsmätare.

9. Tester, nåt du garanterat behöver om du skall ha koraller och inte skaffar ett nanokar.

10. Osmosfilter, filtrerar ditt kranvatten så du slipper otäcka överraskningar.

11. Kunskap, går inte att köpa men är det överlägset mest värdefulla som finns i hobbyn, allt står och faller med dig.

Som nämnts tidigare så finns det olika metoder och teorier för drift/start/mål.

Jag tycker att vissa kar som en del är jätte nöjda med ser ut som industrihamnsbiotoper, men det är min personliga smak.

Själv får jag ibland kritik för att jag använder för blått ljus, även om jag finner det biotopriktigt och att de framhäver färger.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grunden till vad du behöver för att starta ett saltvattensakvarium är akvarium, vatten salt och en förmåga att skaffa kunskap och att tänka om. Belysning och pumpar bör väl också ingå i grunden. Sand och levande sten också (fast det funkar utan LS också) Sedan så avgör vad du vill med akvariet övrig utrustning (och viljan att betala).

Exempelvis ett Clownhotell på 57 liter fungerar för de flesta koraller och fiskar bara med följande delar - komplett akvarium med pumpar och belysning, salt, sand och levande sten förutsatt att du byter vatten ofta (20 - 30 % per vecka) + fiskar och koraller. Du kan till och med plocka bort den ingående skummaren om du vill - det funkar ändå.

I Skövde om du har kommunalt vatten skulle jag tro att du klarar dig med kranvatten, eventuellt med andvändadet av något klorbortagande medel.

Skall du investera tusentals kronor i känsliga och relativt svåra stenkoraller så kommer mycket av det som räknats upp i tidigare avsnitt in men min bottom line är att det är vad du vill ha ut av akvariet som avgör vad du kompletterar med. Att få ett fungerande saltakvarium går att åstadkomma med det som står i mitt första stycke.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med en akvarist från Skövde :-) Du får säga till om du skulle göra någon lite större resa eller så för att köpa LS eller likande så kanske vi kan deala lite. Har tyvärr inget akvarie igång då jag är i uppstarts fasen fortfarande men får jag igång ett system innan dig så får du gärna komma och titta hur jag gjort.

Ett tips med, kuta ner till biblioteket här och låna Saltvattensakvariet av Daniel Knop( https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=73&cat=3 ). De hade den inne tidigare i veckan iaf, den är kanonbra som mjukstart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med en akvarist från Skövde :-) Du får säga till om du skulle göra någon lite större resa eller så för att köpa LS eller likande så kanske vi kan deala lite. Har tyvärr inget akvarie igång då jag är i uppstarts fasen fortfarande men får jag igång ett system innan dig så får du gärna komma och titta hur jag gjort.

Ett tips med, kuta ner till biblioteket här och låna Saltvattensakvariet av Daniel Knop( https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=73&cat=3 ). De hade den inne tidigare i veckan iaf, den är kanonbra som mjukstart.

Trevligt med en till Skövdebo =)

Snällt erbjudande och jag skulle tro att du kommer igång lite före mig för jag ska snart flytta och börja på ett nytt jobb så jag köper inget innan jag bosatt mig i min nya lägenhet. Men jag kommer gärna och tittar, vore intressant. Var inne på Djurmagasinet och kollade lite efter deras saltvattensfiskar och akvarium som dom förbereder och jag har aldrig sett något tråkigare/fulare, liknar lite som ett dött hav hehe.

LS, har inte riktigt förstått alla förkortningar än men om jag gissar så tror jag det står för levande sten? har jag rätt?

Mvh

Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej till ER alla andra trevliga medlemmar som svarat snällt på mina frågor. Orkar inte citera alla så jag tackar er för hjälpen och nu har jag fått en liten bättre inblick i hårdvaran samt hur jag tänker starta upp akvariet.

Tänkte på en till sak angående det här ämnet, är det viktigt att byta vatten ofta eller kan man på något sätt slippa det genom fiskar och kanske nån typ av hårdvara? Eller måste man fylla på en viss procent vatten ibland och inte byta allt vatten som man gör i sötvattensakvarium? Hur påverkar detta fiskarna och korallen m.m.?

Angående belysningen. Jag tänker använda mig av LED pga elförbrukningen och jag vet att det finns stort urval av dem nu för tiden men vad föredrar fiskarna och koraller/rev för ljus? Något i stil med solsken eller någon slags blå belysning? Hur är det med UV och sånt i ett akvarium? Räcker det kanske med bara den belysningen som jag nämnt ovan eller om ni har något annat bra tips till mig?

Vänliga hälsningar

Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

LS, har inte riktigt förstått alla förkortningar än men om jag gissar så tror jag det står för levande sten? har jag rätt?

Ah, jo det står för levande sten ja :-) Bara man lär sig förkortningarna så börjar man bruka de till 100% märker jag...

Och jo, djurmagasinets kar är ingen höjdare att se på. Allt dött i de och för tillfället har de väl inga fiskar. Men man får väl ge de en chans, det kan ju hända att de får igång de så de blir lite roligare iaf. De brukar kunna köpa in det mesta man vill ha iaf om man frågar snällt. Om du är i Mariestad någon gång så har de ett 180L saltkar där i Exotic Zoo och det brukar vara roligare att se på iaf. Brukar vara alginvasion iofs men annars har de Levande sten, någon korall och lite glada fiskar när man tittar in. Som sagt inte pendantskött men betydligt mer levande iaf :-)

Vatten måste du byta, hur mycket och ofta beror på varför du behöver byta det. Man behöver byta om man har koraller tex som lever på ämnen från vattnet, då får man byta vatten lite då och då för att fylla på med de ämnen korallerna vill ha. Har man bra filtrering i karet med skummare eller liknande får man bort mycket "skit" med som samlas i vattnet men genom att göra vattenbyten så tar man bort av skiten med. Så du behöver nästan alltid göra vattenbyten. Men det är ju bättre att byta lite grann regelbundet istället för att byta mycket någon gång då och då :-) Enklare med. Sedan avdunstar vattnet med och det får man fylla på med icke-salt vatten för att saltet inte avdunstar, utan bara vatten.

Ljus beror lite på vad man har, har man inga koraller så är det inte så noga men har man koraller så är det mer krävande. Vitt och blått ljus är det som gäller för det mesta annars, om du använder LED, Metall Halogen eller Lysrör för detta beror mest på ditt akvarium. Men alla ger bra ljus om du köper rätt grejer. Det är lättare att välja ljus när man har ett akvarie att anpassa det till :-) Ska du bygga själv så finns det nog kunniga personer här som kan tipsa om dioder men annars har ju tex Triton Akvarium LED ramper anpassade för saltvattensbruk: http://www.tritonakvarium.se/group.asp?group=126

Lite löst skrivet då jag inte är någon expert, det finns bra mycket kunnigare personer än mig på alla dessa ämnen :-) Försök låna boken, den går ingenom uppstart på ett bra sätt och har fina bilder med lättläst info om koraller och så med. Och läs så många av artiklarna laggeman länka till du orkar och kolla gärna på många akvarieuppstarts trådar. Det går lite segt i början men sedan pusslar man ihop bilden i huvudet bra av allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte på en till sak angående det här ämnet, är det viktigt att byta vatten ofta eller kan man på något sätt slippa det genom fiskar och kanske nån typ av hårdvara? Eller måste man fylla på en viss procent vatten ibland och inte byta allt vatten som man gör i sötvattensakvarium? Hur påverkar detta fiskarna och korallen m.m.?
Man byter sällan, eller aldrig allt vattnet, oavsett om man kör söt, eller salt. Att göra det till en vana, är lika dumt som att plocka upp inredningen en gång i halvåret, och koka den.

Annars har nog andra täckt upp det viktigaste...

Regelbundna delvattenbyten.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, jo det står för levande sten ja :-) Bara man lär sig förkortningarna så börjar man bruka de till 100% märker jag...

Och jo, djurmagasinets kar är ingen höjdare att se på. Allt dött i de och för tillfället har de väl inga fiskar. Men man får väl ge de en chans, det kan ju hända att de får igång de så de blir lite roligare iaf. De brukar kunna köpa in det mesta man vill ha iaf om man frågar snällt. Om du är i Mariestad någon gång så har de ett 180L saltkar där i Exotic Zoo och det brukar vara roligare att se på iaf. Brukar vara alginvasion iofs men annars har de Levande sten, någon korall och lite glada fiskar när man tittar in. Som sagt inte pendantskött men betydligt mer levande iaf :-)

Vatten måste du byta, hur mycket och ofta beror på varför du behöver byta det. Man behöver byta om man har koraller tex som lever på ämnen från vattnet, då får man byta vatten lite då och då för att fylla på med de ämnen korallerna vill ha. Har man bra filtrering i karet med skummare eller liknande får man bort mycket "skit" med som samlas i vattnet men genom att göra vattenbyten så tar man bort av skiten med. Så du behöver nästan alltid göra vattenbyten. Men det är ju bättre att byta lite grann regelbundet istället för att byta mycket någon gång då och då :-) Enklare med. Sedan avdunstar vattnet med och det får man fylla på med icke-salt vatten för att saltet inte avdunstar, utan bara vatten.

Ljus beror lite på vad man har, har man inga koraller så är det inte så noga men har man koraller så är det mer krävande. Vitt och blått ljus är det som gäller för det mesta annars, om du använder LED, Metall Halogen eller Lysrör för detta beror mest på ditt akvarium. Men alla ger bra ljus om du köper rätt grejer. Det är lättare att välja ljus när man har ett akvarie att anpassa det till :-) Ska du bygga själv så finns det nog kunniga personer här som kan tipsa om dioder men annars har ju tex Triton Akvarium LED ramper anpassade för saltvattensbruk: http://www.tritonakvarium.se/group.asp?group=126

Lite löst skrivet då jag inte är någon expert, det finns bra mycket kunnigare personer än mig på alla dessa ämnen :-) Försök låna boken, den går ingenom uppstart på ett bra sätt och har fina bilder med lättläst info om koraller och så med. Och läs så många av artiklarna laggeman länka till du orkar och kolla gärna på många akvarieuppstarts trådar. Det går lite segt i början men sedan pusslar man ihop bilden i huvudet bra av allt.

Du verkar väldigt kunnig och jag snappade upp lite av det du skrev. Ska ner till polisen nu på fredag och då går jag in på biblioteket och lånar boken och läser igenom den ordentligt så jag får lite kunskap från den med. Sen ska jag som du tyckte att jag borde göra, läsa igenom allt jag orkar som laggeman länka.

Om jag minns rätt så får Djurmagasinet in lite fiskar och kanske några koraller om ca 3 veckor men dom sa att det blir de vanligaste mest standardfiskarna som t.ex. Clownfisken nemo och några andra men de visste inte riktigt vilka än. Ska gå in och kolla till och se vad som finns. Jag frågade om man kunde ta hem vilka fiskar man ville och de sa att det ska nog inte vara några problem att beställa hem men de är inget dom har hemma förutom dom allra vanligaste då som "Nemofisken".

Jag ska besöka Exotic Zoo med och kolla lite. Ligger det centralt i Mariestad?

Får ta mig en heldag och spana igenom så många trådar jag kan här på forumet och kolla in tråden akvarieuppstart och se hur folk bygger sina saltvattensakvarium från grunden.

Jag har sett att på många akvarium som står på en möbel har en väldigt massa rör och behållare av alla möjliga slag, ser nästan ut som bakom ett kylskåp med kompressor och kulmedel^^

Är det krav att använda allt sånt? Jag ska hitta en bra länk med bilder och visa exakt vad jag menar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hittade inte bilden som jag såg igår som var inbyggt bakom/under ett akvarium och det såg inget vidare vackert ut men det hade säkert sin fördel.

Kom precis på att man kan ju bygga sin egen möbel och lätt isolera mot ljud så man slipper höra alla delar som för oljud ifrån sig, det måste väl gå utan att någon kan riskera att något skulle gå fel? Då är ju allt inkl all kablage gömt med.

Sen behöver man väl ett akvarium som har en mellanvägg där man monterar pumpar och dylikt så man har så lite hårdvara inne i själva akvariet som förstår den fina utsikten?

Vad har att säga om detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du verkar väldigt kunnig och jag snappade upp lite av det du skrev. Ska ner till polisen nu på fredag och då går jag in på biblioteket och lånar boken och läser igenom den ordentligt så jag får lite kunskap från den med. Sen ska jag som du tyckte att jag borde göra, läsa igenom allt jag orkar som laggeman länka.

Om jag minns rätt så får Djurmagasinet in lite fiskar och kanske några koraller om ca 3 veckor men dom sa att det blir de vanligaste mest standardfiskarna som t.ex. Clownfisken nemo och några andra men de visste inte riktigt vilka än. Ska gå in och kolla till och se vad som finns. Jag frågade om man kunde ta hem vilka fiskar man ville och de sa att det ska nog inte vara några problem att beställa hem men de är inget dom har hemma förutom dom allra vanligaste då som "Nemofisken".

Jag ska besöka Exotic Zoo med och kolla lite. Ligger det centralt i Mariestad?

Djurmagasinet en gång i tiden Zoobutiken i Skövde.

Då var det lite bättre med saltvatten nu har de ju inte ens en kH test att erbjuda, om de ens en gång vet vad det är.

Det enda jag brukar köpa där är mysis om de ens har det hemma.

Skall du börja med saltvatten skall du knappt sätta din fot där, du kommer bara få dåliga vibbar.

Exotic Zoo ligger som du säger centralt i Mariestad. Om du kommer från Skövde tar du vänster vid andra trafikljuset och håller sedan vänster för att ta höger vid allén sedan tar du höger igen och kommer till ett nytt torg.

Där parkerar du och sedan ligger Exotic Zoo på Kyrkogatan. Stefan är förövrigt med i Skövde Akvarieförening men jag tror inte han har hemma så mycket saltvatten och tillbehör heller.

Fast du kan ju alltid ringa och fråga Stefan tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Djurmagasinet en gång i tiden Zoobutiken i Skövde.

Då var det lite bättre med saltvatten nu har de ju inte ens en kH test att erbjuda, om de ens en gång vet vad det är.

Det enda jag brukar köpa där är mysis om de ens har det hemma.

Skall du börja med saltvatten skall du knappt sätta din fot där, du kommer bara få dåliga vibbar.

Exotic Zoo ligger som du säger centralt i Mariestad. Om du kommer från Skövde tar du vänster vid andra trafikljuset och håller sedan vänster för att ta höger vid allén sedan tar du höger igen och kommer till ett nytt torg.

Där parkerar du och sedan ligger Exotic Zoo på Kyrkogatan. Stefan är förövrigt med i Skövde Akvarieförening men jag tror inte han har hemma så mycket saltvatten och tillbehör heller.

Fast du kan ju alltid ringa och fråga Stefan tycker jag.

Det är som du säger, Djurmagasinet har inriktat sig mer på hundar/katter och andra djur och mindre på akvariefronten. Jag fick inga bra svar av dem och dom har ingen bra koll på saltvattensakvarium heller, de saknar mycket erfarenhet, det är nästan så att jag kan mer än dem bara efter ett par dagar på den här sidan :P

Okej, men din vägbeskrivning var enkel så det blir inga problem att hitta. Har åkt igenom där ett par gånger och man kan inte köra fel i Mariestad :)

Stegan och Skövde Akvarieförening, vart håller han till någonstans? För det skadar aldrig att fråga för han kanske har ett och annat tips till mig.

Så nu är vi alltså tre medlemmar från Skövde som jag sett hittills här sedan jag blev medlem. Kul =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hitta en intressant länk inne på AkvariaWiki angående stenkoraller, dom verkade väldigt svåra att hålla i ordning på men om man lyckas, blir det något trevligt utav det hela eller är det bäst att satsa på levande sten istället? Jag tänker på djurlivet och korallerna m.m. så inte de drabbas illa. Kan levande sten inom sin tid bidra med mat åt fiskarna?

Stenkorallerna behöver ju mängder av tillsatser och koll för att hålla den frisk och levande och det känns lite för mycket för mig som nybörjare, vad tror ni och vad säger ni om levande stenar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...