Gå till innehåll

Laggeman

Rekommenderade inlägg

Förra hinken var RS standardsalt och det fungerade klockers även om jag fick justera upp Ca och KH något.

Denna gången körde jag med Coral Pro och jag får lite irriterande fällning vid varje VB trots osmosvatten.

KH är i högsta laget och jag har fått minska på ballingen.

Kommer inte att köra den igen - var mest att PWSS hade erbjudande på den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 367
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Var förbi en lokal zoobutik igår för att köpa en hink med salt, men fick lite belsutsångest när jag väl kom dit då de inte saluför det saltet jag brukar använda med gott resultat (TM Pro).

Det som fanns tillgängligt var:

*Instant Ocean

*Reefcrystals

*Red Sea Salt

*Red Sea Coral Pro

*Aqua Medic Salt

*Haquoss

Frågan är då vilket man ska välja, RSCP står lite utanför då jag läst om så många som fått konstiga fällingar av detta saltet, även om den lilla hink jag testade för ett bra tag sedan inte gav mig några problem, så känns det bättre att köra på något som andra haft bättre framgång med.

Några tips eller förslag?

Jag går alltid efter saltet närmst dem värdena jag har så att det inte skiftar när jag gör större vattenbyten eller om jag inte gör vattenbyten på ett tag (ballingen håller ju koll på förbrukningen).

har tidigare alltid kört varannat vattenbyte med TM Pro Reef och varannat Reefers best, men efter en riktig taskig blandning Pro reef är jag nu på jakt efter något nytt. så följer intressant vad andra rekomenderar här :)

Reefers best är jag görnöjd med, aldrig skiftat något trotts... 6-7st 20kg's lådor nu. O att det är salt som är gjort för att köras med zeovit metoden gör det inte sämre i mina ögon :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med RSCP och enda gången jag fått fällningar var när temperaturen var för låg, runt 20 grader.

Numera lägger jag alltid i en 50W värmare en timme i vattnet innan jag blandar i saltet. Sen dess har jag aldrig fått fällningar.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för input i frågan, lutar åt Red Seas vanliga salt. Fredrik, ZG säljer den på hink, som övriga sorter. ;)

För 10 dagar sedan tog vi ett vattenprov, då kommunen bjuder på detta när man är i väntans tider.

Vad kan man säga om detta? Frågan är om det är så pass bra att man kan köra utan osmosanläggningen i normalfallet ifall jag införskaffar en TDS-mätare (Oops, beställing redan lagd ;)) och sen kör med osmosen vid snösmältning och liknande?

post-1377-1446892640552_thumb.png

Nitrat ligger inom accepterat område för mig, dessutom kommer jag köra med mitt pelletsfilter så fort jag får tag i en lämplig pump, så jag räknar med att det ska hjälpa till att hålla det nere.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en länk till vad de mäter:

http://www.eurofins.se/media/1057635/f%C3%B6rklaringar%20till%20analysresultat%20f%C3%B6r%20brunnsvatten.pdf

Jag ringde och frågade ifall man kunde komplettera med Ca, Mg och hårdhet. Skulle kosta 345:-+moms, så avböjde då det inte är det viktigaste för mig i nuläget. :)

Tack Stig, ska se ifall jag kan få mätt fosfaten på kranvattnet.

Är det inte så att jag kan mäta KH med Saliferts test utan at blanda upp det med salt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för input i frågan, lutar åt Red Seas vanliga salt. Fredrik, ZG säljer den på hink, som övriga sorter. ;)

För 10 dagar sedan tog vi ett vattenprov, då kommunen bjuder på detta när man är i väntans tider.

Vad kan man säga om detta? Frågan är om det är så pass bra att man kan köra utan osmosanläggningen i normalfallet ifall jag införskaffar en TDS-mätare (Oops, beställing redan lagd ;)) och sen kör med osmosen vid snösmältning och liknande?

[ATTACH=CONFIG]81441[/ATTACH]

Nitrat ligger inom accepterat område för mig, dessutom kommer jag köra med mitt pelletsfilter så fort jag får tag i en lämplig pump, så jag räknar med att det ska hjälpa till att hålla det nere.

Kontrollera pH i brunsvattnet också samt KH och calcium - annars är det fullt användbart. Är det en djupborrad brunn så är en parameter aggresiv kolsyra. Bra att veta om man har i annars bra pH (över 7) och hög totalhårdhet och misstänker koppar från ledningar och varmvattenberedare. Försök att ta ett Cu prov från tilltänkt tappställe.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Lasse, ska kolla upp så mycket mer som möjligt ikväll. :)

Jag tror faktiskt jag har ett koppartest liggandes, må iofs vara att det är utgånget ur datum...

Men kan jag använda Saliferts tester även i rent kranvatten utan att behöva tillsätta salt först?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undrar om jag inte hade skippat att köra vattnet direkt i karet. Iallafall innan man kollat upp om ytvatten kan tränga in. Kan det det så finns ju risk att du får i bös som är helt ok ur ett hälsoperspektiv men inte ur ett saltvattenperspektiv i ditt mikrohav.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brunnen är djupborrad och antagligen så har någon form av ytvatten letat sig in/ner i brunnen, men frågan är om det är något tillfälligt eller ej, de som bodde i huset innan oss gjorde ett likadant test 2007, alla värden låg klart bättre nu än då.

Oavsett så ska jag kolla upp de värden jag kan mäta själv ikväll. :) Är helt klart en kul sak att kolla upp. TDS-mätaren som är beställd lär få gå inför varje upptappning ifall det blir att jag kopplar ut osmosen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Lasse, ska kolla upp så mycket mer som möjligt ikväll. :)

Jag tror faktiskt jag har ett koppartest liggandes, må iofs vara att det är utgånget ur datum...

Men kan jag använda Saliferts tester även i rent kranvatten utan att behöva tillsätta salt först?

Kalciumtesten och fosfattesten kan användas även i sötvatten (KH också som Stig säger.)

Jag vet ju var du bor och att du har så lågt nitrat som 12 förvånar mig. Misstänker att din brunn är relativ djup. Tyvärr - ur ett hälsoperspektiv är nitrathalter i dricksvatten inte bara ett problem som är ytligt. I Skåne så har nitrat trängt ner långt ner i grundvattnet - att ha nitrathalter upp mot 40 - 50 är ingen ovanlighet. Varför parametern ingår i "spädbarnsprovet" är för att nitrat kan omvandlas till nitrit under vissa omständigheter även i en människokropp. Barn upp mot 2 år är väldigt känsliga för nitrit så därför är man försiktig.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gårdagskvällens mätvärden med Saliferts tester, hade tyvärr inget koppartest hemma:

Kranvatten:

KH: 16

Ca: 145

Po4: 0

Akvarievatten:

KH: 9,6

Ca: 325

Po4: ~0,1

Mg: 1150

Fosfaten är säkert stenen som varit i det tillfälliga karet utan skummare som är till grund för det något höga värdet. Jag räknar med att det ska gå ner med tiden med hjälp av vattenbyten och pellets så fort jag får igång reaktorn igen.

Mg och Ca ska höjas med pulver och sen hållas igång med ballingen som ännu inte är inkopplad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gårdagskvällens mätvärden med Saliferts tester, hade tyvärr inget koppartest hemma:

Kranvatten:

KH: 16

Ca: 145

Po4: 0

Akvarievatten:

KH: 9,6

Ca: 325

Po4: ~0,1

Mg: 1150

Fosfaten är säkert stenen som varit i det tillfälliga karet utan skummare som är till grund för det något höga värdet. Jag räknar med att det ska gå ner med tiden med hjälp av vattenbyten och pellets så fort jag får igång reaktorn igen.

Mg och Ca ska höjas med pulver och sen hållas igång med ballingen som ännu inte är inkopplad.

16kh i kranvattnet!?!? är det normalt? Blandar man i salt måste väl man komma upp i saltvatten med närmre 25KH!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr Laggeman - (det här hade du eller någon annan aldrig väntat dig av mig :)). Detta är nog ett solklart fall när jag hade använt RO åtminstone vid start och innan karet varit fullt av kalcium/karbonatätande organismer. När allt är etablerat och du har en stor konsumtion av kalcium och alkalinitet så kan du överväga kranvatten igen. Inte ens om du skaffar ett vattenavhärdningsfilter (vilket du bör göra med tanke på diskmaskiner, kaffebryggare och dylikt) så blir det ett bra vatten för saltvatten. De flesta avhärdningsfilter tar nämligen bara bort kalciumet och inte karbonaten. Du får då ett vatten med nästan noll i kalcium men lika högt KH. eftersom du inte har kalcium i vattnet så får du inga utfällningar i hushållsmaskiner men du har kvar det höga KH vilket kanske inte är bra till saltvattnet. Men när du börjar med en stor förbrukning av balling kan påfyllning av avdunstat vatten mycket väl ske med ditt kranvatten eftersom du får en del gratis där. Även vattenbyte vid ett etablerat akvarium kan övervägas men det är lite vanskligare.

Om du skaffar en RO så försök skaffa en behållare med avhärdningsmassa (vanligtvis zeolit) så sparar du dina membran.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Lasse, då är jag med på banan. :)

RO har jag i dagsläget inkopplad, men med kommande småben i huset så får man börja se över allt det som normalt sett ligger utspritt över ena toaletten och halva övervåningen. ;)

Så ifall jag låter vattnet gå genom en behållare med zeolit innan jag tar in det i osmosen så spar jag dess membran? Det lär inte vara några problem, lokala butiken säljer zeolit och ett enkelt filter kan jag fixa själv i någon grå plast. Hur mycket media behövs ungefär?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Lasse, då är jag med på banan. :)

RO har jag i dagsläget inkopplad, men med kommande småben i huset så får man börja se över allt det som normalt sett ligger utspritt över ena toaletten och halva övervåningen. ;)

Så ifall jag låter vattnet gå genom en behållare med zeolit innan jag tar in det i osmosen så spar jag dess membran? Det lär inte vara några problem, lokala butiken säljer zeolit och ett enkelt filter kan jag fixa själv i någon grå plast. Hur mycket media behövs ungefär?

Hur mycket får du prova dig fram till. Du skall använda zeolit avsedd för vattenavhärdning (lokala rörpularen kan nog hjälpa dig) Massan går att regenerera med hjälp av att spola igenom en mättad koksaltlösning under en tid så mängden är inte kritisk - bara att du får regenerera oftare. Titta på Ren Kranvattens sida - han bör ha sånt tycker jag.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag blev det en utflykt till Helsingborg och hämta en sjöborre som Wigge här på guiden ville byta bort, och passade då på att köra in om Djurmagasinet i Löddeköpinge då vi ändå skulle in på Center Syd.

Väl där fick jag en positiv överraskning i ett lite bredare saltsortiment där det även fanns TM Pro samt TM BioActif. Båda dessa salter har jag använt med gott resultat och då prisskillnaden inte var mer än en dryg 50-lapp så blev det en hink med BioActif. :)

Uppe i Helsingborg mötte jag upp Wigge och bytte till mig en Diadema Setosum som förhoppningsvis ska trivas i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ju det i dagsläget, ska hålla koll på den lite när den tar sig till den sidan av karet. Planen är att få till en Vortech MP40 så småningom där jag idag hr en Tunze, men det ska fortfarande sitta en Tunze i karet, så får fundera på hur jag löser det bäst. :)

Tack för påpekandet Denny!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...