alexochingencarina Postat 31 maj 2013 Författare Dela Postat 31 maj 2013 Du kanske har nämnt det tidigare i tråden, men är det nån speciell anledning till att du bara vill ha ett 40mm rör ner? Tror det hade varit bättre med 2x25 med en kran på det ena så du kan få till en ljudlös överrinning? Ett 40mm rör kanske räcker utan att gurgla för mycket men risken är ju att det blir mycket ljud.Det sitter ett 40mm rör på tunze boxen. Det är det jag går på Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mamadubba Postat 31 maj 2013 Dela Postat 31 maj 2013 Aha, överrinnings box, då fattar jag. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 31 maj 2013 Författare Dela Postat 31 maj 2013 Idag har pvc:n och alla kopplingar kommit så det ska hämtas ut=) Gick riktigt fort.Så i helgen ska det fixas. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 31 maj 2013 Författare Dela Postat 31 maj 2013 Blev lite fel på min beställning=( Jag vet inte vad jag tänkte, men jag beställde alla rördelar i 50mm istället för 40mm. Riktigt klantigt. Men men. Ut och leta rör imorgon...Får väll bjuda på lite bilder då:nya bilder: Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Heske Postat 31 maj 2013 Dela Postat 31 maj 2013 Blev lite fel på min beställning=( Jag vet inte vad jag tänkte, men jag beställde alla rördelar i 50mm istället för 40mm. Riktigt klantigt. Men men. Ut och leta rör imorgon...Eller så letar du bara upp en övergång Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LN21 Postat 31 maj 2013 Dela Postat 31 maj 2013 Snygga bilder. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 1 juni 2013 Författare Dela Postat 1 juni 2013 Sådär då nu har jag flyttat ut akvariumet så det står 10cm från väggen. När jag satte i boxen märkte jag att jag inte kommer att få platts med överriningskammen. Hoppas värkligen att det går att köra utanAllt ser ut att må bra, även min pallet som fasnade i en knepig ställning under tömningen (ruggigt dåligt sammvete nu!). Nu ska jag ut och leta pvc delar.En fråga angående limningen av pvc. Är det bara limma på eller bör man rengöra, sprita sandpappra rören först? Det blir pvc oskuld här så tacksam för snabba svar=)FöreEfterTur att frugan är i Barcelona. Hon hade blivit tokig om hon såg hur det ser ut här hemma:nöjd: Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 1 juni 2013 Författare Dela Postat 1 juni 2013 Fick tag på 4st 20mm 90 grader böj. Rätt många saltbutiker i stockholm men utbudet är oftast under all kritik!Vägrar att gå till akvarielagret som tar hutlösa priser!ExempelAkvarielagret: 40mm böj 60krBioted: 40mm böj 23krAkvarielagret: 40mm T-kors 65krBioted: 40mm T-kors 23krAkvarielagret: 40mm kulventil 480krBioted: 40mm kulventil 169krFick ju också möjlighet vid tömning/påfyllnad att testa min nya Sicce 1.5. Den hade bra tryck även vid 1.2m och va knäpptyst, så där är jag nöjd:ler:Nu blir det till att limma den man kan. Story goes on! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 2 juni 2013 Författare Dela Postat 2 juni 2013 Sitter och funderar på var jag ska lägga returen. Funderar på att dra den ner i bubbelfällan i rsm sumpen så boxen inte tarin det vatten som kommer från returen. Vad tycker ni? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 2 juni 2013 Författare Dela Postat 2 juni 2013 Idag har det limmats pvc! Jag är helt flummig av allt limmsniffande:snurrig:Tänkte, är det uppe på returröret under vattenytan i akvariet som man ska borra ett hål för att bryta häverten om returpumpen stannar? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 3 juni 2013 Dela Postat 3 juni 2013 Jag har borrat mina hål en cm över vattenytan så ser jag en liten vattenstråle som talar om att hålet inte vuxit ihop. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 3 juni 2013 Författare Dela Postat 3 juni 2013 Det är så enkelt alltså. Tack! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 3 juni 2013 Författare Dela Postat 3 juni 2013 Sådär, nu har jag provkört systemet. Allt verkar funka bra och ingenting läcker.Däremot låter avriningen alldeles för mycket. Röret som går ner är ju som sagt 40mm,och det räker och blir överkan jag säga.Som det är nu sitter ingen kran på röret ner, men jag ska limma dit en när jag får hem den. Tror ni det blir tystare när man kan ställa kranen så röret med vatten ner fylls.Nu hör man verkligen hur vattnet "faller" ner i röret.Här ä ren bild:Kranen som ni ser ska dras till fraggdelen och det vänstra röret ska ner till skummare. Där en till kran ska på. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 3 juni 2013 Dela Postat 3 juni 2013 Blir garanterat tystare med en ventil på avrinningsröret, men se till att sätta den så långt ner det går.dock är det en hel del rattande innan man hittar balansen, en knivventil eller "gatevalve" är lättare att ställa in än en kulventil. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 3 juni 2013 Författare Dela Postat 3 juni 2013 Blir garanterat tystare med en ventil på avrinningsröret, men se till att sätta den så långt ner det går.dock är det en hel del rattande innan man hittar balansen, en knivventil eller "gatevalve" är lättare att ställa in än en kulventil.Okej. Något nytt att lära sej=) Vet du någon svensk webb butik som har såna eller är det ebay och liknande som gäller? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 4 juni 2013 Författare Dela Postat 4 juni 2013 Letat ventiler på nätet och det ända jag hittar är denna http://www.dammbutiken.se/index.php?main_page=product_info&cPath=8_27&products_id=73Men den är på 50mm och det verkar vara det minsta som finns tyvärr. Någon som vet nogon annan butik?ska dra iväg ett mail till bioted och kolla vad han kan ta hem. Han verkar ju riktigt serviceminded! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 6 juni 2013 Författare Dela Postat 6 juni 2013 Fixat lite i skåpet idag så nu är det bara sumpen som fattas.SladdhärvaKontrollrumBevakning Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 6 juni 2013 Författare Dela Postat 6 juni 2013 Blev även en beställning på en led belysning från fish-street idag. Tänkt till fraggdelen i sumpen.Ska bli kul och se vad den går för. 6*3w, fyra vita & två blå 10000 kelvin. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
toompa Postat 6 juni 2013 Dela Postat 6 juni 2013 Ser bra ut Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 7 juni 2013 Författare Dela Postat 7 juni 2013 Har ett deltec 20w uvc som ligger här hemma som jag knappt använt. Funderar på om jag ska koppla på det på sumpen nu när jag ändå håller på. Har däremot hört att det inte blir så mycket effekt av att ta vatten från sumpen. Kanske gör mer skada än nytta? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 7 juni 2013 Dela Postat 7 juni 2013 Mer skada än nytta?Njä, att ett UVC skulle göra skada har jag aldrig hört om. Möjligtvis om det höjer temperaturen i karet pga ännu en pump och värmen från UVC't i sig. Men det gör nog mest nytta om du har insuget till den bland stenen där fisken sover, men det gör troligtvis nytta oavsett var du har det ändå. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 7 juni 2013 Författare Dela Postat 7 juni 2013 Jag kanske är lika bra att köra på det då. Det jag tänkte med skada är att jag läst att den tar död på plankto och andra organismer i karet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 7 juni 2013 Dela Postat 7 juni 2013 UVCn tar död på alla levande organismer som passerar igenom den - men jag skulle nog säga att nyttan är avsevärt större än skadan.De flesta småorganismer har en väldigt hög reproduktionscykel. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 7 juni 2013 Dela Postat 7 juni 2013 Jag inbillar mig att allt vatten håller sig ganska homogent, så varför skulle inte UVen funka fullgott i sumpen? Vi kör ju skummaren där.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 7 juni 2013 Författare Dela Postat 7 juni 2013 Jag inbillar mig att allt vatten håller sig ganska homogent, så varför skulle inte UVen funka fullgott i sumpen? Vi kör ju skummaren där....Det är bara någonting jag läst, inte något jag har personlig erfarenhet av.sen har jag ju nästan aldrig använt det tidigare utan problem och har inga planer på att tillsätta mer fisk i kare. Därför känner jag att det kanske är onödigt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.