alexochingencarina Postat 15 juni 2013 Författare Postat 15 juni 2013 Ett par magnifica är alltid rätt. De hänger jämt sida vid sida. Passar bra i mindre kar med. /sent from phoneJo jag vet, men är inte så förtjust i dom. Sen blir dom också lite stora. Citera
alexochingencarina Postat 16 juni 2013 Författare Postat 16 juni 2013 Nu har jag doserat vodka i fem dagar. Började med 0,1ml uppdelat på två doser morgon och kväll. Har nu ökat på till 0,2ml per dag.Kör ingen fosfatabsorber sen jag körde igång med vodkan.Idag blev det lite mätningar.• Sg 1.027 (Refraktometer)• Temp 25.4• KH 9 (Salifert) • Ca 400 (Salfert)• PO4 0.00 (hanna)• Mg 1350 (Salifert) • No3 5 (salifert)• No2 0 (salifert)Fosfaten håller sej fortfarande på 0,00 och Nitraten har sjunkit från 10 till fem på en vecka=)Sen jag nollade fosfaten har jag fått cyano lite här och där villket stör mej men men. Korallerna växer på ändå vilket är trevligt! Citera
freddi36 Postat 16 juni 2013 Postat 16 juni 2013 Ta det försiktigt bara, och mät ofta så du inte nollar nitrat helt. En snabb sänkning kan ge oönskad effekt på korallerna Citera
bjomat Postat 16 juni 2013 Postat 16 juni 2013 Nu har jag doserat vodka i fem dagar. Började med 0,1ml uppdelat på två doser morgon och kväll. Har nu ökat på till 0,2ml per dag.Kör ingen fosfatabsorber sen jag körde igång med vodkan.Idag blev det lite mätningar.• Sg 1.027 (Refraktometer)• Temp 25.4• KH 9 (Salifert) • Ca 400 (Salfert)• PO4 0.00 (hanna)• Mg 1350 (Salifert) • No3 5 (salifert)• No2 0 (salifert)Fosfaten håller sej fortfarande på 0,00 och Nitraten har sjunkit från 10 till fem på en vecka=)Sen jag nollade fosfaten har jag fått cyano lite här och där villket stör mej men men. Korallerna växer på ändå vilket är trevligt!Vad är anledningen till vodkadoseringen när du har så låga näringsvärden?Med vänlig hälsning, Björn Citera
alexochingencarina Postat 16 juni 2013 Författare Postat 16 juni 2013 Har legat på 10-20 i nitart tidigare och tycker väll inte att det är så lågt. Vill få en bra tillväxt på spser och fina färger. Sen att kunna mata mina fiskar mer ger mej ett gott samvete. Sen är det ju jävligt kul att exprimentera med karet. Man blir lixom aldrig klar och det tycker jag är det bästa. Citera
alexochingencarina Postat 16 juni 2013 Författare Postat 16 juni 2013 Ta det försiktigt bara, och mät ofta så du inte nollar nitrat helt. En snabb sänkning kan ge oönskad effekt på korallernaDet ska jag absolut göra. Liten ordvits=)Blir mycket testa framöver! Citera
alexochingencarina Postat 17 juni 2013 Författare Postat 17 juni 2013 När jag kom hem nu från jobbet så ser jag att min anemon har börjat vandra! Han har suttit på samma ställe i över två år. Kan dett vara någon typ av stress pga vodkadosering/sjunkande nitratvärden?Allt annat ser bättre ut än någonsin. Citera
freddi36 Postat 17 juni 2013 Postat 17 juni 2013 Kan va så. Du har inte gjort rent några pumpar nyligen så flödet ändrats? Mina maximini vandrar gärna en liten sväng när jag gör det Citera
alexochingencarina Postat 17 juni 2013 Författare Postat 17 juni 2013 Nopp! Han har dessutom satt sej precis vid utblåser på min tunze 10000l/h Citera
Wigge Postat 17 juni 2013 Postat 17 juni 2013 så länge han ser ut att må bra så skulle jag inte oroa mig =) Citera
alexochingencarina Postat 19 juni 2013 Författare Postat 19 juni 2013 Vodkametoden fortsätter. Funkar riktigt bra hittills. Värdena går ner jag matar mer och allt mår toppen och växer bättre än någonsin=) Har hittills inte fått den hinna på rutorna och stenen som jag läst skall komma. Men det har ju bara gått en vecka=)Helnöjd med resultatet hittills och hoppas det fortsätter så.Planerna nu blir att få tag på en påse zeovit köpa en tunze till (9095 eller 9055). Sen ska jag jaga musslor. Har en nu och planerar att ha två tre till. Riktigt vackra djur! Citera
Rasmus Pedersen Postat 19 juni 2013 Postat 19 juni 2013 Planerna nu blir att få tag på en påse zeovit köpa en tunze till (9095 eller 9055). Sen ska jag jaga musslor. Har en nu och planerar att ha två tre till. Riktigt vackra djur!Vad är det för mussla du har/ska införskaffa? Är själv lite nyfiken på dessa djur! Citera
alexochingencarina Postat 19 juni 2013 Författare Postat 19 juni 2013 Det är en Tridacna maxima jag har och det är nog det jag kommer hitta. Hittar jag en derese eller squamosa blir jag helnöjd! Citera
alexochingencarina Postat 20 juni 2013 Författare Postat 20 juni 2013 Blev ett vatten byte på 8 liter idag. Nu åker jag bort i fyra dagar. Blir första gången man åker iväg med nya systemet.Doserat lite vodka i osmoshinken och hoppas det funkar som jag vill!-SolGlad midsommar-Sol:skal Citera
Exxec Postat 24 juni 2013 Postat 24 juni 2013 Tänkte bara tacka för fraggarna häromdagen. Dom verkar stormtrivas än så länge, confusan ser riktigt nöjd ut. Ska fixa lite bilder på rodactisarna framöver. Citera
alexochingencarina Postat 24 juni 2013 Författare Postat 24 juni 2013 Nu behöver jag lite hjälp här! Har ju doserat vodka i ca: två veckor nu och fosfaten med hanna ligger konstant på 0.00 och nitraten ligger nu på 5. När jag kom hem idag va min mussla ett tomt skal. Den såg ut må bra igår när jag tittade till den. Allt annat i karet växer så det knakar som lps, montipora, acro och zoanhus. Får också mer och mer cyano som jag knappt haft tidigare. Matar på rätt bra och doserar nu 0,2 ml vodka/dygn. Ska jag öka på med vodkan eller lugna mej lite. Vill ju få ner nitraten!Allt ser alltså väldigt bra ut förutom cyano och en död mussla. Citera
freddi36 Postat 24 juni 2013 Postat 24 juni 2013 Jag kör 0,4ml per dygn i min lilla bytta. Nitraten ligger på 3 och fostfaten på 0 (salifert......) Tror du kan öka på lite om du vill, gå upp till 0,3ml över 2-3 dagar och öka lite lite var dag, så gjorde jag när jag ökade senast från 0,3ml till 0,4ml och det gick fint Citera
alexochingencarina Postat 26 juni 2013 Författare Postat 26 juni 2013 Satt på balkongen igår och fraggade zoanhus. På balkongbordet ligger två limmade fraggar och två större kolonier. När jag står vid akvariet för att lägga ner en fragg hör jag något på balkongen, vänder mej om och ser en stor fiskmås med sikte på mina koraller!Jag drar snabbt upp händerna ur karet och springer mot balkongen! Innan jag hinner fram flygger fiskmåsen iväg med en 400kr zoanhus. Haha, det va man inte riktigt bered på. Hoppas att han får lite ont i magen ändå!=) Citera
ormet Postat 26 juni 2013 Postat 26 juni 2013 hehehe va sjukt.Ang din vodkadosering så kan jag inte tänka mig att den hänger ihop med musslans död. Om skalet är tomt måste något ha ätit upp den? Jag är långt ifrån någon expert på musslorm en inte bara försvinner de.Ditt nitratvärde ligger väll ganska bra? Ta det bara piano, öka långsamt som freddi föreslår om du känner ett behov. Det kommer inte skada något men håll utkik efter bakteriebeläggningar. De är inte farliga men det finns ingen anledning att öka doseringen då. Citera
Edward Postat 26 juni 2013 Postat 26 juni 2013 Satt på balkongen igår och fraggade zoanhus. På balkongbordet ligger två limmade fraggar och två större kolonier. När jag står vid akvariet för att lägga ner en fragg hör jag något på balkongen, vänder mej om och ser en stor fiskmås med sikte på mina koraller!Jag drar snabbt upp händerna ur karet och springer mot balkongen! Innan jag hinner fram flygger fiskmåsen iväg med en 400kr zoanhus. Haha, det va man inte riktigt bered på. Hoppas att han får lite ont i magen ändå!=)Hahahaha jag ber om ursäkt, tråkigt men en såpass dyr zoanthus men det där är ändå en helt fantastisk historia Citera
Laggeman Postat 26 juni 2013 Postat 26 juni 2013 En mussla försvinner lätt över en natt, även ett par timmar med ett par maskar och andra djur som äter upp köttet är tillräckligt för att få ett tomt skal, jag har sett det själv, så jag vet av erfarenhet att det är fullt möjligt.Tar man och komprimerar köttet i en mussla så är det inte speciellt mycket, så vida musslan inte är väldigt stor då så klart. Citera
alexochingencarina Postat 27 juni 2013 Författare Postat 27 juni 2013 Ja, historien i sej är lätt värd 400 spänn!vad gäller musslan har jag också svårt att se vattenvärden som boven.Den va rätt liten och givetvis satt ett gäng eremiter och smaskade. Dom kom nog efter den dog skulle jag tro.Angående vodka så kör jag nu 0,3ml/dygn. Citera
alexochingencarina Postat 30 juni 2013 Författare Postat 30 juni 2013 Lite söndagsbilder:nya bilder:ZoanthusLpsRicordea & MusslaFiskarRäka Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.