stigigemla Postat 11 januari 2013 Postat 11 januari 2013 Jod är mycket reaktivt precis som Jani skriver. Det är därför jag vill dosera det varje dag med Ballingen.Jod var det första spårämnet man började dosera i revkar. (Det kan ju kanske ha att göra med att det var det första - enda - spårämnet man kunde testa hobbymässigt).Men jag pratade med Larry om järnbrist också... Citera
LN21 Postat 11 januari 2013 Författare Postat 11 januari 2013 Jupp järn doseras sedan tidigare i Ballingen, och den är varken ökad eller minskad. Men däremot så har den ökade Jod dosen trevlig effekt i karet. Ja kommer även att punkta i lite mera järn i Ballingen. Men ja ville liksom utvärdera jodförsöket för sig. Provar jag två saker samtidigt så vet ja liksom inte vilken sak som hjälpte. Citera
Wiking Postat 11 januari 2013 Postat 11 januari 2013 Jupp järn doseras sedan tidigare i Ballingen, och den är varken ökad eller minskad. Men däremot så har den ökade Jod dosen trevlig effekt i karet. Ja kommer även att punkta i lite mera järn i Ballingen. Men ja ville liksom utvärdera jodförsöket för sig. Provar jag två saker samtidigt så vet ja liksom inte vilken sak som hjälpte.Du har varit med förr det syns, en sak i taget så man ser vad det ger, bra jobbat:) Behöver du järn så kan jag säkert posta ett gäng gamla hederliga engelska muttrar till dig, jag lovar att de kommer att släppa järn:) Om man kör med järnbaserad fosfatremover så lär det också hjälpa till med doseringen. Citera
LN21 Postat 11 januari 2013 Författare Postat 11 januari 2013 Tack Ingemar:)Ett par kvällsbilder Citera
Hanssanden Postat 11 januari 2013 Postat 11 januari 2013 Snyggt Larry Mvh Hans Sandén i Braås. Citera
lollsanlol Postat 11 januari 2013 Postat 11 januari 2013 Vad är det för orange liten fin fisk vid högra sidan på bild 2? Citera
jimmy Postat 11 januari 2013 Postat 11 januari 2013 Nu såg jag min gamla fisk oxå han verkar ju stortrivas Citera
LN21 Postat 11 januari 2013 Författare Postat 11 januari 2013 Vad är det för orange liten fin fisk vid högra sidan på bild 2? Det är en Midashttp://se.reeflex.net/tiere/79_Ecsenius_midas.htmRiktigt trevlig krabat.Nu såg jag min gamla fisk oxå han verkar ju stortrivas Jupp som fisken i vattnet Citera
loopmannen Postat 12 januari 2013 Postat 12 januari 2013 Det ser väldigt välfyllt ut med tanke på hur stort akvarium som du har. Kommer att bli riktigt läckert när det får växa på sig lite. Bra jobbat Larry! Citera
Andy88 Postat 12 januari 2013 Postat 12 januari 2013 Ser bra ut Larry. Ser fram emot ett besök i samband med gemla om ett par månader. /AndréSent from my iPhone using Tapatalk Citera
freddi36 Postat 12 januari 2013 Postat 12 januari 2013 Snyggt som tusan precis som vanligt Din stjärnpolyp är verkligen übermegagrön som du sa Citera
LN21 Postat 13 januari 2013 Författare Postat 13 januari 2013 Det ser väldigt välfyllt ut med tanke på hur stort akvarium som du har. Kommer att bli riktigt läckert när det får växa på sig lite. Bra jobbat Larry!Tack, loopmannen;). Tyvärr så växer det inte våldsamt men å andra sidan så går det inte åt pepparn heller. Men det kommer att ta minst ett år innan jag får några som helst problem med att korallerna står för nära.Ser bra ut Larry. Ser fram emot ett besök i samband med gemla om ett par månader. /AndréSent from my iPhone using TapatalkKlart att du/Ni ska komma när ni är i krokarna, slå en pling innan bara så att vi är hemma:)Snyggt som tusan precis som vanligt Din stjärnpolyp är verkligen übermegagrön som du sa Tack freddi:)Ja den är nästan sjukligt grön, Hydnopora Rigida`n som står jämte är ett riktigt praktex (lite större än en handboll). Men den liksom nästan försvinner av Gorgonians strålglans. Citera
freddi36 Postat 13 januari 2013 Postat 13 januari 2013 Jag har en liten koloni av samma art av stjärnpolyp, dock inte lika lysande grön. Var det alltså jod som gjorde detta? Vet inte om du märkt något liknande, men, den växer ju både som rör och som matta. Jag fraggade en bit av ett rör på min men det verkar den inte gillat för röret har inte växt ihop igen. Den är dock inte skadad, den växer helt enkelt inte längre från det röret =/ Citera
LN21 Postat 13 januari 2013 Författare Postat 13 januari 2013 Gorgonian har alltid gillat mitt vatten, den är 1.5 år gammal och har nog fraggat den 10 ggr. Den växer på riktigt bra och var en av dom som reagerade snabbast på de extra joddoserna. Varför vet ja inte, för att man brukar relatera grönt till järn. Citera
kiwi11 Postat 15 januari 2013 Postat 15 januari 2013 Så jäkla snyggt!!Hör av dig när du behöver fragga av Citera
Atlas Postat 16 januari 2013 Postat 16 januari 2013 Ett riktigt drömkar.. Får se till att ha vägarna förbi snart. Får väl köra upp o äta en pizza eller nått. haha Citera
LN21 Postat 17 januari 2013 Författare Postat 17 januari 2013 Karet tickar på,, det pågår fortfarande cykler av olika slag i byttan, har just nu en våldsam algtillväxt på framrutan. Inte mycke till polypexpansion på korallerna. Milleporan från Manne har inte kommit igång än. Har fått en liten anemon av något slag som klättrat upp på framrutan. Filfisken verkar ha utrotat all synlig glasros. Cyanon blir varken mer eller mindre.Har fortfarande inte fått tummen ur och börjat bygget av mitt-belysningen. Citera
kiwi11 Postat 17 januari 2013 Postat 17 januari 2013 Du har inte sett om filfisken pikar på andra koraller?Köpte en av stig som åt ca 30glasrosor på två veckor!Alla mina rörmaskar har han slaktat också.. Han börjar se lite rastlös ut nu.. Citera
Wigge Postat 17 januari 2013 Postat 17 januari 2013 stjärnpolyper är ju helt fatastiskt grön!lika fint som vanligt larry! Citera
byggarebob Postat 17 januari 2013 Postat 17 januari 2013 Efter att kollat och läst allt så tappar man hakan, shit såå grymt och vackert.Får ens eget att se ut som ett dåligt sötvattens kar,, haha...Hoppas man kan få till de så nån gång, inte i stl kanske men i övrigt.Kommer gärna nån lördag eller på nån träff, upplevas live. Citera
LN21 Postat 18 januari 2013 Författare Postat 18 januari 2013 Du har inte sett om filfisken pikar på andra koraller?Köpte en av stig som åt ca 30glasrosor på två veckor!Alla mina rörmaskar har han slaktat också.. Han börjar se lite rastlös ut nu..Min är nog och nafsar litee här och där men, inte så att det stör.stjärnpolyper är ju helt fatastiskt grön!lika fint som vanligt larry!Det är ingen vanlig stjärpolyp utan en Gorgonia, vid namn Briardum (ja eller hur den nu stavas:))Efter att kollat och läst allt så tappar man hakan, shit såå grymt och vackert.Får ens eget att se ut som ett dåligt sötvattens kar,, haha...Hoppas man kan få till de så nån gång, inte i stl kanske men i övrigt.Kommer gärna nån lördag eller på nån träff, upplevas live.Jepp du är välkommen, hoppas att ja får klart lite mera i byttan och Cyanon drar bort,,,, då kör vi en saltträff helt klart:) Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.