Gå till innehåll

Vidofners rev


Vidofner

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...

Idag var ormet förbi för att kolla om han såg något jag inte såg när det kom till att doppa koraller men denna gång var det inte särskilt svårt att konstatera att jag tyvärr har AEFW.

post-5397-14468935090745_thumb.jpg

Har nu byggt en ordentlig fragghylla för att enkelt kunna ta upp acros och doppa dem under 7 veckors tid. Alla acros på hyllan blev doppade och tre är jag helt säker på har aefw och några andra kan ha. Några acros ska doppas senare men nu har jag inte tid.

post-5397-14468935090912_thumb.jpg

Hittade även denna gynnare i en nyköpt acropora. Verkar som att den överlevt att bli doppad. Nån som vet om det är en symbioskrabba eller något som bör avlägsnas

post-5397-14468935091103_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Adde vs AEFW - Vecka 2

Idag doppades alla mina gamla etablerade acros. De nyinköpta får vänta med att doppas. Tanken här är att de nyinköpta ska få vila upp sig lite eftersom de fortfarande är känsliga. Många av dem köptes strax efter import till Sverige och ena sändningen från Australien är väldigt skör pga väldigt höga temperaturer i Australien innan de skickades. Jag vill alltså inte döda dem pga extra stress.

Tanken är att jag kör på med behandling av de gamla acropororna tills jag tycker de nya ser hälsosamma ut sen doppar jag de också.

De två mest infekterade förra doppningen var en Acropora tenuis och en Frogskin Acropora. Dessa föll det av maskar på runt 15mm i storlek!

Tenuisen hade dessutom runt hundra ägg längst basen.

Frogskin acroporan hade blivit ganska skör av sina parasiter och tog lite skada av doppningen. Ena coraliten på denna redan lilla fragg har tappat lite vävnad. Efter doppningen idag så hittade jag inga ägg eller AEFW.

Tenuisen har repat sig bra efter förra doppningen och har visat bra färg och PE. Idag vid doppningen så kunde jag se ca 10-15 ägg på ett ställe samt att det flög av några mindre (1-2 mm) AEFW på den. Jag superlimmade över äggen. Stor förbättring trots allt.

En acropora jag inte doppade förra gången var min staghorn (A. Formosa). Anledningen till detta var att den var för stor för att få plats i den behållare jag brukar doppa de i. Idag bestämde jag mig dock för att klippa ner den på hälften och efter behandling sätta ihop de två delarna till mer utav en buske. Många stora AEFW hittades på denna korall och basen var full av ägg (Se bilder). Formosan var för övrigt en av de korallerna som gjorde att jag misstänkte att jag hade AEFW då jag såg min mandarinfisk "noppa" på korallen. Mandariner är ju inga fiskar som ger sig på koraller direkt och ormet poängterade att den kanske åt upp AEFW från korallen.

post-5397-14468935184966_thumb.jpg

post-5397-14468935184798_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nike83: Saliferts Flatworm eXit har Levamisole Hydroklorid som aktiv substans. Det är effektivt på alla plattmaskar. Men koncentrationen är väldigt låg & du kan ju läsa i min tråd om hur det går med dosering av ren Levamisole HCL som behandling mot AEFW.

KZ Flatworm stop bygger på principen att stärka korallens egna immunförsvar och öka på slemskiktet på korallen så att maskarna har svårare att äta. Jag tror Adde har passerat stadiet där KZ Flatworm stop är effektivt, om det ens någonsin är det. Jag har inte läst några rapporter om 100% framgång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Adde vs AEFW - Vecka 3

Hittar fortfarande AEFW på korallerna. Ca 5-7st skulle jag tippa på. Tenuisen släppte ifrån sig en riktig baddare men utöver den var det bara småttingar jag hittade. Tenuisen hade även en fläck med ägg på sig som jag limmade över.

Frogskinen hittade jag inga AEFW på dock vilket känns bra. Flesta AEFW föll av formosan och de var alla småttingar.

Det mest störande var att jag hittade en ensam AEFW efter att ha behandlat ca 6st acros... måste missat när den ramlade av så jag vet inte riktigt från vilken acro den föll av.

Tog även med några koraller jag inte vågat doppa förut då de kunde tänkas vara lite sköra. Några av dem har visat tillväxt och det gör de ju knappast ifall det var sköra.

Australienkorallerna får jag dock vänta lite med att doppa. Ser fruktansvärt sköra ut fortfarande. Saknar helt färg och ena har tom lite stn.

Hade hoppats på lite bättre resultat än det jag fick måste jag säga. Trodde jag fått bort de flesta AEFW.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag överdoserar nästan alltid Ultra Pest till 150% styrka. Ticky berättade förut för mig att han körde 4x styrka på Ultra Pest.

Det låter inte helt bra att hitta mask efter 3:e omgången, men du hade iofs enormt mycket mask.

Tålamod & åter tålamod!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Adde vs AEFW vecka 4

Testade med en nyare flaska av pest control idag då den jag körde innan hade några år på nacken. Har även beställt en flaska Revive för att alternera lite på "medicineringen" samt KZs flatworm remover för att stärka de stackars korallerna.

Efter doppningen kunde inga maskar eller ägg hittas. Känns skönt 😊. Ni som lyckats bli av med aefw förut kanske kan svara på en fråga: Jag har ju blåst på korallerna med en turkey baster för att maskarna ska lossna. Nu när jag inte längre hittar maskar kan jag då sluta blåsa dem och då förhoppningsvis minska stressen på korallen eller ska jag fortsätta gå hårt fram?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte dom blir så stressade av det. Förstoringsglas är att rekomendera.

Klart det stressar. Varför skulle de annars tappa färg, sluta växa osv när man doppar dem? Vet dessutom att bjomat och ormet förlorat sina A. spathulata vilket jag inte gjort. De doppade den, jag gjorde det inte :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Adde vs AEFW - vecka 5

Har köpt Revive och Flatworm exit. Skulle egentligen köpt coral rx men det var för lång levereranstid så Hans på drakfisken.se frågade om jag istället ville ta Revive. Det verkar ju vara det jänkarna oftast använder så jag slog till.

Positiva med den är att den löser sig väldigt lätt i vattnet vilket inte fauna marin pest control gör. Brukar oftast bli små kulor som inte löser sig. En annan positiv grej är att det luktar citron och inte massa kemikalier. En negativ grej är att vattnet blir grumligt så att se små maskar blir svårt.

Dess effektivitet kan jag dock inte säga mycket om. Hittade nämligen varken ägg eller maskar denna gång heller, tack och lov!

Min långpolypiga acropora jag fått av nike83 ser rätt ledsen ut. En av acrosarna från tritons senaste balisändning har även den lite vävnadsdöd. Nästa dopp kommer jag nog ta det lite lugnare med vissa koraller som inte haft någon mask hittills.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde säga att bitmärkena på min tenuis är nästan helt läkta. Man kan fortfarande skymta dem när man tittar noggrant men det är stor skillnad. Min frogskin ser även den mkt hälsosammare ut. Den har gått ifrån nästan vit till nu brungrön. Brun är väl kanske inte den färg man normalt vill ha men med tanke på hur angripen den var och att den genomgår behandling så ser jag den bruna färgen som något positivt. Den visar även litegranna av sina polyper nu vilket den inte gjorde förut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...