Gå till innehåll

Vidofners rev


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Tvi och blä! Min formosa har tagit ordentligt med stryk efter senaste doppningen! Troligtvis pga att jag glömde att sätta igång cirkulationen efter jag gjort vattenbytet igår. Så den hade säkert revive kvar i vävnaden som inte föll bort iom att det inte strömmade något. Så himla synd iom att formossan är den acropora jag lyckats bäst med och har tom vuxit bra under behandlingen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter ett dygn ser den ut så här... verkar inte RTN:at vilket är skönt. Kanske finns det nån liten chans till återhämtning. Ser nästan ut som den tappat alla sina zooxantheller samt polyper

post-5397-14468935355275_thumb.jpg

För att inte blir allt för ledsen över att min favoritkorall är nära döden så glädjer jag mig istället åt att min spathulata blir finare och finare varje dag

post-5397-14468935355105_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Adde vs AEFW - Vecka 6

Jag blir så ledsen. Hade tänkt sluta behandlingen efter nästa vecka iom att jag inte haft några spår av AEFW på ett bra tag nu.

Har dock väntat med att doppa min australienkoraller eftersom de var så veka när jag fick dem. Igår bestämde jag mig dock för att ge dem ett dopp för att säkerhetställa.

Och ja... ni förstår nog vad jag kommer säga härnäst. Det var självklart AEFW på dem.

Vet inte om mina infekterade koraller kan ha smittat av sig på dem men med tanke på att jag hade påbörjat behandling när jag fick dem så tycker jag det känns osannlikt. Men jag trodde aldrig att koraller tagna från de vilda skulle ha AEFW heller.

Behöver lite pepp nu krabbar. Säg något uppmuntrande :(.

Finns det något jag kan göra enklare denna gång iom att alla andra koraller fått sin behandling eller måste jag ta börjat om från ruta ett med alla koraller?

<känner mig självmordbenägen>

Ändrat av Vidofner
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lider med dig. Men det är inget annat att göra än att börja om från början. Du får se det som att arbetet du lägger in nu kommer löna sig i framtiden.

Och det var tur att du doppade dem innan du började montera koraller igen!

Eventuellt sätt upp karantän för de du anser friska. Men det är ju ett jädra jobb i sig.

Massa kramar till dig och dina koraller!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tråkigt adde! du får köra metodiskt igenom alla koraller! det kanske skulle underlätta om du hade några karantän-kar?!

Japp men vet inte var jag skulle ha det tyvärr.

Jobbigt för dig. På det igen är väl den enda vägen tyvärr.

Testade mina två jag köpte från samma sändning. Har låtit mina vara ifred också eftersom de var lite slitna.

Hittade inga på dom.

Mvh Tommy

Va skönt. Måste ha kommit från mina andra koraller. Tycker det är så konstigt bara. De som varit infekterade ha stått nära andra koraller som inte blivit infekterade. Assiekorallerna har legat längst bort på fraggrastret

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Adde vs AEFW - Vecka 7

Åh vilken dag... Tårtbak, barnkalas, städning, möte, AEFW dopp och vattenbyte.

Har helt klart varit en hektisk dag. Men väldigt rolig ändå. Dessutom har man ju nu blivit invald som moderator på SVG. Tack för förtroendet! :)

Idag var det då dax för ett nytt dopp av korallerna. Idag skulle egentligen varit mitt sista dopp men eftersom jag hittade AEFW på några tidigare odoppade koraller så har jag nu fått starta om den här behandlingen. Suck.

Så vi kan ju se detta som den andra veckan egentligen även om det är den sjunde.

Har lärt mig effektivisera det bättre dock. Istället för att ta en drös koraller och lägga i samtidigt i badet och sen vänta 15 min så lägger jag i dem med 1-2 min mellanrum. När 15 min gått så börjar jag flytta över den som legat längst i doppbaljan till baljan med omedicinerat vatten. Gör att det ständigt finns en korall att blåsa rent från eventuell AEFW. Lyckades med denna teknik doppa samtliga 23 acroporor på en timme. Inga aefw eller ägg påträffades.

Hittade även denna bytta på clas ohlsson vilket var perfekt för koralldopp. 27x19x13cm

post-5397-14468935438592_thumb.jpg

Ändrat av Vidofner
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...