Gå till innehåll

Vidofners rev


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Enligt testet så har du inte järn i vattnet.

Doserar du spårämne ?

Doserar spårämnen i ballingbehållarna men annars har jag slutat med all manuell dosering av saker just för att få grunderna rätt först och se tillväxt på acropora

Är det jag som är blind eller har dom inte testat nitrit och nitrat?

Det stämmer

Na som är Natrium är lågt. Betyder det att salthalten är låg?

Jod är helt klart lågt, som det står är "set point" (värde i havet) 60 mikrogram/L eller 0.06 ... du har 13 mikrogram/L, 0.013

Hoppas Stig tittar in i tråden :)

Japp, frågade efter saliferts jodtest från triton förrförra gången jag var där men de hade inte fått in det senaste gången jag var där. Får hoppas att de får in det snart

Det var ju fina värden. Det enda uppseendeväckande var det höga aluminiumvärdet. Lite högre salthalt så är ju det mesta fixat.

Jag skulle inte oroa mig särskilt för det höga fosfatvärdet. Det indikerar bara mot att du kan ha organiskt bunden fosfat i vattnet vilket bara är bra.

Vill du absolut ha ned det får du öka skumningen och låta bli att mata en dag innan du tar nästa test.

Jag skulle fundera på att dosera järn, koppar, nickel och krom och zink (Tungmetaller) om du inte har något som tar bort dem.

Och jod förstås.

Vilket salt använder du?

Fosfatremover?

Mitt fokus är ju att få tillväxt på acropora. Tror du att dosera tungmetaller kan hjälpa eller är det mest för utfärgning osv? Vad rekommenderar du att dosera? Jag har ju fauna marins färgflaskor och de innehåller väl tungmetaller så vitt jag vet. SKa jag börja med dessa igen eller?

Salt har jag kört tropic marin förut. Ville byta till red sea men de hade inget på triton så när jag behövde fylla på så fick det bli microbe lifts salt. Nu är den burken slut och jag har beställt red seas från drakfisken.

Fosfatremover är fauna marins ultra phos. Aluminiumbaserad så det är säkert därför jag har hög aluminiumvärde. Har dock bestämt mig för att byta till järnbaserad remover eftersom jag mäter 0.00 i fosfat. Har köpt det men vill först göra slut på den aluminiumbaserade removern. En dosering till av det så borde det vara slut :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koppar behövs för fotosyntesen liksom järn. Nickel och zink har att göra med hur grova grenväxande korallers grenar blir och hur de grenar sig.

Jag skulle tro att det är fosfatremovern som tar upp spårmetallerna även om jag aldrig sett data på vad alubaserad remover tar upp...

Så med en mildare fosfatremover blir det nog mer spårelement kvar. Enligt min erfarenhet förbrukas det oftast mer Jod än vad normala Ballingspårämnena ger. Men det är ju lätt att testa. Och så ökar man joddosen lite åt gången.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koppar behövs för fotosyntesen liksom järn. Nickel och zink har att göra med hur grova grenväxande korallers grenar blir och hur de grenar sig.

Jag skulle tro att det är fosfatremovern som tar upp spårmetallerna även om jag aldrig sett data på vad alubaserad remover tar upp...

Så med en mildare fosfatremover blir det nog mer spårelement kvar. Enligt min erfarenhet förbrukas det oftast mer Jod än vad normala Ballingspårämnena ger. Men det är ju lätt att testa. Och så ökar man joddosen lite åt gången.

Men menar du att jag bara ska sluta med aluminiumremovern så borde tungmetallerna stabiliseras eller ska jag tillsätta något extra? Får ta och köpa jodtest och jodtillsats nästa gång jag är i nån affär.

Vad för påverkan har jod på koraller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med din höga aluminium nivå skulle jag sluta med alu absorber och köra Järnbaserad då du inte har knappt något järn i vattnet.

Japp, som jag skrev lite högre upp så ska jag bara ta slut på den alu-baserade removern jag har och sen har jag köpt järnbaserad istället

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Fosfaten i min "döda" (snarare levande numer) sten fortsätter att dala. Dock går det väldigt långsamt ner nu.

Före semestern droppade det nästan 0,1 i veckan med vattenbyte varje vecka. Nu droppar det bara 0,01 i veckan.

Här är de mätningar jag antecknat ner men det finns även andra mätningar som jag glömt anteckna, så ni får ta mig på orden när jag sa att det droppade 0,1 i veckan

27/4 0,65

4/5 0,74

20/5 0,57

13/6 0,78

22/6 0,59

25/7 0,20

3/8 0,22

11/8 0,18

18/8 0,17

24/8 0,16

Volymen vatten i baljan där jag lakar ur stenen är 10% av akvariets volym så ifall jag skulle sänka ner denna sten i akvariet nu så skulle det alltså resultera i en höjningar av 0,016 på en vecka.

Dock har jag ju betydligt bättre filtrering i akvariet än i plastbaljan. I plastbaljar har jag ingen filtrering, ingen fosfatremover och bara lite kolkälla.

Tror ni jag kan slänga i stenen nu eller riskerar jag bara att sätta mig själv i klistret då?

Borde karet klara av en urlakning av 0,016 fosfat i veckan?

Ska jag vänta tills stenen är komplett urlakad och inte ger några utslag på fosfat? Känns som det kan ta ett tag nu när det dalar så långsamt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm skumt. Fick mail från triton-lab.de att mitt vattentest jag skickade till dem inte kunde testas så de skickar ett nytt test till mig.

Undra om det betyder att provsvaren jag fick inte var korrekta eftersom jag faktiskt fått provsvar från dem. Hur som helst tänker jag inte påminna dem om att jag fått provsvar då det vore kul att se om jag styrt upp några av de sakerna de anmärkte på ifall det skulle vara så att de blandat ihop mig med någon annan :).

Om de helt enkelt blivit något fel i provsvaren de skickade så skulle ju det förklara varför de sa att jag hade 0,13 i fosfat när min mätning visar 0

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte riktigt bestämma mig. Är ju snart dax för den urlakade stenen att komma ner i baljan men vet inte riktigt hur jag gör med sanden.

Just nu sitter revpelarna fast i en akrylskiva. Tanken var att ta undan sanden där de ska stå och ställa ner dem. Är detta säkert? Jag tänker mest på att hålla på pilla i sandbädden? Tar det ju självklart lugnt ifall jag gör det. Typ sätter en streamer som långsamt blåser undan sanden.

Alternativ två är att ta plastraster och trycka ner i sanden och sen bara suga ut sanden emellan maskorna och ställa revpelarna med akrylskivan bortriven på plastrastret

Vad tycker ni? Alternativ ett vore skönast men vill inte att saker ska börja dö

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du rädd att sandkornen ska göra sig illa? ;)

Det finns en fara att störa djupa sandbäddar eftersom man frigör svavelväte och har livet av alla fiskar. Du har inte DSB. Det värsta som händer är att vattnet blir grumligt. Sätt i en filtersocka och kör på bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Då var skummaren utbytt! Från AquaC EV-180 till en ATI PowerCone 200. Kolla skillnaden på skummarkoppen!

post-5397-14468934199575_thumb.jpg

Gamla skummaren

post-5397-14468934199308_thumb.jpg

Nya

post-5397-14468934199053_thumb.jpg

Skillnaden

Nu ska jag göra lite ändringar i rutiner för att se om jag kan få acropora och montipora att visa polyper och att växa framförallt. Ska sluta med biopellets och fosfatremover och göda systemet. Ser jag att fosfaten skjuter i höjden för mycket så får jag återgå till remover i alla fall. Ska även dosera aminosyror.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...