freddi36 Postat 16 oktober 2013 Författare Dela Postat 16 oktober 2013 Detta är förvirrande =p Men antar att jag har den vanliga sorten Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 16 oktober 2013 Dela Postat 16 oktober 2013 Den jag hade var köpt på deJong under namnet "Milka" 2008 eller 2009. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 18 oktober 2013 Författare Dela Postat 18 oktober 2013 Såg att en viss butik jag brukar besöka fått in en del nytt i veckan, perfekt tajming med inköp av ödlematen! Kommer bli svårt att hålla fingrarna borta från de C acanthops de fått in.. vet inte om bispinosan skulle tolererat en dvärg till... Annars blir det säkerligen nått annat skoj =pF.ö går allt bra, rensade lite "busk alger" idag. Dom ser ut som små burkar i grönt på stenen, men vet inte vad de egentligen heter. LEDna som jag fick bytat fläkt till lyser fortfarande som de ska så tror inte de tagit skada av värmen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 18 oktober 2013 Dela Postat 18 oktober 2013 Funderade själv om jag skulle åka dit imorgon, men det kommer nog inte att bli av denna rundan. Har hittat min favoritdvärg, men hade man haft ett par hundra liter till så hade man kanske köpt fler. Över lag är nog faktiskt dvärgkejsare och ett fåtal andra fiskar så som papegojfiskar och gobys de som fångar mitt intresse mest. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
krille 55 Postat 18 oktober 2013 Dela Postat 18 oktober 2013 Har ju inte med akvarie att göra men är det em skäggagam du har Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 18 oktober 2013 Författare Dela Postat 18 oktober 2013 Funderade själv om jag skulle åka dit imorgon, men det kommer nog inte att bli av denna rundan. Har hittat min favoritdvärg, men hade man haft ett par hundra liter till så hade man kanske köpt fler. Över lag är nog faktiskt dvärgkejsare och ett fåtal andra fiskar så som papegojfiskar och gobys de som fångar mitt intresse mest.Ja dvärgar och gobys gillar jag med. Din papegoja var riktigt häftig den med Vet inte hur jag ska göra, blev sugen på acanthopsen, men får se vad som finns. Tror inte jag vill chansa..Har ju inte med akvarie att göra men är det em skäggagam du harJapp Bland annat Finns två Phelsuma lineata lineata också som vill ha mer mat Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 19 oktober 2013 Dela Postat 19 oktober 2013 Moderator's upplysning: Tråden har blivit rensad på några inlägg som inte har anknytning till saltvatten eller aktuellt akvarium.Mvh Moderatorerna Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 1 november 2013 Författare Dela Postat 1 november 2013 Har upptäckt en del röda plattmaskar i karet, har ingen aning var dom kan ha kommit ifrån eftersom jag inte skaffat något nytt till karet på ett tag nu. Så ja, hur blir man av med dom? Är inte helt sugen att köra med flatworm exit eftersom när maskarna dör släpper dom gift, dör alla på en gång = mycket gift.Vet att det finns wrassar som äter maskarna, melanururs wrasse verkar vara ett bra val, även leopard wrassarna. Jag har sett två melanurus i en butik i närheten, men de är ganska stora.. Funderar på att köpa en och när den ätit upp "alla" (troligtvis kommer det alltid finnas mask den inte kan nå) köra en dos flatworm exit. Hur hade ni gjort? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Manks Postat 1 november 2013 Dela Postat 1 november 2013 Kan bara säga att min mandarin äter dem med förtjusning. Sen inte säkert alla gör det. Men jag ska köra med flatworm exit. Ska köpa i morgon för att bli av med dem. Gjorde ett vattenbyte i går då jag sög ut så många jag kunde, ska byta 10 liter i morgon där jag suger ut så mycket som möjligt sen använda flatworm exit från salifert. Ha en strumpa med kol redo samt 40 liter nyblandat vatten och slänga i kolet och byta vatten efter att de dött. Det är min plan. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 1 november 2013 Författare Dela Postat 1 november 2013 Ja så kan man ju också göra. Men hade helst sett att något djur tog hand om det mesta Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Manks Postat 1 november 2013 Dela Postat 1 november 2013 som sagt, min mandarin gillar dem. Har hört att six line wrase kan käka dem också, emn även hört att de inte äter. Lite av en hit´n´miss vad gäller fiskar som käkar tror jag. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 6 november 2013 Författare Dela Postat 6 november 2013 Min ena maximini försvann för två dagar sen.. Men idag hade den krupit fram igen och satt sig precis där jag egentligen ville ha den, så det slutade ju bra ändå Har inte införksffat nån fisk mot maskarna än, får se hur det blir med det. Jag är ganska sugen på nån ny korall eller nåt så tror det får bli en runda snart. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mr_Ewing Postat 6 november 2013 Dela Postat 6 november 2013 Jag har en scooter blenny och de gillar plattmask med.Har inte sett några maskar på ett år snart. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 6 november 2013 Författare Dela Postat 6 november 2013 Efter min dåliga erfarenhet med mandarinfisk så har jag blivit lite tveksam till "dragonets". Men om din scooter klarar sig i ditt kar kanske den skulle fungera i mitt med. Får se vad det blir Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 6 november 2013 Författare Dela Postat 6 november 2013 Lite kassa mobilbilder från kvällens vattenbyte. Tycker skummaren levererar otroligt bra! Är ju trots allt bara en nac-qq! Är helnöjd med den och den duger mer än väl Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JonasW Postat 6 november 2013 Dela Postat 6 november 2013 Efter min dåliga erfarenhet med mandarinfisk så har jag blivit lite tveksam till "dragonets".Vad är det för dåliga erfarenheter du har av mandarinfiskar? Funderar nämligen på att köpa en själv Har dock för lite LS i mitt 180 liters kar för att det ska finnas tillräckligt med naturlig föda, så det får bli mycket fryst mat i så fall. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 6 november 2013 Författare Dela Postat 6 november 2013 Köpte en som skulle äta fryst mat, men åt inte riktigt så bra som jag trodde. Sen en dag hade en maximini anemon fångat den.. Tänker att scooters kan få liknande problem med fyra maximini i karet Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JonasW Postat 6 november 2013 Dela Postat 6 november 2013 Tack för infon! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mr_Ewing Postat 6 november 2013 Dela Postat 6 november 2013 Hmm ja det är nog ingen bra kombo vid närmare eftertanke. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
irwin_fletch Postat 6 november 2013 Dela Postat 6 november 2013 Börjar bli välfyllt =) Snyggt! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 9 november 2013 Författare Dela Postat 9 november 2013 Hmm ja det är nog ingen bra kombo vid närmare eftertanke.Nej, vill inte komma hem och hitta en fisk till i en anemon Börjar bli välfyllt =) Snyggt!Tack! Finns lite plats kvar på pelaren som ska fyllas med sps Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 9 november 2013 Författare Dela Postat 9 november 2013 Dagens nyförvärv, en riktig dyrgrip och raritet! Grön grenväxande Goniopora. Vet att den ska vara svår och måste matas, men för priset jag fick den tar jag chansen, den ska dessutom inte vara lika svår som de Goniopora med störa långa polyper. När jag skulle sätta den i karet ville jag först ta loss den från stenen den satt på. Den hade ändå ingen levande vävnad runt basen. Så jag klippte av den. Men till min förvåning så var det inte skelett rakt igenom! Utan mitten är tydligen "flytande"! Ser ut som grönsvart tandkräm.. Hoppas jag inte skadat den, imorgon ska jag fästa den på en sten och då också försegla hålet ifall den inte koagulerat det själv. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 10 november 2013 Författare Dela Postat 10 november 2013 Vid närmare inspektion så ser jag att det inte är en Goniopora, utan en Alveopora. Den var ganska svårplacerad men jag hittade en plats den kan få stå sålänge, får se om den trivs där Bild kommer sen när den slagit ut ordentligt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 10 november 2013 Dela Postat 10 november 2013 Hoppas du klarar den.. Finns riktigt fina, men som sagt extremt kråliga att hålla vid liv.. Själv hade jag en Flower Pot i rött med blå prick i mitten.. Men det gick som det gick.. Dom levande polyperna blev bara färre o färre..Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 10 november 2013 Författare Dela Postat 10 november 2013 Ja, får hoppas det går bra, finns ju bara ett sätt att testa Två bilder på den. Första är i enbart vitt ljus och den andra vitt+blått. I bara blått lyser den riktigt starkt grönt(har tyvärr bara mobilkamera att tillgå..) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.