Gå till innehåll

Tropic marin PRO-reef salt extremt dåliga värden


Trotzig

Rekommenderade inlägg

Jag har haft lite problem med mitt kar på sista tiden gällande mina kära koraller. Så idag mätte jag mitt salts (Tropic marin PRO-reef salt) värden.

KH 3,8dkh. CA 305. MG 1060. Va fan inte konstigt att mina koraller mått lite dåligt.

Ringde han jag köpte saltet av här i Göteborg och han ville inte ta till baka saltet utan menade att det är vanligt att Tropic marin PRO-reef salt är dåligt. Är det någon annan som haft samma probmlem och tycker ni att det är OK att ett företag säljer er salt med så dåliga världen?

MVH Johannes

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 65
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Känns lite väl dåligt för att vara TM salt kh brukar vara lågt är min erfarenhet. Hade en hink RS coral pro som va lite dåliga värden på men fick en ny av lokala handlaren utan att dom blinkade med ny batch.

Är lite inne på samma som stig lite låg salnitet ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft lite problem med mitt kar på sista tiden gällande mina kära koraller. Så idag mätte jag mitt salts (Tropic marin PRO-reef salt) värden.

KH 3,8dkh. CA 305. MG 1060. Va fan inte konstigt att mina koraller mått lite dåligt.

Ringde han jag köpte saltet av här i Göteborg och han ville inte ta till baka saltet utan menade att det är vanligt att Tropic marin PRO-reef salt är dåligt. Är det någon annan som haft samma probmlem och tycker ni att det är OK att ett företag säljer er salt med så dåliga världen?

MVH Johannes

Händer allderles för ofta med detta saltet, därför undviker jag det numera och kör på Korallenzuchts som alltid varit stabila världen på.

handlaren (gissar att det är marinakvariet då jag haft liknande problem med retur av saker innan jag slutade handla där) skall ta tillbaka detta utan tvekan om värdena är så kassa, detta är något han i sin tur borde retunera till TM

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående ta ej ta tillbaka så är inte varan den förväntade, i det här fallet att dugligt salt för akvariebruk så är det fråga om "felaktig vara", inget snack om det. Vet säljaren dessutom om att han säljer dåliga produkter så gör det inte saken bättre.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-varan/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä, normalt är Tm pro reef ett alldeles utmärkt salt med "normala värden", så det tycker jag är ett konstigt svar och ett märkligt agerande - men det har varit åtminstone 1 dålig batch ute i år - i huvudsak 4 och 10kg´s förpackningar verkar det som.

Så om du är säker på att din salthalt är riktig så vore det intressant att veta vilket batchnummer på saltet? (står stämplat i locket)

Jag har en diskussion medde allvarliga herrarna i vita rockar på TropicMarin just nu - så all input är välkommen :)

-

Jag har haft lite problem med mitt kar på sista tiden gällande mina kära koraller. Så idag mätte jag mitt salts (Tropic marin PRO-reef salt) värden.

KH 3,8dkh. CA 305. MG 1060. Va fan inte konstigt att mina koraller mått lite dåligt.

Ringde han jag köpte saltet av här i Göteborg och han ville inte ta till baka saltet utan menade att det är vanligt att Tropic marin PRO-reef salt är dåligt. Är det någon annan som haft samma probmlem och tycker ni att det är OK att ett företag säljer er salt med så dåliga världen?

MVH Johannes

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä, normalt är Tm pro reef ett alldeles utmärkt salt med "normala värden", så det tycker jag är ett konstigt svar och ett märkligt agerande - men det har varit åtminstone 1 dålig batch ute i år - i huvudsak 4 och 10kg´s förpackningar verkar det som.

Så om du är säker på att din salthalt är riktig så vore det intressant att veta vilket batchnummer på saltet? (står stämplat i locket)

Jag har en diskussion medde allvarliga herrarna i vita rockar på TropicMarin just nu - så all input är välkommen :)

-

Du får gärna nämna mitt salt i diskussionerna med herrarna på TropicMarin. Vad är det du diskuterar? vad för input behöver du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Diskussionen gäller just saltbatch(er) med låga värden av CA,mg, kH och kalium - jag vill veta hur och varför det händer, samt vad TM tänker göra för att det inte ska hända igen!

Nu har jag under årens lopp sett detta hända även andra märkes-salt, så det är definitivt inget unikt för TropicMarin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej det är det inte fick en skrapa av red sea coral pro med. Dock känns det som detta har hänt ganska ofta med just TM vilket är synd. Men jätte bra att nu tar tag och går på dom ang detta då det ej ska förekomma i något salt oavsett märke så ska det stämma med specarna. En handlare kan ju hamna i dålig dager med om man rekomenderar och tror på ett visst salt sedan tabbar dom sig så står man med byxorna nere inte kul.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kört med just Tropic marins pro reef nu ett par månader och är inte heller speciellt nöjd med värdena :smiley22:

Har tills för någon månad sen haft koraller som sett lite dassiga ut och knappt vuxit något. Ett kaliumtest visade att det var väldigt lågt i karet, vilket aldrig varit något problem tidigare. Magnesiumet har jag dessutom fått öka på den dosen på ballingen mer än de andra ämnena.

Tog och mätte nyss på lite nyblandat för att få lite siffror på mina observationer :)

Salthalt: 1.025 (refraktometer)

K: 360

Ca 390

Mg 1140

kH 6.7

Allt mätt med Saliferts tester.

25 kg hink, batch 11153

Tror värdena ovan stämmer då korallerna faktiskt ser mer välmående ut nu när jag doserat i mer utav de ämnen som saltet verkar ligga lågt på.

Har även varit noggrann med att ta ur saltpåsen ur hinken och rulla runt den för att se till så att saltet blivit välblandat utifall det skulle ha separerat under transporten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det är verkligen dåligt av tillverkarna att sälja ett salt med så låg kvalité. det är säkert minst sex sju koraller som strukit med tack vare detta vilket motsvar ett antal tusenlappar. Eftersom deras salt inte är gratis så bör det man betalar för vara vilket skit som helt. För i så fall kan kan köpa mycket billigare produkter på marknaden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett vanligt sätt att blanda salt (som jag själv använder tyvärr fast jag försöker ändra mig på det) är att väga upp rätt mängd salt och sedan ta duschen (i mitt fall eftersom jag använder kranvatten) och fylla upp till rätt mängd vatten. Felet som kan uppstå är att man får en momentan fällning av kalciumkarbonat i början eftersom koncentrationen är för hög då. Rätt sätt är att tappa upp vattnet och sedan röra ner saltet. Jag gör en kompromiss numera. Väger upp saltet, tar en en till två tredjedelar fylld hink och bara häller över saltet och fyller sedan upp med duschen - då brukar det inte synas några fällningar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tumregeln som vanligt när det gäller saltvatten är väl "better safe than sorry", det kan vara värt att mäta första blandningen från en ny hink om man har känsliga koraller och sedan får man ju ge lite utrymme för mätfel osv - men om det ofta avviker för mycket från de värden som anges på förpackningen, så är det ju inte Ok.

I min värld är det ju lika illa med salter som ligger åt h-e för högt - det är ju faktiskt lättare att buffra upp, än ner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med det nämnda saltet just nu, en 25kg. Jag testar alltid vid nytt inköp och på detta spann får jag tillsätta mg, ca och kh för att få önskade värden. Ska kolla i morgon vilket nummer det står i locket. Har använt tre stora hinkar av detta salt och endast en av hinkarna har hållt bra värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...