odel68 Postat 23 september 2014 Författare Postat 23 september 2014 Karet tuffar på här men maxi minin fortfarande bleka men inte lika bleka som innan,men ser bättre ut nu har bestämt mig för att köpa doserpump i höst.Mvh Ola. Citera
Henric Postat 23 september 2014 Postat 23 september 2014 Gött att du ser en förbättring jag tycker att det ser ut som karet mår bra Skickas från min iPhone via Tapatalk Citera
odel68 Postat 27 september 2014 Författare Postat 27 september 2014 Är detta en euphyllia ?Köpt som det men,tycker den liknar helofungia ell har jag fel?Mvh Ola. Citera
stigigemla Postat 27 september 2014 Postat 27 september 2014 Heliofungians skelett är en platta precis som Fungia.För mig skulle det där kunna vara en Euphyllia glabrescens eller paraglabrescens. Men de har mycket högre skelett. Citera
odel68 Postat 30 september 2014 Författare Postat 30 september 2014 (ändrat) Tur i oturen snacka om!Kom nyss hem från jobbet kolla karet det första jag gör,upptäcker haddonin i streamerpumpen alla fiskar lever vet ej hur länge den varit där bytte till nytt kol omgående får se om det räcker vattnet ser klart ut ivarjefall.InnanEfter Mvh Ola. Ändrat 30 september 2014 av odel68 Citera
stigigemla Postat 30 september 2014 Postat 30 september 2014 Jag skulle bara stänga av pumpen och låta anemonen klättra ur själv. Citera
odel68 Postat 30 september 2014 Författare Postat 30 september 2014 Jag stängde av pumpen direkt när jag såg det,och då släppte den men det yrde runt bitar från haddonin i karet när jag upptäckte det,är lite orolig över detoch giftet från den.Den var söndrig när jag kom hem. Mvh Ola. Citera
Fildur Postat 1 oktober 2014 Postat 1 oktober 2014 Ajaj hoppas det går bra! Mardröm. Lever allt nu? Citera
odel68 Postat 1 oktober 2014 Författare Postat 1 oktober 2014 Jo allt lever verkar det som,inga synliga förluster som jag märkt ännu hoppas på det bästa mvh Ola. Citera
odel68 Postat 2 oktober 2014 Författare Postat 2 oktober 2014 Något tilltufsad men vid liv,hittade en bit till idag.Som du misstänkte Stig är där skelett på euphyllian inte högt men 5 huvud ser det ut som.Slänger med ngn bild tillMvh Ola. Citera
stigigemla Postat 2 oktober 2014 Postat 2 oktober 2014 Bild 3 ser ut som en typisl Euphyllia glabrescens. Citera
odel68 Postat 5 oktober 2014 Författare Postat 5 oktober 2014 Fosfatvärdet ökats med flit,verkar som jag sänkt det för snabbt innan och lågt kalium som ställt till med blekningar här? Allt inte riktigt bra men går åt rätt håll verkar det som maxi mini som var blekast är snart 2st.Scholy/Fungia börjar också mörkna.Känns bra för tillfället så lika bra att njuta så länge det går bra.Hr Salarias alltid nyfiken Med vänlig hälsning Ola. Citera
odel68 Postat 7 oktober 2014 Författare Postat 7 oktober 2014 Hej fick ett tips att sötläppar/gyltor äter aefw Tack Daniel/Yodel.Är det ngn som är effektivare/svårare än ngn annan tacksam för tips,gärna en färglad pigg rackare inte fel mvh Ola. Citera
Tribiani Postat 7 oktober 2014 Postat 7 oktober 2014 Sötläppar vet jag inte om de äter plattmaskar men vissa gyltor verkar göra det. Citera
DaTrucka Postat 7 oktober 2014 Postat 7 oktober 2014 En sixline wrasse brukar vara duktig på det. Citera
odel68 Postat 7 oktober 2014 Författare Postat 7 oktober 2014 Ojdå upptäckte mitt stavfel nu Daniel skulle vara läppfiskar inte sötläppar .Är sixline en fredlig fisk revsäker? Mvh Ola. Citera
stigigemla Postat 7 oktober 2014 Postat 7 oktober 2014 Nej sixline är ganska ilsken framför allt i mindre kar liksom de andra Pseudocheilinus.Halichoeres och Macropharyngodonarterna brukar nog vara snällare. Citera
Yodelking Postat 7 oktober 2014 Postat 7 oktober 2014 Sixlinern kan vara elak... (men snygg) har inte ätit mina plattmaskar.Macropharyngodon Ornatus snäll, äter friskt på plattmaskarna, rensade hos mig på två veckor. Citera
bjomat Postat 7 oktober 2014 Postat 7 oktober 2014 Min hexataenia är snäll faktiskt och äter friskt ur stenen - har bl.a. sett den med små ormsjöstjärnor i munnen Riktigt rolig fisk att följa - sen om den kan ta aefw och pyramidsniglar är nog från individ till individ. Citera
odel68 Postat 7 oktober 2014 Författare Postat 7 oktober 2014 Tack för alla tips blir till att kolla lite ang arterna på nätet ikväll,efter jobbet misstänker jag mvh Ola. Citera
krille 55 Postat 7 oktober 2014 Postat 7 oktober 2014 jag har en macropharyngodon negrosensis. den är kanonfin och både lugn o snäll. Däremot vet jag inte om den tar nåra smådjur men förmodligen plockar den en del bland stenen Citera
odel68 Postat 8 oktober 2014 Författare Postat 8 oktober 2014 Tack för tipsen igår blev lite grubblande även idag hittade denna filur på reeflex. Står att den äter worms på reeflex sidan erfarenhet någon?Montiporan börjar komma igen nu Maxi mini blev 2 st Trachyn trivs bra här uppblåsta och stora.Nakensnäckorna förökar sig rejält också.Mvh Ola. Citera
JonasW Postat 8 oktober 2014 Postat 8 oktober 2014 Ser ju bara fint ut!Men Halichoeres iridis verkar ju kräva ett rätt stort kar, lite drygt det dubbla din volym är rekommenderat.Samma sak med Paracanthurus hepatus (2500 liter) och din Ctenochaetus tominiensis (800) (rätt?).Nu gör du ju precis som du vill, men är det inte bättre att försöka sikta in dig på fisk som kan stanna i karet i långa loppet?Har själv varit sugen på bla en Acanthurus leucosternon, men insåg att det skulle bara vara trist att behöva göra sig av med den på något år.Säger inte att du gör fel om du köper fiskar som dessa, du kanske säljer av dom när de blir för stora, byter kar eller dylikt. Citera
odel68 Postat 8 oktober 2014 Författare Postat 8 oktober 2014 Tack ju så sant som du skriver om storleken och vattenvolymen men vi är många som har fel fiskar i karen här på guiden då missförstå mig inte fel,Hepatusen har jag haft i 2 år nu, mvh Ola. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.