Ingvar Hellmalm Postat 18 december 2005 Postat 18 december 2005 Kolla denna länk http://www.korallenriff.de/ansicht_juni2002.html Citera
crille Postat 18 december 2005 Postat 18 december 2005 nä det kan fråga sig,men hon har inga stenkoraller. Citera
addo Postat 18 december 2005 Postat 18 december 2005 det jag la märketill var att hon hade en mussla och sps:er, men inga kalkallger. -->hur länge har akvriet varit igång (kanske missat i den sena timmen)? Citera
crille Postat 18 december 2005 Postat 18 december 2005 hon har fler kar,hon är ganska känd i saltvattenkretsar.hon har en nätshop oxå,där hon säljer fraggar koraller och även teknik! Citera
Capote Postat 18 december 2005 Postat 18 december 2005 Inga stenisar, för grönt för min smak och bara tre fiskar(som syns iaf.). Kanske det går men man får göra avkall på vissa önskemål. Citera
greger Postat 18 december 2005 Postat 18 december 2005 Det är väl återigen beroende på vilket syfte man har med sitt kar.Tycker att den där burken är rätt charmig i sin enkelhet.Jag har sett fantastiska kar som är riggade med enkla medel typ miracle mud metoden, en del av dom tillochmed utan skummare.jag måste ju hålla med svärd om att prylar är kul, fast ibland känns det ju som "perfekta lösningar på icke existerande problem"En fungerande burk är ju en fungerande burk, oavsett hur man fått det att funka! Citera
DSB Postat 18 december 2005 Postat 18 december 2005 Det finns väl akvarister som lyckas med Engs system. Fast jag tror att det kräver kunskap och intuitiv förståelse för kemiska och biologiska processer i akvariet, och en hel del handhavande. Citera
DSB Postat 18 december 2005 Postat 18 december 2005 Naturliga system kallas väl Engs system numera, när jag första gången (på slutet 70 talet) försökte mig på saltvatten var det just denna metod jag använde med ett snabbt haveri. Citera
Dimorb Postat 18 december 2005 Postat 18 december 2005 Minst 5 fiskar i en burk med en del sps fraggar. Verkar lyckat men frågan är om det verkligen fungerar i stor skala. Citera
Clownen Postat 18 december 2005 Postat 18 december 2005 Naturliga system kallas väl Engs system numera, när jag första gången (på slutet 70 talet) försökte mig på saltvatten var det just denna metod jag använde med ett snabbt haveri. Men på 70 talet var pumpar, salt etc också betydligt sämre än idag. Tror det finns betydligt bättre exempel än detta kar på fina akvarier med minimal teknik. Tror ofta man skulle klara sig ganska bra med lite teknik om karet är väl inkört och det finns en sund biologisk balans. Citera
Magnus Postat 18 december 2005 Postat 18 december 2005 Kolla in produktens hemsida http://www.ecosystemaquarium.com/html/Gallery.htmlHelt ok burkar, tycker jag!Fram för de som vågar köra utan teknik! Citera
Karoline Postat 18 december 2005 Postat 18 december 2005 Jag kollade länken just nu och karet är ju inget att skryta med. Skillnaden mellan kvinnor och män är att kvinnor oftast inte har teknikintresse så det är väl inte förvånande att det är en kvinna som äger detta karIbland känner man sig inte alltför välkommen på den här guiden... Citera
wrang Postat 18 december 2005 Postat 18 december 2005 Klart att du är välkommen Karro.Antar att det är Svärds syn på kvinnor Citera
BroderIsak Postat 18 december 2005 Postat 18 december 2005 Hej Karro! Varför gör du inte det!!! Skit i vad Svärd säger för jag tror inte han menar det egentligen....Elller Svärd? Citera
greger Postat 18 december 2005 Postat 18 december 2005 Tvärtom Karro, det är alldeles för få tjejer i den här hobbyn!!Svärd är bara bitter för att han är ful! Citera
stigigemla Postat 18 december 2005 Postat 18 december 2005 Jag läser tyska så jag är en fan till Manuela Kruppas.Det är många år nu som hon har drivit sin hemsida och berättat om nyheter i teknik som hon prövat i sina "egna" köksakvarium.Vardagsrumsakvariet på cirka 1000 liter har man ju inte för experiment. Dessutom skriver hon reportage från mässor och möten i saltbranschen. Det finns reportag från ett par hembesök om året hos de "stora" Tyska saltisarna. T.ex är det på hennes hemsida jag hittat reportaget från Berndt Mohr T5 ljusets fader i Tyskland.SÅ se Manuela Kruppas som en förebild! Citera
Ingvar Hellmalm Postat 18 december 2005 Författare Postat 18 december 2005 Kul att detta gav så mkt disk. Ett faktum är dock att det finns mycket stora system med mudfilter som fungerar perfekt. Spec. har man i dessa system lyckats hålla många vad vi kallar omöjliga djur. Jag är inte heller ointesserad av teknik tycker precis som Tore att det är kul. Men det finns en mängd scharlataner i businessen.Vad jag menar fram med mer biologisk kunskap! Citera
crille Postat 18 december 2005 Postat 18 december 2005 Jag läser tyska så jag är en fan till Manuela Kruppas.Det är många år nu som hon har drivit sin hemsida och berättat om nyheter i teknik som hon prövat i sina "egna" köksakvarium.Vardagsrumsakvariet på cirka 1000 liter har man ju inte för experiment. Dessutom skriver hon reportage från mässor och möten i saltbranschen. Det finns reportag från ett par hembesök om året hos de "stora" Tyska saltisarna. T.ex är det på hennes hemsida jag hittat reportaget från Berndt Mohr T5 ljusets fader i Tyskland.SÅ se Manuela Kruppas som en förebild!instämmer helt stig,tycker det är kul med såna här grejor,men trenden just nu är ju färgranna acroporor mm,personligen tycker jag det finns en otrolig massa djur i saltvattnet,som är minst lika fina,även om dom inte är så färggranna.ibland tycker jag det går lite för långt,tycker det är intressant att köra lite mer naturligt i karet,och tjejer klart ni ska känna er hemma här,man eller kvinna har ingen betydelse i saltvattenhobbyn. Citera
Tedb Postat 18 december 2005 Postat 18 december 2005 Ok nu delar vi på spadarna i sandlådan grabbar och tjejer givetvis Citera
Ingvar Hellmalm Postat 18 december 2005 Författare Postat 18 december 2005 Jag blir ledsen av allt dravel och kiv på sidorna. Det får ni göra i privatpost! Åter till saken hur skall man lämpligen lösa den viktiga frågan med biologisk balans?Jag har sett många fina kar som inte använder mycket tecknik alls och där acropororna var mycket vackert färgade. Det finns akvarier typ Monaco som endast har ett plenum i sitt 450 000 l kar men det är ju fyllt av 50 ton levande sten skänkt av kung Abulla och belyst med naturligt medelhavsljus ingen övrig teknik annat än pumpar.Åk även till Burer zoo i Holland och titta på deras 5 ha!!! stora stillahavs akvarium, där allt vatten är syntetiskt och mycket lite teknik eller åk till Rotterdams zoo och titta på detta som har en total yta av 7,5 ha ( kostade 750 milj € att bygga ). Hur klarar man dessa anläggningar med så lite teknink? och utan nämvärda tillsattser? Citera
Karoline Postat 19 december 2005 Postat 19 december 2005 Varför skulle du inte vara välkommen här ? bara för att jag generaliserar lite grann. Jag skulle gärna vilja se mer kvinnliga akvarister här och jag säger inte att det är något fel att inte vara jntresserad av tekniska frågor mm. Hur är det med ditt teknikintresse? Jag skrev oftast inte så visst finns det teknikintresserade kvinnor men de är inte i majoritet det vet du lika gärna som jag.Mitt teknikintresse??Jag jobbar med signalsystem för tåg.... det säger väl allt antar jag. Citera
Ahab Postat 19 december 2005 Postat 19 december 2005 Mitt teknikintresse??Jag jobbar med signalsystem för tåg.... det säger väl allt antar jag.Ytterligare kommentarer överflödiga! :ler: Någon som har en länk till denna tyska kvinnas sida? Citera
greger Postat 19 december 2005 Postat 19 december 2005 jag försöker hålla mitt kar så nära naturellt som möjligt, men ibland måste det till teknik för att kompensera för att vi lattjar med så små volymer. Citera
crille Postat 19 december 2005 Postat 19 december 2005 jo det är klart det behövs en del teknik,men jag blir mer imponerad av ett naturligt upbyggt akvarium,som funkar,än färggranna akvarium som är uppbyggda på teknik o kemi. Citera
crille Postat 19 december 2005 Postat 19 december 2005 har inte sagt att du har ett fult kar jörgen,tvärtom Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.