stigigemla Postat 28 april 2007 Författare Dela Postat 28 april 2007 Jag hade ett överfyllt 400 liters kar där de flesta av korallerna redan hade vuxit en bra bit. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 28 april 2007 Dela Postat 28 april 2007 Tappar hakan..Sist jag var hos dig var det ett vackert sötvattenskar, nu ett fullfjädrat rev:smiley20: Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hultis Postat 28 april 2007 Dela Postat 28 april 2007 kalas vackert Stig! fortsätt med mera bilder nu Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Freddi Postat 28 april 2007 Dela Postat 28 april 2007 Grymt Snyggt !! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
oveb Postat 28 april 2007 Dela Postat 28 april 2007 Fingret har läkt bra nu men skinnet är litet för kort så det tar emot om jag försöker böja för mycket.Här kommer en ny helbild på karet. Jag hade mer eller mindre glömt min egen tråd men nu skall jag försöka hålla mer liv i den. [ATTACH]13982[/ATTACH]Karet fungerar bra men jag har för mycket hydra i. (Det bruna mest till höger).De är ett stort problem eftersom de bränner många stenkoraller.Otroligt snyggt, Montipororna är en fröjd för en Monti-fetischist !. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 28 april 2007 Författare Dela Postat 28 april 2007 Ja, jag måste säga att jag inte drabbats av någon Acroporafeber.På bilden här av "den ljusa korallen uppe till höger" är det några Acroporor som skymmer litet. Men inte är de lika snygga som en Seriatopora caliendrum. I actinicljus blir den mycket grönare. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kjell Postat 28 april 2007 Dela Postat 28 april 2007 Hej! Välldigt snyggt! Vad är det för snitt ålder på korallerna?Mvh Kjell Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
oveb Postat 28 april 2007 Dela Postat 28 april 2007 Man blir ju onekligen nyfiken på hur mycket karet "äter" !! En skyffel om dagen ??. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 28 april 2007 Författare Dela Postat 28 april 2007 Ålder på koraller är det svårt att yttra sig om. Korallen ovan fick RTN för litet drygt ett år sedan. Jag fraggade den och alla fraggarna klarade sig. Fem av dem har vuxit ihop till min korall på bilden. Men åldern tror jag är runt tio år för den har delats flera gånger innan en del av den kom till mig.Jag matar med ungefär 15 gram fryst artemia per dag och fem gram korallfodermix.De flesta eftermiddagar lägger jag i lite flingor också.Korallfodret är ungefär som det de "gamla" korallodlarna gör. Recept finns i Bornemanns och Calfo´s böcker och på nätet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 28 april 2007 Författare Dela Postat 28 april 2007 Här är en bild på samma korall ett par timmar senare med T5 ljus bara. Aquablue+ och Actinic blue. För att få fram färgerna använder jag ett filter Heliopan digital som filtrerar bort ljus utanför området 400 till 700 nm. Litet bildbehandling är det också men utan filtret får jag inte fram vettiga färger även om jag försöker med diverse tricks. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jens karlskrona Postat 28 april 2007 Dela Postat 28 april 2007 Ursnyggt Stig!!Ser ut att ha växt på bra, och bakgrunden fått fin färg. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 29 april 2007 Dela Postat 29 april 2007 ja,det är ett mycket vackert kar,det har växt bra sen jag besökte dig senast!! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jimmy Postat 29 april 2007 Dela Postat 29 april 2007 Ser ju kanon ut stig det växer för varje gång snart dax för ett återbesök det ser jag Du har inte gott om korall maten så att man kan köpa lite av dig ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
teggner Postat 29 april 2007 Dela Postat 29 april 2007 oj hjälp vad fint, lätt min favoritkorall Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 18 juni 2007 Dela Postat 18 juni 2007 Tack för korallerna Stig. Det var mycket trevlig pratstund.Otroligt tjusigt kar. Det var dödsstöten för mitt FO, nu ska jag sattsa på rev. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 30 juni 2007 Författare Dela Postat 30 juni 2007 Jag hade besök av ett par Ljungbykillar i förrgår.När vi satt och tittade på karet vid 20- tiden släppte plötsligt Lobophyllian en massa ägg - så mycket att jag inte mata fiskarna den kvällen. Här är en bild på skurken.Först var jag ganska rädd, man har ju läst om giftiga korallägg men jag såg ingen negativ inverkan någonstans. En märklig sak var att äggen inte fastnade på andra koraller som Euphyllia eller Parazoanthus som brukar äta det mesta.Efter en timme var äggen slut.Lobophyllian släppte äggen i klumpar som på fritt vatten delade upp sig i enskilda ägg, knappt en mm stora och glasklara.Exponeringstiden är en sextiondels sekund så man kan se hur stark cirkulation jag har i karet på äggen (= längden på strecken x 60). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Johha Postat 30 juni 2007 Dela Postat 30 juni 2007 Hehe,Nu har du alltså väldigt nöjda fiskar.(nöjda = Övergödda) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Moose Postat 30 juni 2007 Dela Postat 30 juni 2007 o det var en montipora det!grymt snygg! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 30 juni 2007 Författare Dela Postat 30 juni 2007 Ja, den är väl ungefär trettio gånger fyrtio cm nu.Men större än så här får den inte bli. Den skuggar andra för mycket.Jag har några fraggar (handflator) om du kan ta dig till Gemla.(22 mil från GBG). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Moose Postat 30 juni 2007 Dela Postat 30 juni 2007 det skulle vi väl kunna ordna ngn dag på semestern.Har semester vecka 28-31 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 30 juni 2007 Författare Dela Postat 30 juni 2007 Välkommen!Och alla andra men PM:a mig först. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Moose Postat 1 juli 2007 Dela Postat 1 juli 2007 givetvis hör jag av mig innan, blir väl så att min sambo följer med oxå.har du några tips på sevärdigheter i närheten? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 1 juli 2007 Författare Dela Postat 1 juli 2007 För sambon är det väl glasbruken men de besöken är minst lika dyra som saltvattensbutiker... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Moose Postat 1 juli 2007 Dela Postat 1 juli 2007 hehe, vi får väl slänga in ett sådant besök på vägen då =)men jag hör av mig till dig när det närmar sig så vi kan bestämma lite mer =D.And save the montipora! hehe Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 1 juli 2007 Dela Postat 1 juli 2007 Ja j...lar vad det har växt sedan jag var på besök hos dig. Set ut som man får försöka ta sig dit en vända under semestern. Det var ju ett tag sedan sist.Kul med koralläggen, snart har du väl ett par hundra lobosar å sälja av;). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.