Gå till innehåll

Mitt hembygge


stigigemla

Rekommenderade inlägg

Hysterixen går bra. Ursprungilngen är det 5 mindre som är utsatta med en dm avstånd. Det gjorde jag för att den skulle täcka en större yta utan att bli för hög. Men nu är den både för hög och för bred. Caliendrumen under skuggas ganska så hårt och det är vävnad på mindre än halva höjden av Hystrixen. Det börjar bli städdags.

Den stora behållningen för min del är Euphylliorna där jag har sju sorter med tillsammans gissningsvis nästan trehundra polyper.

Två problem har jag med karet: Den bruna hydran som jag gör en insats mot med ojämna mellanrum och en alg som borrar sig ned i korallskelett. Tur nog går den i stort sett bara på ett släkte: Stylopora.

Att karet var disigt beror på att jag fumlat med timern till Ballingpumparna två dagar innan så att jag fick i ungefär 10 liter istället för en liter ur varje dunk. (Drygt 2000 liter vatten i systemet). När jag upptäckte det var sikten ungefär 40cm. Men inget djur verkade ta skada. Tvärtom - några LPS gillade det uppenbart liksom mina Acropora.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
  • 7 månader senare...
  • 4 månader senare...
  • 3 månader senare...

Ja det karet är enormt men det är även det kar han refererar till när han säger att levande sten denitrifierar - faen trot - ingen kvävemolekyl hinner ner i den stenen innan skogen av koraller har käkat den tre gånger :)

Enormt vacker kar - speciellt floden av euphyllia - där står till och med Capotes kar i lä

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är drygt 2 år sedan nu som jag såg detta karet senast. Bla fanns där då en riktigt snygg flakväxande montipora, sådana som jag är så svag för. Om du Stig är snäll och lägger upp en ny bild som smakprov, så hotar jag med ett återbesök vid lämpligt tillfälle:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...