Gå till innehåll

Åsikter om Triton test och vad man ska dosera.


runstenen

Rekommenderade inlägg

Fick mitt test, och det behöver doseras lite. Fö så känns det som att man inte kan lita på Hanna mätaren längre.
Fosfat var markant högre än vad den visade. Men men ..

Nu till min fråga och era erf / tips på doseringen. Kalium, Jod och Strontium tänkte jag köpa iaf, men vad av

det övriga skulle ni dosera ? Blir en jäkla massa flaskor om man ska köpa allt.
Utöver doseringen tänkte jag 3x20% vattenbyte denna vecka, sen 20% i veckan i 4-5 veckor.

EDIT: Nu ser jag att det finns tusen liknande trådar redan haha ;) 

@Lasse @jonasroman

@stigigemla

 

 

 

VERY IMPORTANT

K
: We have detected a lack of potassium. 363 mg/l

 

 

 

IMPORTANT

B
: We have detected a lack of boron. 3.065 mg/l

I: We have detected a lack of iodine. 13 µg/l
Sr: We have detected a lack of strontium. 5.179 mg/l
 

 

BENEFICIAL

Br
: We have detected a lack of bromine. 52 mg/l
Li: We have detected a lack of lithium. 173 µg/l
S: We have detected a lack of sulphur. 883 mg/l

FINE TUNING LEVEL 1

 

Mn: We have detected a lack of manganese. 0 µg/l ( ? Denna stod som grönt men noll )
V: We have detected a lack of vanadium. 0 µg/l ( ? Denna stod som grönt men noll )

Ni: We have detected a lack of nickel. 0 µg/l ( ? Denna stod som grönt men noll )
Nickel kunde visst vara farligt att dosera. Är det så ?

 

Stort tack. / E

Ändrat av runstenen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, runstenen sa:

Fick mitt test, och det behöver doseras lite. Fö så känns det som att man inte kan lita på Hanna mätaren längre.
Fosfat var markant högre än vad den visade. Men men ..

 

Nyfiken, vilken Hanna Fosfat Checker har du och vad visade den?

Vad visade Tritontestet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, runstenen sa:

Bara en iofs.

 

Ok.

Jag har märkt att den första mätningen blir väldigt hög medan ett antal, 5-10, direkt efter visar ett betydligt lägre värde.

Min Hanna HI713 visade konstant 0,04-0,05 vid första mätningen, gjorde jag 10 nya på raken hamnade de på 0,00 allihop.

Fick hem en HI736 (samma som din) häromdagen. Den gör exakt likadant, 17ppb första mätningen sedan 5-6 på raken som visar 8-9ppb.

 

Jag använder två kyvetter vid varje mätning, en för referensvatten och en med reagens. Då är det lätt att snabbt göra upprepade tester med samma reagensvätska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, runstenen sa:

Fö så känns det som att man inte kan lita på Hanna mätaren längre.
Fosfat var markant högre än vad den visade. Men men ..

Då jag mäter (med Hanna ULR) så får jag konsekvent högre värden med Hanna än vad Triton visar (flera olika test tagna vid exakt samma tidpunkt som Tritonrören fylls upp).

Hanna visar 0,08; Triton visar 0,02. Hanna visar 0,25, Triton visar 0,16 osv. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag hade så mycket/många avvikelser från NSW som vissa Tritonlab-test visar, skulle jag göra många vattenbyten istället för att korrigera med tillsatser!

Utifall jag redan gjort det, och ändå har många avvikande parametrar vore det kanske läge att byta saltmärke.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, greger sa:

Fotometrar är ju känsliga för kyvettens renhet och position - men också ett sådant enkelt misstag som att använda tummen istället för korken när man skakar kuvetten ger stora skillnader i resultat!

 

Jo, men jag är sjukligt nogrann så det är inte det tyvärr :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det någon som gjort en motsvarande Triton labs uppställning på olika saltblandningar och hur mycket de innehåller av varje ämne? Undrar också hur mycket en Triton labs test egentligen kostar i genomsnitt för de som följer deras rekommendationer till punkt och pricka. Vidare om resultatet blivit bättre efter ha följt deras råd och köpt och tillsatt ämnen efter deras rekommendationer?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 timmar sedan, runstenen sa:

Tänkte väl köpa Iodine, Kalium, Strontium och ev Boron fr Triton Labs. Är det nödvändigt med Boron ?

Om du har krav på att dina koraller ska må helt perfekt så ska du dosera upp alla avvikelser. Annars så försvinner lite av nyttan med att mäta alla parametrar.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Kjelle sa:

Finns det någon som gjort en motsvarande Triton labs uppställning på olika saltblandningar och hur mycket de innehåller av varje ämne? Undrar också hur mycket en Triton labs test egentligen kostar i genomsnitt för de som följer deras rekommendationer till punkt och pricka. Vidare om resultatet blivit bättre efter ha följt deras råd och köpt och tillsatt ämnen efter deras rekommendationer?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Det finns några resultat på salt, men då det varierar mellan batcher så fyller de inte alltid så stor nytta.
Jag har en kompis som köpte 15 flaskor och doserade upp enligt rekommendationerna och därefter skickades ett nytt test in och det stämde perfekt, och karet fick en vändning då polyperna sträckte på sig och allt mådde bättre.

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Rasmus Pedersen sa:

Jag la själv av med Hannas fosformätare efter att jag hade insett hur avvikande deras olika reagensbatcher var från varandra. Stickprovskontroller verkade inte vara deras starkaste sida, men de kanske har bättrat sig nuförtiden. 

 

tyvärr har jag samma erfarenhet att det är väldigt olika mellan batchar.

hade en batch som visade nära 0 när jag själva verket hade runt 0.04... (nej, inte bara en mätning utan alla mätningar diffade mycket).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller nog inte med dig där Greger. Personligen blir det en dålig kombination av provtagningsmetodik och dåligt färgseende. För mig är det bättre med insikten att man får ta alla hobbytester som hävdar att de klarar fosfatnivåer runt 0 till 0,15 med väldig stor misstänksamhet. Om man vet att det verkliga värdet när man läser 0,02 kan vara vad som helst mellan 0 och 0,15 och i sin bedömning lägger till en allmänt betraktande av hur akvariet och korallerna verkar fungera så kan man gå rätt. När man jämför hobbytesterna (oavsett om de ger svar i PO4 eller PO4-P) med Triton så måste man veta att Triton mäter total fosfor (tot P) medans bägge Hannas mäter fosfat men att den ena (låg) visa siffror för PO4-P (det vill säga P delen av molekylen) och den andra visar värdet som PO4 (det vill säga hela molekylen) Triton kalkylera sedan fram PO4 genom att förutsätta att all P är i form av ortofosfat. Är det mycket partiklar (små) i provet så kan det ge ett för högt värde av PO4

 

Vad gäller nitrattesterna så är det ännu värre - ser jag ett värde på nitrat på 5 - 10 ppm och ändå har cyano så testar jag alltid med nitrattillsatts ändå om fosfatvärdena är normala.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hanna ULR mäter med en precision på 0.02 ppm, förutsatt att man ej gjort nåt fel själv. Som med mkt annat, tex en saliferttest osv, ligger det oftast inte i testens fel när det blir fel, så länge  inte metoden/kittet/maskinen har ett inbyggt metodfel.  Men finns inget metodfel i maskinen eller metoden så handlar det om användarfel. Dom är förvisso inte att negligera, men vet man det så kan man oftast skärpa sina resultat. Jag håller inte alls med om att Hanna ULR är så felvisande med andra ord. Mät fler ggr, var extremt noga med att kuvetten ej har fingeravtryck eller fläckar, se till att inga luftbubblor finns på glas eller i vattnet, o se till att allt pulver kommer ner i kuvetten. Jag har aldrig haft avvikande resultat från förväntat. Men om det blir fel blir det oftast falskt högt för att du vidrört glaset eller dylikt. 

 

Ang dina avvikelser är dessa så många så jag hade nog börjat med att byta vatten flera gånger, kanske 20% 5 ggr med 1-2 veckors mellanrum, med ett salt du tror har värden nära nsw. Jag hade valt som vanligt red sea coral pro för det är det enda salt jag knappt nån gång sett avvikande värden på, medans jag tycker jag sett det på i princip alla andra salter titt som rätt, även de fabrikanter som påstår annat. Visst, även där stickprov men man ser det man ser. 

 

Det finns en del av de värden du har fel på som man inte vet betydelsen av. Triton har såklart ekonomiska intressen i sitt koncept. Jag anser att dom är mer affärsmässigt styrda i sina argument än vetenskapligt styrda, när dom menar att man skall punktdosera alla deras element. För det första så vet inte dom heller betydelsen av alla element. För det andra är flera av elementen omöjliga med deras maskin att detektera vettigt då deras level of detection ligger på en hel del element över NSW. Sen blir det i princip helt poänglöst att försöka konsekvent dosera upp alla singelelement utan att man följer upp detta med mkt frekventa mätningar, minst en gång i månaden. Det blir en enorm kostnad utan att du vet om du får så mkt tillbaka av det. 

 

Jag kört triton mer som ett stickprov, och rättar endast till om ngt avviker på ett ämne jag tror/vet har betydelse samt att det ämnet med deras maskin har en level of detection som ligger under nsw (annars går det ju ej dra ngr slutsatser) och att det inte med lätthet går att korrigera med ngr vattenbyten istället. Det har för min del hittills endast lett till att jag tillsätter jod, men i övrigt byter vatten. Jag ligger nästan alltid spoton med den enkla o billiga regimen:-)

 

Mvh

Jonas Roman

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Håller nog inte med dig där Greger. Personligen blir det en dålig kombination av provtagningsmetodik och dåligt färgseende. För mig är det bättre med insikten att man får ta alla hobbytester som hävdar att de klarar fosfatnivåer runt 0 till 0,15 med väldig stor misstänksamhet. Om man vet att det verkliga värdet när man läser 0,02 kan vara vad som helst mellan 0 och 0,15 och i sin bedömning lägger till en allmänt betraktande av hur akvariet och korallerna verkar fungera så kan man gå rätt. När man jämför hobbytesterna (oavsett om de ger svar i PO4 eller PO4-P) med Triton så måste man veta att Triton mäter total fosfor (tot P) medans bägge Hannas mäter fosfat men att den ena (låg) visa siffror för PO4-P (det vill säga P delen av molekylen) och den andra visar värdet som PO4 (det vill säga hela molekylen) Triton kalkylera sedan fram PO4 genom att förutsätta att all P är i form av ortofosfat. Är det mycket partiklar (små) i provet så kan det ge ett för högt värde av PO4

 

Vad gäller nitrattesterna så är det ännu värre - ser jag ett värde på nitrat på 5 - 10 ppm och ändå har cyano så testar jag alltid med nitrattillsatts ändå om fosfatvärdena är normala.

 

MVH Lasse

Jodå, du har en poäng i att (bristande) färgseende naturligtvis är en aspekt att väga in i valet av testmetod - samtidigt som digital decimaljakt ibland kan bli lite panikframkallande.

Jag har använde tidigare den "större" modellen av Hanna´s photometer - ofta parallellt med FaunaMarin eller D&D testet där avläsningen oftast blev den samma, känns som om den lilla gröna Tamagochin´s reagenser kanske inte är lika exakta!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, jonasroman sa:

med ett salt du tror har värden nära nsw. Jag hade valt som vanligt red sea coral pro

 

Värdena Red Sea Coral Pro ligger väl ganska långt från NSW kan jag tycka.

Red Sea Salt i blå hink är i princip "spot on" med NSW.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte ett dugg på att Hannas fosfat och fosfortester visar olika resultat på olika batchar. Funktionen hos testen är att det har kemikalier som reagerar med fosfat och då bildar en färgad kemisk förening som man mäter mängden/färgen av. Och kemikalierna räcker till högsta värdet på skalan + säkerhetsmarginal. Det är mängden fosfat som avgör hur mycket färg det blir. Mäter man fel är det något handhavandefel. Och där är tyvärr Hanna Checker extremt känslig.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bara säga att jag inte gjorde ngt fel när jag mätte i alla fall. Jag är sjukligt noggrann och rengör med sprit och tops innan varje mätning. Sen ursköljning i kranvatten i 1 minut. Sen osmosvatten. Sen en special mikrofiber trasa. Inga fingeravtryck. Jag har tom markeringar i korken så att kuvetten hamnar exakt på millimetern på samma ställe. Om ni inte tror mig är ni välkomna hit så ska jag visa hur det går till ;)

 

Man ska inte behöva göra flera mätningar på raken. Har provat det också och då har det diffat litegrann. Men inget i närheten av detta. 

 

Jag har varken lust eller tid att använda 3 reagenser för en mätning, och det är inget tillverkaren nämner över huvud taget. Och om man då får 3 olika värden ska man ta det som känns bäst för dagen ? Haha. 

 

Nej antingen så stämmer inte Hanna testet ( just den gången eller alltid eller ibland ) eller så har Triton Lab fel. Handhavande fel ? ( skämt ) eller så händer ngt med vattnet i provrören under transport. 

 

Jag kan bara säga att mitt förtroende för Hanna mätaren är kraftigt försämrat om jag säger så. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...