Gå till innehåll

Kontorsakvariet


Claes_A

Rekommenderade inlägg

3 hours ago, Claes_A said:

Ja nästan säkert. Jag centrifugerade 1 ml av skummarkoppens innehåll och tittade på pelleten. Pelleten var grön och alger av olika slag var helt dominerande i preppet.

Skall bli intressant att se om min gyttja/avskum förändras när jag sätter i fler koraller och andra planktonätare i karet. Kanske även testa att minska effekten på skummaren, eller stänga av den i intervaller.

 

Din Sanderskummare ser förresten väldigt stor ut bredvid karet (även om de väl tillverkade ännu större modeller)? Hurpass effektiv uppskattar du att den är jämfört med dagens skummare?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Christian J sa:

Din Sanderskummare ser förresten väldigt stor ut bredvid karet (även om de väl tillverkade ännu större modeller)? Hurpass effektiv uppskattar du att den är jämfört med dagens skummare?

 

Storleken på skummaren; it's not a bug, it's a feature! En konversationspjäs för naturvetare.

 

Skummaren är som alla lindträskummare lite meckig och rätt beroende dagsformen på cirkulationspumpen (grad av igensättning). Det sänker snittet på dess prestation. Men annars tror jag den är rätt så effektiv. Men kanske inte i relation till dess storlek? Jag har den mest för gasutbyte och för att kunna dosera ozon. Så ger den ju lite vattenvolym också. början var den rätt aktiv när det fanns skit i karet men nu utan ordentlig matning tar den det lugnt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag testade för andra dagen i rad att dosera 0,2 ml Blomstra i morse och efter 20 min mäta ammonium med Saliferts test. Teoretiskt borde jag ha höjt halten med 0,12 mg/L (om inget omedelbart upptag sker). Det var inte mätbart med den testen (inte oväntat).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fortsatt under veckan med min dosering av 0,2 ml Blomstra dagligen till det ungefär 50 L stora akvariet. Inte mycket att säga, kanske lite mer algtillväxt på rutan. Rhodactis, knapparna och gorgonian ser bra ut men det har de alltid gjort.

 

Mätte nitrat idag och det var inte mätbart. Det är tydligen en skillnad på att dosera ren nitrat respektive samma kvävemängd i form av Blomstra där hälften av kvävet är nitrat och den andra är ammonium. Kanske inte så konstigt, nitrat tas bara upp av alger och denitrifierande bakterier medan i princip alla celler använder ammonium som primär kvävekälla. Eller så är det Blomstras fosfat som får kvävet att gå åt fortare. Jag ska öka dosen något men tar det stegvis. Och jag måste skaffa reagenser till min gamla HI713 Hanna fosfatmätare.

Ändrat av Claes_A
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

26 minuter sedan, Claes_A sa:

Har fortsatt under veckan med min dosering av 0,2 ml Blomstra dagligen till det ungefär 50 L stora akvariet. Inte mycket att säga, kanske lite mer algtillväxt på rutan. Rhodactis, knapparna och gorgonian ser bra ut men det har de alltid gjort.

 

Mätte nitrat idag och det var inte mätbart. Det är tydligen en skillnad på att dosera ren nitrat respektive samma kvävemängd i form av Blomstra där hälften av kvävet är nitrat och den andra är ammonium. Kanske inte så konstigt, nitrat tas bara upp av alger och denitrifierande bakterier medan i princip alla celler använder ammonium som primär kvävekälla. Eller så är det Blomstras fosfat som får kvävet att gå åt fortare. Jag ska öka dosen något men tar det stegvis. Och jag måste skaffa reagenser till min gamla HI713 Hanna fosfatmätare.

Jag har ett paket reagenser om du vill ha, köpte fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vore det ett alternativ att dosera både blomstra och kaliumnitrat tillsammans för att kompensera för skevheten i blomstra? Är lite lockad att testa själv, jag är ganska säker på att jag nollat mitt fosfat. Jag får inget utslag alls på mitt fosfat test(som dock är utgånget, beställt ett nytt) och har kört gfo i ungefär 3 månader. Algerna ser halvdöda ut med och cyanon har börjat uppenbara sig. Så det vore inte orimligt.

 

Det borde gå bra att späda blomstra med RO vatten antar jag? I mitt kar borde det gå åt väldigt lite så kan vara svårt att få en exakt dos när så små mängder ska doseras. Det är ju lite koppar i blomstra med. Min koll på vad som är en ofarlig mängd där är obefintlig även om det låter ganska lågt. Är det något att vara orolig för?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var också lite inne på att dosera nitrat och Blomstra.

 

Jag kan inte se att kopparhalten i blomstra är ett stort problem. Koppar behövs ju som mikroelement för allt liv i karet men är giftigt i högre halter. Så vad pratar vi om för halter? Blomstra har en halt på 15 mg/L, det ligger i samma storleksordning som kopparhalten i vissa av våra foder. Efter att ha tillsatt 1 ml till 50 L vatten (min dosering per vecka just nu) så är den teoretiska ökningen av vattens koncentration vara 0,3 mikrogram/L. Extremt låga halter och jag tror inte det lär hålla sig lösligt i akvarievattnet många minuter, organismerna lär ta upp det och det lär binda till karbonater och liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter rimligt.

 

Jag testar dosera blomstra nu med för att öka mitt fosfat och se om det piggar upp karet lite. Jag doserar mycket fegare än dig dock. Jag testar dosera 0.05 ml per dag i en vecka, det ska bli 0.35 ml blomstra i veckan vilket borde öka fosfat med 0,21 mg/l. Om jag inte räknat fel, är inte usel på matte men ganska avtrubbad... Din dosering borde öka fosfat i ditt kar med 0.6 mg/l då? Är väl bara avvakta och se om en vecka. Man vill väl lägga sig på en nivå där det blir lite över men minska dosen om värdet börjar skena uppåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, mikoto sa:

Din dosering borde öka fosfat i ditt kar med 0.6 mg/l då? Är väl bara avvakta och se om en vecka. Man vill väl lägga sig på en nivå där det blir lite över men minska dosen om värdet börjar skena uppåt.

 Precis, teoretiskt 0,6 mg/L ökning. Men jag tror inte att jag kommer att se sådana ökningar, biomassan är på god tillväxt just nu och jag gissar att akvariet är fosforsvält.

 

Annars har akvariet varit fullt av liv idag efter Blomstraveckan. Lite mer alger på grus och glas. Massor av småkryp överallt. En liten Halimeda har tittat upp från en sten under veckan liksom nån annan högre grönalg. Akvariet har också en lite oljig hinna på ytan (saknar ytavrinning). Om det är 1 ml Blomstra eller bara en bra vecka är som vanligt svårt att veta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jäkligt intressant tråd! Det jobbigaste problemet har för (förutom mig själv) mig varit red turf alger.Vill flika in vad jag snappat upp angående alger på rev från en rapport. Nämligen i områden rika på sjöborrar men fattigt på betade fisk tycktes fulalgerna frodas. I mitt kar öste jag i turbosniglar, sjöhare och borrar. Ändå spirade red turf och lånhåriga grönalger. Jag har inte en enda betande fisk... Vidare i rapporten, där det fanns rikligt med betande fisk, fanns inte mycket till alger. Min tanke är att man med fördel ska ha djur som äter olika slags alger och i olika stadier. Om fisk inte betar ner alger rår inte sniglar och borrar på dom är min hypotes. 

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-02-15 at 16:45, KMG sa:

Vill flika in vad jag snappat upp angående alger på rev från en rapport. Nämligen i områden rika på sjöborrar men fattigt på betade fisk tycktes fulalgerna frodas. I mitt kar öste jag i turbosniglar, sjöhare och borrar. Ändå spirade red turf och lånhåriga grönalger.

Har du någon länk till detta - det är inte riktigt vad jag läst. Intressant att kolla.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 timmar sedan, Lasse sa:

Har du någon länk till detta - det är inte riktigt vad jag läst. Intressant att kolla.

 

MVH Lasse

Här är den. Sammanfattning längre ner om man inte vill plöja igenom hela rapporten. Min teori är att olika djur äter inte bara olika saker, utan i olika stadier. Snäckor och borrar rår inte på "långhåriga" alger. Däremot går det bra om dom tuktats av betande fisk först. 

https://www.researchgate.net/publication/258381258_Grazing_Effects_of_Fish_versus_Sea_Urchins_on_Turf_Algae_and_Coral_Recruits_Possible_Implications_for_Coral_Reef_Resilience_and_Restoration

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ny arbetsvecka ny koll på kontorsakvariet. Allt ser bra ut, den stora händelsen är att det nu står klart att Rhodactis med neongröna toppar (mitten av karet bilden ovan) nu delar sig igen. Alkaliniteten hade sjunkit nedåt 7,5 dKH under helgen (Jag doserar 2-part manuellt så det sker bara mån-fre).

 

Ingen större algväxt på glaset, det lilla som växer tar snäckorna. Den lilla Halimedan på en levande sten kämpar sig upp liksom någon grön makroalg som ser rätt ynklig och svält ut.

 

Nitrat är fortfarande omätbart med Salifert.

Fosfat är också omätbart ("0.00" ppm) med Hanna HI713 ( @maglofster sponsrade reagens i förra veckan)

 

Med tanke på mätvärdena och akvariets lite svälta utseende tror min dosering av Blomstra, 0,2 ml per dag (till kring 50 l totalt) mån-fre är för låg så i dag dubblade jag doseringen till 0,4 ml per dag mån-fre. Ett litet utslag på fosfattesten skulle kännas rimligt men jag tar det långsamt. Jag doserar alltså samma mängd kväve med Blomstra som jag gjorde tidigare i form av natriumnitrat men får inget mätbart nitrat med denna doseringsregim. Uppenbarligen konsumeras kvävet i snabbare takt nu när det doseras som hälften ammonium och hälften nitrat tillsammans med lite fosfat (och mikroelement).

Ändrat av Claes_A
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skötselfritt akvarium var ursprungsplanen men hur kul är skivanemoner?

 

Det blev en liten beställning som kom i låda idag. Catalaphyllia jardinei är en gammal favorit (och med tiden alldeles för stor för akvariet...) Tittade ut fint under kvällen:

 

927438059_Skarmavbild2019-02-26kl_19_57_57.png.72840aa990a6b454d794184af4c0e157.png

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Claes_A sa:

Skötselfritt akvarium var ursprungsplanen men hur kul är skivanemoner?

 

Det blev en liten beställning som kom i låda idag. Catalaphyllia jardinei är en gammal favorit (och med tiden alldeles för stor för akvariet...) Tittade ut fint under kvällen:

 

927438059_Skarmavbild2019-02-26kl_19_57_57.png.72840aa990a6b454d794184af4c0e157.png

 

 

Kan ana förhandlingar hemma :)

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Akvariet fungerar stabilt och bra. Vanligaste frågan från kollegor: "Var är fiskarna?"

 

Nu har stora amphipoder tagit över helt och deras bytesdjur copepoderna syns inte till längre. Amphipoderna verkar dessutom ha konkurrerat ut de små räkorna på kring 2 mm som dök upp en period. Någon sorts snäckor har fått avkomma för nya småttingar har dykt upp på glaset. Kalkalger börjar täcka pumpar och grus.

 

Jag tillför 0,4 ml Blomstra varje kontorsdag samt även Fauna Marin Coral Dust (fick ett varuprov i sändningen från Tyskland), torrfoder eller jäst lite mer oregelbundet.

 

Nitrat och fosfat är fortfarande inte mätbart men man ser att ekosystemet behöver det där kvävet och fosforn som jag tillsätter. Nån grön makroalg har vaknat till liv. En liten Halimeda kämpar sig också upp.

 

Den rosa gorgonian älskar det här karet och grenar sig hej vilt och promenerar ut över sin sten med låga utlöpare till grenar.

 

1678291019_Skarmavbild2019-03-07kl_19_56_43.png.868742d8de3d6cee8679490d346f2d74.png

 

 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan jag börjat dosera Blomstra växer denna makroalg fint. Den kom med en levande sten. Vad är det för någon?

 

1490359970_Skarmavbild2019-03-12kl_16_54_53.png.5cb8ef7bdb05dc33f4f95f8846294425.png

 

Annars kan jag fortfarande inte mäta nitrat (Salifert) eller fosfat (Hanna) trots min Blomstradosering så allt tillfört kväve och fosfor går in i ekosystemet.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Sorry, missade era kommentarer i influensan. Akvariet har doserats som tidigare med 2-part och Blomstra. Men ser att det ger effekt, akvariet håller på att mörkna nu p g a tillväxten av mörkröda kalkalger. Korallerna mår bra och växer till med undantag från Catalaphyllian som ser lite taskig ut vissa dagar. Jag vet inte vad jag ska göra för att hålla den glad. Mat?

 

Bytte lindträutströmmare i skummaren med dramatisk förbättring av skumningen. De gamla utströmmarna har varit med sedan i november...

 

Den misstänkta Caulerpan har tagit fart lite väl mycket. Jag skördade en burk på ett par kompakta dl i dag. Den kan bli ett framtida problem med nuvarande tillväxthastighet inser jag:

 

454993858_Skarmavbild2019-04-04kl_17_52_55.png.53100808aa33e262cc1f612bd22cc0ca.png
 

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...