Jeanette Åhs Postat 26 maj 2020 Postat 26 maj 2020 Hej! värden: Salt 1,025 kalcium 380 fosfor 0,03 nitrat 10 kh 8,3 magnesium 1380 vi har en bra städpatrull men de vill inte ta dessa cyano. Började i sanden sedan krypa upp på stenen. Borstar och samlar upp det bruna som nu har bildat trådar med bubblor på toppen. Många av Korallerna mår inte så bra. Fiskar märker vi ingen påverkan. Bilden är nytagen efter rengöring. Vad tycker ni att vi ska göra? Citera
Jois Postat 26 maj 2020 Postat 26 maj 2020 Börja med att dra ner på belysningen, dvs antal timmar. Citera
nike83 Postat 26 maj 2020 Postat 26 maj 2020 det första tänker jag är att ta reda på om det är cyano eller dinos. hur stort är akvariumet? Hur länge har det varit igång? Citera
Jeanette Åhs Postat 26 maj 2020 Författare Postat 26 maj 2020 280 liter inklusive sump. Akvariet är ett red ses e-Max 250 akvariet har varit igång i ca 1,5 år. Det brukar bubblar upp på ytan som små bruna korn på em/kväll. en bild nu på sanden det är mycket cyano eller dino på snäckornas och eremiternas skal. Citera
KMG Postat 26 maj 2020 Postat 26 maj 2020 (ändrat) Ser tyvärr ut som dino. Men för att vara säker brukar jag titta i ett elektroniskt mikroskop från eBay för cirka 500 spänn. Dino = runda gryn/linser. Cyano = Spagetti. Spirulina = korkskruvar. Cyano brukar botas med stöddosering av nitrat och 72 h mörkläggning. Samma med spirulina. Dino är jobbigare. UVC och eventuellt dosering av väteperoxid 3% 14 ml/100 l. Räkor tål det inte och dör. Koraller blir sura, men repar sig (mina erfarenheter). Vad mäter du fosfat och nitrat med? Att nolla Po4 brukar vara en triggar för dino. Ändrat 26 maj 2020 av KMG Citera
peterj66 Postat 26 maj 2020 Postat 26 maj 2020 Läste en artikel för inte så länge sedan om en som blev av med dino genom att höja tempen i akvariet. Ska se om jag kan hitta den igen 1 Citera
mikoto Postat 26 maj 2020 Postat 26 maj 2020 Ja, det prata de om nyligen i en av Reef News Network podcasten hörde jag med, kan vara värt att testa. Citera
peterj66 Postat 26 maj 2020 Postat 26 maj 2020 1 minut sedan, mikoto sa: Ja, det prata de om nyligen i en av Reef News Network podcasten hörde jag med, kan vara värt att testa. Minns du temperaturen? Har för mig att det var 28 grader men är inte säker. Citera
mikoto Postat 26 maj 2020 Postat 26 maj 2020 Nej, måste lyssna om för att hitta det. Men jag har också för mig att det var 28 grader. Behöver ju förstås kontrolleras mer noga innan man börjar "behandla". Citera
mikoto Postat 26 maj 2020 Postat 26 maj 2020 Här finns det diskussion om saken: https://www.reef2reef.com/threads/amphidinium-dinoflagellate-treatment-methods.365850/page-48 Och där föreslås 82 grader F som blir 28 grader Celcius, så du mindes rätt Peter. Så detta är värt att testa! 1 Citera
KMG Postat 26 maj 2020 Postat 26 maj 2020 Grymt intressant! Helt klart värt att prova. Skulle vara fantastiskt att slippa UVC och kanske väteperoxid om man råkar ut för dino igen. Citera
Jois Postat 26 maj 2020 Postat 26 maj 2020 Det är ingen av er som noterat om dinon reducerats på sommaren, då våra kar har en tendens att nå dessa temperaturer? (Av er som haft Dino-problem alltså.) Citera
Jeanette Åhs Postat 27 maj 2020 Författare Postat 27 maj 2020 Hej! Vi mäter med salifert. Har från start haft mycket låga fosfat och nitratvärden. Har doserat nitrat för att komma upp till ca 10. Verkar som vi har dino. Ibland har det satt sig på glaset också. ska testa med att öka värmen till 28 grader och släcka ner i 72 timmar. Citera
peterj66 Postat 27 maj 2020 Postat 27 maj 2020 Varför har ni doserat upp nitratet så högt som 10? Låter lite högt men det kanske är av någon speciell anledning. Annars hade jag nog försökt hamna på no3 mellan 2 och 5. Min erfarenhet när det gäller alger är att de kommer när något förändras i akvariet som leder till ändrade nitrat och/eller fosfatvärden. Inget som hänt som gjort att problemen startade? Lycka till med temphöjningen men var försiktiga så det inte sticker iväg över 28 grader. Citera
Kjelle Postat 27 maj 2020 Postat 27 maj 2020 De allra flesta problem med dinosaurier har oftast en uppkomst i lågt pH och låg redox. Det man då i första hand bör se över är ljuset och vatten cirkulationen. Hålla på och laborera med vatten temperaturer och annat är nog rätt meningslöst om man inte först ser över dessa två faktorer. Citera
mogge77 Postat 27 maj 2020 Postat 27 maj 2020 (ändrat) 13 timmar sedan, Jois sa: Det är ingen av er som noterat om dinon reducerats på sommaren, då våra kar har en tendens att nå dessa temperaturer? (Av er som haft Dino-problem alltså.) Jag har tvärtom mer Dinoproblem över sommarhalvåret, kan bero på att en liten del av akvariet nås av solljus på morgonen under den tiden av året dock.. jag brukar alltid få Dino och cyano samtidigt, när något förändras, sedan tar det oftast tre månader innan det kryper tillbaka till obefintliga nivåer igen.. Ändrat 27 maj 2020 av mogge77 Citera
KMG Postat 27 maj 2020 Postat 27 maj 2020 6 timmar sedan, mogge77 sa: Jag har tvärtom mer Dinoproblem över sommarhalvåret, kan bero på att en liten del av akvariet nås av solljus på morgonen under den tiden av året dock.. jag brukar alltid få Dino och cyano samtidigt, när något förändras, sedan tar det oftast tre månader innan det kryper tillbaka till obefintliga nivåer igen.. Också intressant. Vet du vilken temp som ditt kar håller på sommaren? Hos mig blir det inte mer än 24 inne. Vattenvärden för Po4 och No3? Väldigt intressant beträffande målvärde/ratio för stabilitet. Citera
mogge77 Postat 27 maj 2020 Postat 27 maj 2020 Brukar hålla runt 26 varma dagar på sommaren och 23 på vintern.. Jag tror det dyker upp när jag råkar få en dipp på No3 Citera
KMG Postat 28 maj 2020 Postat 28 maj 2020 On 2020-05-27 at 06:20, Jeanette Åhs sa: Hej! Vi mäter med salifert. Har från start haft mycket låga fosfat och nitratvärden. Har doserat nitrat för att komma upp till ca 10. Verkar som vi har dino. Ibland har det satt sig på glaset också. ska testa med att öka värmen till 28 grader och släcka ner i 72 timmar. Hur såg Po4 ut? Kanske osera upp det med?Annars är det risk för fortsatt elände. Dino sägs triggas främst av lågt Po4. Sedan har man det fortsatta nöjet att hålla koll på No3 och Po4 när balansen är tillbaka. Ska bli spännande att höra hur det går med temphöjningen. Fast nu kör ni ju mörkläggning samtidigt, så det blir inget entydigt svar. Citera
Lasse Postat 28 maj 2020 Postat 28 maj 2020 (ändrat) Här kan det komma en del tips https://www.reef2reef.com/threads/cyanobacteria.724322/ I post #23 så ger jag en del funderingar om NO3 nivån under olika förhållanden. Det rör sig mot Dino också MVH Lasse Ändrat 28 maj 2020 av Lasse Citera
KMG Postat 28 maj 2020 Postat 28 maj 2020 (ändrat) Intressant att åka på cyano och även lite dino. Tror dock att de alltid är närvarande men ej blommande. Fel och svajiga nivåer på No3 och Po4 lär man väl kunna konstatera är orsakerna? Läste i tidigare tråd att dino inte försvann för alla med temphöjning till 28. Min erfarenhet är att en kombo av UVC och väteperoxid modell tyngre dos (14ml 3%/100 l 1 till 3 ggr/dygn) knäcker dom efter nästan en vecka. Är beroende på art av dino hur lätta eller svåra dom är. Många kan både fotosyntesa och äta fast föda. Vissa bara det ena eller det andra = simmar inte i vattnet och åker inte in i UVC. Då funkar väteperoxided. Dock dör räkor och tung dosering mer än 4 till 5 dagar kan knäcka koraller enligt min erfarenhet. Kör själv en 72h mörkläggning efter ett utbrott av cyano. Har börjat med GFO för två veckor sedan och ökad belysning av chaeton. Han inte med dosering av nitrat och kom nära noll. Po4 var nere på 0.04 men ökade vid mörkläggning antagligen av döende alger som släpper. Skummaren prodocerde det dubbla omgående Ändrat 28 maj 2020 av KMG 1 Citera
Jeanette Åhs Postat 29 maj 2020 Författare Postat 29 maj 2020 Hej! Vi har från start haft väldigt låga nitrat och fosfat värden nära noll. Har doserat nitrat med saltpeter för att få upp värdena. Tillför även kh för att få ett stabilt värde på 8 - 8,5. Har nu höjt värmen till 27 och tycker att det redan ser lite bättre ut. Ska gå upp till 28 grader. Citera
Lasse Postat 29 maj 2020 Postat 29 maj 2020 (ändrat) Hur mycket koraller har ni och vilka typer. Det kan vara värt att gå upp med fosfaten också. Har ni haft lågt av både nitrat och fosfat så brukar fosfaten ibland dyka och lite ta ut effekten av höjd nitrat. Temperaturhöjning - vet inte - det snabbar nog på processen men exempelvis Triton brukar rekommendera att gå ner i temperatur, troligtvis för att minska biomassatillväxten under bekämpningstiden. Själv vet jag inte vilken taktik som är bäst. Väljer man högre temp så skulle jag i alla fall vara noggrannare med störningen av mattorna. Jag skulle undvika vattenbyten - om jag skulle suga ut mattorna så skulle jag låta detta sedimentera i en hink och hälla tillbaka vattnet. Men på sista tiden har jag bara koncentrerat mig på att virvla upp mattorna. det är mest sockerartersom löses up i vattnet och på så sätt inte blir tillgängliga som direkt energikälla för cyanobakterierna/dinoflagellaterna. Målvärden under bekämpningstiden PO4 - runt 0,1 och NO3 5-10 ppm MVH Lasse Ändrat 29 maj 2020 av Lasse Citera
Jeanette Åhs Postat 29 maj 2020 Författare Postat 29 maj 2020 Har lps och mjuka koraller anemoner inga sps koraller. Tycker att de flesta korallerna får backa för dinon. Har haft mycket i sanden men det har även spridit sig upp på stenen. Har 5 sandstjärnor och fyra sandsnäckor har läst både ja och nej till att ha dessa att de äter upp alla nyttiga smådjur i sanden. Kan vara så att vi har haft för lite sand 10 kg. Har finkornig sand 1-2 mm när det är vitt är det så fint ihop med alla färger. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.