Gå till innehåll

Sillens första saltvattenskar


Sillen

Rekommenderade inlägg

Min antydan till att börja få trådalger har försvunnit. De som satt lätt åtkomliga på botte tog jag bort med skrapan och sen minskade jag kraftigt på matningen. Matningen var tidigare en kompbination mellan flingor och pellets men har nu tagit bort flingorna då jag tror de är lite av boven i dramat. Om jag har cirkulationen avstängd hamnar flingorna på ytan även om jag släpper dem under ytan och då är det bara fröknarna som äter. Om jag har cirkulationen i gång får alla maten men allt för stora mängder hamnar i revet och övergöder då karet.

En nybörjares analys som verkar fungera.

Till helgen har jag för avsikt att bygga i om lite i ena hörnet på revet för att döja den mycket fula slangen till UVC pumpen. LS: har legat mörkt ett tag hos JR och sedan 2 veckor hos mig. Total mängd ca 6 kg. Borde inte vara några problem eller risker med det då jag redan har 55 kg i karet, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 491
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har bara problemet med att flingorna virvlar in i revet om jag har pumparna på eller att bara fröknarna äter om flingorna blir kvar på ytan.

Jag har fått för mig att jag inte vill ha ormsjöstjärnor i karet. Har ingen klar uppfattning om varför för jag minns inte. Får väll läsa på igen så jag kan ta beslut om det.

Ska jag vara ärlig (vilket mamma säger att man ska) så vet jag inte vad arrowhead är? Är det en fisk som jag gissar så undrar jag vilket släkte den tillhör så att jag kan söka vad det är för fisk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Snyggt kar du har Jonas!! Ser fram emot att komma och kika på det någon gång i sommar. Vad har du för ljus?

TREVLIG HELG

Martin

TACK!!!

Kul att få beröm!:ler: Du är så välkommen så. Älsta dottern tyckte du skulle ta med valpen sen också men hon tyckte också att den skulle sova kvar här! Vi har förklarat att det inte funkar men hon tycker att ni ska komma också.

Jag gick nu till datorn för att beställa nya lysrör. Jag ska köpa 3 st T5 54 W mellan 10 000 och 14 000K för att byta ut 3 st 28 W. Har byggt om armarturen redan så den fungerar med 54 W. Jag tror att dessa lysrör påvärkar också så att jag får enstaka trådalger. Utöver detta har jag 2 st T5 54 W osram 67.

Jag har valt bort "glitter effekten" till fördel för att slippa ha kylare samt ekonomi. Jag har inte nu plan på att skaffa MH utan tänker köra så hör tillsvídare!

EDIT: Här kan det läsas hur jag funderade! https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9828

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min kostade 180 kr på ciklidleken i lerum

Jag bor ju en bit bort från Lerum. Vill gärna hitta någon i Mälardalen!

Nu ska jag söka efter en sådan! Jag tycker den ser as cool ut! Det är inte så att den blir attakerad av fiskar eller ställer till oreda?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tre med mig från Madeira 1974 som klarade sig länge i den tidens saltkar även om de slogs så mycket så att de saknade ett eller flera ben för det mesta.

De parade sig till och med i mitt kar även om jag inte såg några larver kläckas.

Det var litet lustigt att se de stående mitt emot varandra med ben hoptrasslade åt alla håll och så i mitten en missionärsställning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:ledsen: >Min första fisk har redan dött! En av mina två Chrysiptera Taupou hittades på botten till stor del uppäten. Detta händ vid 20 tiden i kväll även om jag vid 14 tiden såg den simma omkring. Båda 2 var så pass tuffa då så det var på G att äta ur handen.

Är inte hel däppad men det kändes tråkigt då jag gillade dessa!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag möblerat om lite i karet även om jag inte är helt nöjd med hur jag döljt slangen som var målet. Har försökt ta kort för att visa er men fotokunskaperna behöver uppövas. Jag återkommer med bilder.

Jag ska nu åka bort i en och enhalv vecka för första gången sedan jag skaffade akvariet. Lite nervöst är det men frun har förtroendet och Ghost är beredd att stötta vid behov. Dock har jag ännu inte bestämt om jag ska våga lägga i sista biten LS för att inte riskera krach eller annat då jag är lite osäker på id på det som finns på den. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=11577

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag inte sett min akvarium på snart än vecka! Jag trodde ínte jag skulle vara så beroende av det. Sitter nu och funderar på hur det mår av att inte ha mig pillande i det. Antagligen så är det bara hur bra som helst men jag kan inte låta bli och fundera!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hemma till familj och akvarium igen. Har nu varit birta från karet i 1,5 veckor vilket har varit lite nervöst då det är första gången och frun inte är så insatt. Allt i karet ser ut att må toppen. Tyvärr så ser äve löite trådalger ut att ha mått utmärkt när jag varit borta och det är på de ställen jag inte lyckades att få bort dem hel på innan jag åkte. Dock ingen katastrof.

Jag fick en lite fragg av en hårdkorall som har tagit sig massor medans jag har varit borta och det känns toppen. Jag har ju haft en rätt stor krabba tidigare och den mår atagligen också bra för den ser ut att ha ömsat skal nu vilket gör att jag ska ta upp skalet och föröka idetifiera arten.

Tyvärr har skummaren stannat under tiden vilket jag är lite orolig för. Måste starta den igen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu jobbar jag på att få bukt på mina alger. Jag har inte massor och tänker inte heller få. Det som stör mig är att jag har fuskat någonstans för annars hade jag inte fått alger. Det vart väll inte bättre av att jag var borta i nästan 2 veckor och att under den tiden så funkade inte skummaren ordetligt även om frun fick bra assistans.

Jag håller nu på att läsa på vad det är som ger algerna näring och ska ta och mäta silikat, fosfat och nitrat under dagen i dag. Jag bytte ungefär 40 liter vatten under gårdagen och det var mindre än en vecka sedan sist. Jag har nu mer även en Zebrasomas Scopas som verkligen inte ser ut att vantrivas utan äter friskt.

Kommer även att öka mängden snäckor då jag har haft förluster där och de jag har kvar (tror jag) har inte sett på ett tag. Dessutom kommer det att ökas med pepparmintsräkor då jag har sett några glasrosor på svårtillgängliga platser!

Skickar med 2 bilder på de sorters alg jag har samt en helhetsbild. Bilderna är blåare än verkligheten´även om det är för blått.

post-2171-1446891282524_thumb.jpg

post-2171-1446891282541_thumb.jpg

post-2171-14468912825556_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu mät upp lite värden. Dock ser jag inte vad som ger energi till algerna. Nån som kan ge tips på vad jag ska kolla mer? (Måste skaffa silikattest)

Ammoniak NH4 0,25

Nitrat NO3 2,5

Nitrit NO2 <0,1

Fosfat PO4 0,1

Min fråga är vad som är boven till algerna (utöver mig själv alltså)?

EDIT: Om jag som nybörjare tolkar värdena är det OK förutom fosfat som ligger på gränsen till högt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Sillen!

Min uppfattning är att matning och ljus är dom viktigaste faktorerna när algerna kommer. Dina värden tycker jag annars är ok, trotts lite ammoniak och fosfater som du nämnde. Hur matar du (mängd, typ och omfattning). Frusen artemia och flingfoder är stora fosfatkällor. Sen kanske det beror på ljuset. Står karet delvis i solen någon gång under dagen? Hur kor du belysningen (längd, typ).

Största problemet med Bryopsis är att få djur tar det. Själv fick jag bort mycket manuellt som inte växt tillbaka (satt i klasar). Annars tror jag att min Caulerpa tar han om det mesta (2 liter var 4:e vecka rensar jag bort från refugium).

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Sillen!

Min uppfattning är att matning och ljus är dom viktigaste faktorerna när algerna kommer. Dina värden tycker jag annars är ok, trotts lite ammoniak och fosfater som du nämnde. Hur matar du (mängd, typ och omfattning). Frusen artemia och flingfoder är stora fosfatkällor. Sen kanske det beror på ljuset. Står karet delvis i solen någon gång under dagen? Hur kor du belysningen (längd, typ).

Största problemet med Bryopsis är att få djur tar det. Själv fick jag bort mycket manuellt som inte växt tillbaka (satt i klasar). Annars tror jag att min Caulerpa tar han om det mesta (2 liter var 4:e vecka rensar jag bort från refugium).

M.v.h

Peter

Tackar för svaret och vår dialog efter att du skrivit här! Känns ju skönt att jag inte verkar ha hamnat helt fel i mina teorier.

Jag ska ta och försöka svara på de frågor du ställer.

Hur jag matar. Inledningsvis matade jag mer än jag gör nu och då matade jag blandat med formula 2 samt flingor. Nu har jag valt bort flingorna sedan en knappt en månad då jag tidigt trodde flingorna var del i problemet. Jag matar nu med knappt 10 små formula 2 pellets / dag alternativt byter jag dom mot en annan sorts pelets och då motsvarande mängd. Jag matar nu en gång per dag och oftast når inte mer än någon pellets ner till botten där mina putsar räkor väntar på sin mat.

Belysning har jag nu 5x54 W T5. Här kom jag och Peter fram till att 3 av mina rör är en blandning mellan 6000 K och 22 000 K http://www.pwss.se/product.php?productid=2082&cat=588&page=1 . Jag ska nu alltså ellemenera den orsaken genom att byta dessa rör. Söker nu lämpligt rör som ligger mellan 10 och 14 000 K. Tips tas emot.

Vad det gäller algerna så är de som jag inte vet arten på som är långa och lätt går sönder och sprider sig värst, dem suger jag upp när jag gör vatten byten. Tyvärr kommer de snabbt tillbaka. Har inte sett något av de levande äta dem. Bryopsis har jag nu lyft ur stenen och lagt den i annat kar för att rensa manuellt i morgon. Hoppas att någon av kirurgerna tar de de små bitarna jag inte fick bort.

Vill gärna ha fler synpunkter även om ni är osäkra. Skriv då detta bara så jag vet! Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En lite uppdatering.

Efter att nu bytt ca 30 liter vatten 2 ggr/vecka samt även släkt ner ena typen av T5 rör har nu mina algproblem minskat kraftfullt. Det är inte över men jag tror att stor biv i dramat är att mina lysrör är en blandning av 6000 K och 22 000 K. Det var en chansning som inte gick hem.

Jag har tagit bort mina "håralger" vid vatten bytena genom att sugit ut vattnet i närheten av algerna vilket resulterat i att de följt med suget ut. Mina trådalger har jag i kväll skrapat bort från den stenen som de satt på.

När jag lyfte ur stenen för att ta bort algerna hittade jag dessa geleklumpar på undersidan av stenen. Jag vet inte vad det är men hoppas på någon svamp som är bra att ha. Någon som har tips på vad det är samt om de är bra då jag har et stort antal på denna stenen?

post-2171-14468912842362_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog inte tippa på att ljuskombinationen är det som ställer till det, jag gissaar istället på den lilla fosfaten. Jag hade en kort "invasion" av håralger och de växte på ett område av ca 5x5 cm. tökade min städpatrull från 1 till ca 15 snäckor och det tog inte lång stund innan en snäcka gick lös på det och efter natten var det borta för att aldrig synas igen. Har ett par olika sorters snäckor och det var bara den ena sorten som var på dem, men jag är tyvärr osäker på namnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog inte tippa på att ljuskombinationen är det som ställer till det, jag gissaar istället på den lilla fosfaten. Jag hade en kort "invasion" av håralger och de växte på ett område av ca 5x5 cm. tökade min städpatrull från 1 till ca 15 snäckor och det tog inte lång stund innan en snäcka gick lös på det och efter natten var det borta för att aldrig synas igen. Har ett par olika sorters snäckor och det var bara den ena sorten som var på dem, men jag är tyvärr osäker på namnet.

Tack!

Jag har ju haft lite motgång vad det gäller snäckor då ett antal dött för mig direkt efter att de kommit ikaret även om jag koppat in dem under lång tid. Den ena leverantören jag köpt snäckor har lovat mig nya för dem som dog och den andra har jag inte berätta för att det blev så. Leverantören sa att i vissa sändningar blir det så och att det kan bero på hur de blivit behandlade under frakten till affären också.

Ska dit i veckan har jag tänkt och då köper jag på mig några olika. Om du har någon bild av dem som åt håralger så kan jag gärna se på dem!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr kan man ju som sagt inte direkt veta om de missköts på vägen till Sverige och hur butiken gjort. Hoppas det går bättre med nästa lass.

Saxar en bild från min bildtråd:

Actinodiscus.jpg

Där ser man de håralgsätande snäckans skall nere till höger i bild. Änden på skalet pekar neråt och toppen är begravd i sanden. Har tyvärr inte bättre kort än så. De har turban/spirafoemade skal till skillnad från de andra som har koniska/pyramidala.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börjar med att tacka dig Gustav för ett svar som passar mig. Jag tror nämligen jag har denna typen av snäcka även om de inte är så många (typ 2).

Jag tog häromdagen upp en sten LS som det satt trådalger på. Jag la över den i ett annat kar för att lättare kunna ta bort algerna samt skrapa stenen där de satt. Detta är gjort och stenen är åter i karet. När jag nu i kväll skulle förbereda ett vattenbyte i karet så hittade jag en krabba, som jag tidigare varit tveksam till pga storleken (troligtvis samma krabba), i karet där jag gjorde rent LS en. Vilket gjorde att jag fångade in den och har den just nu i en burk.

Jag diskuterade med Gustav om vad jag bör göra med den, ta bort den eller släppa ner den i karet. Jag bestämmer mig innan jag lägger mig i kväll hur jag gör. Lutar just nu åt att jag släpper i den i refugiumet då det är lite häftigt med levande som följt med stenen.

Är det någon annan som har något råd. Vad göra samt vad är det för sort? Den är kortare än en femkrona men bredare.

post-2171-14468912843357_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är så imponerad av allas fotokonst men jag fotograferar hellre än bra. Jag har nu minskat mina algproblem vilket gett mig lite tid att njuta också. Tänkte öva upp min förmga att fotografera och lägger då upp lite bilder vartefter även om kvaliten är som den är.

Bild 1: En helhetsbil av karet.

Bild 2: Min Xenia som har utvecklats sig kraftfullt sen jag fick fragg av ChristerT.

Bild 3: Min putsarräka (fanns en kompis till den men den gav tyvärr upp).

post-2171-14468912843881_thumb.jpg

post-2171-14468912844013_thumb.jpg

post-2171-14468912844149_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering!

Jag har varit och införskafft mig en Z. Flavescens till mitt kar. Jag tycker det är en så vacker fisk. Jag var tyvärr borta en av de första dagarna den var i mitt kar så den fick lite stryk av en lite större Z. Scopas. Nu värkar det dock som om det är uträtt vilken spom är boss samt att jag ger dem rikligt med mat.

När man är i affären är det ju så att man måste titta lite och det gjorde jag naturligtvis. Jag är hel impad vilka vackra fiskar de hade inne. Nu var de inte i min prisklass så det blev bara titta på dem. Dock kom jag hem med en korall som inte var planerad som gör sig mycket bra i karet. Jag planerade att skriva upp vad den hette men glömde bort det i upphetsningen. Lika lätt att glömma sånt som att glömma att stänga av osmosen när man ska byta vatten! ;)

Här kommer en bild på min Flavescens samt Scopas och korallen i bakkgrunden!

post-2171-14468912853991_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...