Gå till innehåll

Sillens första saltvattenskar


Sillen

Rekommenderade inlägg

  • Svar 491
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack Anders och Calle!

Jag har nu skrivit upp vad den heter.

Jag bifogar ett par bilder till. Tyvärr är bilderna inte helt rättvisande då det är för blått i karet och bilderna blir ännu blåare. Är det nu någon som vet id på bild 4 så blir jag glad. Det här är ett tidigt exempel på oerfarenhet då jag trodde jag skulle komma ihåg tills jag kom hem vad den hette. Det kunde jag inte.:smiley9:

EDIT: Kom på vad bild 4 är. Det är en Sarcophyton.

post-2171-14468912854248_thumb.jpg

post-2171-14468912854474_thumb.jpg

post-2171-14468912854719_thumb.jpg

post-2171-14468912854924_thumb.jpg

post-2171-1446891285529_thumb.jpg

post-2171-14468912855453_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu gått ett par dagar och mina Zebrasomas har nu rett ut vem som bestemmer i karet. Det är bara någon kort stund de simmar runt varandra och jagar varandra nu. Det är nu min scopas som är boss och det syns på min Flavescens. Dock verkar fenan läcka mycket fort för jag tycker redan den ser bättre ut samt att den har blivit mycket gulare i färgen. Det enda som den skadades på var fenan vilket gör att jag hoppas att det inte ska bli några infektioner.

Bilden är från när den började visa sig igen.

post-2171-1446891286036_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Va hände med Krabban?

Ställde upp massa faktorer på plus och minus. Resultatet blev att den åkte ur karet då den igentligen inte tillförde så mycket mer än risker. Den var lite för stor och jag vet att jag har fler krabbor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, Vad var det för risker? Jag skulle gilla att ha en krabba fast om den dödar allt så kanske inte.

Det finns ju risker med allting och vågar man inte så vinner man inte heller. Våga vinn! Sen är det väll inte så enkelt i verkligheten utan man ska väll kalkylera riskerna mot vad man kan vinna. I mitt fall så skulle jag kunna vinna att jag har en relativt stor krabba i karet som har kommit med stenen vilket skulle vara en häftig känsla. Riskerna som jag bedömde dem är att man aldrig vet med krabber och min personliga uppfattning är att regeln håriga kabber illa medans dem utan hår är riskfria inte är någon säker regel. Dessutom har jag förlorat en sjöborre som jag vet att krabban åt av men inte om den tog den när den levde eller om den svalt ihjäl. Sen förlorade jag en Fijifröken genom att den tappade huvudet. Jag vet inte heller i detta fallet om det var krabban eller något annat (finns fler potentiella risker). Jag vet att en hel anemon förvann en natt och inte visat ett spår efter sig.

Sedan finns risken med en krabba att den tar koraller.

Så har jag resonerat och detta är inte vetenskapligt utan bara vägande av för och emot. Däremot så har jag sett en häftig revhummer som skulle kunna vara ett substitut för krabba men även häftiga räkor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

En kort uppdatering tyvärr utan bilder. Ska komma bilder inom kort.

Nu har karet gått ytterliggare än månad och mina tidigare algproblem är som bortblåsta. :ler: Visst kommer det fortfarande brunalger på rutan men de minska också.

Jag har bytt ut några av mina lysrör till Faunamarin 15000 K vilket gav ett stort lyft för min belysning då det tidigare har varit alldeles för blått.

Jag har en del galsrosor som sitter mycket illa till vilka jag nu försöker bli av med mha en pepparmintsräka. Jag har varit bortrest en vecka nu men är rätt säker på att minst en glasros har försvunnit.

Jag har tidigare fått lite stenkorralsfraggar som växer så det knakar. Tyvärr har jag nyss hittat en krabba på en av fraggarna som var lika stor som fraggen.:x Dock sa Manks att han tror att det ska finnas någon krabba som kan vara bra för korallerna. (Torsten om jag fel citerar dig så är det mina possitiva tankar.) Skulle fånga in den med håv men då han den smita innan jag fick tag på ficklampshållare (frun).

Men totalt sett är jag en glas akvarist även om min sjöstjärna tappar benen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har tipsat mig om denförut och jag har läst och tror fördsått. Så det här med håriga och ohåriga ger jag inget för.

Den här försökte jag fånga nästan omedelbart jag såg den då den verkade ha allt för stort intresse för min korallfragg även om den inte var hårig.

Jag är glad för de tips och råd jag ger och speciellt om man är visar att man är tveksam om man nu är det.

Vad gäller krabban kommer den åka ut oavsett om det kan fuinnas de som är bra för korallerna. Jag vill inte ha denna kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skicka krabban till mig då.. alla djur e välkomna i min burk.. ja gillar krabbor. har en hel drös, så ett par till går nog bra :)

/ HB

Om jag kan identifiera den igen och jag lyckas fånga den så får du den gärna. Gillar inte de som ger sig på mina koraller. Jag har också krabber och de stör mig normalt inte då de inte förstör.

Patric jag får ta tillfället i akt och tacka dig för det var tack vare dig jag kom igång då jag kom över ett kar till ett mycket bra pris. Åker du åt mitt håll får du slå en signal får du se hur karet ser ut i dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Patric kan bara säga SORRY! Krabban är borta. Jag började jaga den med en stekpincett och fick tag i ena klon. Jag trodde den skulle överleva detta men det gjorde den antagligen inte då den nu inte synts till på ca 2 veckor. Det possitiva är att fraggen den oftast visade sig vid har börjat växa tydligare nu. Ska jag välja mellan krabba som är intreserad av koraller eller koraller är valet lätt.

Det finns de som vill att jag ska visa karet så jag har tagit en helhetsbild vilken inte är av högsta kvalitet då det blå ljuset är för tydligt.

Just nu letar jag ny pump som ersättning till min havererade Mareapump. Är det någon som har lämplig pump ligger skräpandes så säg till. Jag är dock sugen på att köpa en Tunze 6000 för att kunna köra den med Multikontroll. Får jag tag på allt beg till bra pris så blir det defenitivt 2 tunze med multikontroll.

post-2171-14468912975757_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

känner lite dåligt samvete sillen,men faktum är att min 4400 gått kanon hela tiden

Du behöver inte ha dåligt samvete. Det var jag som bestämde mig att köpa dessa. Säljaren som jag köpte dem av rekomenderade dem varmt som en bra pump med högkvalitet. Jag har dock inte haft problem med dem hitills och har även sagt det till andra även om tydligen en del tyckt de låtet mycket vid start. Nu var det vid start av pumpen den la av så det visar väll bara att min inte var bättre än deras. Jag kommer fortsätta att lyssna på dina råd.

Den som borde ha dåligt samvete är Magnus som var snabbare att hitta de 2 Tunze 6000 med multikontroll som var tillsalu beg.;)

Hur som helst så de finns de som bara gör pumpar så det kommer bli minst en pump som köps in!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag håller på att skaffa mig lite bättre koll på det där med kemin till karet. Jag har av flera anledningar inte tänkt ha så mycket teknik i mitt kar och inte heller mer tillsatser än nödvändigt.

Karet mår bra och det växer så det knakar i karet vilket jag uppskattar. Tyvärr lite bruna alger som sätter sig på glaset också. Så nu i dag har jag mätt mina värden och jag har enligt följande:

Fosfat PO4 mindre än 0,03

pH mellan 8,0 och 8,3 (lite lågt tror jag)

Nitrit 0,025

Nitrat 0,5

KH 5,1 (ingen aning om det värdet är bra)

Amoniak mindre än 0,25

Ca 370 (är det OK?)

Silikat 0

Kom med synpunkter!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är ju jag oxå ny på det här med saltvatten, så du får väl ta mitt svar med en nypa salt.

Har ändå snappat upp att

Kh bör ligga mellan 7-10

Ca mellan 400-450

Trur dock inte att det är någon större fara med dina värden, jag hade nog försökt buffra upp dom lite för att ligga optimalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...