Gå till innehåll

Sillens första saltvattenskar


Sillen

Rekommenderade inlägg

Lasse: Vitsen med Levande Sten eller sandbäddar är ju denitrifikation. Vill man bara ha nitrifikation är ju en flytande sandbädd eller biobolltorn en utmärkt metod att få bort ammoniak, + nitrit och att höja nitratvärdet. Det används ju i offentliga akvarier för hajakvarier med mer. Bästa metoden att ta hand om resterna efter mängder av dåligt smält mat.

Men till deras korallkar har de levande sten + skummare eftersom ett lågt nitratvärde är viktigt.

Där kan inte tillräckligt många algätare få plats och algtillväxten kan inte heller räcka till. Ytan är för liten. Man täcker ju dessutom inredningen till hälften med koraller.

Jag säger som Anthony Calfo: Den som tror att skummare inte gör någon nytta kan dricka det som min skummare lämnar en vecka.

Än en gång. 70 till 80 % av det ammonium som kommer från fiskar i ett akvarium kommer inte från någon avföring eller dåligt smält mat. Det kommer från en direktutsöndring via speciella körtlar i gälarna. Detta är inget jag tror - detta är ett vetenskapligt faktum enligt all tillgänglig zoofysiologisk litteratur. Ingvar, som är vetrinär, påpekade också detta i en tidigare tråd.

LS är en lika dålig denitrifierare som nitrifierare. Vattenutbytet i de syrefria delarna är för dåligt och tillgången på organiskt kol är för litet. Varför tvingas vi köra med extern kolkälla för att få de låga värdena annars?

Jag har inte nämnt sandbäddar i mitt inlägg, varför. Jo de arbetar troligtvis på ett helt annat sätt än normalt - också troligtvis på ett helt annat sätt än det allmänt accepterade. Jag är inte bered att gå in på deras funktion förrän jag har föstått mer om den sk Anammox-processen som kan vara inblandad i den processen.

Om du läser ordentligt så ser du att jag visst säger att skummaren gör nytta - men inte riktigt på det sätt som man normalt tror. Jag hävdar fortfarande att skummarens främsta fördel är det som inte syns - att den luftar ut ammoniak och därmed minskar belastningen av kväve i systemet. Det som syns - vad är det och vart skulle det hamna om du inte skummade ut det? Näringsrikt - troligvis som bara den. Ätbart - kan inte tänka mig att det är värre än surströmming. Skulle jag använda skummare på ett större kar - troligvis ja - åtminstone i början. Jag vill, kanske inte i denna tråd men i någon annan tråd vad det i verkligheten är som vi tar bort med en skummare och om det möjligtvis kan passa in någon annanstans i näringskedjorna.

Du missar också den röda tråden - sköt matningen rätt, oavsett hur du löst reningsproblematiken. Överbefolka inte och övermata inte. Hur tror du att jag lyckats att nu i 10 månader hålla mitt 27 liters i det skick som det nu är utan att följa dessa regler? Jag har inte rengjort filtren mer än på så sätt att jag då och då tvingat ut en ström av partiklar och bakterier ut till borstmaskar och koraller. Jag har matat lite och gjort regelbundna vattenbyten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 491
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ted

Jag har ju inte jobbat med vattnet på tre år nu men någon krasch har jag inte hört om. Jag vet att under min tid så startades det om en gång beroende på algproblem och senare har det flyttats en gång på grund av omdisponering av lokaler. Kan ryktet ha sin ursprung från starten av hajakvariet, Då var vi väldigt nära en ammoniak-krasch men vi upptäckte det i tid genom iaktagelser av beteendeändringar hos hajarna. Vi satte in massiv luftning och lyckades häva alltihop.

Jag är fel person att fråga om Universeums vattensystem såsom de är idag. Jag jobbar visserligen på Universeum men har inte med vattnet att göra. Det enda jag kan säga är att jag har fullt förtroende för de personer som arbetar med vattensystemen, de gör ett hästjobb under de förutsättningar som finns i en verksamhet som Universeum.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Jag är helt enig med Lasse om skummarens huvudfunktion.

2. Jag för min del kan inte inse att en sandbädd med porerna mellan sandkorn skulle ha helt annorlunda funktion än LS där porerna sitter fast. Den enda skillnaden som jag kan se är att Stenen inte slaggar igen som en sandbädd lätt gör om man inte klarar att hålla rätt sammansättning på faunan i den. I LS är "porrensarna" skyddade mot rovdjur på ett mucket bättre sätt så funktionen är stabilare.

3. Jag matar ungefär 15 gram frysfoder + två - tre gram levande artemia per dag och har ungefär 0,15 mg nitrat per liter. Skummaren lämnar en halv liter beck i veckan och jag skördar en liter Caulerpa ungefär. Men torrsubstansen i skummet är betydligt mer än om jag torkade Caulerpan.

4. Jag använder ingen extern kolkälla men tror att jag har något högre fett / protein kvot i maten än de flesta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2. Jag för min del kan inte inse att en sandbädd med porerna mellan sandkorn skulle ha helt annorlunda funktion än LS där porerna sitter fast. Den enda skillnaden som jag kan se är att Stenen inte slaggar igen som en sandbädd lätt gör om man inte klarar att hålla rätt sammansättning på faunan i den. I LS är "porrensarna" skyddade mot rovdjur på ett mucket bättre sätt så funktionen är stabilare.

3. Jag matar ungefär 15 gram frysfoder + två - tre gram levande artemia per dag och har ungefär 0,15 mg nitrat per liter. Skummaren lämnar en halv liter beck i veckan och jag skördar en liter Caulerpa ungefär. Men torrsubstansen i skummet är betydligt mer än om jag torkade Caulerpan.

4. Jag använder ingen extern kolkälla men tror att jag har något högre fett / protein kvot i maten än de flesta.

2) Jo det är skillnad i uppbygge med en sandbädd. En riktig sandbädd skall ha en vattenspalt underst. Jag vill återkomma till detta senare Stig, jag tror att jag kan förklara skillnaderna men det tar just nu lite för mycket arbete

3-4. Jag skulle kunna göra en kväve - fosfor beräkning på det och troligtvis hitta betydligt mer kväve i caulerpan än vad du tror. Det du kallar beck håller med största sannolikhet en torrprocent på högst 5 medans Caulerpans troligtvis är betydlig högre än detta. Torka in i ugn och väg - det kan vara kul att veta.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK tänkte bara det var ett bra tillfälle att få reda på hur de igentligen låg till. Förlåt sillen att jag drog iväg din tråd till andra ämnen.

Det är lugnt! Känns helt naturligt att mitt akvarium och Universeums system tas upp i samma tråd!;)

...

3-4. Jag skulle kunna göra en kväve - fosfor beräkning på det och troligtvis hitta betydligt mer kväve i caulerpan än vad du tror. Det du kallar beck håller med största sannolikhet en torrprocent på högst 5 medans Caulerpans troligtvis är betydlig högre än detta. Torka in i ugn och väg - det kan vara kul att veta.

MVH Lasse

Det där med torrprocent kan ni förklara det? Procent av vad relativt vad? Nyfiken även om det känns som om detta farit iväg högt över min förståelse,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas det är inte så svårt. Man väger produkten (beck eller Caulerpa i detta fall) när den är färsk och sedan torkar man ur all vatten och väger igen. Vägde till exempel Stigs "beck" 100 gram "färskt" och 5 gram torrt (utan vatten) är torrprocenten 5 %. Vi som består av 60 - 65 % vatten har alltså en torrprocent på 35 - 40 %. Varför man gör så är att kunna få en uppgift om hur mycket "verkligt" material som finns i något. Väldigt trögt slam (som jag tror Stig skulle beteckna "beck") brukar ha ca 5 % torrsubstans. Det är nog det enda sättet man kan jämföra äpple och päron med om man skall få någon riktig bild på hur mycket som plockas ut.

MVH Lasse

Ps Det är inte vi som skall fara upp i höga nivåer - det är du som skall ner på våran:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Litet kaka på kaka -Länken var ju uppe på forumet för ett par dagar sedan. http://www.advancedaquarist.com/2005/6/aafeature

Här är en jämförelse mellan olika sandfilter. Skillnaden är ju liten men jag skulle kunna tänka mig att den kanske visar sig mer med högre belastning under länger tid. (Till förmån för plenum).

Jag är litet fundersam på en sak. Har du mätt nitrat och fosfat i dina kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas det är inte så svårt. Man väger produkten (beck eller Caulerpa i detta fall) när den är färsk och sedan torkar man ur all vatten och väger igen. Vägde till exempel Stigs "beck" 100 gram "färskt" och 5 gram torrt (utan vatten) är torrprocenten 5 %. Vi som består av 60 - 65 % vatten har alltså en torrprocent på 35 - 40 %. Varför man gör så är att kunna få en uppgift om hur mycket "verkligt" material som finns i något. Väldigt trögt slam (som jag tror Stig skulle beteckna "beck") brukar ha ca 5 % torrsubstans. Det är nog det enda sättet man kan jämföra äpple och päron med om man skall få någon riktig bild på hur mycket som plockas ut.

MVH Lasse

Ps Det är inte vi som skall fara upp i höga nivåer - det är du som skall ner på våran:ler:

Hur man vägde torrt och blött förstod jag men jag trodde inte det var intresant då det ena är rent avfall (becket) samt det andra växtdelar med (cauerpa). Förstår fortfarande inte vad dessa delar säger!

Vad det gäller kunskapsnivåer är jag låg och ni högt! Men jag lär mig av er!

Litet kaka på kaka -Länken var ju uppe på forumet för ett par dagar sedan. http://www.advancedaquarist.com/2005/6/aafeature

Här är en jämförelse mellan olika sandfilter. Skillnaden är ju liten men jag skulle kunna tänka mig att den kanske visar sig mer med högre belastning under länger tid. (Till förmån för plenum).

Jag är litet fundersam på en sak. Har du mätt nitrat och fosfat i dina kar?

Har bara ett kar! Gårdagens värden innan ett vattenbyte i dag samt minskad matning:

Ammonia: Mellan 0,25 och 0,5

Nitrate: 7 mg/l

Nitrite: 0

pH: Mellan 8,0 och 8,3

Fosfat: 0,5 mg/l

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får nog be om ursäkt jag också för att jag dragit iväg med tråden jag också. Men det är ju så roligt att träta med Lasse.

Jag tycker dina värden är ganska bra faktiskt. Det enda som stör mig är Ammonian men om du tog mätvärdet en halv till en timme efter matning är det säkert bättre nu.

Att beräkna fosfat- kväveinnehåll i torkad Caulerpa är inte så märkligt. Det är bara att dra av 3,5% för saltet man torkar in och sedan slå upp formeln som jag har i en trädgårdstidning.

Men skummet som innehåller alger, bakterier, äggviteämnen och fett från maten har jag ingen aning om hur man skall kunna beräkna något på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Avfall eller Caluerpa så är det styrt av hur mycket du stoppar in som mat. I detta fall är det intressant att veta hur mycket av de 16-17 grammen (framförallt delen fosfor och kväve) som Stig stoppar in dagligen i systemet som ligger i tillväxt av fisk, tillväxt av alger och restprodukter som inte tas vara på (Stigs beck eller det du kallar rent avfall). Torrvikten ger en ledtråd till detta. Våtvikt säger ingenting eftersom vatteninnehållet kan variera.

Stigs fråga gällde nog mina kar och jag mäter inte så länge de ser bra ut. Dessutom vet nog alla vid det här laget att jag inte litar på akvarietester.

MVH Lasse

Edit: Stig, det är nog ungefär samma ratio

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag återkommer med nya mätvärden på amonium under dagen. Dock har jag en fråga som jag tror är mycket lätt att besvara. Caluerpa är en alg som är enkel att hantera samt som Kirurgerna gillar att äta. Jag har haft för avsikt att ha Caluerpa i min sump tillsammans med lite LS (sumpen byggd för att ha ett litet refugium i framtiden). Om jag har tolkat det jag har läst skulle Caluerpan stabilisera karet och minska risken för övergödning. Har jag fattat det rätt då?

Stig och Lasse!

Jag förstod att det var Lasses kar ni pratade men jag lossades som det var mitt för det var i tråden om mitt kar. Sen tycker jag det är intressant att läsa era inlägg men jag ser gärna att det håller sig till topic. Tyckte bara det låter så otrevligt att säga åter till ämnet då tråden började glida iväg. Jag hoppas att ni fortsätter lämna råd och tips till mig i denna tråden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu gjort ny mätning på amonium och har nu mindre än 025. Känns skönare. Jag gjorde ett vattenbyte i går som var på knappt 10 % och passade då på att ta bort de små skotten av trådalger som jag kom åt på botten. De var så pass små så de var fortfarande svåra att se.

Jag har en fråga som är från Lasses grundliga genomgång tidigare här då han skriver att jag bör nyttja ett medel för att skynda på nitrifikationen. Är det någon som har någon rekomendation om lämpligt medel?

Jag bifogar även ett par bilder från karet som inom kort klommer att kompletteras med någon helhetsbild. De som är med är en bild på Xeniafraggen från ChristerT samt 2 bilder på något som jag inte vet vad det är. Hjälp med identifikation skulle glädja mig!

post-2171-14468912769691_thumb.jpg

post-2171-14468912769817_thumb.jpg

post-2171-14468912769928_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, Caulerpan stabiliserar karet och minskar risken för övergödning. Men den behöver skördas med jämna mellanrum annars kan den kväva de delar som hamnar underst och inte får vattencirkulation och ljus.

Dessutom ger den litet trygghet till små fiskar som kan gömma sig mellan Caulerpatrådarna.

Bilderna verkar vara på den vanliga blåsvarta svampdjurskolonin. En oskyldig filtrerare som bara gör nytta om den inte växer så att den tar över halva karet och sedan kraschar.

Eftersom du fått nitrat i vattnet fungerar nitrifikationen. Det är fullt möjligt att du kan få in en effektivare bakteriestam genom ympning från flaska eller någon sten från ett annat fungerande kar med bra värden.

(Det är inte möjligt att få en sämre bakteriestam för de som gör bäst jobb växer fortast och konkurrerar ut de andra).

Nu återstår bara att vänta på att denitrifikation kommer igång. (Nitratvärdet bör börja sjunka).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas

De höga ammoniumvärdena tyder tyvärr inte på att du har någon fullt fungerande nitrifikation, i alla fall inte i paritet med vad du matade förut. Ditt akvarium är ju relativt nystartat (en och en halv månad om jag räknat rätt) därför tror jag att det beror på en numerär brist på nitrifierare och inte att din praktiska kapacitet (som bestäms av filteryta, syretillgång och lite till) nått ändpunkten. I och med att du slutar att mata så kraftigt kommer ammoniumet att sjunka (vilket det helt tydligt redan gjort) och tillgång och förbrukare kommer i takt med varandra. Det är en smaksak om man i detta läge går in med en förstärkning av bakteriekulturen. Risk att du ersätter med en "sämre" stam är negligerbar eftersom det hittills bara bevisats att två huvtyper av bakterier klarar nitrifikation. En för varje steg. Nitrosomas steget ammonium-nitrit och Nitrobacter steget nitrit-nitrat. Jag hade personligen gått in med en förstärkning och tillfört denna nästan varje dag. Jag har tidigare använt ett preparat från Aquarium Munster som heter Aquavital nitrigon 1. Det innhåller förutom nitrifierarna ett stort antal andra baktrier vilka en del kommer att trivas hos dig. De föreslår en behandling, någon dag efter start eller i ett läge när det inte fungerar. Jag personligen har använt det preparatet var tredje till fjärde dag under tre veckor när jag startade Mollyhotellet. H8RED skrev i min tråd om 80 liters följande

Ang bakteriekulturer på flaska kan jag starkt rekomendera Reef Evolution BioDegrader Som är lämplig för salt samt att den är otroligt dryg (har för mig att man doserar 2ml per 100 l vatten).

Han doserade bara en gång

Oavsett vilket du gör - ta det lugnt med matningen. Det är ingen panik - det går heller inte att utesluta mätfel.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kastar mig in lite här.. jag har också börjat med reef evolution bio-degrader. man doserar 2,5ml per 100l vatten. har man lite problem eller om det är nystartat så dubblar man dosen. en flaska räcker till cirkus 10 000l vatten, så nog är den dryg ;) väntar med spänning på om det funkar bra....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas

... Det är en smaksak om man i detta läge går in med en förstärkning av bakteriekulturen. Risk att du ersätter med en "sämre" stam är negligerbar eftersom det hittills bara bevisats att två huvtyper av bakterier klarar nitrifikation. En för varje steg. Nitrosomas steget ammonium-nitrit och Nitrobacter steget nitrit-nitrat. Jag hade personligen gått in med en förstärkning och tillfört denna nästan varje dag...

Nu kommer jag ta det lite lugnt då jag måste läsa på mer. Är inte säker på att jag hänger med helt och då tar jag det hellre lugnt då jag inte tolkar det som om jag försitter någon chans om jag väntar lite. Jag har tidigt bestämt att jag ska undvika så mycket teknik och kemi som jag kan om jag kan nyttja tiden i stället. Det du här beskriver i nitrifikationsstegen förstod jag inte och det är det jag måste skaffa mer kunskap om.

Jag har nu skrivit och fått massor av bra kunskap som jag nu måste smälta för att få detta vidare men jag känner mig nöjd med den utvecklingen karet har och bifogar därför ett par kort som visar att jag inte bara har problem. Jag tror inte det är någon som skulle se trådalgerna på dessa kort. Lägger in dem för att jag gillar att få lite possitiv kritik och inte bara höra fakta. Var sak behövs för att hobbyn ska få utveckla sig. Jag såg fram att få visa upp mitt kar för Cosmo i dag men sen strulade det till sig så att jag var tvungen att avstyra det hela vilket jag inte gillar. Men nu har du många vittnet här som ser att du är välkommen på fika vid annat tillfälle!

post-2171-14468912771944_thumb.jpg

post-2171-14468912772092_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för ovanlighetens skull håller jag med Svärd ;)

ser fint ut Jonas.

Trodde inte jag skulle instämma i något liknande:smiley3: :ler:

Och ta det lugnt, det har tagit mig 40 år att förstå vad jag själv skriver!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...