Gå till innehåll

Sillens första saltvattenskar


Sillen

Rekommenderade inlägg

  • Svar 491
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Lysmata amboinensis.

Då var jag inte helt fel ute men jag trodde inte det var den då den vita linjen över ryggen slutar vid spetsen av stjärten. Var mer inne på en Lysmata grabhami men var MYCKET osäker. Tyckte inte det stämde.

hur går det med fröknarna då sillen? är dom tjuriga eller går det bra?

Jag gillar ju fröknar både mänskliga och dessa som jag har i mitt kar. Det går bra med dem och de stör inte någon av de andra när det är tänt. Paletkirurgen verkar vara lite tveksam till dem när det inte är tänt i karet utan det bara är svagbelysning. Dock är paöett kirurgen lika stor som fröknarna för tillfället.

den räkan är trevlig,putsar dina naglar om du vill!

Jag har sett att den är pustvillig. När jag gjorde rent glaset med algskrapan började de putsa på algskrapan. När jag ger mat kommer de fram med en gång då de ur matningshänseende har valt fel sida av karet. Dock lärde de sig fort när mat nalkas. Jag tycker de är sköna att se på!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grabhami och amboinensis e samma sak Grabhami används för exemplar från karribien Lysmata amboinensis hette förut Hippolysmata grabhami. Lite lull lull kul att veta bara.

Du var först Stig men jag kan tillägga att amboinensis har några vita prickar som ända färgskillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grabhami är från atlanten - Amboinensis från stilla havet. Skillnader i färgteckningen känner jag inte till. Denna stämmer gott med mina amboinensis.

Trodde på dig hela tiden! Skulle bara försöka förklara hur jag tänkte! Stig du har ett stort förtoende hos mig och jag är tacksam över råd, tips och förklaringar!

EDIT:

Grabhami och amboinensis e samma sak Grabhami används för exemplar från karribien Lysmata amboinensis hette förut Hippolysmata grabhami. Lite lull lull kul att veta bara.

Här kom ju förklaringen varför jag inte riktigt kunde skilja dem åt! :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då så då kom mina brunalger också. Jag har ju inget silikatfilter på min osmos så jag tror mig veta vart felet ligger. Är så om man som nybörjare tror för mycket på försäljaren.

Ska ta och mäta upp silikatnivån och sen även minska lite på matningen av fiskarna samt även minska lite på ljuset!

Detta var onödigt! Men visst äter snäckorna (astrea och turbo) brunalger?

/Han som inte är stressad ännu!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

brunalgerna är nog ett stadie,du får leva ett tag med,typ några veckor,sen försvinner dom av sig själv i regel

Jag har varit medveten om att de ofta kommer. Men efter att ha LÄST så tror jag att jag kan dämpa utvecklingen genom att minska på matning och ljus.

Åter till själva frågan. Visst ärter Astrea och Turbo snäckor brunalger? Jag har för avsikt att komplettera mina fiskar med en Z Flavescens som äter alger. Den skulle redan funnits i karet men de var slustsålda!

Inte mer stressad än att jag har tittat på TV en stund nu och ska laga eluttaget som jag råkade takla sönder. Varför ge sig på hockey spelare när det finns saker som går sönder?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick lite tips i en annan tråd som jag gärna vill tar med här för det rör mina tidigare ev döda snäckor (se medelande 95). Dock såg det ut som om en av dem hade börjat kvickna till i går kväll då jag i alla fall såg kroppen. Här kommer råden från andra tråden:

Det finns ju snäckor. De brukar inte vara så aggresiva. Fast i stället får man ju kolla så att de inte dör den första veckan. (och ligger och ruttnar).

Men annars är det nog så att kirurger och kejsare inte bör vara de fiskarna man börjar med.

Off topic: Bör man plocka ur snäckor som man tror dött efter att de placerats i karet? Jag har så nämligen men låtit dem vara kvar.

Önskar råd!

Ta upp snäckan och lukta på den. Luktar den apa är den död och då är det lika bra att slänga den för att få minimal inverkan på ammonium/ammoniak/nitrit/nitrat. En levande snäcka luktar ingenting.

Ikväll när jag kommer hem ska jag lukta! Jag hoppas ju fortfarande att jag inte har några döingar hemma!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blir glad av att hålla på med mitt akvarium. Tyvärr har man inte tid att lägg på detta för att få den ordningen man vill på mjukisarna. Jag var i går hos Ghost och när jag sen åkte hem hade jag med lite mjukisar samt 2 små fraggar av någon form av stenkorall (tror jag). Känns skitkul. Sen hann jag påbörja att få dem i den ordningen jag vill i karet men är inte nöjd. Kommer att möblera om.

Oavsett detta har jag i dag övat att fotografera vilket jag behöver mycket mer övning på. Får nog ta kurs hos grannen vid läge. Jag lägger dock in några bilder som inte känns rättvisande men ändock ger viss uppfattning om hur det ser ut.

post-2171-14468912746454_thumb.jpg

post-2171-14468912746567_thumb.jpg

post-2171-14468912746674_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var i dag i fiskaffären och handlade lite kompletterande LS för att gömma en av slangarna som nu syns alldeles för mycket. När jag var där passade jag även på att handla annat. Vem kan låta bli.:smiley9: Det blev några snäckor som jag inte är säker på sort samt en Nemateleotris magnifica . Jag hoppas att inte mitt kar blir för tufft för den. Jag övar fotogarfering fortfarande. Det är kul för det går frammåt. Nu kan man i de flesta fall i alla fall se att det är en fisk om det är det jag fotograferar!;)

Kan någon säga vad det är för sorts snäcka jag har?

post-2171-14468912749271_thumb.jpg

post-2171-14468912749416_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte komplettera med en fråga som jag inte kan svara säkert på själv. Skulle vilja höra era åsikter om vad det kan vara som knackar på rutan i mitt kar. Låter som om någon/något knackar på glaset lite nu och då. Jag har varit inne på att det är min relativt stora krabba som gör det men har kollat på den när jag hör knackningarna. Det är inte den i alla fall. Några idéer?

Påminner samtidigt om frågan om id på mina snäckor sedan förra medelandet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Det är sannolikt snäckorna du köpte igår som "knackar" på rutan. Snäckskalet slår i rutan när de flyttar på sig. Jag hör likadant i mitt akvarium.

Mvh

Martin

Det är inte dom som låter. Dels är ljudet mycket skarpare än vad snäckskallens knackningar är och sen fanns knackningarna innan snäckorna sattes i. Knackningarna började straxt efter att jag lagt i LSen men ökar i frekvens sen jag satte i fiskarna eller om det var matten till fiskarna som gjorde det.

är det inte en pistolräka kanske? dom brukar ju knäppa med klon så det låter som om någon knackar på rutan.

Får ta och läsa på om pistolräkor då. Vet inget om dem ännu mer än att jag har hört namnet på dem. Får väll börja med att försöka hitta ett latinskt samt engelskt namn på dem.

Tackar för tipsen. Tar gärna emot fler om någon har!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu försökt komma på vad det är som låter i mitt kar och har nu tagit beslutet att det sannolikt är en pistolräka av något slag.Detta grundar jag främst på att den inte knackar mer än 1 till 3 gånger varje gång. Om det hade varit en Mantis av något slag hade den troligtvis låtet mer som "automateld". Tyvärr har jag inte lyckats se den men letar förbrilt efter den. Som det är nu kommer jag inte att försöka fånga den då jag tycker att den är ett häftigt inslag i karet.

Då jag tycker det är coolt med pistolräkor har jag läst på lite om dem och kommer ev i framtiden skriva ihop något om de. Tillsvidare samlar jag lite fakta om dem i denna tråden https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=11366 .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menade också kulalg. Men pratade om blåstång på jobbet i dag så det blev väll någon förväxling!

Tack för hjälpen i alla fall. Fick ju svar på frågan även om jag inte skriver det jag frågar om. Som tur var så hittade jag bara en kulla!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte konstigt att jag inte hittar fler kulalger än den som fastnade på min streampump?

Jag satt och plockade lite med min LS jag köpte förra helgen. Jag ska använda den som ett skyl för en slang jag har som går ner till pumpen som förser UVC:et med vatten då jag stör mig på att den syns så mycket. Jag har nu lagt LS:n i ett annat kar för att låta den ligga ett tag då den var relativt nylevererad till affären. När jag tog upp en av stenarna så åluktade den gammal tång vilket inte är bra. Frågon om jag ska undvika den stenen (lämna den åter?) eller om det är ofarligt att lägga den i karet då formen på den passar utmärkt för mig?

Stenen är på ungefär 1,5 kg och totala volymen i karet är i dag ca 60 kg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...