Gå till innehåll

Sillens första saltvattenskar


Sillen

Rekommenderade inlägg

Det var 2 olika frågeställningar!

1. Är det inte konstigt att jag inte hittat mer än 1 kulalg i karet om det finns?

2. Jag har införkaffat ny LS där jag upptäcker efter en knapp vecka att en av stenarna (1,5 kg) luktar tång (=dålig LS). Är det skadligt för karet om jag lägger i den eller kommer den att tillfriskna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 491
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kulalgen kan ha kommit med som en tillfällighet så den tänkte jag inte på. Det kan t.ex ha varit en sten i ett försäljningsakvarium med kulalger på som personalen slängt i LS baljan för att algerna skall dö i det dåliga ljuset.

Så lossnar en och du får med den hem. Stenen som luktar dålig tång kan mycket väl ha fått lukten på det sättet.(Döda affärsakvariealger).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kulalgen kan ha kommit med som en tillfällighet så den tänkte jag inte på. Det kan t.ex ha varit en sten i ett försäljningsakvarium med kulalger på som personalen slängt i LS baljan för att algerna skall dö i det dåliga ljuset.

Så lossnar en och du får med den hem. Stenen som luktar dålig tång kan mycket väl ha fått lukten på det sättet.(Döda affärsakvariealger).

Latinska namnet på "Döda affärsakvariealger" Stig??? :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan väl göra både och. Eftersom stenen luktar tror jag att algerna är döda så det räcker väl med några timmar i hinken så man är säker på att allt blött upp sig ordentligt. Och sedan borsten där man tycker att det sitter något kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite skit från en sten i 400 liter är inget att oroa sig över tycker jag. Vill du vara petig så gör du som Stig säger. Hade det varit jag (latmask) hade jag låtit den ligga kvar i burken kan alltid vara något kul man borstar bort annars...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tillhör dem som inte har borstat mina andra stenar för jag vill ha kvar livet som finns på ytan av stenen. Tror efter att ha läst mycket att det är bästa metoden. Jag vet att det finns andra som rekomenderar att all sten ska borstas och jag har inte grund för att de har fel. Hur mycket latmasken spelar in på mig och mina tankar om vad som är bäst vet jag inte.

Som det känns nu kommer jag inte göra något åt stenen som luktar om jag inte ser uppenbart vart det sitter döda alger utan kommer inom kort sätta fast LS:n som skyl för min fula slang. Hoppas jag hinner göra det innan Cosmos kommer förbi på söndag!

Vad jag är nöjd när jag får tips och råd. Tar lite här och där och nyttjar för att utveckla min erfarenhet snabbare! TACK alla ni som tar er tid och svarar med tips och råd!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags för nästa stadie!

Jag skrev ju tidigare att jag hade fått bruna alger vilket tydligen de flesta får. Jag fick aldrig några stora porblem utan de har nu börjat att avta vilkert känns toppen!:ler:

Nu när jag satt och spanade på det jag har i karet så ser jag att det börjar komma gröna trådalger på botten av akvariet. Nu är jag inte förvånad att de kommer då det tydligen är vanligt att de kommer efter de bruna. Det är en av anledningarna till att jag har försökt hitta en Z Flavences. Tyvärr är de svåra att få tag på nu.

Jag köpte ett par Turbo som tyvärr dog även om jag koppade in dem under 2 timmar. Får göra ett nytt försök med att hitta turbosar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kommer jag att få stryk igen

Har aldrig koppat en snäcka en längre tid - efter temperatur utjämning (oöppnad påse i akvariet) öppning av påsen och i med lika mycket akvarievatten. Väntat 5 minuter sedan plockat ut snäckorna en och en och lagt i dem i akvariet. Hällt ut påsens vatten i slasken. Aldrig förlorat en snäcka de första veckorna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör mitt mantra igen: Man ska inte behöva få trådalger i nystartade burkar. Med mindre ljustid och mindre näring i vattnet ska de inte behöva uppstå.

Alldeles rätt. Ingen belysning de första veckorna om man har nitrat och fosfat, dessa måste ner till helst 0 innan ljuset sätts på. Trådalger äts nästan inte av några djur och speciellt inte gula kirurger. Att stoppa i mer fisk gör skadan ännu större om man har fått trådalger. Manuellt borttagande under tiden man kör med fosfatremover och någon metod att sänka nitratet då kan man få bort eländet men det brukar ta tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör mitt mantra igen: Man ska inte behöva få trådalger i nystartade burkar. Med mindre ljustid och mindre näring i vattnet ska de inte behöva uppstå.

Jag vet att man inte ska behöva. Och jag har nog fuskat både med ljus och utfodring. Jag tycker det är svårt som nybörjare att hitta rätt balans i hur mycket man ger mat man ska ge dem.

Lasse!

Jag vet inte vad gjort för fel vid inkoppningen då jag har gjort det över en lång tid båda gångerna. Men första gången förlorade jag alla 3 och andra gången 2 av 4. Inte bra statestik. Första gången koppade jag in över 2 timmar då jag även hade annat levande som var känsligare. Sen vet jag att ´det finns de som bara slänger i snäckorna direkt utan att förlora några.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trådalger äts nästan inte av några djur och speciellt inte gula kirurger.

Vilka djur är det då som äter trådalger? Min kusin hade ett gäng blandade kirurger tidigare. Och när jag dumpade över min sten till honom (som hade s*tans mycket trådalger) så blev dom rensade på bara några veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

jag slänger bara i mina sniglar utan större problem, jag ser bara till att dom hamnar rätt innte på rygg då är det tydligen lätt att dom dör om dom innte vender på sig själva. Visst har det dött sniglar hoss mig med senn har jag trot att dom dött för att dom ligger helt stilla i flera dagar men rätt va det är så börjar dom på att äta. Jag tror att du bara har haft lite otur med dina sniglar, ge innte opp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börjar med det enkla!

Jag kommer att pröva med flera snäkor. De jag köpte på JR sa de till och med att jag skulle höra av mig om de inte funkade så jag tror att de mistänkte att några skulle dö. Kan döda snäckor som ligger kvar i karet leda till påvärkan av alger?

Jörgen och Capone!

Klart ni har rätt. Jag borde inte få några gröna trådalger i mitt nya kar utan det är helt mitt fel. Jag tror dessutom att jag vet vad felet beror på och det är inte att jag hade för bråttom med fisk och mjukisar utan att jag har slarvat lite när jag har matat.

1. Jag har troligen matat med förmycket mat. Svårt att veta riktigt hur mycket (lite) mat som går åt till de få och små fiskarna jag har.

2. Jag har inte stängt av mina streampumpar när jag matat så att maten försvunnit in bland LS:n och inte ätits upp där.

Dessutom har jag inte bytt 3 av mina lysrör som jag borde gjort. De 3 kommer att stängas av nu tills de är bytta.

Mina värden är nu:

Ammonia: Mellan 0,25 och 0,5

Nitrate: 7 mg/l

Nitrite: 0

pH: Mellan 8,0 och 8,3

Fosfat: 0,5 mg/l

Jag har inte mycket trådalger utan ser om jag tittar noga att det börja bita fast sig på botten. Har för avsikt att stänga av cirkulationen och sedan skrapa botten med rakblad för att sedan göra ett vattenbyte där jag tar gamla vattnet från botten för att suga upp resterna av alger. Vad tror ni om det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att man inte ska behöva. Och jag har nog fuskat både med ljus och utfodring. Jag tycker det är svårt som nybörjare att hitta rätt balans i hur mycket man ger mat man ska ge dem.

Lasse!

Jag vet inte vad gjort för fel vid inkoppningen då jag har gjort det över en lång tid båda gångerna. Men första gången förlorade jag alla 3 och andra gången 2 av 4. Inte bra statestik. Första gången koppade jag in över 2 timmar då jag även hade annat levande som var känsligare. Sen vet jag att ´det finns de som bara slänger i snäckorna direkt utan att förlora några.

Hur lång transporttid har du. Har du haft syrgas i påsen?

Rätt balans i ett akvarium man nystartar är: Ta så mycket mat som du tycker är lite - ge fiskarna hälften! Och ge inte varje dag i början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur lång transporttid har du. Har du haft syrgas i påsen?

Första gången hade jag 2,5 timmar ungefär men jag har köpt åt Cosmos på samma ställe tidigare och då har jag lagt dem i mitt "karantänskar" i ett dygn för att sen fortsätta transporten 1 timme utan syrgas.

Andra försöket var det 50 minuterstransport med syrgas.

Jag kommer försöka igen och inte den som ger sig i första taget. Tycker det är bra att det är snäckorna som är billga som dör för mig.

Rätt balans i ett akvarium man nystartar är: Ta så mycket mat som du tycker är lite - ge fiskarna hälften! Och ge inte varje dag i början.

Som jag skrev tidigare. Jag övergöder karet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är högst osäker på om man bör ha syrgas vid transport av snäckor. Har man överhuvudtaget vatten med dem vid import nuförtiden?

Det var bland annat detta jag tänkte på. Har du inte mer än par tre timmars transport så är syrgas inte nödvändigt. Kan vara en risk. Försök att få tag på snäckor som varit i butiken ett tag. Jag vet att ibland vid importerna dör inte en enda- vid andra tillfälle (från samma ställe) kan nästa allt stryka med inom en vecka.

MVH Lasse

Edit: Jag har inte tänkt på det innan men om dina ammoniumvärden stämmer så är dom för höga med tanke på mätosäkerheten. Dra ner maten. Vad är det för fabrikat du använder. Ger det svaret i ammonia ion (NH4) eller ammonia (NH3). Bör stå i bruksanvisning. Amerikanarna använder ordet ammonia väldigt slarvigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var bland annat detta jag tänkte på. Har du inte mer än par tre timmars transport så är syrgas inte nödvändigt. Kan vara en risk. Försök att få tag på snäckor som varit i butiken ett tag. Jag vet att ibland vid importerna dör inte en enda- vid andra tillfälle (från samma ställe) kan nästa allt stryka med inom en vecka.

MVH Lasse

Edit: Jag har inte tänkt på det innan men om dina ammoniumvärden stämmer så är dom för höga med tanke på mätosäkerheten. Dra ner maten. Vad är det för fabrikat du använder. Ger det svaret i ammonia ion (NH4) eller ammonia (NH3). Bör stå i bruksanvisning. Amerikanarna använder ordet ammonia väldigt slarvigt.

Två av gångerna köpte jag dem från samma ställe. Den gången jag köpte tiill en kompis så klarade snäckorna transporten och inkoppningen. Inte andra då snäckorna togs från karet med koraller. Jag vet inte men jag tror inte de var nya i affären när det gick bort för mig. Får säga till att jag inte vill ha syrgas nästa gång. Jag vill poängtera att jag har förtroende för båda butikerna så den har inte påvärlats om det var någon som drog annan slutsats.

Testet är ett Saliferts NH4. Att karet hade fått förmycket mat kunde inte jag dra som slutsats av det testet då jag var osäler på alla nivåer, Detta står inte med tydlighet i medföljande instruktion. Jag letade en kort stund i går kväll här om jag kunde hitta någon bra lista men tyvärr utan framgång. Är det någon som vet vart det finns får ni gärna tipsa mig hur jag hittar den då jag är övertygad om att jag har läst om det här.

Jag hade tydligen dragit rätt slutsats att karet var övergött. Ska dra ner på matningen tills bakterierna vaknar till liv igen ordetligt. Jag är mycket tackasm för stödet jag får av er som svarar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt Saliferts hemsida mäter testen både ammonium och ammoniak.

Ammonium är ogiftigt! Ammoniak är giftigt för vissa organismer i nivåerna 0,1-0,2 ppm. Ammonium är ammoniaks jon i vatten. Förhållandet mellan dessa bestämms av pH i vattnet. Vid pH under 7 består komplextet ammonium/ammoniak av över 99,99 % ammonium. Vid pH 9,3 är förhållandet 50/50. Vid pH 12 är förhållandet 99,99 % ammoniak. Kurvan mellan pH 7 och pH 12 är inte linjär utan exponentiell. Vid pH 8,3 är ungefär 10 % ammoniak. Om ammonium tillsätts kommer omedelbart den procentuella delen som pH anger gå över till ammoniak och vice versa om ammoniak tillsätts. Detta är orsaken till plötslig död vid koppning i vissa fall. Under en lång transport kommer pH att sjunka. Om fisken inte är svält före transporten kommer den att utsöndra ammonium under resan. Eftersom pH är lågt så kommer det bli ammonium i påsen. När fisken kommer hem till akvaristen (eller grossisten/affären) skall den koppas in, givetvis då med ett perfekt vatten (alltså i saltvattensakvaristens fall pH 8,3). Följden kan då bli att pH:t stiger snabbt i fiskens vatten och ammonium ombildas till ammoniak. Har det varit 1 ppm ammonium i påsen så bildas 0,1 ppm ammoniak ögonblickligen när pH höjs till 8,3 genom koppningen. Om ni har haft en lång transport – mät pH. Är det lågt (under 7,3) så överväg att strunta i koppningen eller sänk pH:t i en slatt av ert akvarievatten. Koppa med det och när fisken är invand så häll ut nästan allt vatten och ersätt från det pH sänkta akvarievattnet helt. Sedan gör ni en andra koppning från ert akvarievatten (det som ej är pH sänkt) för att pH vänja fisken. Om ni väljer att koppa in fisken på vanligt sätt håll uppsikt på fisken – visar den något beteende som visar på förgiftning – släng i den i akvariet genast! Om ni väljer att strunta i koppningen, låt påsen flyta i akvariet för temperaturjustering. Öppna sedan påsen och släng i enbart fisken – inget vatten. Sedan jag för ett 15 tal år sedan förlorade fisk på grund av ovanstående så måste jag erkänna att jag ganska ofta gör på snabbsättet.

Varför är ammonium ogiftigt och ammoniak dödligt för fisk? Orsaken är att överskottskvävet kommer från fiskens metabolism (ämnesomsättning). Överskottskväve transporteras omkring i fisken via blodet, blodet är en vätska med oftast ett lite högre pH än omgivande vatten. Reglerna för förhållandet mellan ammonium/ammoniak är samma. För att koncentrationerna inte skall bli för höga måste fisken kunna reglera nivåerna. Vi landlevande djur gör det genom att njurarna förvandlar överskottskvävet till urea och vi kissar ut det. Hos fisk sker inte den huvudsakliga kväveutsöndringen via njurarna, speciellt inte för saltvattensfisk eftersom de pga osmosskäl kissar fruktansvärt lite, om alls. Fisk reglerar ammonium/ammoniak nivåerna via speciella körtlar för ammoniumutsöndring i gälarna. Dessa körtlar gör en aktiv transport, det vill säga de kan transportera ut ammonium ur fisken trotts att ammoniumnivå är högre utanför (i vattnet). Med ammoniak (som är en gas) finns ingen aktiv transport utan den diffuserar in och ut från fisken via gälarna enligt jämviktslagar. Är det för hög utanför så hjälper det inte hur mycket ammonium körtlarna pumpar ut, det läcker tillbaka som ammoniak.

Låt oss börja med ett vatten som är helt rent och har ett pH på 8,3. Du sätter in fisk och börjar mata. Fisken pumpar ut ammonium som ställer sig i den jämvikt som ditt pH anger, i vårt fall 90 % ammonium – 10 % ammoniak. I början så diffunderar också ammoniakdelen i fiskens blod ut. Ganska snart kommer dock ammoniakinnehållet i vattnet bli högre än det i blodet och istället diffunderar ammoniak in i fisken och ställer in förhållandet ammonium/ammoniak enligt blodets pH. Efter ett tag blir ammoniaknivåerna så höga i blodet att fisken avlider. Går det alltså inte att ha fisk i saltvatten? Jo – det gör det ju. Detta på grund av två faktorer, dessa är skummare och nitrifikation.

Låt oss börja med skummaren. Oftast brukar det sägas att skummarens funktion är att ta bort proteiner så att de inte omvandlas till ammonium. Jag vill kasta ut hakan och säga att detta inte är skummarens huvudfunktion i ett saltvattenskar eftersom den delen av kvävetillförseln är liten jämfört med det överskottskväve som kommer direkt ut som ammonium/ammoniak från djur. Där skummaren gör verklig nytta är att den intensiva luftningen i skummaren driver ut kväve i form av ammoniak från vattnet. I princip går det att klara ett saltvattenskar med bara en skummare om man uppträder klokt.

Den andra delen är nitrifikation. Bakterier omvandlar ammonium till först nitrit och sedan nitrat. Nitrit är giftigt på det sätt att syreupptagningen hos vattenlevande djur med hemoglobin som syretransportör störs. Nitrat är upp till höga nivåer inte dödande för fisk. Denna process skall helst gå momentant men i början brukar det bli ett stopp just vid nitrit. Varför? Alla förklaringar kan jag inte men den första är att det är olika bakteriegrupper som står för de olika stegen. De som oxiderar nitrit till nitrat kan inte börja växa förrän det finns mat i form av nitrit. Mitt sätt att komma ifrån detta är att de första tre veckorna varje dag sätta till nitrifierare i form av aktiv bakteriekultur. Jag får på detta sätt inte den berömda nitrittoppen utan en ganska mjuk och skön start. Det går alltså att sköta ammonium/ammoniak problemet med enbart nitrifikation också, Det är den vägen jag valt för mina nano. Jag har velat undvika skummare av flera orsaker. Ett av dem är den disk som nu pågår i trådarna Växtplankton (https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=11423) och Capote´s burk (https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10170). Jag tror att man kanske drar undan en del godsaker för koraller och andra lägre djur med de hypereffektiva moderna skummarna och det har jag inte råd med i de små burkarna. Men detta kräver att jag har ordentligt konstruerade filter så att de effektivt kan ta hand om nitrifikationen.

Kombinationen skummare och nitrifikation är väl den som är vanligast idag. Vurmandet för LS som nitrifikationsmedia bygger på att skummaren tar bort huvudparten av ammonium/ammoniak komplexet och att en förhållandevis dåligt konstruerat nitrifikationsfilter (ytan på den sten som finns i akvariet) kombinerat med en kraftig strömning runt detta klarar de relativt få % som blir kvar. Talet om biobollar som nitratfabriker bygger ju på att om man kör nitrifikation som huvudsaklig komponent i regleringen av ammonium/ammoniak så arbetar man med betydligt högre ingångsnivåer än om man kör skummare också. Skummaren tar bort en stor del (genom luftning) av det ingående ammonium/ammoniak komplexet. Ett sätt att få en effektiv avluftning utan att använda skummare är att använda sk droppfilter eller biotorn där vattnet strömmar i ett tunt skikt över ett filtersubstrat och man får maximal avluftning.

Nu med vodka och sockermetoder gör man dessutom om sitt kar (och LS) till BOD-filter (BOD = Biological Oxygen Demand, dvs nerbrytning av organisk material) samt syrefri nedbrytningszon också. Man kan ju undra varför ni har fisk i filterbehållaren?:ler: Och allt detta för att kunna mata och ha så mycket fisk som möjligt. Sillen, det är fler än du som övermatar i denna underbara hobby!;)

Efter denna lååååånga utvikning så är nog kontentan att du inte skall ha någon mätbar ammonium alls. Skaffa en bakteriekultur (nitrifikations!) och ge den till ditt akvarium under ca 3 veckor så kommer ammoniumfrågan att lösas – och mata inte så mycket. Under mina nästa 40 år i hobbyn har jag nog aldrig råkat på mer än något enstaka fall där folk svält sina fiskar till döds – motsatsen, ja jag kan inte räkna dem alla. Mata dessutom konsekvent – skall du öka matningen så gör det sakta så bakteriekulturerna kan växa till. Har du fått dessa ammoniumnivåer med en fungerande skummare så har du uppnått maximum för hur mycket den kan lufta av och därför är du helt beroende på bakterieaktiviteten eller hur mycket du stoppar i form av mat.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TACK LASSE!:smiley20:

Jag är glad att det finns sådana som du, ni andra som känner att ni är värda berömmet tar också åt er då jag inte heller glömt er, som lägger ner tid på oss som inte är alls i er division av kunskap och erfarenhet!

Jag har skrivit ut ditt inlägg så att jag kan sätta mig i lite lugn och ro utan barnen slitande i mig. Tror att jag kan förstå bättre då. Jag har ännu bara snabbt ögnat genom det du skrivit. Åter kommer troligtvis med kompletterande frågor på innehållet då jag inte tycker detta är enkelt. Men kommer att försöka hitta lite mer info innan om det behövs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse: Vitsen med Levande Sten eller sandbäddar är ju denitrifikation. Vill man bara ha nitrifikation är ju en flytande sandbädd eller biobolltorn en utmärkt metod att få bort ammoniak, + nitrit och att höja nitratvärdet. Det används ju i offentliga akvarier för hajakvarier med mer. Bästa metoden att ta hand om resterna efter mängder av dåligt smält mat.

Men till deras korallkar har de levande sten + skummare eftersom ett lågt nitratvärde är viktigt.

Där kan inte tillräckligt många algätare få plats och algtillväxten kan inte heller räcka till. Ytan är för liten. Man täcker ju dessutom inredningen till hälften med koraller.

Jag säger som Anthony Calfo: Den som tror att skummare inte gör någon nytta kan dricka det som min skummare lämnar en vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...