Gå till innehåll

Six line - hur aggressiv?


PerS

Rekommenderade inlägg

Jag är sugen på att skaffa en six line wrasse; de är vackra och intressanta att titta på när de letar mat. Det verkar dock vara delade meningar om hur aggressiva de är, så skulle vilja få lite förstahandsinformation från er som har eller har haft en six line; har ni haft problem med att den jagat ihjäl andra fiskar?

 

Jag har ett Reefer 250 med följande fiskar:

Gul kirurg

3 chromis

2 clowner

Watchman goby

Engineer goby

 

Hade den funkat med dessa fiskar, eller är det bättre att ha den med andra aggressiva fiskar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, nike83 said:

jag har upplevt dem som väldigt aggressiva mot nya fiskar som liknar dem eller är små. min gav sig på exempelvis en mandarin (splendidus ).

 

mitt tips är att köpa ett litet exemplar och göra det typ "sist" av inköpen.

Det är just en mandarin den ska ersätta. Har varit rädd att den skulle konkurrera ut mandarinen matmässigt och har därför inte skaffat någon. Nu har mandarinen kastat in handduken efter många år, så jag såg min chans. De andra fiskarna har varit i akvariet i flera år, och planerar inte att skaffa fler, så då kanske det skulle funka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minutes ago, Oscarhaglund said:

Jag har ingen egen erfarenhet men den research jag gjorde inför ett eventuellt eget köp var att de ofta kan vara okej i början men när de blir äldre (könsmogna??) så blir de nästan alltid monster.

Har också läst det, men tycker att det har varit mycket andrahandsinformation eller personer som har haft dem i nanokar, så därför slängde jag ut frågan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 minutes ago, stigigemla said:

I akvarier över 400 liter med mycket sten går det ofta bra då de är fullt upptagna med att kolla igenom alla skrymslen.

Men i ett litet kar måste man räkna med att de är aggressiva.

Mycket sten har jag, men mycket mindre akvarium än så, så kanske får fundera på nån annan fisk...

Ändrat av PerS
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-02-16 at 10:48, PerS skrev:

Jag är sugen på att skaffa en six line wrasse; de är vackra och intressanta att titta på när de letar mat. Det verkar dock vara delade meningar om hur aggressiva de är, så skulle vilja få lite förstahandsinformation från er som har eller har haft en six line; har ni haft problem med att den jagat ihjäl andra fiskar?

 

Jag har ett Reefer 250 med följande fiskar:

Gul kirurg

3 chromis

2 clowner

Watchman goby

Engineer goby

 

Hade den funkat med dessa fiskar, eller är det bättre att ha den med andra aggressiva fiskar?

 

Jag har haft 3 olika sixliners i mitt nuvarande kar (endast en åt gången dock), 2 av dom var riktiga arslen mot både nya och gamla bekantskaper. Den jag har nu har aldrig varit aggressiv mot sina rumskamrater, då har jag ändå närmare 18 små och medelstora fiskar i ett Red Sea 350 - varav vissa introducerade efter sixlinern. Den sköter liksom sig själv och letar runt mellan stenarna. 

Vet inte varför, men vissa verkar helt enkelt vara mer aggressiva än andra. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 minutes ago, kaptenen said:

Det låter som med oss människor om man knyter an till dagens världshändelser. 

Ja, usch, hade nog varit roligare att försöka fånga en aggressiv six line än att följa utvecklingen i Ukraina via SVT hela dagen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

41 minuter sedan, PerS skrev:

Ja, usch, hade nog varit roligare att försöka fånga en aggressiv six line än att följa utvecklingen i Ukraina via SVT hela dagen...

 

59 minuter sedan, kaptenen skrev:

Det låter som med oss människor om man knyter an till dagens världshändelser. 

Ja frågan är om wrassen också har mindervärdeskomplex och storhetsvansinne på samma gång…

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-02-23 at 15:15, Kim Rosenqvist skrev:

 

Jag har haft 3 olika sixliners i mitt nuvarande kar (endast en åt gången dock), 2 av dom var riktiga arslen mot både nya och gamla bekantskaper. Den jag har nu har aldrig varit aggressiv mot sina rumskamrater, då har jag ändå närmare 18 små och medelstora fiskar i ett Red Sea 350 - varav vissa introducerade efter sixlinern. Den sköter liksom sig själv och letar runt mellan stenarna. 

Vet inte varför, men vissa verkar helt enkelt vara mer aggressiva än andra. 

Har samma erfarenhet. Haft tre sixliners. Bara en av dem har varit aggressiv.. De andra två zickzackar runt mellan stenarna och sköter sitt..

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 hours ago, mogge77 said:

Har samma erfarenhet. Haft tre sixliners. Bara en av dem har varit aggressiv.. De andra två zickzackar runt mellan stenarna och sköter sitt..

 

Vad tror du har varit skillnaden? Större kar, andra aggressiva fiskar, mer mat, fler gömställen? Eller bara olika personlighet? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minute ago, PerS said:

Vad tror du har varit skillnaden? Större kar, andra aggressiva fiskar, mer mat, fler gömställen? Eller bara olika personlighet? :)

 

Tror det handlar mycke om tilgångan till mat, men vil ej utelucke storlek på kar eller andra aggrasiva fisk. 

 

I mit 575 hadde jag en arrig jävel, det gik inte at ha manadariner, dom fik stryg. 

Hun var doc totalt omöjlig at fånge i akvariet så den fik stanna kvar. typ 6 mdr efter var det den mest lungne fisk, och blev en rigtig favorit. For där var akvariet inkört ordentligt och jag hadde intet problem at fylle på med 2 mandariner. 

 

I mit system i dag har jag en 6-7 cm 6-liner, super trevlig, kan iofs ej simme specielt fort da den er fet... Massar af werssar, damshell osv osv, men stort och mycke mat. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-02-16 at 10:48, PerS skrev:

Jag är sugen på att skaffa en six line wrasse; de är vackra och intressanta att titta på när de letar mat. Det verkar dock vara delade meningar om hur aggressiva de är, så skulle vilja få lite förstahandsinformation från er som har eller har haft en six line; har ni haft problem med att den jagat ihjäl andra fiskar?

 

Jag har ett Reefer 250 med följande fiskar:

Gul kirurg

3 chromis

2 clowner

Watchman goby

Engineer goby

 

Hade den funkat med dessa fiskar, eller är det bättre att ha den med andra aggressiva fiskar?

En sixliner vill till en start inte reagerar på de fiskarna du har men allt som är i samma foderkategori eller samma form/mönster vill bli mobbat om det tillsätts efter wrassern.
Jag har haft många upp genom åren både alene och i grupper och problem har alltid varit med nytillskott efter att wrassrar har gått in sig. Så är det självklart några som inte är kompatibla i det hela taget men om du bara skall ha en wrasser så är ju inte det något å tänka på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu gick BRS Top 10 Beginner Fish precis igång på Youtube, och självklart rekommenderar de en six line när jag börjat titta efter nån annan wrasse som kanske skulle funka. De rekommenderade den med flera av de fiskar jag har och till ett kar på 40 gallons, dvs mindre än mitt.

 

Kanske helt enkelt ska testa, så får jag väl försöka fånga och lämna tillbaka den om det inte funkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det blev en liten six line förra helgen, hoppas att det kommer funka. Första dagen blev den jagad av alla, men hittade två stenar med många hål som den kunde smita in i. Nu är det bara mina chromis som ibland jagar bort den om den kommer för nära. Den simmar i hela karet under dagarna, men håller sig främst runt sina två stenar som är på olika sidor av karet. Den har inte gjort nåt utfall mot nån annan fisk, men den är som sagt liten och ny i karet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...