Övrig teknik
3 023 ämnen i detta forum
- 

http://www.aquaticquotient.com/forum/showthread.php/45873-Mega-Powerful-Nitrate-and-Phosphate-Remover-DIY! Verkar som en bra lösning foppa
- 

- 1 svar
 - 1,1k visningar

- 

- 

Vet inte om detta är nått för SVG, men kan inte låta bli att visa lite av mitt senaste experiment, en undervattenskamera. Jag har kopplat ihop en vanlig webcam med en nätverkskabel, via en konverter. Allt är inhyst i en 50 mm PVC-rör, en unionkoppling med plexiglas, ändhatt med en kabelgenomföring. En LED-ficklampa i en olivburk står för ljuset. Allt sänks ner i havet med ett snöre, så det gungar lite. Har lite större planer för kameran, men det kommer senare En film på 7 meters djup med risk för sjösjuka finns nedan: 5nMvNC69x94
- 

- 13 svar
 - 2,4k visningar

- 

- 

Har ett RSM 250 och har skaffat en JAD L-075 kylare. Undrar om kylaren har inbyggd pump eller jag skall koppla den till den ena pumpen. Jag har fästet med slangkopplingarna och vet var det ska sitta OM inte kylaren har pump måste ju slangen från OUT kopplas till pumpen men var fasen ska IN-slangen vara? Stickas ner löst i samma fack? Tacksam för svar från någon som vet Vill dock inte ha spekulationer
 - 

Hej Kommer troligtvis att uppgradera mitt akvarium från 450l sumplöst till ett 600l med 200l sump. Detta är ett helt nytt för mig,så nu behöver jag ert stöd! Tror mig veta att det ska vara 3 st/ 1st avrinning, 1st escape 1st retur. Har talat med 3 olika försäljare som har givetvis givit mig tre olika mått på hål! Vilka mm skall det vara på dessa hål och vilka mm sak det vara på genomförningarna och rör?
- 

- 8 svar
 - 1,6k visningar

- 

- 

Hallo, inför kommande uppgradering så söker jag efter lite råd och tips. Nya sumpen planeras att bli 130x50x50 och i samma del ett osmosfack på ca 30L. 1. Är osmosfacket för litet, karet kommer bli 180x70x70 ? 2. Vilken vattenivå bör man ha i sumpen, högre och ställa skummaren på en platå eller köra 22 cm genomgående ? 3. Hur stor bör ett refugium vara för att ta vara på näringen på ett bra sätt ? 4. Bör jag har skummaren först, sen refugium och sedan returfacket ? 5. Kan man tänkas göra något mer eller är det bara att beställa ? Kom gärna med synpunkter om förbättringar så slipper man bli påmind i efterhand
- 

- 10 svar
 - 1,7k visningar

- 

- 

Finns det någon lösning där man har t.ex. 23 cm vattendjup i fack 1, och vill ha t.ex. 35 cm vattendjup i fack 2? Håller på att försöka mig på en sumpdesign men har bristfälliga fysikkunskaper om vatten, och tror att allt jämnar ut sig med varandra, men har kanske fel? Min tankegång är att jag vill ha två fack som båda har konstanta nivåer; en till skummaren och en till refugium. Skummaren har ju dock en begränsning i sin "optimal level" på 23 cm, men sumpkaret är 40 cm högt och då vill jag använda så mycket volym som möjligt för refugiumet, t.ex. 35 cm (och generellt också för den delen). Jag har ju sett att de flesta istället verkar ställa skummaren på något som gör att…
- 

- 11 svar
 - 2,1k visningar

- 

- 

Någon som sitter på en bruksanvisning för Revdos 41? Jag har PM:at Stig men tänkte att kanske här finns nån användare på forumet. Mvh Kim
- 

- 2 svar
 - 1,4k visningar

- 

- 

Någon som har satt sig in i bägge och kan klarera vad som utgör störst skillnad samt ge en rekommendation? Ser att reefbot testar flera parametrar till ett lägre pris men vad mer skiljer det? Noggrannhet? Finish? Kvalitet på support etc?
- 

- 4 svar
 - 791 visningar

- 

- 

Fyllde upp mitt kar till 1/3 del igår och det började droppa vid den ena genomföringen, 20sek mellanrum mellan dropparna! Idag fyllde jag upp till 4/5 delar och det fortsatte droppa lika mycket! Tänkte att mer vatten skulle öka trycket och minska läckan, men inte då! Ska jag tömma karet, lossa på genomföringen, dra åt den igen? Eller låta saltet fixa läckan?(Har bara fyllt upp karet med kranvatten, för att kolla ev läckor) Kan det börja läcka om man drat åten genomföringenför mycket?
- 

- 

- 27 svar
 - 4,1k visningar

- 

- 

Hittade denna på nätet när jag satt och surfade runt.. Eheim 3585 Liquidoser Eheims egna sida sög ju som vanligt och e inte uppdaterad sedan 70 talet.. Men jag hittade lite fakta iaf.. Vad jag kan se så ser den ut som deras foderautomat.. Min tanke var att fylla byttan med phytofeast och dosera nåra ml rätt ner i tanken varje dag.. Nån som har provat och kan ge lite feedback om man skall köpa sig ett bättre liv eller bara tänka om ? Hittade den för 350 spänn i tyskland så det är ju ett smidigt komplement till en doserpump.. Eller så får det bli som jag har tänkt tidigare.. En kyl som står vid akvariet med slangar som suger direkt ur flaskan som står i kylen..
- 

- 0 svar
 - 715 visningar

- 

- 

hur länge räcker svavelkulorna i ett nitratfilter är det något som man måste byta ut eller så???+ mvh Andreas
- 

- 2 svar
 - 941 visningar

- 

- 

någon som kör med denna eller sett någon som gör ? www.aquacontrol.biz/html/home_bl1.html mvh hasse
- 

- 3 svar
 - 3,5k visningar

- 

- 

Jag vet att meningarna om huruvida det är en effektiv, eller ens meningsfull teknik att låta vattnet från ett svavelfilter passera genom en Kalcium reaktor innan det släpps tillbaka i karet. Eftersom jag har den dåliga vanan att inte bry mig om sådana åsikter och råd jag inte gillar, så hoppar jag raskt förbi alla argumenten för att inte göra det över huvudtaget, och ger mig på frågorna som känns viktiga. Jag tänker mata svavelfiltret via returpumpen från sumpen. (Spar en pump. Tanken är att allt som ska matas med vatten, kommer få sin matning här. Jag tänker även försöka vara så fräck att jag bygger in en venturi så att jag kan suga in vatten för vattenbyte, och ett utlo…
- 

- 5 svar
 - 1,2k visningar

- 

- 

Har skaffat ett deltec uvc. För att se om lampan lyser syns det att slanganslutningen man fäster slang i "hose tail + Cap nut" (vita anslutningarna) lyser när lampan är på. Är ljuset farligt om man tittar på anslutningen? Någon som har koll på detta, i instruktionen står "Never look into the T5 UV tube when illuminated. If this should happen accidentally medical advise should be taken. Exposure to UV radiation can cause serious damage to the eye."
- 

- 2 svar
 - 1,3k visningar

- 

- 

Hej. Häromveckan när jag flyttade på mitt UVC så tyckte jag att det rasslade om det, och i tron om att det var något som gått i sönder så delade jag på det hela för att se vad som hade gått i kras. Men det som lät var inte något av delarna inuti utan en del av en kalkbeläggning på kvartsröret. Hela röret var täckt av en , i mina ögon, tjock beläggning som gick att ta bort tack o lov! Bild på lite rester: Hur ofta öppnar och rengör ni andra era UVC? Jag kan tänka mig att detta sänker effekten rätt så mycket!
- 

- 10 svar
 - 1,5k visningar

- 

- 

Jag vet inte vad det finns för slanghållare till min Grotech IIIng doserpump till slangarna i sumpen från pumpen vad kör ni med som har en ? Lägg gärna in en bild på hur ni har det i sumpen mm.
 - 

Har börjat få problem med att hålla tempen nere i mitt ganska nyligen startade rsm 130D och har börjat titta på hur jag ska kyla det...Det blir löjligt varmt i rummet den står i under sommaren så att sätta extrafläkt i huven kommer inte hjälpa... Har tittat lite på kylare men skulle vilja ha lite tips på modell och ev kringutrustning som behövs... Böjar bli desperat då jag inte vill att det kraschar i karet...
- 

- 11 svar
 - 1,3k visningar

- 

- 

Hej! Det finns ju några som kör ReefAngel här, men är det någon som kör doserpumpar genom RA? Jag tänkte mig att man kan köpa lösa pumphuvuden för en spottstyver och styra genom RA. Innan jag uppfinner hjulet på nytt, är det någon som har erfarenheter av detta? MVH Jim
- 

- 4 svar
 - 1,4k visningar

- 

- 

Som titeln lyder undrar jag om jag kan använda lunds kranvatten utan RO/DI? Dela gärna med er av erfarenheter om ni har några, både positiva och negativa mottages gladeligen.
- 

- 19 svar
 - 3,5k visningar

- 

- 

Fick mail ifrån Kamoer idag att det snart är release på deras nya multitestare som testar Kh, kalcium, magnesium, NO2, NO3 och PO4 i en standalone enhet. Den har justering av parametrar för de olika ämnen inom egendefinerade intervaller. Den gör denna justering antingen via deras flerkanaliga doserpumpar eller via deras kontinuerliga doseringspump om man kör kalkreaktor eller rent av rn kombo mellan bägge dessa metoder. Kamoer kommer ha egna reagenser så det återstår att se vad kostnaden per test blir men jag gillar tanken på att de själva har kontroll över reagenser i förhållande till eventuella justeringar som behövs göras i mjukvaran. Dessa reagenser kommer med en QR-k…
- 

- 8 svar
 - 1,8k visningar

- 

- 

Är det någon som har erfarenhet av IBC behållare som sump eller behållare till avdunstningsvatten? Om ingen har sådan erfarenhet så kanske någon vet om följande innebär att de är giftiga: Plastbehållaren är formblåst 1000 liters behållare i uv-stabiliserad, högmolekylär polyethylene. Fyllnadsventil i toppen med kapsyl. Rörburen, en kraftig bur bestående av varmförzinkade rör som via en patenterad fogningsteknik är mycket stryktålig, även för kraftig och långvarig vibration. På ovansidan av behållaren finns två bärande rör för att säkra tillförlitlighet vid stapling. Avtappningsventilen finns i flera utformningar med möjlighet att välja olika packningar. Märkning görs på…
- 

- 17 svar
 - 3,8k visningar
 - 1 följare

- 

- 

hej jag undrar hur man byter kolfiltret i en osmos maskin och vad det består av. är detta krångligt??? någon som vet??? hur mycket kostar det ungerfär??
- 

- 3 svar
 - 1,1k visningar

- 

- 

- 

Tjena saltvattensmedtävlare, De tyska krispaketen har nu nått även mig och min direkta centralregering har gett sitt ok till en nyinvestering. Så nu tänkte jag inhandla en ny osmoseanläggning, detta eftersom den jag har/hade har gjort sitt och utbyte av filter+membran kostar mer än ett nytt system. ooc Jag kör med kranvatten för tillfället, funkar men frågan är hur länge. Nu är frågan, vad använder ni andra för anläggningar och vad är för/nackdelarna med dem? Har kikat lite på följande anläggning länk (obs! länken är på Tyska), har iof. ingen susning hur pass bra den är men 1miljard Kineser* kan ju inte ha fel som man brukar säga. Hade tänkt mig något smidigt (allt sjyst …
- 

- 2 svar
 - 999 visningar

- 

- 

Skall flytta ned min osmolator till sumpen, men har tappat bort de fästen som fanns med från början. Har någon ett tips på hur man fäster sensorerna i sumpen? Alternativet är ju att köpa Tunzes fäste som reservdel, kostar inte många kronor, men kan tänka mig att det tar ett bra tag innan man får hem det.
- 

- 3 svar
 - 801 visningar

-