Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ZEOvit

1. Started by saltatrox,

Har de nya KZ reaktorn en inbyggd flödess räknare?

• 0 svar
    • 2,1k visningar
  2. Started by wrang,

Nån som redan testat detta nya från Korallenzucht?? ZEOzym (ZZ) Har bla läst att har man sand så blir det vitare igen och bättre korall polyps expansion

• 7 svar
    • 2,1k visningar
  3. Started by Datate,

Vi kör (ännu) Zeovit fullt ut och har trots det problem med algskador på några av korallerna. Bild 1 ser ni nog vad det är för något. En grågrön flakväxande montepora som haft skadan länge utan att det direkt blivit bättre. Bild 2 är en röd montipora (digitata?) som bara blir mer å mer algöverväxt. Bild 3 är en Enzman som har en skada som inte vill läka ordentligt. Det går lite fram å tillbaka. Bild 4 är en Acropora av något slag som har alger på ena sidan. Vad gäller flakväxande montiporan så sitter den relativt nära en av streampumparna och sådeles i ganska stark cirkulation stundtals. Korallen på bild 4 är även den algbeklädd på sidan som vetter mot en streamer. Dock …

• 9 svar
    • 2k visningar
  4. Started by Datate,

Vi har nu snart kört zeovit i 3v och nu senaste dagarna har det börjat bli grönalger på de översta stenarna. Det är inte trådalger, utan snarare samma alggröna yta som man brukar se i ej rengjorda stenar i sötvatten... Även växer det ganska mycket algfilm på framrutan. Jag vet att fosfaten som lagrats i stenen lakas ur den första tiden med zeovit, men ger detta grönalger? Är det inte brunalger som brukar komma då?

• 5 svar
    • 2k visningar
  5. Efter besök på Korallenzucht i Coburg så blir man onekligen lite sugen på att testa zeovit... Det var en mäktig upplevelse! Framför allt blev jag imponerad av polypexpansionen efter att Thomas "pumpat" filtren... Och naturligtvis även visningsakvariet - både vad gäller koraller och fisk! 2st Achilles utan UV... Är det någon här på forumet som i dag kör zeovit? Vore kul att höra lite erfarenheter igen!

• 5 svar
    • 2k visningar
  6. Started by saltatrox,

Hej. Här nån här erfarenhet av att dosera ZEOspur 2 i sitt ZEOvit kar ? Mvh Thomas

7. Started by Henric,

Jag har köpt Zeobak och doserar i mitt akvarium. Effekten jag ville uppnå var att öka bakterikulturen för att de skulle ta om hand om nitrat och fosfat. Men när jag läser på en zeo-manual så skriver dom att zeobak är bakterier som korallerna äter. Har jag fattat allt fel? //Henric

• 8 svar
    • 2k visningar
  8. Started by Cherokee709,

Hej Är det någon som vet om det är någon skillnad på KZ Zeolith och FM Zeolith som de har till Ultralith metoden. Om det är skillnad på fraktion och sammansättningen. Tänkte mest på att det går att köpa FM Zeolith i större förpackning så slipper man köpa små kilos förpackningar som KZ har. Det borde väl gå att använda båda sorterna till Zeovit metoden? //Peter

9. Started by Ferngren,

Jag är snart på gång att starta Zeovitmetoden i mitt 140L kar. Vad jag inte riktigt greppat är vilka invånare i karet som får sin mat denna väg. SPS är ju givet men hur är det med LPS:er och mjukisar? Fiskarna ska väl ha sin vanliga mat... Har phytoplankton och Preis Coral Energizer idag. Ska de användas? (Ska köra med Coral Snow och Coral Vitalizer utöver zeovit-grundpaketet)

• 9 svar
    • 1,9k visningar
  10. Started by saltishenke,

Hej ! Jag ska dosera ZEOstart 2 till 150 liter finns det något bra sätt att få rätt dos på ? Man ska ju ha 2 ml/1000L =0,002ml varje dag till 100L jag har testat med kanyler men det finns ju bara som minst 2/ml med linjer vid varje 0,1 ml Jag doserar : zeobak : 1 droppe i veckan zeofood : 1-2 droppar varje dag coralvitalizer : 1 droppe varje dag coralsnow : Har jag men inte dosering nu. zeostart : ? ca 300g zeo i strumpa ca 1,5 dl aktivtkol i strumpa

11. Started by diskustok,

Sitter och undrar vad är minimum för köra zeovit system till storleken av akvarium? svar tacksam

12. Started by JohanP,

Jag har ett RSM 130 och har nu kört Zeovit i ca tre månader. Zeolitstenen har jag i en strumpa efter skummaren och det verkar fungera bra. Kramar och skvalpar ur den varje till varannan dag då det kommer fint med mulm ut i karet. Jag kör för närvarande med Zeostart, Zeofood7 samt Zeobak2. I huvudsak har jag SPS:er, lite Ricordeor och en T.crocea samt 1 par clowner och ett par C.parasema. Nu till frågan. Med tanke på ovanstående besättning och förutsättningar, vilken tycker du är nästa flaska jag skall börja med? Tack på förhand för era "inputs".

• 2 svar
    • 1,8k visningar
  13. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Är det någon som prövat ZEOvit-metoden? Jag vet att det ryktats om att det kan fälla ut aluminium - någon som har koll? Var finns det mer fakta att hämta? Jag har läst lite på hemsidan - korallen-zucht.de - men skulle vilja ha mer information om metodens baksidor!

• 7 svar
    • 1,8k visningar
  14. Started by Datate,

Idag drog vi igång Zeovit-reaktorn och tillsatte första dosen med "the original 4". Kollade dessutom internetbanken och såg att skatteåterbäringen kommit. Känns som ett lämpligt läge att införskaffa de preparat som man rimligtvis kommer behöva under hösten. Kommer inte tillsätta något annat än grundpreparaten de första 2 inkörningsveckorna, men sen hade jag tänk att sakta börja tillsätta flera preparat. I dagsläget har vi följande hemma: Zeobak Zeofood7 Zeostart2 B-balance Kalium Iodide Flouride Concentrat Det jag funderar på att beställa är följande: K-balance Coral Vitalizer Sponge Power Pohl´s Xtra alt. Aminoacid Concentrate Är det något som är onödigt, eller något som…

• 5 svar
    • 1,8k visningar
  15. Started by Datate,

Har köpt lite olika preparat och blev lite fundersam vilka som skall förvaras på hyllan och vilka som skall förvaras i kylskåpet. De preparat jag undrar över är följande: Coral Vitalizer Aminoacid Concentrate Sponge Power Stylo Poccio Glow Iron Concentrate Någon som vet?

• 8 svar
    • 1,8k visningar
  16. Started by Datate,

Vi har nu snart kört zeovit i 3v. Min undran är hur länge det egentligen skall ta att bygga upp en ordentlig mulm-produktion. Minns jag rätt blev det ett stort brungrumligt moln av mindre och större particklar när Ted pumpade då vi var där och shoppade. När vi pumpar blir det svagt vitgrummligt i sumpen och man ser efter ett tag att akvariet blir svagt vitgrumligt. Particklarna är dock så små att de knappt syns med blotta ögat. Hur lång tid bör man räkna med att det tar innan produktionen är maximal?

• 2 svar
    • 1,8k visningar
  17. Ska pricis starta upp mitt kar med zeovit. Just nu håller jag på att fylla med osmos vatten. Det kommer og att ta några dagar. E det något speciellt som jag ska tänka på?

• 6 svar
    • 1,8k visningar
  18. Guest saltishenke
    Started by Guest saltishenke,

Hej ska köpa mig ett zeofilter vilket ska man ha ? Ska ha till ett test 120 liters kar med en 30 literssump . Kan jag överdimensionera filtret så slipper jag att köpa ett nytt sen till mitt bygge på ca 500-600 liter ?

• 10 svar
    • 1,7k visningar
  19. Started by Moose,

Det står över allt att man inte skall köra detta ihop. Men det står ingenstans varför man inte skall det. Om man har höga halter av fosfat, e det då inte bra att köra båda metoderna? Eller e det så att det sjunker för fort isfåfall o stressar korallerna?

• 3 svar
    • 1,7k visningar
  20. Started by pimo,

Vilken underbar produkt! har tidigare kört med ultramins och ultra clam från fauna marin, men nu när jag köpt mitt zeovitsystem så har jag testat att dosera lite pohls coral vitalizer under några veckor, och skillnaden är tydlig, mycket bättre PE än med fauna marins grejer. Någon som upplevt liknande? Undrar om man kan överdosera denna produkt? har ca 250 liter vatten i karet och började med 2 droppar/dygn, men har testat att gå upp till 4 droppar per dygn, och korallerna ser ut att stortrivas.

21. Som rubriken lyder...vilka produkter från KZ kan man använda utan at köra zeovit-metoden? Går det t.ex att använda zeofood och zeobak för att tillsätta bakterier i karet, eller är det meningslöst utan zeolith-filter?

• 3 svar
    • 1,6k visningar
  22. Started by Tedb,

http://www.captiveoceans.com/

• 0 svar
    • 1,5k visningar
  23. Started by acuario,

Ja har testat denna förrut i 828L karet och jag märkte inte direkt någon skillnad så ni som kör med detta preparat ser ni skillnad och håller den vad som lovas? Har man lite cyano är det då dumt att dosera detta?

• 5 svar
    • 1,5k visningar
  24. Started by john.w,

Ska man köra detta medel for ever eller bara när man har problem med cyano?

• 4 svar
    • 1,5k visningar
  25. Started by balofix,

Hejsan jag har en vän som börjat köra zeovit o har inte kopplat bort sin kalkreaktor! Kan man köra den samtidigt?

• 3 svar
    • 1,4k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.