Träffar och föreningar
Allt om akvarieträffar, föreningsmöten, föreläsningar mm
Underforum
201 ämnen i detta forum
-
Halloj Nu har vi spikat datumet för 2:a saltträffen för i år i Linköping, och är ute i god tid denna gång igen, så ni hinner boka in denna intressanta och trevliga träff i saltets tecken! Det blir som vanligt på Naturcentrum! Programmet är inte klart och vi är öppna med förslag från er! Fraggauktion blir det i vilket fall som helst. Varmt välkomna!
-
- 30 svar
- 5,2k visningar
-
-
FishBase Symposium 2015: Fängslande Fiskar! De senaste åren har stora framsteg gjorts vad gäller hållning, odling och uppfödning av fiskar i recirkulerande system. Idag kan även mycket krävande arter hållas i slutna system, och med minimal miljöpåverkan. Detta har redan fått betydelse inom bevarandebiologin, och skapar också spännande nya möjligheter som odling av matfisk i våra städer. 2013 fanns det bara tre individer kvar av den fulsnygga Mangaraharacikliden (Ptychochromis insolitus), och alla tre var hanar! Brian Zimmerman kommer bland annat att berätta om London Zoo:s kamp för att hitta fler individer och rädda arten från att dö ut. Foto: © ZSL FishB…
-
-
- 4 svar
- 3,4k visningar
-
-
Halloj. Då var det dags att fundera om du är sugen på att följa med på en road tripp till Tyskland och Holland i vår, beroende på väder men i slutet på April - början på maj Tanken är att man far iväg fredag tidig morgon ner i genom Tyskland för att besöka diverse saltbutiker, man stannar på något vandrarhem och fortsätter ner mot Holland. Sen beroende på hur nöjda vi är så åker vi hemåt eller så övernattar man en dag till så man kommer hem på söndagen. Tanken är att vi hyr en minibuss för 8 pers. hade detta varit intressant så skriv upp dig så kan vi lägga ut en rutt gemensamt beroende på vad vi hittar osv. obs detta är ingen tråd där vi kommer köpa något så ingen mod s…
-
- 10 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej alla saltisar! Helgen den 3-4 december kl. 11-14 tänker vi från föreningen hålla i en butiksträff hos Salt i väst. Välkomna in på en fika och saltsnack med likasinnade. Vi från Saltvattensguiden kommer att vara på plats lördagen den 3 december. Vi har bjudit in Jonas Roman för att hålla ett kort föredrag om vattenkemi och Focustronics maskiner. Föranmäl gärna till support@saltivast.se (anmälan är inte bindande men för att få lite koll på hur många som kommer) Varmt välkomna Plats: Salt i väst, Tagenevägen 14L 2:a vån, 42537 Hisings-Kärra Tid: 11-14 båda dagarna Salt i västs öppettider: Lördag…
-
ETT LIV UNDER YTAN ett arrangemang av Nordiska Ciklidsällskapet och Bollmora Akvarieklubb Nästa års viktigaste fiskhelg kommer att infalla den 9-10 april och platsen blir Naturhistoriska Riksmuseets stora hörsal. (Stockholm) Toppföredrag och workshops från de ledande i branschen blandas med mingel, fika, lotterier, diskussioner och kanske en rundvandring bland fisksamlingarna om vi har tur. Museet bjuder på inträdet till alla utställningar, däribland långköraren ”Liv i Vatten.” När vi gjort allt detta samlas vi för en privat filmvisning i en av världens största IMAX-biografer; Cosmonova. (Åldersgräns 5 år) Precis som alltid sitter vi ner till en trevlig trerätters middag…
-
- 7 svar
- 1,6k visningar
-
-
Jag är bara nyfiken! Av vilken anledning kom nedanstående förtydligande? Gör bara en ny tråd, då originaltråden är låst. Under forumet "Träffar och föreningar" samt underforumet "Mässor" berättar vi om och diskuterar alla former av fysiska sammankomster knutet till saltvattensakvaristiken. Annonsering av sammankomster är tillåtet oavsett om den arrangeras privat, av en idéell organisation eller av ett företag. Om ett företag står bakom arrangemanget är det ok att annonsera föredraget här, oavsett om företaget sponsrar Saltvattensguiden eller inte. Förutsättningen för detta är att annonseringen i detta forum endast avser själva samma…
-
- 3 svar
- 2,8k visningar
-
-
Hejsan. Jag vill ordna en fragg bytar dag i Bengtsfors ligger 10mil söder om karlstad 10mil norr om uddevalla. Jag fixar upp ett akvarium som man kan lägga i sina fraggar i så kan man byta o sälja som man vill. skulle vara jätte trevligt om så många som möjligt kan möta upp på detta finns gott om plats. Jag har också en del teknik som jag skall sälja av UV-C, streamers m.m och varför inte om ni har det med så ta med det finns kanske nån som är intresserad! lite om mitt akvarium! 600l diy akvarium med opthiwhite glas uppbyggd med levandevägg "om man kan kalla det så" jag har inte mkt koraller och så i det ännu då det är ganska nystartat. kom igen nu och möt upp alla som vi…
-
- 31 svar
- 4,6k visningar
-
-
Tänkte kolla intresset för en ny träff hemma hos mig, det är snart 5 år sedan jag hade min förra träff som blev riktigt lyckad. Se tidigare tråd: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?31032-Träff-hos-Moose-i-göteborg-6-dec&highlight=Moose Skulle detta vara intressant? Träffen sker iså fall hemma hos mig, i Göteborg (västra Frölunda), på en helgdag och under dagtid. Givetvis kommer jag bjuda på fika också. Jag har inta datum tänkta ännu, då detta som sagt bara är en intressekoll just nu. Tänk dock på att jag bor i en liten lägenhet och kan inte husera plats åt hur många som helst, så först till kvarn gäller.
-
- 50 svar
- 6,9k visningar
-
-
Hej kjære naboer i øst! Endelig er det klart for ett nytt saltvannstreff. Reefmeet arrangeres i Drøbak, ca 90 fra Svinesund, mot Oslo på E6. Hva er Reefmeet? Ett arrangement for de som er interessert i saltvannsakvarier, har lyst til å starte eller har allerede ett akvarium. Det vil bli holdt 3 gode foredrag, som vil vise noe av alt det denne hobbyen har å by på. Se program lenger ned. Deres egen Jonas Roman er en av foredragsholderne! En rekke stands fra salte butikker og leverandører vil også være tilstede. Her har man muligheten for noen gode kjøp med mange gode tilbud. Tilslutt så avholder vi en saltvannsauksjon av levende og teknikk hvor p…
-
-
- 22 svar
- 3,2k visningar
-
-
Nu har vi fått ihop alla lösa trådar och välkomnar alla som är intresserade av att läsa mer om vårt seminarium att kika i bifogat dokument. Info om det mesta finns däri för den som vill komma och besöka seminariet. Jag lägger också upp en liten omröstning som ni gärna får boka i så vi får ett litet hum om hur många som är intresserade av att komma. Så varmt välkomna till höstens kanske mest spännande dag för oss saltvattensakvarister. Saltvattensseminarium i Linköping 24 oktober 2009.pdf
-
- 59 svar
- 9,6k visningar
- 3 följare
-
-
Ett nytt år närmar sig och vad kan vara bättre att fira detta än med att bilda en ny förening! Först vill jag säga att detta har inget att göra med hur föreningen/forumet Saltvattensguiden sköts och hoppas att vi kan hålla den diskusionen på annan plats än i denna tråd. Om vi ser på saken helt förutsättningslöst vill jag börja med att fråga om det finns några som kan tänka sig att engagera sig i bildandet av en interimsstyrelse? Ordförandeposten lämnar jag tyvärr i sticket, men är villig att lägga ner lite möda på detta, även om jag bara håller på med kalla akvarier. Vilka mål föreningen ska ha, uppbyggnad osv är i detta stadiet öppen. Så den stora frågan är vilka som…
-
Tjena!:)undrar om det finns någon saltvattens förening i sthlm området och om någon kan länka till deras sida eller nått liknande vore oerhört uppskattat. Mvh Fredde
-
- 1 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hade tänkt dra ihop en lite träff hos mig, söndagen den 6 december. Klockan 12.00 kanske kan passa. Ta gärna med er fraggar, knappar, skivisar... ja vad som helst igentligen. Så kan vi byta lite fraggar, eller om ni vill sälja / köpa. Själv har jag lite blandat att byta / sälja. Skulle det kunna vara intressant? slänger även upp en omröstning så man får ett hum om hur många som kan tänkas komma. anmäll er gärna i denna tråden, så skickar jag ut adress och mitt telenummer via pm till er. Kommer: Moose pwin Ahab Kanske kommer: Vandal PeterGG DaTrucka
-
- 65 svar
- 7,3k visningar
-
-
Som rubriken säger någon som är intresserad av att åka till götet och kolla läget. Är intreserad av att åka men ensam blir det lite dyrt tycker jag. Har egen bil, men saknar personer att åka med för min del kan man lägga upp det på många sätt så långe man är flera. Tänkte bara slänga ut frågan?
-
- 0 svar
- 1,2k visningar
-
-
Saltvattens träff i Triton's lokaler hos Leffe och Fredde i Täby Stockholm. 28 juli 18:00 är datumet du bör spika, ta semester, sjukanmäla, VAB'a. Skicka familj, barn, fruar eller män mm till mormor eller någon annan ursäkt du kan hitta på. Alla är välkomna
-
- 0 svar
- 1,4k visningar
-
-
Välkommen på invigning av 1000 liter kallt vatten fördelat på sju akvarier! Du tar dig till akvariets huvudstad, Munkedal, via E6:an. Det är öppet hus den 8 juli med början kl 12.00, så det är bara att dyka upp. Runt kl 15.00 samlar vi ihop oss och åker till Lysekil för en båttur med förhoppning att fånga några av havets mysterier. Skicka ett PM för att få adressen. Hjärtligt välkomna!
-
- 4 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej alla saltisar! Lördagen den 1 oktober kl. 15 - 18 tänker vi från föreningen hålla i en butiksträff hos Aquariatech. Välkomna in på en fika och saltsnack med likasinnade. Vi har även bjudit in Michael Emilsson att tala om hur man lyckas med ”svårare” fiskar - framgång med riskabla fiskar och koraller. Föranmäl gärna till mig så vi vet hur mycket fika som behövs. Varmt välkomna Plats - Aquariatech, Fraktflygargatan 18, 128 30 Skarpnäck Tid - kl. 15:00 - 18.00 Hålltid för Michael Emilsson ca 16:00
-
-
- 4 svar
- 812 visningar
-
-
finns det nån i lycksele som håller salt eller är det dött där uppe? ska nämligen dit i helgen o de kan ju va skoj o hitta nått att byta kanske?
-
- 0 svar
- 994 visningar
-
-
Om du missade invigningen av 1000 liter kallt vatten i sju akvarier har du chansen igen den 16 juli. Titta på alla rör, tång och fiskar. Prata om ditt, datt och akvarier samtidigt som det bjuds på fika. Exakt tid meddelas senare. Men jag gissar på sen eftermiddag. Vi finns i akvariemetropolen Munkedal och adressen meddelas om du skickar mig ett PM. Dagen efter (17/7) träffas vi i Lysekil runt 10-slaget och stuvar båten. Det är en motorbåt på 5,5 meter och tar runt 5-7 personer som mest. Flytvästar tas gärna med, men det finns några stycken att låna. Vi åker till en lämplig ö med tanke på väder och framför allt vind och lastar ur alla håvar och…
-
- 7 svar
- 2,3k visningar
-
-
Jag var för fösta gången på MAF och träffade mycket trevligt folk. Larry var gästföreläsare och föreläste om sina erfarenheter och det var väldigt trevligt och intressant. Jag vill göra en liten "shout out" till Larry ett stor tack för en underhållande föreläsning med mycket själv sarkasm kunde inte bli bättre! tyvärr så missade jag den sista biten för att jag var tvungen att ta bussen. Finns inspelat så vore det helt underbart att få ta del av.
-
- 2 svar
- 1,6k visningar
-
-
Jag har blivit ombedd att lägga ut följande information. Jag är själv inte inblandad i arrangemanget men jag tycker det ser ut att bli ett riktigt intressant program. Inte minst finns det både ett föredrag om sjöhästar och ett fotoföredrag från en indonesisk revbiotop på schemat! Akvariets Dag är ett årligt arrangemang som arrangerats av Sveriges Akvarieföreningars Riksförbund (SARF) tillsammans med en lokal akvarieförening sedan många decennier tillbaka. I år står Örebro Akvarieförenings som värd. Hej! Här kommer program för Akvariets Dag! För mer information se: www.sarfakvarist.se Akvariet dag 2009: Arrangeras av Örebro AK i samarbete med SARF den 14-15 november i…
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
Nu är det dags att boka in höstens salta aktiviteter i kalendern! Snart är ju sommaren här och med all tid vi kommer att få i hängmattan så visslar det ju bara till så är vi inne i september! Så passa på att boka in hela lördagen den 24 oktober i din kalender. Linköpings akvarieförening kommer att arrangera en saltvattensdag med flera spännande föreläsningar. Det blir 3-4 föredrag som vi hoppas kommer att intressera alla saltvattensakvarister (och alla andra akvarister med). Det kommer också att hållas en auktion som vid våra tidigare saltföreläsningar. Så vi i Linköpings akvarieförening hoppas att denna lilla blänkare ger dig god tid att kunna sätta av denna dag för vår…
-
- 21 svar
- 2,7k visningar
-
-
Tänkte vi kunde dra dit ett gäng så boka den 1 september så drar vi dit. http://www.saltvandsforum.dk./viewtopic.php?f=1&t=50727
-
- 13 svar
- 1,9k visningar
-
-
Måndagen 19:e oktober är det dags för årets Fishbase-symposium vid Naturhistoriska riksmuseet och Cosmonova, och årets tema är Hajar & Rockor! Många hajar och rockor minskar för närvarande kraftigt, vår vanligaste svenska art, Pigghajen, har t.ex. minskat med 90%, och många arter löper risk att helt dö ut. Trots att de både fiskas och anses vara hotade är kunskapen om hajars och rockors biologi mycket begränsad. De lever ofta på djupt vatten, eller långt från kusten, och är därför svåra att studera i naturen. Vi behöver mer information om hajars och rockors biologi, men också ett ökat intresse från forskare, myndigheter och allmänhet för att kunna gå vidare utifrån fo…
-
- 3 svar
- 2,2k visningar
-
-
Vi har bestämt en träff nu: hemma hos pwin kl 16:00, nu på lördag den 19 januari. Anmäl er till honom via PM, han har begränsat med plats. Först till kvarn. Väl mött! Jonas Roman
-
- 1 svar
- 1,4k visningar
-