Träffar och föreningar
Allt om akvarieträffar, föreningsmöten, föreläsningar mm
Underforum
201 ämnen i detta forum
-
Saltträff i Karlstad Lördagen 6/2-16 Klockan 13. Plats:Kjell & Co Sågverksgatan 26 Entre 50:- Föredrag av Lasse Forsberg, Nanokaret samt belysning och kemi. Ytterligare föredragshållare på gång. Fraggbyte Lättare mat o fika, förbokas. Anmäl er här
-
-
- 31 svar
- 6,9k visningar
-
-
Saltvattensträff i Karlstad Lördagen 24/1-2015 Klockan 14.00 Lokal: Stocken dvs Stockfallets samlingslokal, Myrgången 1 Entre: 50:- Föredragshållare: LN21 dvs Larry Nilsson från Växjö Fraggbyten Kiosk med hamburgare, kaffe med mera Anmälan här eller genom PM till undertecknad eller forumets Edward Se nu till att ta chansen att träffa o lyssna på LN21 Conny
-
- 38 svar
- 6k visningar
-
-
Hej ! Vi i Linköpings akvarieföreningen beslutade att ha en saltvattens träff en Lördag i Oktober 2017 på Naturcentrum i Linköping! Vi tror att auktion på koraller/fraggar samt fiskar kan vara ett intressant ämne + något lotteri!. Även ett föredrag om något intressant ämne skulle förhöja träffen! Tipsa gärna om en föredragshållare. Vi har ju haft några intressanta saltvattensträffar och hoppas på en ny intressant träff och ett stort deltagande! Många tips är välkomna i tråden. Mvh Wilhelm "Salta Wille" Ordförande i Linköpings akvarieförening.
-
-
- 25 svar
- 14,3k visningar
- 1 följare
-
-
Hej! Jag bjuder härmed in till saltvattensträff i september. Ni är välkomna hem till mig lördagen den 26 september klockan 14,00 Jag kommer att försöka hålla denna tråden framme så att så många som möjligt kan se och komma.
-
-
För några månader sedan så startade jag en tråd om en saltvattensträff i västra götalands området som tillslut hammnade hos bioted marin, och som jag själv inte hade möjlighet att komma på Nu undrar jag om det är fler än jag som tycker att det låter intressant med en ny träff? Isåfall, skriv gärna ner ifall att ni är intresserade och om ni har ni några förslag på vart, när och eventuella aktiviteter!
-
- 118 svar
- 13,2k visningar
-
-
Saltvattensträffar i Skåne - en tråd där vi i Skåne kan skriva när vi anordnar saltvattensträffar. Tänkt som en ersättare till: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?19047-SVG-Syd/ ... då denna tråden varit igång i snart 7 år och börjar närma sig 2700 inlägg, samt att rubriken inte är så talande... Vem blir först med att bjuda hem?
-
- 37 svar
- 5,2k visningar
-
-
Hej ! Jag funderar på att ha en träff hos mig någon dag bor utanför Norrköping men jag vet inte datum nu men det får jag åter komma om. Men jag vill bara kolla hur många som har lust att komma =) Med vänlig hälsning, oliwer
-
- 0 svar
- 895 visningar
-
-
Till zg och deras personal. Tackar för gårdagens träff hos er! Väldigt trevligt , inte minst efterfesten framför kentas hemmabalja Trevligt med lite produktnyheter och Michael's närvaro från 08a. Mycket roligt att få chans o träffa alla dessa saltakvarister för lite hobbysnack. Mvh Manne Sent from my iPad 2 using Tapatalk Sent from my iPad 2 using Tapatalk
-
- 30 svar
- 4,4k visningar
-
-
Nu är det dags att boka in höstens salta aktiviteter i kalendern! Snart är ju sommaren här och med all tid vi kommer att få i hängmattan så visslar det ju bara till så är vi inne i september! Så passa på att boka in hela lördagen den 24 oktober i din kalender. Linköpings akvarieförening kommer att arrangera en saltvattensdag med flera spännande föreläsningar. Det blir 3-4 föredrag som vi hoppas kommer att intressera alla saltvattensakvarister (och alla andra akvarister med). Det kommer också att hållas en auktion som vid våra tidigare saltföreläsningar. Så vi i Linköpings akvarieförening hoppas att denna lilla blänkare ger dig god tid att kunna sätta av denna dag för vår…
-
- 21 svar
- 2,7k visningar
-
-
Ville bara kolla ifall det är några rund småland som är sugna på att åka upp och kanske ville splitta på bensinnotan helt enkelt! Jag är sjukt sugen men det är fruktansvärt tråkigt att åka själv!
-
- 0 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag startar denna tråd för att se om det går att få ihop ett samåkningsgäng från Sthlm den 26:e sept till Kenta: Jag kan ställa upp med rymlig bil (= minibuss Renault Espace). Vi kan ju diskutera om vi vill köra tillbaka på natten eller anta det generösa erbjudandet att ligga över. Mycket körning att åka fram och tillbaka samma dag, men kan vara skönt att vakna i egen säng också.
-
- 1 svar
- 997 visningar
-
-
Jag kommer köra från Lund upp till Göteborg inför årets träff på Sjöfartsmuseet och har i nuläget en plats upptagen, dvs jag kan ta med två till om fler ska upp och vill hänga på i bilen. Läs mer om träffen här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?61446-H%F6stens-koralltr%E4ff-p%E5-Sj%F6fartsmuseet-Akvariet-2014 Första föredraget börjar klockan 12, så jag siktar på att vara på plats någonstans runt 11-tiden så man kan komma till rätta innan man ska sitta ner och lyssna. Planerad avfärdstid runt 8.00 från Krutmöllan. Om någon bor lite ifrån och inte kan ta sig till mig så kan vi säkert lösa upphämtning på vägen, men då ska det vara hyfsat nära den plan…
-
- 6 svar
- 2k visningar
-
-
Funderar på om intresse finns att samköra. Jag planerar att köra upp och har tre platser i bilen. blir stopp på Ciklidhuset och BioTed på vägen upp. Anmäl gärna ert intresse i denna tråden. * Marcus - bil utgår från Malmö och upp via Hbg och uppåt. * * * I värsta fall går det att packa in en till men skönt att åka bra och säkert.
-
- 55 svar
- 5k visningar
-
-
Den 10 maj kommer Irene Mikrut till Linköping och håller sjöhästföredraget på Naturcentrum! kl 1900 Lasarettsgatan 1 Irene berättar om sjöhästar och redogör för dessa samt berättar om sina erfarenheter. Irene representerar ett nätverk som heter seahorse.org. Det är en samling sjöhästentusiaster som är spridda över hela världen, som försöker bevara de hotade sjöhästarna. Ni som inte kan ta er till Göteborg, kanske kan komma till Linköping!
-
- 16 svar
- 3,3k visningar
-
-
Den 12/4 kommer Irene Mikrut att hålla en föreläsning om Ekologiska Sjöhästar hos oss i Göteborgs Ciklidgrupp och Göteborgs Akvarieförening Hoppas på ett riktigt intressant föredrag och många besökare. Iom att hon är en långväga gäst tar vi ut en mindre avgift för icke medlemmar i föreningarna. Platsen är Spårvagnssällskapet Ringlinien i Gårda, Göteborg, fika finns till självkostnadspris och ni behöver inte vara rädda för sötvattensakvaristerna. Har ni svårt att hitta kan ni ringa mig på 0706575287
-
- 10 svar
- 2k visningar
-
-
Hej saltvattensakvarister! Torsdagen den 9 maj har Malmö Akvarieförening bjudit in Irene Mikrut från Stockholm för att hålla ett föredrag om sjöhästar. Många av er känner säkert till Irene sedan tidigare då hon utan tvekan är en av Sveriges mest kunniga när det gäller att hålla sjöhästar i akvarium och framgångsrikt har odlat flera arter. Föredraget är som alla våra möten öppna för alla akvarieintresserade. Det går bra att komma även om man inte är medlem. Mötet börjar kl 19.00. Kom i tid! Branteviksgatan 40, ingång på gaveln. Inträdet är som alltid på MAFs möten fritt, men glöm inte pengar till lotter och fika! Förutom Irenes föredrag blir det som alltid på våra möten…
-
- 3 svar
- 1,5k visningar
-
-
Någon eller några som är sugna på att ta en tur till stig i gemla ? skulle varit kul att åka dit men ännu trevligare om vi är några stycken ..
-
- 24 svar
- 2,3k visningar
-
-
Har suttit här hemma och börjar undra hur många vi är som håller på med salt nu. Har förstått att det har ploppat upp ett flertal på senare tid, sprang på tre i går när det var fiskleverans på butiken. Sen så hade jag även en tanke på träffar och (i framtiden) fraggbyte, om det är nått som skulle vara intressant? Roligt att se att hobbyn växer även i den här stan då kanske man kan få butikerna att börja ta hem bra märken och mer fisk
-
- 1 svar
- 1,3k visningar
-
-
Den 24 november kl. 13:30 öppnar Havets Hus i Lysekil sina portar för dig som är intresserad av kalla akvarier. Bygert har ordnat så att det blir några timmars snack om våra inhemska djur, hur Havets Hus sköts och inte minst en guidad tur bakom kuliserna. Du kommer få möjlighet att prata med den erfarna och trevliga personalen och även utbyta erfarenheter med andra akvarister. Det är begränsad tillgång till platser, så denna gång vänder vi oss i första hand till dig som har eller planerar att starta ett kallt akvarium. Men i mån av plats får även andra intresserade komma med. Anmäl dig till mig via ett privat meddelande eller direkt i tråden. Observera att det är en må…
-
- 5 svar
- 2,2k visningar
-
-
Söndagen den 27e januari går Malmö Akvarieförenings årliga Hempristävlan av stapeln. En Hempristävlan är helt enkelt en tävling i vem som har det vackraste och för fiskarna och andra invånare bäst anpassade akvariet. I år är det än så länge fyra saltvattensakvarium anmälda, varav två från akvarister som är aktiva här på forumet. Det vore kul om det blev ännu fler! Det hela går till så att en jury bestående av tre erfarna akvarister åker runt och bedömer de anmälda akvarierna. Bedömningen sker efter många olika kriterier; estetiskt helhetsintryck av akvariet, fiskarnas, lägre djurs, korallers, svampars, makroalgers etc kondition och storlek, hur väl akvariet är anpassat ti…
-
- 1 svar
- 2,3k visningar
-
-
Som rubriken säger någon som är intresserad av att åka till götet och kolla läget. Är intreserad av att åka men ensam blir det lite dyrt tycker jag. Har egen bil, men saknar personer att åka med för min del kan man lägga upp det på många sätt så långe man är flera. Tänkte bara slänga ut frågan?
-
- 0 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
En sådan har vi ju saknat ett tag, trots att det rimligtvis borde finnas en hel del saltakvarister i området. Pratade lite med Simon härifrån, och han var, precis som jag,för iden att man borde kunna samla ihop ett gäng som då och då träffas, lämpligtvis hemma hos en av "medlemmarna". Man kan fika, titta på akvarium osv. Enbart tolv medlemmar skulle ju räcka för en fika i månaden hemma hos olika personer, om nu alla var positiva till detta. Många här på forumet träffar varandra, men dessa träffar äger ofta rum utanför sthlm, så jag undrar nu om det finns intresse för en liknande "förening" här i Sthlm? Vilka är på? Utöver rena fikaträffar så kunde jag undersöka om det går…
-
Tänkte vi kunde dra dit ett gäng så boka den 1 september så drar vi dit. http://www.saltvandsforum.dk./viewtopic.php?f=1&t=50727
-
- 13 svar
- 1,9k visningar
-