Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lägre djur

1. Started by keyser,

Den har små minisniglar på sig, den förra som hade likadana minisniglar på sig dog.

• 7 svar
    • 1,8k visningar
  2. Started by Speedster,

Har en sjögurka som jag inte vet id på. Den har legat still på en knappolypsten sen i lördags nu. Börjar bli lite orolig att den inte mår bra. Den rör huvudet och tar ut sina tentakler ibland... Vet ni vad det kan vara för en rackare? Första bilden är från mitt akvarium andra bilden hittade jag på google och jag tror den ser ut på det viset nästan, tentaklerna ser likadana ut men bakdelen ser lite annorlunda ut.

3. Started by Irene M,

Jag köpte en blå linkia i går. Den är jättefin. Jag undrar lite om den. Hur förökar den sig? Är den dag/natt aktiv? Jag vill veta allt om den!

• 10 svar
    • 1,9k visningar
  4. Started by Mattias Malmö,

Något gör gångar i sanden: Först trodde jag det vara såna här spagettimaskar eller vad det är som jag ser då och då: Men i helgen skaffade jag pepparminträkor: Och när jag dagen efter istoppande hittade grottan de tryckte i och ville se om de åt ordentligt stängde av pumparna och spred ut lite flingor - så började det bubbla i sanden och ett annat räkhuvud tittade upp. En liten jäkel - 6-7mm lång och färgad helt som sanden. Sen bubblade det lite varstans och fler småräkor grävde upp sig och började transportera ner flingorna i sina gångar. Det är inga vanliga pods för de har tydligt (i förstoringsglas i alla fall) små klor de plockar och drar i alger och skit med. Förh…

• 5 svar
    • 1,4k visningar
  5. Started by Notna,

tjena, tror jag har en mantis som tar död på alla mina eremiter och sniglar tror jag har lagt ner 40 eremiter och säker 20 sniglar och jag har väl 1 eremit och 3 sniglar kvar. på kvällar och ibland efter matning så hör man höga knäpp ljud från akvariet. jag har köpt en http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=600 men vad ska man agna med? börjar bli trött på att köpa nya eremiter hela tiden.

• 4 svar
    • 1k visningar
  6. Started by Andreas84,

Köpte igår en ny ls och upptäckte något som jag först tyckte liknade ett valnötsskal. Nyss när jag kollade på "skalet" så upptäckte jag att den öppnat sig/delat sig från stenen och liknar numera en mussla. När jag sedan skulle fotografera med blixt, stängdes öppningen tvärt, därefter sakta öppnades igen. Vad tror ni det kan vara för något jag fått med lsen?

• 1 svar
    • 635 visningar
  7. Started by slarvid,

köpte en hård korall i helgen. Den hade en liten vit fläck som nu blivit större. Täcker en halv gren typ. Korallen ser ut som ett renhorn. bilder finns i slutet av denna tråden https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?51903-slarvids-nano

• 40 svar
    • 3k visningar
  8. Started by Snowball,

Vad är detta? Jag hade en som kom med LS och nu har jag flera minikopior. Är dem bra att ha eller ska jag plocka ur dem?

• 2 svar
    • 1,4k visningar
  9. Started by hagbard,

Hittade denna idag ca 1.5 cm ljusblå "topp" med mörk underkropp som en tumnagel cirka. synliga känselspröt

• 2 svar
    • 1,6k visningar
  10. Started by xxxperxxx,

Hallå! Jo, jag tänkte inte rent hur de är känsliga för vattenvärden osv, utan vilka andra djur som kan tänkas irritera dem eller äta dem osv. Hökfiskar som landar på dem? Sandvändare som strör sand över dem? Räkor som pillar och irriterar?

• 32 svar
    • 3,4k visningar
  11. Started by norsken,

Fick hem en jette snigel i dag. Han spottar ur sig nogot som ser ut som nesselgift nogon som vet va det är och om det är skadligt för ressten av invånarna?

• 7 svar
    • 1,5k visningar
  12. Started by GreyGoldfishes,

.. och vad gör dem, hur sköts dem osv ? (: Fick dem med levande stenen som en bonus.. Och vilket märke på spårämne saken är lämplig? D:

• 26 svar
    • 3,6k visningar
  13. Started by Irene M,

Vad är en mantisräka? Jag har förstått att den är läskig! Varför? Kan den skada människor? Hur vet man att man har en sån i akvariet?

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  14. Started by ramq,

Hur vet man när det är "säsong" för pepparmintsräkor? Det är några glasrosor som vägrar ge sig i karet. Sedan hade det varit hur skönt som helst med en eller två städare i form av harlequinräkor för jag har så sjukt mycket sjöstjärnor i karet! Det är ju bara så f-benat tråkigt ibland att man bor så långt från händelsernas centrum...

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  15. Started by CizziB,

Satt med kamerna och skulle fotografera mina nya pistolräka och då, ut under skivanemonen kommer denna. Vad är det? Är det oxså en pistolräka? Hade ingen aning om att den fanns i karet...

• 1 svar
    • 1,3k visningar
  16. Started by mrmugg,

tjingeling.. har ett litet problem eller han e inte så liten.. men jag har som rubrik visar en liten mask som jag vill ha bort nån som har tips på en bra fälla.. har en pet flaska i nu med en liten räka i men han e måttligt intreserad.. nån med nått annat förslag

• 0 svar
    • 805 visningar
  17. Started by Fluval_Robban,

Har startat upp ett litet nano, fick med mig en liten putsarräka från ciklidhuset också hehe när jag köpte lite sten och annat... vad äter dom eller kan man ge dom nåt...

• 6 svar
    • 859 visningar
  18. Started by saltatrox,

Den här snigeln sitter på min pump. Vad kan det vara? Den kan väll inte äta minna koraller? Med vänlig hälsning Thomas

• 4 svar
    • 867 visningar
  19. Started by Manks,

Den här lille gynnare kom som liftare med några koraller i maj. Då var den stor som en knappnål. Idag räddade jag den ur fästet på pumpen där den tråklat sig in, passade på att fota den samtidigt. Tänkte höra om någon kan artbestämma den åt mig, den är stor som en enkrona ungefär i dagsläget. Den är mest ute nattetid. Kan det vara en Echinometra mathaei?

• 2 svar
    • 697 visningar
  20. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hittade det här fräcka djuret när jag såg mig om på nätet idag, någon som sett någon sådan i verkligheten? Funderar på om dess stötar kan vara farliga?Inspirerar jumig till att skaffa ett större kar iaf! [url="http://www.liveaquaria.com/product/prod_Display.cfm?siteid=23&pCatId=1525"] [url]http://www.liveaquaria.com/product/prod_Display.cfm?siteid=2[/url] 3&pCatId=1525[/url]

• 4 svar
    • 874 visningar
  21. Started by joaslim,

Hej Är det någon som vet varför min mussla efter 1år har hoppat ner på botten och lagt sig på sidan. Efter upprepade försöka att ställa den upp så fortsätter den att lägga sig på sidan?? Mvh joa

22. Started by milk,

Är intresserad av att skaffa en mussla och när jag startade upp akvariet fanns det musslor i varje butik jag gick till. Nu då jag är ute efter en är reslutatet det motsatta, har inte hittat en enda mussla. är intesserad av en färgad Tridacna men undrar nu om det bara var en tillfällighet att de hade musslor då om de är ovanliga i handeln?

• 27 svar
    • 3,1k visningar
  23. Started by Jurgonh,

När jag kom hem inatt från mitt extrajobb så observerade jag detta monstrum till mask i akvariet.. det är väl nån form av fireworm förstår jag.. men nån som har någon aning om vilken och om den på nått sätt kan vara skadlig för mitt akvarium? jävligt äcklig må jag säga att jag tycker att den är... är jag såg den så stack ca 20 cm ut från stenen, men när jag tände lyset drog den in sig lite i stenen och på bilden är ca 10 cm ute... Jag försökte sen att ta upp den med min plastpincett men så fort jag nuddade den så var den inne på en sekund så jag han inte fånga den... Om den är skadlig.. finns det något sätt jag kan få ut den ur burken?

• 11 svar
    • 2,6k visningar
  24. Started by uffe80,

hej! börjar med att fråga vad denna heter?? nu de senaste dagarna så vill den inte slå ut längre, har varit väldigt fin sen jag fick den men nu drar den ihop sig och slår bara ut delvis (ibland).. varför?? alla värden är optimala!! kör med 2st 150Wmh.. mvh uffe

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  25. Som rubriken lyder. Väldigt tacksam!

• 2 svar
    • 1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.