Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lägre djur

1. Started by Mattias Malmö,

Är det dumt att köpa en i taget av samma art? T ex skunk/putsarräka eller pepparmint. Kommer de slåss då, så det är bättre att köpa 2 samtidigt? Och blodräka - läst att den är territoriell och man bör ha bara 1, men är den även aggressiv över artgränserna mot putsarräkor och liknande?

2. Started by Strumpan,

Hittade denna lilla lirare på bakrutan igår efter att ljuset släckts. Fiskade ur den och kikade närmare på den i ett mått. Har sett småspår efter något som varit och ätit alger på bakrutan vid ett flertal gånger och jag har ingenting i karet som är så litet som dom spåren så troligtvis är det denna lilla sak. Nu undrar jag bara vad det kan vara. Har sökt på flatworm,nakensnigel och sjöhare men kan inte riktigt komma på vad det är. Förstår att det kan vara svårt men om ni har någon gissning iaf så blir jag glad. Hoppas såklart att den är säker för karet. Den är ca 1 cm och rör sig attans snabbt.

• 4 svar
    • 988 visningar
  3. Started by Johan2x,

Hittade denna krabba i mitt numera nerlagda 64L akvarie. Skall han få äran att flytta till mitt andra akvarie eller skall han få nytt hem hos någon som vill ta hand om honom? Han är som en krona eller liten femma. /Johan

• 2 svar
    • 1,8k visningar
  4. Started by StatusQ,

Jag hittade den här lilla krabaten krypa omkring på bakgrunden. Förmodar att det är en Asterina, det som dock skiljer sig från andra jag sett är att den är helt "symetrisk" och har 6 ben istället för sju. Läste lite om Asterina som käkat zooanthus, och mina zooanthus mår oförklarligen dåligt. Kan det vara den här rackaren som är skyldig? Akvariet har varit igång i mer än ett år utan att jag sett den tidigare, och senaste införseln har varit snäckor, eremiter och fiskar, så jag vet inte om den varit där hela tiden. Har även märkt att Rhodactisen som är i närheten av zooanthusen mår dåligt, på så sätt att den inte slår ut till sin fulla storlek. Finns det andra stjärnor so…

• 11 svar
    • 1,6k visningar
  5. Started by hepp,

Vad är detta? Ett ostron. Behöver den speciellt krubb? Sorry för dåliga bilder,mobil

• 8 svar
    • 1,4k visningar
  6. Started by Notna,

Hej igår när jag pillade på akvariet såg jag att det satt en lite sjöstjärna (sån som följer med LS i mängder) på en liten frag jag fått av en här på guiden. själv klart pillade jag bort den o fick en snabb trip ner till sumpen. tyvärr är den lilla sps fragen helt död där stjärnan satt är det vanligt att de där sjöstjärnorna ger sig på koraller ?

• 10 svar
    • 1,1k visningar
  7. Started by Peckoltia,

En liten video på min lilla krabba som troligen är någon slags algätande krabba:)

• 15 svar
    • 2,7k visningar
  8. Started by rolnor,

Har fått en hel drös snäck-bebisar minst hundra en del är så små så det är svårt räkna alla. Vad brukar ni göra med dom? Himla trist döda en massa men om alla blir vuxna blir det ju överfullt typ? Sen undrar jag hur mycket kalcium en växande Lobophytum förbrukar, jag märker att halten salter sjunker i karet, snäckorna förbrukar en del också såklart.

• 9 svar
    • 1,8k visningar
  9. Started by rolnor,

Jag har haft karet igång sedan Maj i år och allt går bra, mina djur växer och trivs. Jag såg idag en vit larv ungefär 2-3 cm lång, kanske 4mm tjock, med avsmalnande kropp. Den simmade som en spermie och var snabb. Jag blev överraskad för jag har inga fiskar i karet och jag har inte köpt nåt nytt på flera månader, alltså jag har normalt inget dom simmar överhuvudtaget. Vad kan det vara? Jag har astreasnäckor och en lobophytum och en del makroalger. Den gömde sej i filtersvampen och när jag försökte dra loss den gick den av på mitten, eländes klantigt. Jag hoppas nu att det dyker upp fler. En ormsjöstjärna har jag också och en del smådjur aphiopoder tror jag dom heter. Tack…

• 5 svar
    • 1,9k visningar
  10. Started by keyser,

Någon som vet vad detta är för en snäcka/snigel? Den bor på min mussla

• 7 svar
    • 1,6k visningar
  11. Started by Andreas_Lindholm,

Hej! Finns det någon revsäker sort av sjögurka (ej giftig)? Någon som har erfarenhet av att hålla dessa djur?

12. Started by akejan,

Har hört smällar från akvariet ett tag. Idag fick jag syn på en ca 2cm lång röd/mörkröd mantis. Den satt i en håla i en av stenarna. Vad kan det vara för art? Ska jag ta bort den och isåfall hur?

• 7 svar
    • 1,8k visningar
  13. Started by Kimozabe,

Har plockat undan lite asterina som jag hittat, läst att vissa kan ge sig på koraller. Ska jag behålla eller slänga dom som ser ut enligt bilden?

• 5 svar
    • 950 visningar
  14. Started by AndersTo,

Hej! Har ett >100l akvarium där jag började få "problem" med glasrosor. Fanns säkert 20-25 st små och lite större glasrosor. Köpte 2 st Pepparmintsräkor, Lysmata wurdemanni, och nu på bara några veckor är alla glasrosor borta. Men vad äter räkorna nu? Kanske samma som mina eremitkräftor, dvs matrester? Är orolig för att de ska svälta. I karet går det två clownfiskar som jag mest matar med lite olika pellets. Ett par gånger varje vecka matar jag med någon fryst mat: räkor, musslor eller mysis.

15. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Kan jag ha någon putsar-räka eller eldräka i mitt 70Liters ?? hur många i så fall?? Jag har en pump som pumpar drygt 200L i timmen ... och skummare har jag ! jag har vanliga glödlampor ... som belysning jag har tänkt att ha ett par clownfiskar också....

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  16. Started by MichaelE,

Jaghar sett ett "gäng" 5mm stora snäckor som ser exarkt ur som stora turbo, är det vanligt att dom förökar sig i akvarier?

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  17. Started by papi,

Råkade tappa ett reservsnäckskal för eremiter rätt ner i musslan som naturligtvis slog igen som en råtfälla. Skalet gör att musslan inte kan stänga helt och nu vill den heller inte öppna sig så mycket att det går att få bort skalet. Vad göra åt detta? Är det möjligt att manuellt öppna musslan? Även om den öppnar sig självmant blir det säkert svårt att ta bort skalet.

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  18. Started by Bygert,

I kallvattensburken har jag en skummare som driver mig till lätt vansinne (rio nano), den går inte alls som tänkt och sista varianten i ren desperation är att jag strypt luftintaget och använder en luftsten i stället. I alla fall, när jag plockade den i molekyler var den som vanligt invaderad av snäckor och jag tyckte mig se att ett par av dem tackat för sig och var tomma så de åkte i blivande revakvariet för att i alla fall komma till glädje som eremitbostäder. Några timmar senare hade de kommit ut och ägnade sig för fullt åt att skrapa alger. Märkligt tyckte jag, i kallburken har de inte gjort så mycket. Slump eller nåt att ta fasta på, sånt måste provas så över med tre…

• 6 svar
    • 1,4k visningar
  19. Started by jejjua,

Gubben min har startat ett salt kar och när vi studerade det för ett par dagar sen upp täckte vi denna lille krabat, den är ca 3-4 mm "stor" har i dag kollat runt i karet och det finns 5-6 st väldigt små, denna är den största, någon som vet vad det kan vara?

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  20. Started by Peppz,

Har ett kraftig överskott på borstmaskar i min draktank.. Finns det nått djur som äter borstmaskar? Som går ihop med en drake dvs.

• 4 svar
    • 1k visningar
  21. Started by Yodelking,

Mina musslor har varit väldigt ihopdragna de sista två dagarna. De står på olika ställen i akvariet och har tidigare varit helt öppna och fina. Någon som har gissning på vad det kan bero på? (Tridacna Maxima). Jag har inte introducerat något nytt, eller ändrat något annat på ett tag, så det är ingen sådan ändring. Alla fiskar och koraller verkar trivas. Värden: Temp 27 Salt 1,024 PH 8,0 KH 7,2 Kalcium 400 Magnesium 1320 Mvh Peter

• 29 svar
    • 3,9k visningar
  22. Started by denniscaesar,

Hej! Fick syn på denna underliga sak i min sten, om något kommer förbi eller rör den försvinner den blixtsnabbt ner i stenen för att dyka upp igen en stund senare. Någon som vet vad det kan vara? Skickat från min HTC Incredible S via Tapatalk 2

• 1 svar
    • 737 visningar
  23. Som rubriken lyder , tycker själv det verkar vara en rörmask , eller är det glasros ? Den kan dra ihop sig i ett litet hål Med vänlig hälsning, david

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  24. Started by jejjua,

Denna krabat har börjat växa ganska rejält den sista tiden och för mig liknar det en glasros men vill ha det bekräftat om det är det eller inte. Tacksam för svar..

• 1 svar
    • 772 visningar
  25. Started by Denny,

Nån som vet vad det här är nyttodjur eller sopor

• Gilla
    • 3 svar
    • 1,3k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.