Saltvattensetik
Utrotningshotade djur, olämpliga djur för akvarier, akvariestorlek, lagar och förordningar.
45 ämnen i detta forum
-
Jag vet inte om ni såg det på nyheterna, men det var ett reportage om hur fiskare skär av fenorna på hajar och skickar i hajarna i vattnet för att sakta dö, medans fenorna blir soppa i asien. Det var också information om att EU vill förstärka förbudet mot denna typ av "fiske" och har en öppen konsultation i frågan; 'The objective of this consultation is to gather information on all relevant aspects of fisheries catching sharks, to determine how Council Regulation 1185/2003 should be amended in order to ensure that the finning ban is fully enforced.' Det är alltså en öppen konsultation där EU politikerna vill veta vad EU medborgarna tycker, så jag uppmanar er att göra er r…
-
- 19 svar
- 6,8k visningar
-
-
Remiss finns nu ute för L80, som avser hållning av sällskapsdjur. Vi påverkas av förslaget. Alla djurgrupper kommer bli ganska hårt påverkade av de nya riktvärdena för storlekar på s.k. förvaringsutrymmen (akvariet i vårt fall). Så den största förändringen för oss blir om det går igenom: 9 § Fiskars akvarium ska uppfylla samtliga följande krav: 1. Vattenvolymen ska vara minst 40 liter. 2. Vattenytans storlek ska vara minst 7 dm2 . 3. Vattnets djup, mätt från bottensubstratets yta till vattenytan ska vara anpassat efter den aktuella artens naturliga levnadssätt. 4. Akvariets kortaste sida ska vara minst tre gånger den längsta fi…
-
-
- 34 svar
- 1,8k visningar
- 1 följare
-
-
Framtiden för att skaffa nya /flera koraller kan man snart sluta med, Priserna är ju helt sjuka!! En del priser som en del privata säljer ligger ju i nåvå med butikerna som driver företag. De snart dags att lägga ner å gå över på sötvatten alternativt att börja med konstgjorda koraller. Förstår att en del vill få in lite pengar för att driva sin kar då de är många kostnader med de. För min del som beror på Gotland och har en akvariebutik, som dessutom Inte har något inom saltvatten. Vi är helt beroende av åka över eller skicka. Åka över går bra, men bara det kostar 1500-2000kr. Skicka tar 2 dygn så det är mycket vanlig att de är dött när…
-
Har tröttnat på allt av ursäkter. Kort info: Akvariet beställt i starten utav mars. Fick besked om 12 veckors leveranstid - räknade självklart med det dubbla - har ännu inte fått någon uppdatering på om akvarierna är påbörjade eller ej. Har bett om refundering av handpenning men får till svar att han inte kan återbetala någonting p.g.a att allt är uppbundet i materialer plus det ordinarie jag skall snart vara klar, bara en vecka till osv.. Har fått bild på stativ och på sump men that's it. Har varit i kontakt med bank och försäkringsbolag. Tar kontakt med polis i mitt land i morgon men vad mer kan man göra? Någon som har lyckats å få e…
-
-
- 27 svar
- 5,9k visningar
-
-
Skydd av arter - vårt gemensamma ansvar - Regeringen.se Ny remiss på gång. Tyvärr är det ganska brådskande. Läs exempelvis sid 1600-1601 Jag kanske hittar mer!
-
-
- 4 svar
- 3,2k visningar
-
-
Hej! Jag är ny här och blir imponerad av all kunskap som dyker upp i trådarna. Är det möjligt att handla på ett miljövänligt sätt som inte skadar reven? Jag har läst om snubbar som gåt och plockar levande sten i havet och som sedan säljs här i Europa. (Eventuellt lögn) Vilka djur (koraller) ska man undvika? Eller är det kanske så enkelt att man håller sig till begagnad marknaden.. Mvh David
-
Hej! Har haft de här tankarna ett tag men de blev aktuellt igen nu när vi på Akvariet letade efter att köpa odlade mandarinfiskar. Har fått svar från flera butiker och 3 stora grossister i Europa att de inte kan få tag på odlade mandarinfiskar. I samma veva sökte jag runt på nätet och hittade följande trådar/artiklar: https://www.reef2reef.com/threads/where-have-all-the-captive-bred-mandarins-gone.147481/ https://reefbuilders.com/2014/06/19/captive-bred-mandarins-return-karen-brittain/ Så det verkar som mandarinfiskar kan odlas hyfsat lätt men de flesta får inte sålt dom eftersom priset är lägre för en vildfångad mandarinfisk och …
-
-
- 8 svar
- 4,5k visningar
-
-
Så, vad har papegojan i rubriken på det här forumet att göra? Ett och annat faktiskt. På CITES senaste konferens i sydafrika beslutades att lyfta upp grå jaco från bilaga II till I. I följd av detta kommer den att lyftas från EU bilaga B till bilaga A. De som sitter med en sån fågel och inte kan styrka ursprunget har därmed förlorat möjligheten att sälja den, det ekonomiska värdet är noll. Det där är inte första gången det händer och det lyfter fram vikten av att skaffa dokumentation av det man köper. Det är mycket inom saltvatten som är II/B-listat och där det alltid ligger en risk att det plötsligt har fått ny skyddsstatus med nya komplikationer. Det som oc…
-
- 5 svar
- 3,3k visningar
-
-
Frågor om vad som gäller för att ta diverse över gränsen kommer det ju då och då. Jordbruksverket har gjort en guide där man efter att ha svarat på några frågor får lite översikt över vad man behöver tänka på: http://www.jordbruksverket.se/handelsguiden Man kan ha synpunkter på detaljer men att verket försöker få till en enkel guide där man kan hitta vad man behöver tänka på, det är faktiskt bra.
-
- 2 svar
- 6,3k visningar
-
-
Fredagen den 24 oktober hölls det ett möte på Naturvårdsverket där det informerades och diskuterades om invasiva arter utifrån den nya lagstiftning som är på förslag från EU. Vi var ca. 35 deltagare på mötet och de allra flesta kom från olika myndigheter som HaV, SJV, SLU, Naturvårdsverket, Kemikalieinspektionen, Länsstyrelsen, regeringskansliet, skogsstyrelsen, SVA, Transportstyrelsen, Tullverket. Några representerade olika branscher och kommersiella organisationer som Zoorf,Djurparksföreningen, LRF, WWF. Några representerade olika ideella organisationer och museer som NRM, koloniförening, fågelhobby, ornitologer och SARF etc.. Från husdjurssidan deltog undertecknad, Mat…
-
- 0 svar
- 3,8k visningar
-
-
-
http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.2477030-dumpning-vid-barriarrevet-stoppas
-
- 0 svar
- 4,1k visningar
-
-
Moderator's upplysning: Då somliga har svårt at hålla isär ämnen i trådarna är det bättre att vi lägger dikutionen om att handla levande på nätet i en egen tråd.De första 9 inläggen är utflyttade från en annan tråd. Vänligen håll er till ämnet denna gången. Saken med DOs glassbils försäljning e att den förmodligen e olaglig även för dig som e kund,men att sedan åka dit e väl obefintlig.Dom svenska butikerna har besiktigade lokaler och och tillstånd som dom betalt för därav så förstår jag att det knorras.Priset på teknik kan jag förstå att man jagar men men att köpa fisk ur en baklucka e lägre än BZ fisk hållning.Patrik
-
Hej! Under senare tid har jag blivit frustrerad på hobbyn, speciellt via facebook. Det finns många som startar med lite "slit och släng" attityd, där speciellt djur inte verkar värderas mer än för det visuella de ger till akvariet. Jag har svårt att förlika mig med det här och känner att något måste göras. Det är illa nog att så mycket av fisken dör i frakten, att någon sedan ska köpa dem utan att uppskatta det jobb och problem som ligger bakom varje djur känns bara fel. Det ligger också ganska bra i tiden i och med EUs stundande förbud mot handel med vildfångade djur (fisk och koraller). Jag tror en del av lösningen på detta är att skapa en slags "code of conduct" som vi…
-
- 28 svar
- 9,5k visningar
-
-
Lägger in det här som en egen tråd för att ingen ska känna sig påhoppad utan mer som ett allmänt inlägg. Bara för att något ev. är lagligt innebär inte det att det är en bra idé. Personligen har jag oerhört svårt för detta "genvägstänkande": det här gynnar mig, därför gör jag det utan tanke på ev. konsekvenser. T.ex: Jag sitter visserligen och kör bil men för mig är det viktigare att fippla med mobilen och eftersom det är/var/kan vara lagligt så gör det ju inget! eller: Åh jag har husdjur och nu vill jag åka utomlands på semester med det Det finns visserligen saker man ska/bör göra före och efter men äh det är ju ändå ingen som märker något. eller: Oj vad my…
-
- 5 svar
- 3,8k visningar
-
-
När jag för 20 år sedan började läsa om korallrevsakvarium fattade jag beslutet att jag inte ville vara med om att sponsra tex cyanidfångad fisk http://www.bokborsen.se/Foss%C3%A5-Svein-A-Nilsen-Alf-Jaco/Korallrevsakvariet-Band-1/2514995 Jag vill egentligen fortfarande börja med saltvatten men när jag läser på om det i dag så förstår jag att sådant fortfarande förekommer? Vad jag saknar är en klistrad tråd med ett första inlägg som blir uppdaterat efterhand vad och vilka koraller,sten,djur och fiskar (Ja allt vad som vi har i karen) Vilka som är lämpliga och vilka som bör undvikas för en hållbar saltvattenshobby. Jag har inom sötvattnet valt fiskar osv (hoppas och tror ja…
-
Hej, Jag tänkte bara tipsa om nånting många här kan vara måna om, och vilja stödja ett upprop mot ett hot mot det många har väldigt nära våra hjärtan, korallreven. Själv skrev jag på för länge sen, men tänkte göra fler uppmärksamma på det som de håller på med i Australien: http://www.avaaz.org/en/australian_coal_disaster_global_rb/
-
- 8 svar
- 9,3k visningar
-
-
Jag har funderat på en sak som någon kanske kan svara på. Ofta läser man om folk som har koraller eller anemoner som de inte vill ha, som knappar eller xenia, som de vill döda. Även andra djur som olika typer av sjöstjärnor, maskar och annat smått och gott står på olika akvariums "public enemy #1" lista. Själv dödar jag Asterina-sjöstjärnor systematiskt och skoningslöst. Och så till min fråga, får vi göra så här? Rent juridiskt. Är de här djuren skyddade av djurskyddslagar? Det känns som många av oss har glömt att det faktiskt är små djur vi dödar, bara för att de inte passar in vår lilla "värld" som vi skapar.
-
- 43 svar
- 11,3k visningar
-
-
Hej Akvarister! Inför ett föredrag jag ska hålla i den lokala akvarieföreningen letar jag efter info om hur man kan bedöma hur en fisk mår, om den mår bra, eller är stressad eller rent av lider. Jag ska ta upp detta på ett föredrag med anledning av det uppmärksammade fallet då Djurens Rätt anmälde en nattklubb här i stan, som hade ett akvarium i sin lokal. Jag har filmade akvariet, under en nattklubbskväll, innan det togs bort och tänkte diskutera detta ämne utifrån denna film. Eftersom Djurens Rätt själva underbygger sina argument med vetenskapliga referenser är jag främst ute efter vad vetenskapen kommit fram till inom detta område, men alla bidrag i diskussionen är så…
-
- 4 svar
- 7,9k visningar
-
-
Följande är ju intressant ur Djurens rätts remiss på Djurskyddsutredningen: "Djurens Rätt välkomnar utredarens förslag att inte tillåta hållandet av vissa djurslag för sällskap och hobby. Att ha djur är, som utredaren påpekar, ingen rättighet. Vi instämmer helt i att reptiler, primater, rovfåglar och icke-domesticerade rovdjur är olämpliga för detta. Vi anser att förslaget bör utökas till att gälla alla viltfångade djur, alla vattenlevande och nattaktiva djur, kaniner och alla icke marklevande fåglar. Vi redogör för skälen till detta nedan. Det finns ingen saklig grund för att undanta fiskar från förbudet att hålla viltfångade djur i fångenskap. Det är välkänt att …
-
Ett förslag till ny djurskyddslag har lagts fram. Somligt är vettigt, det som diskuteras mest är sånt som märkning av katter och förbud mot djursex. Utredningen som lagts fram innehåller dock även annat som väl tål att diskuteras, t ex krav på förprövning av hållning av sällskapsdjur i större omfattning. Det kan tolkas som att den som har sex akvarier skall ha hem Länsstyrelsen för att granska det. Mest anmärkningsvärt är utredarens motvilja mot udda sällskapsdjur, vi skall nöja oss med de vanligare arterna, punkt, är budskapet. Även om inte saltvatten nämns i sammanhanget (det som man tydligen inte bör ha som sällskapsdjur är fåglar, reptiler och andra däggdjur än de van…
-
- 59 svar
- 13,1k visningar
-
-
Satt och läste på ett reseforum där det diskuterades om Israels nya lag där det nu är förbjudet för privatpersoner och företag att uppmana till bojkott av Israel. Det finns ju ett stort företag som har sin tillverkning i Israel, nämligen Red Sea, som då hamnar på vår del av bordet. Hur ställer Du dig till detta och försöker Du att "göra rätt" så gott det går genom att istället välja andra varumärken? Att förhindra rätten att uttrycka sig fritt kan ju ses som en inskränkning på mänskliga rättigheter.
-
- 7 svar
- 4,9k visningar
-
-
-
http://edition.cnn.com/2011/WORLD/americas/04/05/coral.reef.destruction.study/index.html?hpt=Mid# //NiXoN
-
- 6 svar
- 5,3k visningar
-
-
En intressant publikation om korallrevens nuvarande hälsotillstånd. Rapporten publiceras av World Resources Institute och går att finna här. http://www.wri.org/ Mvh Andreas
-
- 0 svar
- 7,4k visningar
-